Inloggen
AMSTELSTROOM - ID 395


Kroniekberichten

Datum 21 november 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de directie der Hollandsche Spoorweg-Maatschappij is bij verschillende fabrieken prijsopgave gevraagd voor een passagiers- en goederen zeestoomboot van betrekkelijk aanzienlijke grootte, daar die een lengte van 225 voet zal hebben en een inhoud van circa 1.500 ton. Men meent, dat deze boot zou moeten dienen voor een lijn van passagiers en goederen tussen Amsterdam en Londen (opm: waarschijnlijk de AMSTELSTROOM van de toen in oprichting zijnde Hollandsche Stoomboot Maatschappij).

Afbeelding
Datum 15 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Amsterdam 14 februari. Naar wij vernemen zal 31 maart aanstaande de eerste reis op de nieuwe lijn Amsterdam - Londen van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij aanvaard worden door het stoomschip AMSTELSTROOM ex FIJENOORD. (opm: dit is niet geheel juist, de FIJENOORD werd verdoopt in IJSTROOM, en een nieuw stoomschip AMSTELSTROOM was in aanbouw).

Afbeelding
Datum 22 juni 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het schroefschip AMSTELSTROOM, te Fijenoord gebouwd op het etablissement van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, voor rekening van de Hollandsche Stoomboot-Maatschappij en bestemd voor de vaart tussen Amsterdam en Londen, zal zaterdag 27 juni te water worden gelaten. Gemeld stoomschip is lang 68, breed 8,60 en hol 4,76 meter en meet ongeveer 800 ton. De compound-machine, mede aan het etablissement vervaardigd, heeft 550 paardenkracht indicateur en het schip is in zes afdelingen verdeeld door vijf waterdichte schotten. Om grote diepgang te vermijden, heeft het stoomschip geen kiel, maar wel een zogenaamde plaatkiel en om het vast op het water te doen liggen, is het voorzien van twee forse kimkielen. Voor onder de bak is uitstekende gelegenheid voor 26 tweede klasse passagiers en onder de voorkajuit is het verblijf van de stokers en equipage. Ook voor de vaste zeeloods die het stoomschip varen zal, is onder de bak een ruime en gemakkelijke hut ingericht. Achter de campagne zijn comfortabele inrichtingen voor 30 eerste klasse passagiers en aan de voorkant van de campagne een damessalon. Boven op de campagne bevind zich de ruime en gemakkelijk ingerichte rooksalon, met trap naar de kajuit. Hoewel nog niet geheel afgewerkt, belooft het beschotwerk in de campagne van gepolijst teak- en mahoniehout een fraai geheel te zullen vormen. Het stoomschip heeft een vast tussendek en er zijn stellingen gemaakt om 10.000 Edammer kazen te kunnen vervoeren. Drie grote luiken, waarbij zes stoomkranen geplaatst worden, geven gelegenheid tot snel lossen en laden en de ankers en het sturen worden met stoom bewerkt. In de voorhut is het verblijf van de machinisten en stuurlieden en aan de achterkant van de hut de kamer van de gezagvoerder, die buitendien boven de ijzeren hut een flink ingerichte kaartenhut heeft. Het stoomschip, uitmuntende door sierlijkheid en solide bewerking, is gebouwd onder speciaal toezicht van de experts van Veritas en Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren en wordt in de hoogste klasse van beide verenigingen opgenomen.
Op diezelfde werf staan mede op stapel, behalve een voor Indië bestemd en voor rekening van het gouvernement gebouwd wordende stoomschip, de JAVA, nog twee grote ijzeren Rijnvaartuigen voor Duitse rekening, waarvan het ene als sleepboot dienst zal doen en hoewel ongeveer duizend ton groot, met machine en kolen geladen slechts een meter diep zal gaan.

Afbeelding
Datum 28 juni 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 juni. Begunstigd door fraai zomerweer, liep heden van het etablissement te Feijenoord van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij met het beste gevolg te water, het ijzeren schroefstoomschip AMSTELSTROOM, gebouwd voor rekening van de Hollandsche Stoomboot-Maatschappij en bestemd voor de geregelde vaart tussen Amsterdam en Londen. Een groot aantal belangstellenden waaronder ook de president commissaris van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij de heer Kolff, de oud-burgemeester van Rotterdam de heer Van Vollenhoven en oud-directeur van het etablissement de heer Wolfson, waren met hun dames op het terrein aanwezig, terwijl aan de overkant van de Maas en in de Oude Plantage duizenden geduldig het ogenblik afwachtten waarop het stoomschip AMSTELSTROOM met de Maasstroom zou kennismaken. Ten 3.55 (uur) werd de eerste stut weggeslagen en ten 4.35 (uur) gleed het schip na een kleine aansporing onder het gejuich van de aanwezigen statig en gemakkelijk in de rivier. De experts van het bureau Veritas en Nederlandsche Vereniging van Assuradeuren, onder wier speciaal toezicht het schip gebouwd is, waren, behalve vele andere deskundigen, ter plaatse aanwezig. Van het stoomschip gaven wij in ons blad van maandag 22 juni reeds een uitvoerige beschrijving. Wij voegen er alleen bij dat het getuigd wordt als gaffelschoener en gevoerd zal worden door kapt. F. Parlevliet.
een fraaie foto van de AMSTELSTROOM van 1885 (coll. Marhisdata)

Afbeelding
Datum 08 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 7 juli. De werktuigen en werktuigelijke inrichtingen van het stoomschip AMSTELSTROOM, dat in de namiddag van de 27e juni jl. aan het etablissement te Fijenoord van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij werd te water gelaten, zijn heden morgen onder stoom beproefd en in uitmuntende orde bevonden. De hoofdwerktuigen zijn compound met oppervlak-condensatie en in staat om 600 I.P.K. te ontwikkelen. De stoomdruk is 90 Engelse pond.

Afbeelding
Datum 28 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 juli. Het aan de fabriek van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij nieuw gebouwde stoomschip AMSTELSTROOM voor de Hollandsche Stoomboot-Maatschappij te Amsterdam, zal aanstaande donderdag een proeftocht maken in de Noordzee, daarna naar Amsterdam vertrekken en terstond in dienst gesteld worden. Op woensdag 29 dezer zal dit stoomschip voor het publiek ter bezichtiging liggen tegen betaling van 25 cent per persoon ten behoeve van het ziekenfonds van de maatschappij. Ligplaats Boompjes bij de Draaisteeg.

Afbeelding
Datum 30 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 juli. Het nieuwe stoomschip AMSTELSTROOM van de Hollandsche Stoomboot-Maatschappij vond heden een druk bezoek. Bij het aflopen van het schip gaven we er een uitvoerige beschrijving van. We kunnen derhalve volstaan met te vermelden, dat het door zijn sierlijke bouw en nette, uiterst doelmatige inrichting bewondering wekte. Het stoomschip verlaat morgen (opm: donderdag 30 juli) zijn ligplaats aan de Boompjes om de reis naar Amsterdam te ondernemen. Aanstaande dinsdag (opm: 4 augustus) neemt het plaats in de gewone wekelijkse dienst op Londen.

Afbeelding
Datum 10 maart 1886
Krant JB - Javabode

De PRINSES WILHELMINA, door de wereldberoemde John Elder & Co. te Glasgow gebouwd, had een machinefundatie, die zo zwak geconstrueerd bleek te zijn, dat men verplicht was de gehele machine uit het schip te nemen en deze fundatie te vernieuwen.
Het schroefstoomschip 1e klasse DE RUYTER, na in alle opzichten op de proeftochten te hebben voldaan, heeft op de reis naar Indië averij aan de machine gehad en zal nu te Soerabaija een, zo men zegt, vrij belangrijke reparatie ondergaan.
Daarentegen zijn lichtpunten, dat de LEERDAM en de ZAANDAM reeds jarenlang een zware dienst verrichten tot volle tevredenheid van de reders, en dat de SMIT zelfs zonder afdoende proeftocht naar Java werd gezonden en zonder oponthoud de reis in 42 dagen volbracht. De K.A. NIEMANN doet nu reeds bijna twee jaar dienst op de Westkust van Afrika zonder dat men de minste klacht verneemt. De stoomschepen STELLA, JUPITER, ALBLASSERDAM, ECHO INO, SATURNUS, HOLLANDIA, ERASMUS, ARY SCHEFFER, IBERIA, BILLITON en AMSTELSTROOM hebben alle gedurende de jaren, dat zij in dienst zijn, geen aanleiding gegeven tot een ernstige klacht. Ook de BATAVIA, SOERABAIJA, NEDERLAND EN ORANJE, KONING WILLEM III, geregeld in de vaart of geweest zijn op Oost-Indië, en de ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, in de vaart op West-Indië, geven evenmin aanleiding tot klachten. (opm: passage uit een ingezonden brief, waarin een industrieel opkomt voor de aanbouw van schepen voor de Koninklijke Marine op particuliere Nederlandse werven)

Afbeelding
Datum 11 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Woolwich (aan de Thames), 7 augustus. Het stoomschip AMSTELSTROOM is bij Rochester (aan de Medway) met de barge ELWIN in aanvaring geweest. De barge is bij Woolwich Pier gezonken. Een jongen van de bemanning van de barge is verdronken.

Afbeelding
Datum 18 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 16 januari. Het Nederlandse stoomschip AMSTELSTROOM, binnenkomende, en het stoomschip JASON, uitgaande, zijn in het kanaal ter hoogte van Buitenhuizen met elkaar in aanvaring geweest. Het eerste bekwam twee gaten in de boeg, het laatste enige averij aan dek. De JASON is binnen de sluizen vastgemaakt.

