Inloggen
KONINGIN REGENTES - ID 3495


Kroniekberichten

Datum 06 april 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 5 april. Het stoomschip KONINGIN REGENTES, voor rekening der Stoomvaart Maatschappij Nederland op de werf der heren Caird & Co te Greenock in Schotland gebouwd, is heden met goed gevolg te water gelaten.

Afbeelding
Datum 29 mei 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 mei. Het voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Nederland alhier door de scheepsbouwmeesters Caird & Co te Greenock nieuw gebouwde stoomschip KONINGIN REGENTES is na gehouden proeftocht hedenmorgen van daar naar Amsterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 17 juni 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 15 juni. Het nieuwe stoomschip KONINGIN REGENTES zit in het kanaal bij Hembrug aan de grond. Sleepboten van hier en Amsterdam vertrekken derwaarts voor assistentie. Later meldt men, dat de KONINGIN REGENTES met behulp van zes sleepboten en de zeesleepboot SIMSON vlotgebracht en naar IJmuiden onderweg is. (opm: zie ZZN 190694)

Afbeelding
Datum 19 juni 1894
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 juni. De KONINGIN REGENTES is haar eerste reis niet bijster voorspoedig begonnen (opm: zie ook NRC 170694). Omstreeks half elf vertrok zij met de acht ministers van de Handelskade. Wegens dit late vertrek vond zij de Hembrug gesloten, zodat er gestopt moest worden. Toen gebeurde het, dat de KONINGIN REGENTES uit haar roer liep, dwars kwam te liggen en met de neus in de modder zoog. Daar het bleek dat zij niet bij machte was zich met eigen krachten uit die netelige positie los te werken, werd de hulp van een viertal sleepboten ingeroepen, terwijl bovendien twee lichters werden ontboden om, zo nodig, de KONINGIN REGENTES van een deel van haar belasting te bevrijden. Dit behoefde echter niet. Toch zat de KONINGIN REGENTES zo vast, dat de kracht van een SIMSON nodig was om haar weer vlot te krijgen, en deze SIMSON (een der IJmuider sleepboten) slaagde daarin omstreeks 7 uur. De ministers hadden intussen de bevrijding der KONINGIN REGENTES niet afgewacht, en waren, haar aan haar lot overlatende, met een der sleepboten naar Amsterdam teruggekeerd, om vandaar uit de Residentie te bereiken. Te half tien werd de KONINGIN REGENTES door de sluizen te IJmuiden geschut en weinige ogenblikken later koos zij het ruime sop.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 20 oktober. Het stoomschip KONINGIN REGENTES, van Amsterdam uitgaande, heeft bij de Hembrug aan de grond gezeten. Na twee uur oponthoud is het met assistentie van sleepboten vlot gekomen en thans naar hier onderweg.

Afbeelding
Datum 02 juli 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 juni. Het Nederlandse stoomschip KONINGIN REGENTES, heden morgen van hier naar Batavia vertrokken, is voorbij de Nieuwe Petroleumhaven aan de grond gelopen. De sleepboot SIMSON, benevens verscheidene kleine boten, vertrokken ter assistentie. Later bericht: het stoomschip KONINGIN REGENTES is niet vlot gekomen en zal moeten lossen.

Afbeelding
Datum 02 juli 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 juni. Het stoomschip KONINGIN REGENTES is heden morgen vroeg, na circa 4 lichters gelost te hebben, door de sleepboten SIMSON, HERCULES en andere sleepboten vlot geworden en te IJmuiden aangekomen, alwaar het de geloste lading weder inneemt.

Afbeelding
Datum 08 februari 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 7 februari. Het stoomschip KONINGIN REGENTES van de Maatschappij Nederland arriveerde hier heden van Batavia via Padang en Genua na een zeer vlugge reis van 30 dagen. De reis van Genua naar hier werd in 7 dagen afgelegd.

Afbeelding
Datum 12 juli 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 juli. De gezagvoerder van het Nederlandse stoomschip LOMBOK is begin dezer maand overleden te Makassar. Het stoomschip is de 4e of 5e van deze maand onder commando van de eerste officier van Makassar naar Padang vertrokken, alwaar een andere gezagvoerder het commando zal overnemen. Daarvoor is aangewezen de heer Karst, eerste officier aan boord van de KONINGIN REGENTES.

Afbeelding
Datum 15 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Men bericht ons uit Amsterdam: Het stoomschip PRINS VAN ORANJE van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland is nog niet terecht. De SUMATRA, op haar thuisreis te Port Said gearriveerd, heeft de PRINS VAN ORANJE niet gevonden en ook de KONINGIN REGENTES, die op haar uitreis thans te Padang is aangekomen, heeft niets van de PRINS VAN ORANJE bemerkt.

