Inloggen
MADJOE - ID 3893

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1732 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 165
Launch Date: 1936-04-04
Delivery Date: 1936-06-03
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 160
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1680 Type C/D (270x340).
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 224.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 106.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13000 Cubic Feet
 
Length 2: 35.38 Meters Registered
Beam: 6.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.29 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1938
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Bij Vuyk, Capelle aan den IJssel verbouwd van gladdecker tot raised quarterdecker. GRT 249, NRT 124, TDW 255.

Ship History Data

Date/Name Ship 1936-05-28 MADJOE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Bakker, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PFSF

Ship Events Data

1936-04-04: NvhN 04-04-1936: Scheepsbouw. Van de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje te Waterhuizen is met goed gevolg te water gelaten het motor-kustschip „MADJOE", in aanbouw voor rekening van kap. J. Bakker te Veendam. Het schip is groot ca. 270 ton, d.w. heeft een geheel dubbelen bodem in het ruim en zal worden voorzien van een 160 P.K. 4 cyl. 4 tact App. Bronsmotor, van een 6 P.K. hulpmotor en hulpaggregaten, 2 masten en 2 motordeklieren. Het geheel wordt gebouwd naar de voorschriften van Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart. Dadelijk na den stapelloop werd de kiel gelegd voor een motor-kustschip van ca. 375 ton d. w., waarin een 250 P.K. 4 tact Industriemotor zal worden geplaatst, een en ander voor rekening van kap. W. Schuitema Ozn. te Groningen.
1936-05-29: Op 29-05-1936 als MADJOE, zijnde een motorvrachtschip, metende 633.90 m3, liggende te Waterhuizen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Bakker, scheepskapitein, gedomcilieerd te Veendam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1732 Z GRON 1936 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1936-06-00: Het Vaderland 05.06.1936: Het op de werf van J. Pattje te Waterhuizen, voor rekening van kapitein J. Bakker te Veendam, gebouwde m.s. MADJOE, groot 233 ton, heeft een goed geslaagde proeftocht gehouden. Het schip is voorzien van een Bronsmotor, met een capaciteit van 160 pk.
De Eemsbode 05.06.1936: Op de Eems werd dinsdag j.l. een welgeslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorzeeschip MADJOE, kapitein-eigenaar J. Bakker van Veendam. Het schip, groot 260 ton dw. werd gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. Pattje te Waterhuizen onder klasse Scheepvaart-Inspectie en Bureau Veritas. De MADJOE is van een 4 cylinder Bronsmotor van 160 PK voorzien en behaalde op de proeftocht een snelheid van plm. 8 ½ mijl. Het schip is modern gebouwd en uitgerust en vertrok inmiddels naar Groningen om carton te laden voor Engeland.
NvhN 04-06-1936: 04-06-1936. Proefvaart MADJOE. Op de Eems te Delfzijl vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Madjoe. Dit schip werd gebouwd onder klasse Bureau Ventas en Scheepvaart-Inspectie, voor de Atlantische vaart, op de werf van den heer J. Pattje te Waterhuizen voor rekening van kapt. J. Bakker te Veendam. Het schip is van het kruiserhek-type met twee stalen masten en het is van een plaatsteven voorzien terwijl over de volle lengte, behalve onder de motorkamer, een dubbele bodem heeft. Hierdoor krijgt het schip een zeer groote ballast capaciteit, n.l. met voor- en achterpiektank 80 ton, hetgeen de zeewaardigheid verhoogt, terwijl de ruiminhoud niet verkleind wordt daar deze dubbele bodem zeer laag gebouwd is. Het achterste gedeelte van de dubbele bodem is als brandstoftank ingericht. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte over alles 37.50 M. de grootste breedte 6.55 M. en de holte in de zijde 2.65 M. Het D.W. bedraagt 280 ton; de inhoud is netto 106 Reg. ton en bruto 223 Reg. ton. Voor de voortstuwing dient een vier tact motor met directe inspuiting. Deze motor is in 4 cylinder uitvoering met een vermogen van 160 P.K. Als hulpmotor is een Lister motor van 6 P.K. in de motorkamer geplaatst, die de hulp-compressor, de lenspomp, de ballastpomp en de dynamo aandrijft. De verlichting geschiedt geheel electrisch. De electrische installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Aan dek zijn twee motorlieren geplaatst, elk voorzien van een Lister motor van 6 PK. Met deze lieren kan een last van 1 ½ ton worden geheschen. Het laad- en losgerei voldoet aan de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. De voorste dekmotor kan tevens bij het heffen der ankers gebruikt worden. Het schip is modern en gerieflijk betimmerd en is door Radio Holland van een radiopeilinstallatie voorzien. Het behaalde een snelheid van 9 mijl en het werd na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1940-05-16: Final Fate:
Ingeschreven bij the Netherland’s Shipping & Trading Committee, Londen en in beheer van Freight Express Ltd. Op 27 mei in timecharter bij het Ministry of Transport. Op 4 november 1941 tijdens een reis naar Sharpness na vertrek uit Port Talbot op een mijn gelopen en gezonken. Kapitein J. Oorburg, zijn bemanning en een loods kwamen hierbij om het leven. (De teboekstelling in het Kadaster wordt op 26-06-1946 doorgehaald.)
Scheepsrampen in Oorlogstijd 1940-1945: Het m.s. MADJOE, eigenaar Jan Bakker te Veendam, liep op 4 november 1941 op een mijn, tengevolge waarvan het met man en muis verging. Uit een rapport opgemaakt door de kapitein van het m.s. “Elvy“ ontlenen wij het volgende. Het m.s. “Elvy “ bevond zich op 4 november in de zelfde sluis als het m.s. MADJOE toen dit schip Port Tolbot verliet op reis naar Sharpness. De MADJOE was het eerst uit de sluis. Plotseling werd een hevige explosie op de MADJOE waargenomen en nadat de rook was verdwenen, werden alleen nog enige wrakstukken waargenomen. Van de “Elvy “werd een reddingboot gevierd: op de plaats waar de explosie had plaatsgevonden aangekomen werden slechts overblijfselen van vlotten en reddingboot, waarop de naam MADJOE was geschilderd aangetroffen. Niettegenstaande ongeveer 40 minuten op de plaats des onheils gezocht werd naar drenkelingen, mocht dit geen resultaat opleveren. Bij deze ramp kwamen om het leven: Jacob Oorburg, kapitein, G. Giateli, matroos (Grieks), L. Veltman, stuurman, A.J. Fry, legerkannonnier, H. Broekema, machinst en C. Larkin, legerkannonnier (Engels)

Afbeeldingen


Omschrijving: MADJOE op proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: MADJOE, op de helling van Scheepswerf Vos te Groningen; vermoedelijk in 1937.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: MADJOE
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MADJOE
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname