Inloggen
AMERICAN - ID 342


Kroniekberichten

Datum 18 november 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Londen, 14 november. Te Yarrow werd een nieuwe tanksteamer te water gelaten, genaamd AMERICAN. Deze kan in 16 tanks 4.500 ton petroleum laden. De machine bevindt zich achter in het schip. (opm. bestemd om onder Nederlandse vlag te komen).

Afbeelding
Datum 14 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 12 januari. Het stoomschip AMERICAN, van New York komende, is op het Zuiden aan de grond gelopen. De sleepboot OOSTZEE heeft vruchteloos getracht het schip vlot te slepen; het zal lichten (opm: oplossen).

Afbeelding
Datum 16 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 13 januari. Het tankschip AMERICAN, hedenochtend met assistentie van de sleepboot OOSTZEE na een gedeelte der lading gelost te hebben vlot gekomen, is weder naar buiten gestoomd en vertrok op order van de rederij naar Antwerpen.

Afbeelding
Datum 13 februari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant

Advertentie. Gevraagd bij P.H. v.d. Werff, scheepstimmerman te Drachten, dadelijk of 5 maart: 2 bekwame scheepstimmerknechten.
PGC 140293
Londen, 10 februari. Het Nederlandse stoomschip AMERICAN is bij het vertrek van New York naar Dover voor orders op de rivier aan de grond gevaren, doch kwam zonder assistentie weder vlot en zette de reis voort.

Afbeelding
Datum 11 juli 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 8 juli. Het Nederlandse stoomschip AMERICAN, van Rotterdam naar New York, is met twee gebroken schroefbladen te Halifax aangekomen.

Afbeelding
Datum 14 februari 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Portland, 11 februari. Het Nederlandse stoomschip AMERICAN, van New York naar Rotterdam, hier heden binnengelopen, rapporteert meestal stormweder uit het oosten te hebben gehad. De 2e dezer werd het stoomschip belopen door een storm met de kracht van een orkaan, waardoor schade aan boten, luchtkokers en andere zaken werd veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 11 augustus. Volgens telegram uit St. John’s verlangt het stoomschip BARCELONA, dat het stoomschip ROTTERDAM van het strand afsleepte, bergloon. Het stoomschip AMERICAN is op weg naar St. John’s om de lading olie van het stoomschip ROTTERDAM over te nemen. Door een duiker, die de bodem onderzocht, werden enige lekken gestopt, waardoor de toestand van het schip veiliger is geworden.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

St. John’s (N.F.) (geen datum). Door de reders van het stoomschip BARCELONA werd een eis tot bergloon ingesteld voor de verleende assistentie en het binnenbrengen te St. John’s van het stoomschip ROTTERDAM ten bedrage van USD 60.000. Tweederde van de uit 6000 ton gescheepte lading is verloren geraakt; 2000 ton is verscheept per stoomschip AMERICAN.

Afbeelding
Datum 10 januari 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New-York, 28 december. Volgens rapport van de gezagvoerder heeft het Nederlandse stoomschip AMERICAN, op de reis van Amsterdam, herwaarts, de 23e dezer bij George’s Shoal een zware N.W. storm doorstaan, waarin het schade aan de machine bekwam en genoodzaakt was te stoppen. De voorlopige reparaties waren in 14 uren volbracht, waarna het stoomschip met mindere vaart de reis voortzette.

Afbeelding
Datum 20 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Highland, N.J. (opm: New Jersey) , 8 maart. Het Nederlandse tankstoomschip AMERICAN, van New-York naar Amsterdam bestemd, ligt bij de Highlands gestopt.

Afbeelding
Datum 06 februari 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 februari. Het Nederlandse stoomschip AMERICAN, van New York naar Rotterdam, passeerde heden met gebroken schroef Lezard (opm: Lizard).

Afbeelding
Datum 14 november 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 13 november. Het Oostenrijkse schip PRAZATTUS, naar Amsterdam opstomend, is in het kanaal in aanvaring gekomen met het naar zee bestemde Nederlandse stoomschip AMERICAN. Beide schepen hebben schade en op eerstgenoemde moeten verscheidene platen vernield zijn. Men is bezig de schade aan de AMERICAN te onderzoeken om te bepalen of het schip de reis kan voortzetten.

Afbeelding
Datum 15 november 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 14 november. Het stoomschip AMERICAN is hier aangekomen met negen platen gebroken. In het voorruim staat water. Het is naar Amsterdam teruggekeerd om te repareren.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 augustus. De bus in de achtersteven van het stoomschip AMERICAN en de as zijn gescheurd. Het schip is uit het dok gelaten en wacht op een nieuwe bus van de bouwmeester.

