Inloggen
MAASYM-N - ID 3881

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 7985 Z ROTT 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 173
Launch Date: 1952-06-17
Delivery Date: 1952-09-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type (330x600)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 496.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 261.00 Net tonnage
Deadweight: 850.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 61.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.61 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.31 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-09-15 MAASYM N
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFRQ

Ship Events Data

1952-06-17: NvhN 17-06-1952: Tewaterlating m.s. Maasym-N. Bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang van Gebrs. Suurmeijer te Foxhol werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Maasym-N, dat gebouwd wordt voor rekening van Van Nievelt—Goudriaan en Co.'s Stoomvaart Mij. N.V. te Rotterdam. De doopplechtigheid geschiedde door mevr. J. van Vugt uit Rotterdam. Het schip is van het gladdektype en meet 860 ton d.w. (499 brt.). De voortstuwing zal geschieden door een 650 p.k. motor. Voorts worden in de machinekamer twee hulpmotoren van 30 p.k. opgesteld. De uitrustig zal o.a. bestaan uit twee masten met vier laadbomen, elk met een hijsvermogen van drie ton, radiotelefonie, echoloodinstallatie, peilinrichting, electrisch hydraulisch stuurwerk enz. Aan dek zullen vier hulpmotoren van 15 p.k. worden geplaatst. De Maasym-N wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het shelterdektype van 950 ton d.w. voor rekening van de rederij Nautiek te Rotterdam.
1952-09-06: Op 06-09-1952 als "MAASYM-N", zijnde een motorschip, metende 1405.16 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8867 d.d. 02-09-1952, liggende te Foxhol, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 7985 Z ROTT 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.33 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.56 m. uit dek.
1952-09-16: NvhN 16-09-1952: Proefvaart m.s. Maasym-N.
Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Maasym-N, dat bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang van Gebr. Suurmeyer te Foxhol werd gebouwd voor rekening van Van Nievelt, Goudriaan en Co.'s Stoomvaart Mij. N.V. te Rotterdam. De Maasym-N is van hét gladdektype, meet 860 ton d.w. en is uitgerust met een 650 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 11,3 mijl. De bouw geschiedde onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1955-05-01: Het Noors m.s. HAV, dat op 26 april tegen een zandbank was aangedreven tussen Curb Buoy en Ilha do Boi (bij Vitoria, Brazilië), vlotgebracht.
LLOYD’s WEEKLY CASUALTY REPORTS May 3.1955: HAV, Vitoria, Apr 27. Motor vessel HAV (Buenos Aires for Montreal, when leaving here at 6.40 p.m. on Apr 26 grounded on soft mud between Curb Buoy and Ilha do Boi shallow. Attempts to refloat on evening tide and to-day’s two rising tides without susses. No apparent damage.
LLOYD’s WEEKLY CASUALTY REPORTS May 10.1955: HAV, Vitoria, Apr 30. Motor vessel “HAV “. Daily attemts to refloat failed. Trying assisted by Dutch motor vessel MAASYM N to-morrow. Mainwhile
awaiting. Brazilian navy tug from Recife on May 3. Vitoria, May 4. Motor vessel “HAV” assisted by motor vessel MAASYM-N refloted on May 1 and returned to port under own engines. She was surveyed
Internally and externally and, no damage being found, left at 12.30 p.m to-day for New York. Master signed Lloyd’s Form of Salvage Agreement. MAASYM-N, while assisting touched bottom: Surveyed no apparent damage.
1963-07-23: Final Fate:
Onderweg met een lading van 770 ton porseleinaarde van Teignmouth naar La Spezia, na in La Pallice, Frankrijk nog een landingsvaartuig aan dek te hebben bijgeladen, is ze bij Punta de la Estaca (bij Cabo Burela, Noord Spanje) op de rotsen gelopen in pos. 43.41.O - 07.24. W. Het landingsvaartuig bleef drijven en is door de Duitse sleepboot 'Atlantic' geborgen. De MAASYM-N brak en zonk op 24 juli. De bemanning werd gered. De gezagvoerder kreeg een jaar ontzegging van de bevoegdheid wegens onvoorzichtige navigatie.

Afbeeldingen


Omschrijving: Maasym N 1952
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Maasym-N 1952
Gemaakt door: Duncan, Alex
Bronnen


Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.