Afbeelding
Datum 15 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Northfleet, 12 januari. Het brikschip DOROTHY geraakte bij het naar beneden drijven in Northfleet Hope onklaar met de ankerketting van het ten anker liggende stoomschip AMSTELSTROOM. Of er schade werd veroorzaakt, werd niet vermeld.

Afbeelding
Datum 05 november 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De scheepswerkers te Amsterdam van de Hollandsche Stoomboot-Maatschappij (dienst op Londen), die vrijdag weigerden op de oude voorwaarden ( 20 cents per uur) de IJSTROOM te lossen, wilden ook hedenmorgen niet beginnen met de zondag van Londen gekomen AMSTELSTROOM of hun moest eerst een loon van 25 cents worden toegezegd. Baas Park, hoewel hij zeide deze eis niet te kunnen inwilligen, toonde zich wel bereid met hen te onderhandelen en herhaalde het zaterdag reeds gedaan voorstel, dat zij de arbeid zouden hervatten tegen een vast weekloon van NLG 12. Daaronder zou men niet komen, doch wat, per uur uitgerekend, meer gewerkt werd, zou tegen 20 cents per uur boven het vaste bedrag van NLG 12 worden uitbetaald. Dit aanbod werd van de hand gewezen omdat de werklieden meenden dat deze regeling, goed bekeken - altijd van het standpunt van de werklieden – de zaak bij het oude liet, ja, hen eigenlijk nog achteruit bracht. Neemt men toch het gemiddelde aantal werkuren per week als maatstaf, dan komt een weekloon van NLG 12 op 15 cents per uur. En er worden werkelijk zoveel uren gewerkt als die NLG 12 vertegenwoordigen, daar het restant moet inverdiend worden met werk in de loods. Toen de werklieden beslist weigerden op andere dan de door hen gestelde voorwaarden aan de arbeid te gaan, gaf de baas hun een bedenktijd van twee uren. Zij bleven volharden en de baas voorzag zich daarop te 9 uren van andere mensen, die, tegen 20 cents, aan het werk gingen en daarbij niet de minste tegenwerking van de strikers ondervonden. Er was bovendien een zeer sterke politiemacht, onder bevel van de hoofdinspecteur Hazenberg, aanwezig. Te 1 uur hedenmiddag ging alles nog geregeld zijn gang en was de politie grotendeels ingerukt. De werklieden van de Maatschappij Nederland hebben gisteren antwoord gekregen op het drieledig verzoek naar aanleiding van de vergadering in café Insulinde tot de directie gericht. De schafttijd zal niet meer 15 maar 20 minuten zijn, men had verzocht die tijd te verlengen tot een half uur, terwijl voor nachtwerk het loon van 25 op 30 cents per uur zal gebracht worden. Loonsverhoging van 20 tot 25 cents voor dagwerk en het verzoek om nachtwerk, waarmede niet de gehele nacht heengaat, toch als zodanig uit te betalen, konden niet worden toegestaan.

Afbeelding
Datum 24 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Na een zeer gelukkige reis is, gelijk wij zaterdag met een enkel woord konden melden – de THORBECKE VII, met rijst beladen van Java, rederij Van Meursing alhier, in het gezicht van de plaats van bestemming aangevaren en gezonken. Een paar minuten vóór het gehucht Buitenhuizen, dit is ongeveer halfweg IJmuiden – Amsterdam, ligt het fraaie schip zóver onder water, dat de golven over het dek spoelen. Het achterdek steekt circa 6 voet boven water en ook de boeg duikt op. Het vaartuig ligt dwars in het kanaal en de weg gesplinterde verschansing bij de boeg wijst het punt van de aanvaring aan. Waar de aanvaring plaats had, maakt het kanaal een bocht. Bij de aanvaring stopte de CALAND onmiddellijk, maar de vaart van de stoomboot was nog te sterk. Schier op het zelfde ogenblik van de aanvaring zag men het schip zinken. Na vijf minuten stond het dek onder water. Op de CALAND zelf was de stoot bijna niet merkbaar. De boot, die nog altijd vóór het gezonken schip ligt, heeft dan ook geen schade geleden. Alleen is de stootketting geknapt en het ornament aan de boeg beschadigd. Het ongeluk had zaterdag 2 uur 20 minuten plaats. De vaart voor schepen van grote diepgang is voor het ogenblik gestremd. Maar boten van het kaliber als de IJSTROOM van Londen, de CHRISTIANA van Christiana, de MAAS van Rotterdam kunnen langs het gezonken schip passeren. De AMSTELSTROOM heeft bij het passeren echter enige schade belopen aan het tuig, dat in aanraking kwam met de ra’s van de THORBECKE. Enige grote schepen en boten van en naar zee liggen voor en achter de plek des onheils. Door de passage tussen de THORBECKE en de zoom van het kanaal met baggermolens uit te diepen, denkt men genoeg diepgang te krijgen ook voor deze vaartuigen en aldus stagnatie in de vaart geheel te voorkomen. De CALAND heeft maar 1½ voet meer water nodig om naar zee te kunnen komen. Betreffende de wijze van lichten van de THORBECKE hoorden wij verschillende middelen aanprijzen. Waarschijnlijk zal een kisting op het schip moeten worden aangebracht, eer men, nadat het gat in de romp gedicht is, met pompen kan aanvangen. Gisteren waren de gehele dag op de plaats tegenwoordig de inspecteur van de waterstaat Conrad, de hoofdingenieur Van Maanen en de ingenieur De Bruijn.

Afbeelding
Datum 26 januari 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 25 januari. Het stoomschip AMSTELSTROOM zit op de Thames aan de grond.

Afbeelding
Datum 25 april 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 april. Volgens uit Londen ontvangen telegram is het stoomschip BAZALGETTE met het op de Theems ten anker liggende stoomschip AMSTELSTROOM in aanvaring geweest. De veroorzaakte schade is nog niet bekend.

Afbeelding
Datum 26 april 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 april. Volgens telegram uit Londen heeft het stoomschip AMSTELSTROOM door de aanvaring van het stoomschip BAZALGETTE op de Theems, schade aan de bakboordsboeg geleden.

Afbeelding
Datum 10 november 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 november. Het stoomschip AMSTELSTROOM, heden ochtend van hier te Londen aangekomen, is op de Theems in aanvaring geweest met een barge en bekwam daarbij lichte schade aan het achterschip.

Afbeelding
Datum 22 december 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 19 december. Her ramschip GUINEA bevindt zich thans halfweg Velsen en Buitenhuizen en werkt steeds door, doch avanceert weinig. Het ijs is 1½ voet dik. Het ramschip wordt gevolgd door de stoomschepen NEPTUN, AUCKLAND CASTLE, ZAANDAM, AMSTELSTROOM en ONDINE. Voor de Hembrug liggen de stoomschepen FRAM, EUROPEAN, NICHOLAS VAGLIANO, SIRIUS en ORANJE NASSAU. - 13 graden vorst.

Afbeelding
Datum 31 december 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 29 december. Het stoomschip AMSTELSTROOM arriveerde hedenochtend van Londen te IJmuiden met verlies van een der schroefbladen. Bij het opstomen naar hier is er in het kanaal bij Velsen een tweede blad gebroken, zodat dit stoomschip bezwaarlijk zonder assistentie Amsterdam zal kunnen bereiken.

Afbeelding
Datum 01 januari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 december. Het Nederlandse stoomschip AMSTELSTROOM, van Londen herwaarts, ligt met gebroken schroefbladen bij Velsen.

Afbeelding
Datum 25 januari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 23 januari. De stoomschepen KONINGIN EMMA, PRINSES SOPHIE, CHILEAN, PRINS FREDERIK HENDRIK en SEAHORSE, alsmede de CHRISTIANA met de AMSTELSTROOM op sleeptouw, zijn hedenmiddag tot bij de Houthaven te Amsterdam aangekomen.

Afbeelding
Datum 27 januari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Men meldt ons uit Amsterdam van 25 januari: De vloot van acht grote Atlantische stomers, die ongeveer 14 dagen door het ijs in het Noordzeekanaal beklemd is geweest, is heden namiddag tegen 4 uur voor de stad aangekomen, dank de vereende krachten, die in de laatste dagen, zowel van de zijde van IJmuiden als van Amsterdam zijn aangewend om een slop in het ijs te maken. Duizenden nieuwsgierigen bewogen zich de ganse dag aan de IJ-zijde van de stad, om het ijs door middel van buskruit van nabij te zien breken. Het was ongeveer half drie, toen de trotse KONINGIN EMMA aan de badinrichting aan de Westerdoksdijk was genaderd: en van daar tot aan de aanlegplaats (de Handelskade), plm. 600 meter, verliepen er nog twee volle uren.
Het oponthoud hier was hoofdzakelijk daaraan te wijten, dat het slop te smal was, aangezien dezerzijds met ijsploeg of sleepboot van kleiner afmeting dan de EMMA was gewerkt, zodat de kolossus of opnieuw baan breken of het slop wijder moest maken. Het kostte daarenboven aan de kapitein heel wat moeite om het schip te doen meren, aangezien de massa dik ijs moeilijk te verplaatsen was. Door middel van een stalen streng, aan de aanlegpalen vastgemaakt, kon het schip, na een uur zware arbeid, nu eens vooruit, dan achteruit, eindelijk de rustige plaats van bestemming bereiken. Daarbij was o.m. tegenwoordig de burgemeester, die de heer Tegelberg, directeur van de Maatschappij, gelukwenste met de volbrachte moeitevolle arbeid. Nauwelijks was de KONINGIN EMMA gemeerd, of de PRINSES SOPHIE zocht de bestaande aanlegplaats op, terwijl de SEAHORSE langs boord van de PRINS WILLEM III van de Koninklijke West-Indische Maildienst meerde, onmiddellijk gevolgd door de PRINS FREDERIK HENDRIK van die maatschappij en de CHILIAN.
Dezerzijds (van Amsterdam) zijn naar IJmuiden opgestoomd de EUROPEAN (Hull-boot), omdat de tussenruimte tussen de CHILIAN en de CHRISTIANA, die de AMSTELSTROOM sleept, te groot was. Deze stomers zullen vermoedelijk elkander passeren bij de Nesserton (Oostzaan).

