Inloggen
KIRSTEN SMITS - ID 3455

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5189124
Nat. Official Number: 11041 Z ROTT 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 6 derricks, 6 winches.
Lift Capacity: 3-5 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 343
Date Laid Down: 1961-04-14
Launch Date: 1961-08-23
Delivery Date: 1961-10-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 9
Power: 1100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Nr. 402406 Type G9V30/45ATL (300x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 272.00 Net tonnage
Deadweight: 1118.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 78561 Cubic Feet
Bale: 71576 Cubic Feet
 
Length 1: 72.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.23 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.37 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.00 Meters Depth, moulded
Draught: 3.82 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-10-14 KIRSTEN SMITS
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marinus Smits, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFJN

Date/Name Ship 1973-12-28 ANNETTE LÖNBORG
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lönborg Scheepvaart B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Lønborg Rederierne A/S
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCRR
Additional info: 04-01-1974 hernoemd.

Date/Name Ship 1974-10-24 PARIMAR
Manager: Parimar Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Parimar Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1975-08-00 DORA III
Manager: A. Eleftheropoulos, Piraeus, Greece
Eigenaar: Naviera Centroamericana Dora S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1976-00-00 DORA
Manager: Adel Navigation Company Ltd, Piraeus, Greece
Eigenaar: Naviera Centroamericana Dora S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4MT

Date/Name Ship 1979-00-00 UNITY II
Manager: Compania Naviera Life Sea S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compania Naviera Life Sea S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO6109

Ship Events Data

1961-08-12: Het Vrije Volk 12-08-1961: Tewaterlating Kirsten Smits. Mevrouw M. Smits-van der Post heeft vrijdagmiddag 11 augustus van één van de hellingen van de N.V. Scheepsbouwwerf voorheen De Groot en Van Vliet te Slikkerveer het motorvrachtschip 'Kirsten Smits" te water gelaten. De Kirsten Smits heeft een lengte over alles van 72,65 meter, een lengte tussen de loodlijnen van 65,22 meter, een breedte tussen de spanten van 10,26 meter, een holte tot het hoofddek van 3,85 meter en een holte tot het shelterdek van 6 meter. De bruto inhoud bedraagt 499,47 BRT, de deadweight 1109 ton. Het schip wordt voortbewogen door een MAN-dieselmotor van 1100 pk, met 335 omwentelingen per minuut. Het kan een snelheid van ongeveer 11½ knoop bereiken.
1961-10-12: Op 12-10-1961 als "KIRSTEN SMITS", zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1415.86 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 12316 d.d. 10-10-1961, liggende te Slikkerveer, door J. Baarends, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 11041 Z ROTT 1961 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op het shelterdek, 9.00 m. uit hekplaat, 2.85 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1964-10-11: Het Vrije Volk 11-10-1961: Proef vaart van Kirsten Smits. (Van een onzer verslaggevers) Op de Noordzee is dinsdag een geslaagde proeftocht gemaakt met het motorschip Kirsten Smits, dat voor rekening van de heer M. Smits te Kopenhagen bij de scheepswerf De Groot en Van Vliet te Slikkerveer is gebouwd. Het is van het open-shelterdektype. De lengte over alles is 73 meter, de breedte ruim 10 meter, de deadweight 1.110 ton bij een diepgang van 3.82 meter. Het schip heeft een bruto tonnage van 499. Het gaat in charter varen bij Wm. H. Muller en Co. te Rotterdam, waar het zal worden ingezet in de dienst op Marokko.
1974-12-20: Tijdens een reis van Noorwegen naar Rotterdam na een explosie in de machinekamer in brand geraakt. De volgende dag op het strand gezet bij Scheveningen. Op 28 februari vlotgebracht door de sleepboten TITAN, UTRECHT en CYCLOOP van Bureau Wijsmuller en naar Slikkerveer gesleept.
Op 28 aug. 1975 weggesleept door de PIRANHA II. 16 sept. 1975 aankomst in Piraeus, Griekenland. Daar gerepareerd.
Scheveningen 21-12-1974: Sensatie op de Scheveningse boulevard toen die door de Politie werd afgesloten voor alle verkeer. De Augusta-Bell helicopter bracht schipbreukelingen aan de wal van de in nood verkerende PARIMAR (1961-499). Twee zwaargewonden werden in allerijl naar het Rode Kruis Ziekenhuis in Den Haag overgebracht. Na een explosie was er brand uitgebroken in de machinekamer van de Griekse kustvaarder. Hierbij kwamen de kok en een machinist om het leven. Twee andere bemanningsleden van de tienkoppige bemanning werden zwaargewond. Het schip bevond zich toen op 15 mijl ten noorden van Hoek van Holland. Het weer was stormachtig, ZW 5-6 met hevige regenbuien. In de machinekamer en in de bergplaatsen woedde een hevige brand. Het achterdek was achter de brug opengescheurd. De reddingssloep bleek te zijn verdwenen. De machines bleven draaien, maar konden niet meer bediend worden vanaf de brug. De kapitein had een Mayday uitgezonden dat door Scheveningen Radio was opgevangen. De Griekse gezagvoerder deelde mee dat de bemanning het schip wenste te verlaten. Hij zou proberen de haven van Scheveningen te bereiken. Maar zover kwam hij niet. Hij dacht dat de pier van de badplaats, die ver in zee is uitgebouwd, het havenhoofd was en raakte tegen het strand aan de grond. Door de KNRM is assistentie verleend door de reddingsboten 'Bernard van Leer' en 'De Casparis' en de wipperploeg op 20 -12 voor Scheveningen.
Het vlot brengen van de Griek gebeurde pas op 28 december. Drie sleepboten van Wijsmuller uit IJmuiden brachten het uitgebrande schip naar de Maashaven in Rotterdam. De expertise schatte de opgelopen schade op 2 millioen gulden. De verzekeraars besloten het schip niet weer te laten herstellen. Het werd verkocht voor de sloop. Maar het zou geen Griek zijn-------. Het schip kreeg een voorlopige opknapbeurt en werd naar de Middellandse Zee versleept en op een Griekse werf opgelapt. Het heeft daarna nog jarenlang dienst gedaan onder de naam 'Dora 3'. (Overgenomen uit 'De verraderlijke Zee' van de Belgische schrijver Erik F. Baeyens).
1986-02-11: Final Fate:
Op weg van Castellon naar Cyprus tijdens zwaar weer gekapseisd en met alle 9 opvarenden vergaan, op 7 mijl van het eiland Sapientza, Pylos in positie 36-43N 21-32E.

Afbeeldingen


Omschrijving: De KIRSTEN SMITS gefotografeerd tijdens het uithalen van de werf in oktober 1961
Gemaakt door: onbekend

Omschrijving: KIRSTEN SMITS
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: ANNETTE LÖNBORG
Gemaakt door: Nerlich, Reinhard - Hamburg

Omschrijving: De gestrande en gedeeltelijk uitgebrande PARIMAR op het Scheveningse strand; foto dec. 1974.
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: De PARIMAR gesleept door de slb. Piranha II tijdens het vertrek op 28-08-1975.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DORA
Gemaakt door: Anderiesse, J.H. (Jan)

Omschrijving: UNITY II - Aankomst Valletta, Malta.
Gemaakt door: Unknown