1953-10-12: |
NvhN 12-10-1953: Tewaterlating m.s. Amstelborg. Bij de scheepswerf C. Amels te Makkum werd met goed gevolg te water gelaten het 750 ton d.w. grote motorkustvaartuig Amstelborg dat wordt gebouwd voor rekening van de fa. E. Wagenborg. Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl. De Amstelborg is van het gladdektype en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 57.50 m., lengte tussen de l.l. 52 m., breedte 8.50 m. en holte 3.65 m. De beladen diepgang bedraagt plm. 3.20 m. De voortstuwing zal geschieden door een 375 PK motor, en in de machinekamer zullen twee hulpmotoren van respectievelijk 20 en 40 P.K. worden geplaatst. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas mot certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype groot 750 ton d.w. voor rekening van een Groningse rederij.
Leeuwarder courant 12-10-1953: De „Amstelborg" koos het natte element. Zaterdagochtend, iets over halfelf, nam de „Amstelborg", een coaster van 750 d.w., voor de eerste maal in z'n nog korte bestaan een duik in het natte element. Een grote gebeurtenis voor de bouwers, de Fa. C. Amels en Zoon en de eigenaar, de N.V. E. Wagenborg's scheepvaart- en expeditiebedrijven, die, zoals gebruikelijk in Makkum. door vele belangstellenden werd gadegeslagen. Deze tewaterlating had dan ook een bijzonder tintje. De „Amstelborg" is namelijk de grootste coaster, die tot nog toe op Frieslands bodem werd gebouwd. Bovendien is hij — naar onze smaak — tevens de mooiste. Met veel genoegen zal mevrouw Van Heijnen namens de directie van de scheepvaartmaatschappij de doopplechtigheid hebben verricht, al werd het doopteken — de bruisende champagne op de boeg van het schip — reeds enkele seconden na de ceremonie door het bruisende havenwater weggespoeld. De coaster deinde toen al op de zelfgemaakte golven. Ook de aan de kade gemeerde boten braken door de plotselinge roller los, als wilden ze nog eenmaal genieten van een paar minuten vrijheid. Ja, die vrijheid duurde maar kort. En sleepbootje trok de „Amstelborg" een poosje later naar de walle kant. Er moet nog meer gebeuren. Het schip drijft wel, maar is nog niet kant en klaar. Voor de technisch aangelegde lezers nog de volgende bijzonderheden: de coaster heeft een totale lengte van 57.50 meter, de grootste breedte is 8.50 meter, de holte 3.65 meter. De schroef wordt rondgedraaid door een Bronsomotor van 500 paardekrachten, terwijl twee hulpmotoren twintig en veertig paardekrachten kunnen bijzetten. Er zijn hydraulische laadlieren aangebracht. De „Amstelborg" is de derde kustvaarder, die door de Makkumer werf wordt afgeleverd. De kiel voor een volgende zal in de loop van de komende week worden gelegd. |