Afbeelding
Datum 13 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotherhite (Theems), 11 februari. Het stoomschip AMSTELSTROOM is bij Cherrygarden Pier bij het afstomen van de rivier naar Amsterdam, met de barge JOHN, beladen met kolen, in aanvaring geweest, welke daardoor is gezonken.

Afbeelding
Datum 03 maart 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 2 maart. De bemanning van het na aanvaring met het stoomschip ZANZIBAR gezonken Nederlandse stoomschip VENUS is gisteren met de AMSTELSTROOM hier ter stede teruggekeerd. Uit nadere mededelingen omtrent het ongeluk blijkt, dat de VENUS midscheeps werd aangevaren bij heiïge lucht. De boeg van de ZANZIBAR drong zo diep in het achterruim van de VENUS, dat zelfs het luik in dat ruim ontzet werd. Het water drong met zoveel kracht binnen, dat de tijd ontbrak iets te redden, en zelfs de scheepspapieren verloren gingen. De bemanning had juist de tijd zich in de boten te begeven, waarna ze naar de ZANZIBAR roeide.

Afbeelding
Datum 14 november 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 11 november. Gedurende deze middag woedt hier een vreselijke storm uit het Zuidwesten. Het naar Londen bestemde stoomschip AMSTELSTROOM werd daardoor verhinderd te vertrekken.

Afbeelding
Datum 12 januari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 8 januari. Het Nederlandse stoomschip AMSTELSTROOM, heden van Amsterdam alhier aangekomen, heeft op de uitgaande reis op de Thames op een hard voorwerp gestoten, en maakt 3 duim water per uur; het moet dokken.

Afbeelding
Datum 26 februari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 24 februari. Het stoomschip AMSTELSTROOM, van Amsterdam herwaarts, kwam bij Tunnelpier, tijdens mist in aanvaring met een op sleep zijnde barge, geladen met schors, en andere goederen, waardoor deze midden in de rivier is gezonken. Een aantal balen en andere colli werden geborgen. Niemand heeft door de aanvaring letsel bekomen.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant

Uit Amsterdam wordt gemeld: Evenals te Rotterdam sinds enige tijd geschiedt, is men ook hier begonnen met geslacht vee naar Londen te verschepen. Het vlees wordt of hier in de boten of per spoorweg naar IJmuiden vervoerd en aldaar geladen. De eerste zendingen vertrokken per stoomschepen STORK en AMSTELSTROOM naar Harwich. Aan het abattoir wordt speciaal voor dit doel ene slachterij ingericht.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

East Greenwich, 12 oktober. Het stoomschip AMSTELSTROOM, van Amsterdam herwaarts, is bij Blackwall Point met het stoomschip BURHAM in aanvaring geweest, waardoor enige schade aan het achterschip werd veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 02 december 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 december. Van het stoomschip AMSTELSTROOM van Londen alhier aangekomen, zijn door het ruwe weer twee paarden overboord geslagen en twaalf gestorven, van het stoomschip AMSTERDAM van Leith zijn op de reis dertien paarden overleden.

Afbeelding
Datum 07 april 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 april. Het stoomschip AMSTELSTROOM, dat brand in de lading jute heeft gehad, is na onderzoek zeewaardig verklaard en heden naar Londen vertrokken.

Afbeelding
Datum 08 januari 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Poplar (opm: Londen, nabij Canary Wharf), 6 januari. Van Amsterdam komende is de AMSTELSTROOM gisterenavond te 6 uur in aanvaring geweest met de met cement beladen zeilbarge ACTIVE, die zwaar beschadigd werd en in zinkende toestand aan de grond moest worden gezet.

Afbeelding
Datum 19 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 18 december. Het van Londen naar Amsterdam bestemde stoomschip AMSTELSTROOM is hedenochtend tijdens dikke mist op de Zuidpier gelopen. Het voorruim maakt water. Een sleepboot is aan het pompen en men is bezig met het lossen der lading. Met middagtij hoopt men het stoomschip vlot te krijgen.
Later bericht: het gestrande stoomschip AMSTELSTROOM is na lossing van een gedeelte der lading met assistentie van sleepboten vlot en in de haven gekomen, alwaar het aan de grond is gezet. Het zal na enige voorzieningen tegen de lekkage naar Amsterdam opstomen.

Afbeelding
Datum 20 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 19 december. Het stoomschip AMSTELSTROOM is in de Buitenhaven aan de grond gezet, alwaar het werd lens gepompt. Sleepboten hebben thans vruchteloos getracht het stoomschip weer vlot te krijgen om het daarna op te slepen naar Amsterdam. Men is nu weer bezig goederen in een lichter over te laden.
Later bericht: Het stoomschip AMSTELSTROOM kwam heden vlot en is naar Amsterdam gesleept.

Afbeelding
Datum 31 januari 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 26 januari. Het stoomschip AMSTELSTROOM werd alhier beboet voor GBP 5 en in de kosten van het geding wegens het vervoeren van hout als deklast van Amsterdam naar hier tussen de maanden oktober en april, in strijd met de bepalingen van sectie 451 van de Merchant Shipping Act.

Afbeelding
Datum 06 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De directie van de Hollandsche Stoomboot-Maatschappij te Amsterdam, gaat thans over tot het uitgeven van de NLG 400.000 aandelen, waartoe zij reeds verleden jaar in mei door de algemene vergadering van haar aandeelhouders gemachtigd werd. Die uitgifte geschiedt, uitsluitend aan de tegenwoordige aandeelhouders, tegen de koers van 125 %, met betaling op 23 mei. Ten behoeve hiervan wordt in een prospectus de volgende toelichting gegeven: De Hollandsche Stoomboot-Maatschappij, opgericht in 1885 met een kapitaal van NLG 600.000, begon haar bedrijf door met twee stoomschepen, IJSTROOM (sedert vergaan) en AMSTELSTROOM, geregeld op Londen te varen. Haar bleven de moeilijkheden, welke nagenoeg iedere scheepvaartonderneming in de aanvang ondervindt, niet gespaard. De concurrentie met de bestaande lijn op Londen, gevolgd door het verbod van invoer van vee in Engeland, bezorgden haar aanvankelijk zeer grote verliezen. Doordien een betere verhouding tot de concurrerende maatschappij verkregen werd en door een steeds toenemende aanbieding van goederen, mocht het haar gelukken de verliezen geheel in te halen en voelde zij zich krachtig genoeg om haar werkkring uit te breiden en een geregelde dienst op Hull te beginnen en tevens in vereniging met de heer Drost op Bristol en Swansea te gaan varen. Ter versterking van haar geldmiddelen werd in 1894 een 5% obligatielening aangegaan, groot NLG 250.000, waarvan per resto NLG 134.000 uitstaat en de maatschappij in portefeuille NLG 89.000 bezit. In de algemene vergadering van aandeelhouders, gehouden 3 mei 1899, werd machtiging verleend het maatschappelijk kapitaal op te voeren tot NLG 1.000.000 en de Koninklijke bewilliging op de desbetreffende statutenwijziging werd verkregen. Intussen bracht de uitbreiding van haar bedrijf van zelf vermeerdering van het aantal schepen mee en begonnen met twee stoomschepen, metende tezamen 1.565 ton, is zij nu in het bezit van zes stoomschepen, metende tezamen 5.756 ton en onlangs heeft zij een zevende stoomschip, groot ongeveer 1.060 ton, besteld. De aankoopwaarde van deze zes stoomschepen bedraagt NLG 1.388.956,35½. Daarop is van de dag van de indienstneming een jaarlijkse afschrijving toegepast van 5%, totaal NLG 363.897. Buitendien werd gekweekt een reservefonds van NLG 38.985 en voor extra afschrijving gereserveerd NLG 212.000. De dividenden waren in de laatste vijf jaren achtereenvolgens 5, 5, 9, 9 en10%.

Afbeelding
Datum 08 februari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 6 februari. Het naar Londen bestemde stoomschip AMSTELSTROOM, bracht enige schade toe aan de oude schutsluis, waarvoor het borg stelde en daarna de reis ongehinderd voortzette.

Afbeelding
Datum 09 december 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Het Nederlandse stoomschip AMSTELSTROOM, gisteren van hier naar Londen vertrokken, is gisteravond onder de noordwal bij de Petroleumhaven aan de grond geraakt. Sleepboten hebben tevergeefs getracht het schip vlot te slepen, waarna men begonnen is de lading in lichters te lossen. Nadat 3 lichters een deel der lading hadden overgenomen en naar IJmuiden vertrokken, werwaarts ook de lichters worden gebracht en alwaar de lading weder wordt overgenomen.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 10 oktober. Het Nederlandse stoomschip AMSTELSTROOM is van Amsterdam te Goole aangekomen met verscheidene platen aan stuurboordsboeg gescheurd, zijnde ter rede van Hull in aanvaring geweest met het stoomschip TURBIN.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Antwerpen, 11 oktober. Het stuurtoestel van het van Goole naar hier uitgaande stoomschip CUXHAVEN geraakte op de Hudson (opm: bedoeld wordt Humber) ter hoogte van de oude sluis defect en het schip liep daardoor tegen de AMSTELSTROOM, trof dit schip in de midscheeps en veroorzaakte belangrijke schade. De AMSTELSTROOM arriveerde op 14 oktober weer te IJmuiden van Goole.

