Inloggen
MADURA - ID 3899


Kroniekberichten

Datum 24 januari 1898
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 januari. Op 3 en 4 januari is op de Noordzee de proefvaart gehouden van het door de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij alhier voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland gebouwde stoomschip MADURA. De machines zijn geleverd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel alhier. De oplevering vond heden plaats.

Afbeelding
Datum 18 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 16 maart. Door de directie van de Stoomvaart Maatschappij Nederland werd aan de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij alhier de bouw opgedragen van een nieuw stoomschip van hetzelfde type en grootte van het in oktober 1897 te water gelaten stoomschip MADURA. De machines worden geleverd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel alhier.

Afbeelding
Datum 22 mei 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Uit Amsterdam meldt men ons: Het stoomschip MADURA, van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, dat, diep geladen, aan de grond was geraakt voor de laadplaats der maatschappij aan de Handelskade, heeft bij het pogen om het schip vlot te krijgen, aanzienlijke schade veroorzaakt. Ten gevolge van het werken der schroeven van de sleepboten en van die der MADURA zelf, zakte plotseling de grond onder de kademuur weg, waardoor het houtwerk instortte. Persoonlijke ongelukken zijn bij het ongeval niet voorgekomen. Eerst tegen 7 uur des avonds slaagde men er in de MADURA uit de wal te slepen; zij moet nog enige lading innemen en zal morgen vertrekken. De kade is over een lengte van ca. 20 meter en tot binnenwaarts tot aan de fundamenten van het stenen hoofdgebouw verzakt en ingestort.

Afbeelding
Datum 27 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip PRINS VAN ORANJE is de 26e januari van Padang te Batavia aangekomen, gesleept door het stoomschip MADURA.

Afbeelding
Datum 14 december 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 december. Volgens bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland ontvangen bericht is het stoomschip MADURA, van Java naar Amsterdam, bij binnenkomst te Camaran aan de grond gevaren, doch zal waarschijnlijk vlot komen na lossing van een deel der lading. Het schip is geheel dicht.

Afbeelding
Datum 17 december 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 december. Volgens bij de rederij ontvangen bericht, is het stoomschip MADURA te Camaran vlot gekomen na lossing van 35 ton der lading. Het stoomschip is geheel onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 29 juli 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Duinkerken, 24 juli. De vijf sleepboten die samengewerkt hebben om het Nederlandse stoomschip MADURA, weder vlot te brengen, eisen FFR 100.000 voor de bewezen assistentie.

Afbeelding
Datum 01 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 maart. Het stoomschip MADURA van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, heeft 3 mijlen benoorden Banjoewangi gestoten en is blijven zitten, doch er bestaat geen onmiddellijk gevaar. Het ss. MOSSEL van de K.P.M. zal hedenavond van Soerabaja vertrekken om hulp te bieden.

Afbeelding
Datum 02 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 1 april. Volgens telegram van Lloyd’s is het s.s. MADURA nabij Banjoewangi op zandige bodem gestrand en staat er 12 voet water bij het schip.

Afbeelding
Datum 04 april 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 april. Het stoomschip MADURA is vlot gesleept en zal na het innemen van de lading vetrekken naar Soerabaja.

Afbeelding
Datum 10 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 april. Volgens telegram uit Soerabaja is het stoomschip MADURA van de Stoomvaart Maatschappij Nederland vlotgekomen, onderzocht en onbeschadigd bevonden. Het behoeft niet gedokt te worden.

Afbeelding
Datum 10 december 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 december. Volgens heden bij de Stoomvaart Mij ‘Nederland’ ontvangen telegram is ter rede van Semarang aan boord van het s.s. MADURA brand uitgebroken in de lading. Het vuur, dat tot de voorpiek (een laadruimte van 25 ton) beperkt bleef, was spoedig geblust zonder veel schade te veroorzaken.

Afbeelding
Datum 13 april 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 april. Het op 11 april van Java te Amsterdam aangekomen Nederlandse stoomschip MADURA is bij het binnenlopen van de haven van St. Nazaire met de stenen kademuur aldaar in aanvaring geweest, waardoor een plaat aan bakboordsboeg werd gekraakt. Na voorlopige reparaties aldaar werd het zeewaardig verklaard. Te Amsterdam zal het afdoende worden gerepareerd.

Afbeelding
Datum 07 maart 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 maart. Uit Gibraltar wordt gemeld dat het van Batavia naar Amsterdam bestemde stoomschip MADURA met defecte hoofdleibuis daar is binnengelopen. Vermoedelijk zal hedenavond of morgenochtend de reis kunnen worden voortgezet.

Afbeelding
Datum 03 juli 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 2 juli. Het stoomschip MADURA van de Stoomvaart Mij. Nederland, groot 3.351 ton bruto en gebouwd in 1897 aan de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. te Amsterdam, is verkocht aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij. alhier en herdoopt in SIRIUS.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 augustus. Volgens een telegram uit Rosario zit het Nederlandse stoomschip SIRIUS 100 mijl noordelijk vandaar aan de grond.