Afbeelding
Datum 16 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 januari. De gezagvoerder van het stoomschip KONINGIN REGENTES van de Maatschappij Nederland, 14 dezer te Padang aangekomen, rapporteert het stoomschip SMEROE, van de Rotterdamsche Lloyd, gepraaid te hebben op 11 januari met gebarsten stoompijp, stomende met één ketel en route naar Colombo. Alles wel aan boord.
Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip SMEROE met gebarsten stoomleibuis te Colombo aangekomen.

Afbeelding
Datum 23 januari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 januari. Volgens telegram van Lloyd’s is het stoomschip KONINGIN REGENTES, van Batavia naar Amsterdam, met gebroken hogedrukzuiger, lekkage aan de ketels en gebroken metalen van de hoofdbearings te Aden aangekomen. Men is bezig een nieuwe zuiger in te zetten en het stoomschip zal vermoedelijk morgen de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 30 december 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 28 december. Het Nederlandse stoomschip KONINGIN REGENTES, arriveerde heden te Suez met verlies van een schroefblad, het schip zal in het droge dok gaan voor het aanzetten van een nieuwe blad en morgen de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 19 oktober. Volgens ontvangen bericht is gisteren het stoomschip KONINGIN REGENTES (kapitein Wijsman) gestrand in Straat Banka op het rif Brombrom op reis van Batavia naar Singapore. Het stoomschip MAJA VAHIRUNHIS is gisteren vertrokken van Tandjong Priok naar de strandingplaats.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 oktober. Na het lichten is de KONINGIN REGENTES zonder schade vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 24 oktober. Volgens bij de S.M. ‘Nederland’ ontvangen telegram arriveerde het stoomschip KONINGIN REGENTES te Singapore en is na gehouden expertise gebleken dat het niet behoeft te dokken, zal op 26 oktober de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 30 november 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 28 november. Het Nederlandse stoomschip KONINGIN REGENTES, van Batavia, liep bij het binnenkomen tegen de meerstoel van de buitenhaven, welke vermoedelijk zwaar beschadigd is. Het schip bekwam zelf geen averij.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 26 augustus. Het Nederlandse stoomschip KONINGIN REGENTES, in 1894 te Greenock gebouwd voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland, is volgens Fairplay naar Bombay verkocht, naar verluidt voor ca. GBP 17.000. (opm: zie ook NRC 171011)

Afbeelding
Datum 17 oktober 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 oktober. Het stoomschip KOWEIT (ex. KONINGIN REGENTES), is heden onder Engelse vlag van hier naar Newcastle vertrokken om steenkolen te laden voor Bombay.