Afbeelding
Datum 09 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 8 december. Volgens een telegram uit Goole is het naar Amsterdam bestemde Nederlandse stoomschip AMSTELSTROOM in aanvaring geweest met het naar Antwerpen bestemde stoomschip DRESDEN. Beide stoomschepen zijn beschadigd. De AMSTELSTROOM moet repareren.

Afbeelding
Datum 10 december 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Goole, 8 december. Terwijl het met stukgoed voor Amsterdam beladen stoomschip AMSTELSTROOM naar Loch Head stoomde, geraakte het in aanvaring met het naar Antwerpen bestemde stoomschip DRESDEN, waardoor van eerstgenoemd stoomschip het roer beschadigd werd. De laadpoorten en platen aan stuurboord van de DRESDEN beliepen averij. Beide stoomschepen moeten repareren voor te kunnen vertrekken.

Afbeelding
Datum 05 december 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 4 december. Het van Hull naar Amsterdam bestemde stoomschip AMSTELSTROOM is gisterenavond om 11.30 uur tijdens dikke mist 6 palen benoorden Wijk aan Zee gestrand.

Afbeelding
Datum 05 december 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 4 december. De sleepboot VISCHPLOEG verleent assistentie bij het gestrande stoomschip AMSTELSTROOM. Twee ankers zijn reeds uitgezet.
(tweede bericht) Het stoomschip AMSTELSTROOM, bij Wijk aan Zee gestrand, is bij hoog water niet vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 05 december 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 5 december. Het stoomschip AMSTELSTROOM is, na stranding, door het stoomschip IJSTROOM vlotgesleept.

Afbeelding
Datum 10 februari 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 10 februari. Door de Hollandsche Stoomboot Maatschappij, alhier, is het stoomschip AMSTELSTROOM, groot 788 brt en 476 nrt, en gebouwd in 1885 te Rotterdam, voor GBP 6000 verkocht naar Griekenland. Het schip is op 30 januari van Amsterdam vertrokken naar Hull om daar voor Griekenland te laden.

Afbeelding
Datum 23 februari 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 22 februari. Het stoomschip AMSTELSTROOM werd verkocht voor ongeveer GBP 6.000.