Afbeelding
Datum 02 september 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 31 augustus. Het gestrande stoomschip SIRIUS is vlot en te Rosario aangekomen. (opm: zie ook RN 280815)

Afbeelding
Datum 21 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 20 januari. Het stoomschip SIRIUS van de Kon. Nederlandsche Stoomboot Mij., dat indertijd voor circa NLG 200.000 aangekocht werd, is voor NLG 1.100.000 naar het buitenland verkocht. (opm: bouwjaar 1898, ex. MADURA)

Afbeelding
Datum 10 maart 1916
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het stoomschip SIRIUS, van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij, onder Noorse vlag gebracht, werd verkocht aan de rederij Jac. Engers te Tonsberg.
Het werd herdoopt in HELDER en vertrok gisteren van hier naar Cardiff.

Afbeelding
Datum 21 maart 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
Aan het verslag over 1916 ontlenen wij het volgende: Ondanks vele moeilijkheden konden wij onze lijnen op Kopenhagen, Bordeaux, Portugal, Marokko, Spanje, Italië en Griekenland vrij geregeld voortzetten. Wij namen deel aan het contract tussen de Nederlandse Regering en de reeds voor het vervoer van graan van Noord- en Zuid-Amerika. Buitendien werd in de . helft van het jaar krachtens de schepenuitvoerwet een toenemend aantal van onze boten voor het vervoer ten behoeve van het Rijksgraanbureau en de Rijks-kolendistributie aangewezen. Ondanks de langere duur van de reizen en de onrustbarende stijging van alle exploitatiekosten zijn de financiële uitkomsten van ons bedrijf wederom zeer gunstig geweest, maar de volslagen onzekerheid omtrent de toekomstige ontwikkeling van ons bedrijf heeft uw bestuur bij de opmaking van de balans tot grote voorzichtigheid aangemaand. Het molestrisico van onze vloot hebben wij gedeeltelijk bij assuradeuren verzekerd, gedeeltelijk zelf gelopen. Met het oog op lopende en toekomstige risico's wensen wij onze reserve voor dit doel te versterken.
Van de uitermate gunstige conjunctuur profiteerden wij, door in het begin van het jaar het stoomschip SIRIUS ver boven de boekwaarde te verkopen. Het verkregen avans wensen wij evenals de boekwinst op onze verloren gegane schepen te reserveren.
De stoomschepen HEBE, MEDEA en THALIA werden ons achtereenvolgens in maart en november 1916 en in januari 1917 door de bouwmeesters opgeleverd. Wij bestelden nog 2 vrachtschepen elk van 1.750 ton draagvermogen ter oplevering in november 1917 en juli 1918 en één schip van 2.200 ton draagvermogen op te leveren in maart 1918.
De stoomschepen ACHILLES en DEUCALION zijn door de Turkse autoriteiten opgeëist. Wij trachten met behulp van onze Regering herstel van onze rechten te verkrijgen.
Blijkens de winst- en verliesrekening bedroeg het saldo vorig jaar NLG 53.516 (6.491) exploitatierekening NLG 17.491.607 (10.893.541) avans op stoomschepen NLG 2.307.965 (—), dividend K.W.I.M. NLG 409.560 (500.560); terug storting tantième K.W.I.M. NLG 91.220, NLG 500,78 (126.117); interestrekening NLG 315.861 (17,429); assurantie eigen risico NLG 351.825 (26.599); totaal NLG 21.021.557 (12.787.495).
Betaald werd o.a. aan toevoeging aan de reserve voor pensioenen NLG 381.356 (73.854) tantièmes personeel NLG 1.012.500 (546.200). Het saldo bruto winst bedroeg NLG 19.093.634. Afschrijvingen NLG 2.939.526 (2.883.502). Het saldo netto winst bedraagt NLG 16.154.108 (8.934.092). Hiervan wordt o.a. bestemd voor oorlogswinst belasting 1915 en 1916 NLG 4.800.000. Reserve voor diverse belangen NLG 3.020.000. Reserve voor molest NLG 1.300.000. Reserve voor loodsenbouw Rotterdam NLG 575.000, Reserve voor afschrijving op schepen in aanbouw NLG 521.500. Liquidatierekening stoomschepen NLG 1.786.465. Het dividend, bedraagt 20% (v.j. 15%). Op de balans staan de schepen te boek met NLG 6.786.626 (7.896.011), idem in aanbouw NLG 1.668.252 (144.698), kassa NLG 18.746,36 (8.761.231), schatkistpapier NLG 11.050,00 (3.500.000), debiteuren NLG 4.565.006 (1.418.286) en onder de passiva: Crediteuren NLG 10.146.280 (2.206.541).

Afbeelding