Afbeelding
Datum 04 november 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Antwerpen, 3 november. Het Nederlandse s.s. AMERICAN, kapt. Merkslaegher, is gisteren van New York met petroleum alhier aangekomen, aan boord hebbende twee schipbreukelingen, die men in het Kanaal had aangetroffen. De twee schipbreukelingen, schipper en matroos van de ECHO, van Colchester, lagen in hun bootje langszij hunnen barge, welke in zinkende toestand was, en hadden reeds een nacht erin doorgebracht toen ze door de AMERICAN werden aangetroffen. De barge ECHO werd later 15 mijlen Z.W. van Brighton aangetroffen door de sleepboot CHALLENGER, die haar te Newhaven binnensleepte.

Afbeelding
Datum 28 maart 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 maart. Van het Nederlandse stoomschip AMERICAN, te Queenstown uit zee teruggekeerd, is de krukashals losgewerkt.

Afbeelding
Datum 06 april 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 april. Het Nederlandse stoomschip AMERICAN heeft na reparatie van de krukashals de reis van Queenstown naar New York voortgezet.

Afbeelding
Datum 21 juni 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Dover 21 juni. Gisteravond is om 22.30 uur bij de South Goodwin gezonken de Deense schoener BERTHA na aanvaring met het Nederlandse tankstoomschip AMERICAN, op weg van Antwerpen naar New York in ballast. De BERTHA was op reis van Rio Grande naar Hamburg met een lading gezouten huiden. Acht opvarenden zijn verdronken. De zoon van de kapitein is door het tankschip gered en heden te Dover aan land gezet. Het stoomschip zette daarna de reis onbeschadigd voort.

Afbeelding
Datum 10 februari 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 10 februari. Volgens telegram uit Zongouldak is het van Batoum naar Antwerpen bestemde Nederlandse stoomschip AMERICAN aan de grond gevaren, maar later vlotgekomen en teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 11 februari 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Zongouldak, 10 februari. Ogenschijnlijk zijn het roer en de schroef van het stoomschip AMERICAN zwaar beschadigd. Het is te verstaan gegeven, dat het zo niet kan vertrekken.

Afbeelding
Datum 12 februari 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 10 februari. Volgens telegram uit Zongouldak, is het Nederlandse tankstoomschip AMERICAN, van Batoum naar Antwerpen met petroleum, aan de grond geraakt, doch kwam het weer vlot, waarna het aldaar in de haven terug keerde. Volgens rapport werd een deel van de lading overboord geworpen.
Later bericht. Roer en schroef van de AMERICAN zijn zwaar beschadigd. Het schip zal denkelijk moeten repareren alvorens de reis te kunnen voortzetten.

Afbeelding
Datum 27 februari 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 februari. Het stoomschip AMERICAN van de American Petroleum Cy., dat na het vertrek van Batoum op het strand heeft gezeten en schade beliep, zal door de sleepboot SEINE van de Internationale Sleepdienst Maatschappij van Zongouldak naar hier worden gesleept.

Afbeelding
Datum 03 maart 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 maart. De Nederlandse sleepboot SEINE vertrok op 28 februari van Cardiff naar Zongouldak om het Nederlandse stoomschip AMERICAN van daar naar Antwerpen te slepen.

Afbeelding
Datum 31 maart 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 maart. De Nederlandse sleepboot SEINE, met het stoomschip AMERICAN, van Zoungouldak (opm: is Zonguldak in Noord Turkije) naar Antwerpen op sleeptouw, passeerde 29 maart Konstantinopel.
— De Nederlandse sleepboot THAMES, van Singapore naar Port Said voor orders, vertrok 29 maart van Aden.

Afbeelding
Datum 03 april 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 2 april. De Nederlandse sleepboot SEINE, met het Nederlandse tankstoomschip AMERICAN, arriveerde 2 april van Zonguldak te Antwerpen.

Afbeelding
Datum 01 mei 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Antwerpen, 28 april. Het Rotterdamse tankstoomschip AMERICAN is gisteren met het schip LUCIE, van Rotterdam komende, in aanvaring geweest. De LUCIE werd beschadigd.

Afbeelding
Datum 24 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 23 februari. Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit New York is het van Antwerpen komende Nederlandse stoomschip AMERICAN ter hoogte van het Sea Isle nabij de stad New Jersey gestrand.

Afbeelding
Datum 25 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 februari. Men seint ons uit Londen: Het stoomschip AMERICAN is weer vlot.

Afbeelding
Datum 04 juli 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart stelde hedenmiddag een onderzoek in betreffende het stranden op de Noord-Amerikaanse kust op 22 februari van het Nederlandse stoomschip AMERICAN, gezagvoerder E. Marktschlaeger te Antwerpen. Rederij: American Petroleum Company te Rotterdam.
De gezagvoerder, de heer E. Marktschlaeger, verklaart dat hij de 7e februari in ballast van Rotterdam vertrok, met bestemming naar Philadelphia. In het begin van de reis was het steeds slecht weer, alleen de laatste dagen was het weer goed. Het schip liep de 22e februari met dik van mist in de nabijheid van Sea lsland City aan de grond. Na loding werd bevonden er 19 voet water stond. De grond op de strandingsplaats bestond uit zand; een stoot werd er niet gevoeld en niemand merkte dat het schip vast zat. Het schip zat op 1½ mijl afstand van de Beach-vuurtoren. Na het vastlopen werden er noodseinen gegeven en nadat herhaaldelijk met behulp van de machine geprobeerd was om vlot te komen, ook met behulp van een kleine kanonneerboot, en de tanken gedeeltelijk waren leeggepompt, werden de ankers uitgebracht en getracht door op deze te hieuwen en tegelijk met de machine te werken, vlot te komen, doch zonder resultaat. De volgenden dag kwam het schip met hoog water en met behulp van een sleepboot vlot en arriveerde de 23e februari op de bestemmingsplaats. Na onderzoek bleek het schip geen schade te hebben. Er was met de sleepboot een contract gemaakt voor USD 5.000. De gezagvoerder schrijft de oorzaak van de stranding toe aan het defect raken van de tijdmeter waaraan de toegepaste stand geheel foutief was. Tijdens het laatste verblijf te Antwerpen is de tijdbal niet waargenomen en is er dus geen nieuwe stand en gang verkregen. Ook in het Engelse Kanaal was er geen gelegenheid de stand van de tijdmeter te controleren. Er was slechts één tijdmeter aan boord, waaraan op de 13e januari te Halifax het laatst de stand was bepaald. Vóór het vastlopen was er niet gelood. Na aankomst te Philadelphia bleek de toegepaste stand foutief te zijn, het verschil bleek 2m 24s te zijn. (opm: zie het vervolg in AH 050713 en AH 100713)

Afbeelding
Datum 05 juli 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. (Vervolg, betreffende het stranden op de Noord Amerikaanse kust op 22 februari van het Nederlandse stoomschip AMERICAN, gezagvoerder E. Marktschlaeger te Antwerpen. Rederij: American Petroleum Company te Rotterdam).
Nadat de zitting een ogenblik geschorst was deelde de voorzitter, de heer Pleyte, namens de Raad de gezagvoerder mee dat het onderzoek er ook over zal lopen of het ongeval is toe te schrijven aan een daad of nalatigheid van de gezagvoerder en als gevolg daarvan de mogelijkheid bestaat dat hij een berisping kan krijgen of geschorst kan worden. De 1e stuurman, M. de Waard, deelt mee dat de laatste stand van de tijdmeter was bepaald de 13e januari te Halifax. De berekende en de geobserveerde stand verschilden toen slechts 7 gr. Het schip was de laatste maal slechts 3 dagen te Antwerpen geweest, en de stand van de tijdmeter was toen niet bepaald. Het laatste vaste bestek vóór de stranding was van de vorige middag; volgens dat bestek stond het schip toen nog 300 mijl uit de wal. Het weer was toen helder, naderhand werd het heiig en daarna dik van mist. Het patentlood was defect; de log was goed. Om de miswijziging van de kompassen te bepalen werden er geregeld observaties gedaan. Toen het schip aan de grond liep lag hij te kooi, en toen hij aan dek kwam was het dik van mist. Er was windstilte en de zee was kalm. De 2e stuurman, Arie van Harten, deelt mee, dat hij op het ogenblik van de stranding beneden was om te schaften en de kapitein met een roerganger op de brug was. Er was een man op de uitkijk en er werden enige stoomschepen op grote afstand gezien. De equipage bestaat uit 37 koppen en de kapitein schat de waarde van het schip op NLG 600.000.