Afbeelding
Datum 11 januari 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Verkort verslag van de Nederlandse Rederijen in 1906 (vlootmutaties).
Holland Amerika Lijn: Nieuwgebouwd dubbelschroefstoomschip NIEUW AMSTERDAM (17250 ton), s.s. ROTTERDAM (8139 ton) verkocht. Nieuw stoomschip 23000 ton besteld, in voorjaar 1908 op te leveren.
Stoomvaart Mij Nederland: Nieuwgebouwde mailstomer REMBRANDT 5860 ton
Nieuwgebouwde goederenboot BANDA 4400 ton. Het s.s. PRINSES AMALIA 3495 ton verkocht. Grote goederenboot besteld. Mailstomers VONDEL en GROTIUS nog in aanbouw
s.s. SOEMBAWA werd gebezigd in nieuwe lijn, die in combinatie met de Rotterdamsche Lloyd werd geopend tussen Java en Engels-Indië, waarvoor Lloyd een stoomschip aankocht dat onder de naam BENGALEN (2660 ton) in de vaart kwam.
Ook bracht de Rotterdamsche Lloyd de nieuwe mailstomer RINDJANI (4931 ton) en het in aanbouw zijnde s.s. KAWI en werd het s.s. TABANAN besteld. Om te voorzien in de kosten werd tot een kapitaalsuitbreiding met twee millioen overgegaan.
De Kon. Paketvaart Mij. bracht nieuwgebouwde s.s. DUYMAER van TWIST en PAHUD elk 1806 ton in de vaart, terwijl het s.s. DE GREVE (2892 ton) te water gelaten werd.
Verkocht werden het s.s. GENERAAL PEL (1156 ton), MAHA VAJIRUNHIS (1182 ton) en SWAERDECROON (641 ton), terwijl vier stoomschepen elk ca 2900 ton besteld werden.
De Kon. Nederl. Stoomboot Mij. breidde de vloot aanzienlijk uit. Nieuw in de vaart de s.s. NEPTUNUS, URANUS (elk 1550 brt), ACHILLES en ATLAS (elk 2161 brt). In aanbouw s.s. VULCANUS (2160 brt) VESTA en VENUS (elk 1700 brt). Uitbreiding enerzijds door openen nieuwe lijn op Egypte en Syrië, anderzijds met steeds vermeerderend vervoer op de lijnen van de maatschappij. Het bedrijf is toegetreden tot de Nationale Stoomboot Mij in begin van het jaar, waardoor een einde kwam aan de concurrentie met de Atlas-Linie, en de maatschappij werd opgenomen in een pool van een aantal buitenlandse ondernemingen die de vaart op de Middellandse Zee onderhouden.
De Java-China-Japan Lijn bracht de nieuwgebouwde TJIBODAS (4828 ton) in de vaart en het s.s. TJIKINI (4700 ton) reeds te water.
Het s.s. ORANJE NASSAU (1308 ton) van de Kon. West-Indische Maildienst is vergaan.
Het s.s. ANCHISES van de Nederlandse Stoomvaartmij. Oceaan is verkocht.
P.A. van Es bracht het s.s. AMSTEL in de vaart (1050 ton).
W.S. en J.M. Burger bracht het s.s. MELROSE (1450 ton) in de vaart.
Scheepvaart en Steenkolen Mij bracht het nieuwgebouwde s.s. WESTLAND (1150 ton) in de vaart.
Het s.s. AMSTELSTROOM (788 ton) van de Holl. Stoomboot Mij. en de BATAVIER 1 gingen naar het buitenland.
De Billiton Mij. met BILLITON en KARANG komt niet meer onder de Nederlandse rederijen voor.
Vrachtvaarders:
Door een nieuwe vennootschap onder directie van de heer A.C. Lensen te Terneuzen werd een stoomschip besteld van 1900 ton.
Het s.s. MAUD CASSEL van Wm. H. Müller is vergaan. In plaats hiervan en van het reeds verkochte s.s. SKANDIA werden twee stoomschepen besteld van 5500 ton elk.
Het s.s. ELLEWOUTSDIJK (2229 ton) voor rekening van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum kwam in de vaart.
Voor Vinke & Co te Amsterdam kwam het s.s. TROMPENBERG (1800 ton) in de vaart (het vorige jaar in aanbouw vermeld onder de naam HILLIGERSBERG)
Holland-Gulf Stoomvaart Mij kocht van Jos. de Poorter het s.s. THEODORA (852 ton). Dezelfde maatschappij bracht het nieuwgebouwde s.s. ALWINA (1150 ton) in de vaart.
Van Nievelt, Goudriaan & Co’s Stoomvaart Mij. heeft het s.s. PHECDA (2500 ton) in aanbouw en gaf voor NLG 180.000 aandelen uit.
De voor Gebr. Van Uden gebouwde MAASHAVEN (2500 ton) werd te water gelaten.
Het s.s. DE RUYTER (1682 ton) van de Stoomvaart Mij ‘Tromp’ is vergaan.
Het s.s. ARUNDO (1698 ton) van Hudig & Veder is verkocht.
Een nieuwe firma op rederijgebied is Joh. Otten & Zoon te Rotterdam, die het s.s. CARL LEHNKERING (2400 ton) bestelde.
Door de Maatschappij Stoomboot ‘Constance Catharina’ te Harlingen werd het s.s. CONSTANCE CATHARINA (1150 ton) besteld. Het schip is reeds te water gelaten.
De firma Erhardt & Dekkers bestelde het s.s. NOORDWIJK (2000 ton).
De Stoomvaart Mij ‘Amstel’ heeft het s.s. AMSTELDAM in aanbouw.

Afbeelding
Datum 14 april 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Een stoomvaart jubileum.
Heden herdacht de Hollandsche Stoomboot Maatschappij de dag, waarop vóór 25 jaar haar eerste schip de eerste reis naar Londen aanvaardde. Talrijk zijn de bewijzen van belangstelling, die de Maatschappij bij deze gelegenheid mocht ontvangen.
De ambtenaren, gezagvoerders, stuurlieden en machinisten schonken een granieten zuil met een plaquette van de hand van de beeldhouwer Charles van Wijk. voorstellende het eerste door de Maatschappij gebouwde stoomschip, de AMSTELSTROOM. Op de zuil staat (van dezelfde beeldbouwer) het bronzen beeld van een stoere Hollandse zeeman, zoals de Maatschappij er gelukkig is zo vele aan boord van haar schepen te tellen. Het geheel was vergezeld van een fraai gekalligrafeerde oorkonde.
Van de bootwerkers, het walpersoneel en de schepelingen ontving de Maatschappij een prachtige tegel uit de fabriek ‘De Distel’, voorstellende het etablissement van de Maatschappij aan de Handelskade, met een drietal diep geladen, aankomende en vertrekkende schepen. De gehele tegel is gevat in een kostbare lijst en vergezeld van een sierlijk album, vermeldende de namen van de deelnemers. Voorts een bijzonder fraai eigenhandig geborduurd tafelkleed van de jonge dames op het kantoor werkzaam als stenotypisten. De talrijke bloemstukken, die in de rijk versierde raadzaal van de Maatschappij prijkten, zijn te veel om op te noemen. De aanbieding van de geschenken ging gepaard van hartelijke toespraken, waaruit ten volle blijkt de geest, welke in de bloeiende Maatschappij heerst tussen alle categorieën van employees.

Afbeelding