Afbeelding
Datum 07 april 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Jaarverslag Stoomvaart Maatschappij “Nederland”.
Aan het verslag over 1911 van de Stoomvaart Maatschappij “Nederland" te Amsterdam, ontlenen wij het volgende: Het afgelopen jaar kenmerkte zich door een sterke toeneming van het vervoer van goederen, terwijl ook het passagiersvervoer zich gunstig ontwikkelde. Dientengevolge waren de bruto inkomsten aanzienlijk groter dan enig jaar te voren. Het batig saldo van de reizen daarentegen is niet in evenredigheid hoger, hetgeen te wijten is aan verhoging van bijna alle exploitatiekosten en voor een deel aan de staking van de zeelieden en bootwerkers in de afgelopen zomer.
Met de mailboten werden gemaakt 26 rondreizen. In de vrachtbootdienst werden gemaakt 87 reizen naar- en 36 reizen van Nederlands-Indië, waaronder 8 reizen met gecharterde boten, naar- en 2 van Nederlands-Indië, terwijl voor gezamenlijke rekening met andere vervoerders nog 4 reizen van Nederlands-Indië met gecharterde boten werden gedaan. In de Java Bengalen Lijn vonden 2 vrachtboten het gehele jaar en een 3e vrachtboot gedurende een gedeelte van het jaar emplooi. De bate, op de reizen van de stoomschepen bedraagt NLG 2.888.116 (v.j. NLG 2.480.190), die op de interestrekening NLG 179.960 (NLG 169.258), die op de assurantie eigen risico NLG 80.000 (NLG 216.893). Voorts zijn als baten geboekt de bijdrage tot de winst uit het agio van de geplaatste aandelen NLG 60.000 (nihil) en het saldo van de vorige rekening NLG 1.516 (NLG 534), zodat de creditzijde van de winst- en verliesrekening stijgt tot NLG 3.219.592 (NLG 2.866.376). Hiervan wordt bestemd: Voor afschrijving op de stoomschepen NLG 1.629.495 (NLG 1.435.000), id. Op huizen en erven NLG 10.000 (NLG 10.000), id. Op etablissementen IJkade NLG 22.500 (NLG26.112) en op machinedelen in magazijn NLG 2.762 (NLG8.8.869). Het verlies in wisselkoers bedraagt NLG 9.781 (NLG 9.594). Aan de reserve voor pensioenregeling wordt wederom NLG 50.000 toegevoegd, terwijl voor betaalde premies ingevolge de ongevallenwet moet worden geboekt een verlies van NLG 29.222 (NLG 24.862). Voor versterking van de reparatierekening wordt nog NLG 50.000 (NLG 80.000) bestemd. Er blijft dan een saldo van NLG 1.435.831, waarvan, gelijk reeds gemeld, 8 (7,9) procent dividend uitgekeerd wordt.
De resultaten van de in vereniging met de Rotterdamsche Lloyd bevaren Java-Bengalen-Lijn waren ook dit jaar bevredigend. Er werden 17 reizen Java- Rangoon-Calcutta en in omgekeerde richting gemaakt.
De kostprijs van de stoomschepen is NLG 25.963.322. Hierop werd tot ultimo december afgeschreven NLG 10.567.322, zodat zij thans op de balans voorkomen met NLG 15.396.000 (NLG 14.992.751). De in aanbouw zijnde schepen, waaronder ook gerekend worden de op 31 december reeds in de vaart zijnde vrachtboten KARIMOEN, KARIMATA, KAMBANGAN en CALCUTTA, (waarvan de bouwrekening echter eerst na terugkomst van de eerste reis wordt afgesloten) komen op de balans voor met NLG 5.022.763 (NLG 1.250.344). In de loop van het jaar werden aan de vloot toegevoegd het dubbelschroef mailschip KONINGIN DER NEDERLANDEN en de genoemde vrachtboten; de vroegere mailschepen KONINGIN REGENTES en KONINGIN WILHELMINA werden daarvan afgevoerd en verkocht. Het bij deze verkoop boven de boekwaarde verkregen bedrag, zijnde NLG 105.838, is op liquidatierekening van de stoomschepen gebracht.
Met het oog op het steeds toenemende vervoer, zijn ook dit jaar krachtige maatregelen tot uitbreiding van de vloot genomen. Thans zijn in aanbouw: Twee dubbelschroef mailschepen van plm. 9.300 bruto ton, de PRINS DER NEDERLANDEN bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam en de KONINGIN EMMA bij de Maatschappij Fijenoord te Rotterdam, beiden op te leveren in 1913.
Twee vrachtboten van plm. 6.900 bruto ton, de KRAKATAU bij de Maatschappij Fijenoord te Rotterdam en de KANGEAN bij de Northumberland Shipbuilding Co. Ltd. te Howden on Tyne, welke binnen enkele weken zullen worden opgeleverd; twee vrachtboten van plm. 6.600 bruto ton bij de firma Wm. Gray & Co. Ltd. te West-Hartlepool, op te leveren einde 1912; drie vrachtboten van plm. 7.700 bruto ton, waarvan een bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam, een bij de firma Wm. Hamilton & Co. Ltd., Port Glasgow en een bij Arch. Mc. Millan & Son Ltd. te Dumbarton, op te leveren in de loop van 1913. Van het kapitaal zijn geplaatst NLG 14.000.000 aandelen, alzo NLG 2.000.000 meer dan bij het uitbrengen van het vorig verslag. Deze nieuwe aandelen zijn door de Nederlandsche Scheepvaart Unie overgenomen tegen ruim 130 procent. Van het agio, daardoor verkregen, werd geboekt NLG 500.000 op de assurantie reserve rekening, die daardoor stijgt tot NLG 2.000.000, NLG 60.000 op de rekening van uitdeling, als aandeel in de winst van 1 januari tot 15 mei 1911, gedurende welk tijdperk de nieuwe aandeelhouders nog niet hadden gestort.
Het saldo groot NLG 89.771 op de rekening van afschrijving waardoor deze op de balans voorkomt met NLG 1.682.757. In de buitengewone algemene vergadering van 16 febr. 1912 is een voorstel tot wijziging van de statuten goedgekeurd, waarbij o.a. in verband met eventueel verdere uitbreiding van de vloot, het kapitaal van de vennootschap gebracht is op NLG 25.000.000.
Van de 4 procent lening anno 1907 werden 54 obligaties à NLG 1.000 uitgeloot, zodat deze op de balans voorkomt met NLG 1.797.000 (NLG 1.851.000). In de vergadering van 25 april 1911 werd machtiging verleend tot het aangaan van een obligatielening groot NLG 4.000.000. Hiervan is in 1911 NLG 2.000.000 uitgegeven. In de buitengewone algemene vergadering van 16 februari jl. is machtiging verleend tot het aangaan van een lening van nog NLG 2.000.000. Het reservefonds bedroeg op 1 januari 1911 NLG 1.472.882. In het debet van deze rekening is gebracht wegens waardevermindering van in het belegd reservefonds liggende effecten NLG 39.009. Door goedkeuring van de balans zal het gecrediteerd worden met 10 procent van de overwinst NLG 70.000 en op nieuwe rekening overgebracht worden met NLG 1.503.872.

Afbeelding