Afbeelding
Datum 10 juli 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Vervolgens werd uitspraak gedaan in zake de stranding van het Nederlandse stoomschip AMERICAN, gezagvoerder E. Marktschlaeger op de Amerikaanse kust in de nabijheid van Lunar Beach vuurtoren op de 22e februari.
De Raad is van oordeel dat ware het lood een paar uur vroeger gebruikt, de stranding had kunnen worden voorkomen. Of de tijdmeter aan de nodige eisen voldeed is slecht na te gaan om dat er weinig zorg aan werd besteed.
De stranding is te wijten aan de foutieve lengtebepaling, waarvoor de gezagvoerder dient worden aansprakelijk gesteld en daarom gestraft te worden met de straf van berisping. (opm: zie ook AH 040713 en AH 050713)

Afbeelding
Datum 31 oktober 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 oktober. De Nederlandse stoomschepen AMERICAN en NEW-YORK, op reis van New York naar Rotterdam, respectievelijk 7 oktober te Plymouth en 13 oktober te Falmouth opgebracht, hebben volgens ontvangen telegram de reis naar Rotterdam voortgezet.

Afbeelding
Datum 23 december 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 december. Het Nederlandse stoomschip AMERICAN, 20 dezer van New York naar Rotterdam vertrokken, is gisteren met machineschade aldaar uit zee teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 24 december 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 december. Het Nederlandse stoomschip AMERICAN, 20 dezer van New York naar Rotterdam vertrokken, is gisteren met machineschade aldaar uit zee teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 09 januari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, in de haven. De slapte in onze haven is deze week niet zo groot geweest als de vorige. Tot op hedenmorgen waren er 59 schepen binnengekomen tegen verleden week op dezelfde tijd 51. Er is ook deze week weer heel wat regeringsgraan in onze haven aangekomen. Zo brachten de YILDUM, de TEXEL, de BRUNSWIJK, de RANDWIJK, de PARALOS, alle van Baltimore, de DUBHE, uit New York, de CORNELIS uit Boston, de HAZELWOOD van Falmouth alle de zo verlangde regeringstarwe mee.
Ook kwamen in de afgelopen week grote ladingen kolen onze haven binnen. De ZEELAND uit Leeds, de GELDERLAND, de NEDERLAND, de CONSTANCE CATHARINA, die uit Newcastle, de ZUID-HOLLAND uit Birmingham hadden een lading kolen aan boord. De EDINA en de WARSAU van Londen en de CALCUTTA van Halifax brachten levensmiddelen voor de Belgen mee. De MAGDALENA uit New York had koffie aan boord, de AMERICAN, eveneens uit New York, benzine, de LEDA van Lyschel stenen, de GARM van Gefle hout, de ROBERT THOMPSON van Savannah katoen. Drie boten met erts voeren onze haven binnen nl. de HERMAN WEDEL YARLSBERG en de NORDLAND, beide van Narvik en de HEMLAND van Oxelösund. De Abbey-boten van de Hull-lijn zijn deze week weer in de vaart gebracht naar men ons meedeelde uit vrees, dat de handel anders in andere handen zou komen. De Harwich-lijn, is weer met drie afvaarten van Hoek van Holland begonnen. De bedoeling van de heropening van deze dienst is hoofdzakelijk Belgische vluchtelingen naar Engeland over te brengen. De boten van de Maatschappij Zeeland konden deze taak vaart, niet meer aan. Nu zal een gedeelte bij het groot aantal Belgen, dat zich voor de overtocht van de uitgewekenen over de Hoek naar Engeland worden overgebracht. Voor het overige waren het alleen de gewone beurtboten, die onze haven binnen kwamen. Enkele uitgevaren schepen keerden wegens het stormweer terug.

Afbeelding
Datum 26 april 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 april. Met het stoomschip AMERICAN is van New Orleans hier aangekomen de kapitein van het indertijd in de Atlantische Oceaan vergane stoomschip CHESTER, met een lading petroleum van New York naar Rotterdam bestemd.

Afbeelding
Datum 30 april 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. – Vergaan van de PRINS MAURITS.
In zijn heden gehouden zitting heeft de Raad een onderzoek ingesteld betreffende het met man en muis vergaan van het stoomschip PRINS MAURITS - gewezen gezagvoerder H.J. v. d. Goot - rederij K.W.I. Maildienst - op 3 dezer ter hoogte van Kaap Hatteras, tijdens de reis van New York naar West-Indië.
De heer A.J. Loke, inspecteur van de K.W.I.M., verklaart dat de toestand van het schip uitstekend was. Het was in 1900 te Hamburg gebouwd en was geclassificeerd bij Lloyds en Veritas. Hier in het dok was het het laatst in reparatie geweest. Vermoedelijk was de bemanning bij vertrek van New York 45 groot. Aan boord waren ook 4 passagiers. Er waren 3 stuurlieden en 4 machinisten. Voorts was er draadloze telegrafie. In mei 1907 werd verandering in de inrichting gebracht, waarvan in 1909, bij de invoering van de Schepenwet, het gevolg minder uitwatering was, een verschil van 8 duim minder. Hiervan werden geen moeilijkheden ondervonden.
Het schip had meel, beschuit, katoen, gedroogde vis en constructiemateriaal voor Curaçao in lading. Te New York was het zeewaardig verklaard. Getuige verzekert voorts, dat van het personeel absoluut geen klachten omtrent het schip waren ingekomen; het stond in goede naam, ook omtrent de lading. Omtrent de luiken deelt getuige mee, dat zij voorzien waren van houten roosters, waarop de presenning. Het is waar, dat in de gangen wel water stond, gelijk in meer schepen; dit was misschien wel hinderlijk, maar volstrekt niet gevaarlijk. Een stuwplan wordt te New York niet gegeven.
De heer A.M. Schippers, secretaris van de Uitwaterings-commissie doet opmerken, dat op 8 nov. 1909 het certificaat van Lloyds omtrent het nieuwe uitwateringsmerk verkregen werd. Op dat veranderde certificaat heeft de uitwaterings-commissie het andere certificaat afgegeven. Zo kon het schip - merkt de voorzitter Cnoop Koopmans op - meer lading innemen. Kapitein P.H. Huizer verklaart, dat hij die dag met zijn schip, de AMERICAN, op ongeveer dezelfde hoogte was waar de PRINS MAURITS voer. Er woei een storm tot orkaan. Getuige had de wind uit NW; de PRINS MAURITS van noord. De zee was zeer hoog; de lucht vol donkere banken. Maar getuige had wind en zee dwars.
Kapitein P. Koningstein verklaart lange tijd op de PRINS MAURITS te hebben gevaren. Nooit heeft hij er last mee gehad; het stuurde goed; ook toen bij de nieuwe uitwatering meer geladen kon worden. Wel had het veelal neiging tot achterover liggen, maar bij goede sturing herstelde zij zich. In mijn tijd, zegt getuige, zijn de roosters voorop vervangen door luiken. Hij heeft negen reizen met het schip gemaakt; in 1912 was hij er drie dagen mee in een orkaan, maar het hield zich goed. Voorts bevestigt getuige, dat het water in de gangen wel lastig voor de bewoners was, maar absoluut geen gevaar opleverde. Op de vraag van de voorzitter verklaart getuige nog, nooit te hebben opgemerkt, dat het schip te diep lag. Vóór de laatste reis is het wel onderzocht, maar op de reis kan veel gebeuren. Daarbij moet worden opgemerkt, dat in de laatste tijd meer op de boten en op de reddingsmiddelen gelet wordt. De heer J.B. Slebe, expert van Lloyds, verklaart dat hij in februari jl. het schip, toen het in het dok was, heeft onderzocht en in goede staat bevonden. De verschillende voorzieningen werkten daartoe mee. Toen in 1907 veranderingen waren aangebracht, werd een gedetailleerd rapport van onze bevindingen gezonden aan het kantoor te Londen. Maar omtrent de juistheid van de verdere berekeningen laat men zich dezerzijds niet in.
De heer Schippers deelde ten slotte mee, dat voor de bestaande schepen de rederijen in de gelegenheid worden gesteld, de certificaten over te leggen. 21 februari 1910 werd met betrekking tot de PRINS MAURITS een certificaat uitgereikt, geheel overeenkomstig het nieuwe van Lloyds. Ten opzichte van het uitwateringsmerk geldt de sterkte van het schip als grondslag. Nu is door de verandering van het uitwateringsmerk wel is waar het reserve-drijfvermogen vermeerderd, maar de coëfficiënt wordt berekend onafhankelijk van aan opbouw. De hoofdinspecteur, de heer Muller, de theorie waarderende, wijst nochtans op de gevolgen in de praktijk. Zo kon een kleine vermindering van de uitwatering er toe leiden, dat 1.500 ton meer geladen werd. De heer Schippers antwoordt, dat in de praktijk de stuwage aan de rederij wordt overgelaten.
De heer Lap, adjunct-inspecteur voor de scheepvaart, verklaart tenslotte, dat het schip jaarlijks in het dok werd nagezien en van de nodige herstellingen voorzien en dat geen klachten daaromtrent, noch omtrent de zeewaardigheid waren vernomen.
De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 08 mei 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. – Vergaan van de PRINS MAURITS.
De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart, betreffende het vergaan van de PRINS MAURITS luidt aldus: Uit de getuigenverklaringen en de overlegde stukken trekt de Raad de conclusie, dat het stoomschip PRINS MAURITS was een goed en zeewaardig schip met niet te grote diepgang, in verband met de bouw en de sterkte van het schip. Zulks bleef ook zo na de wijzigingen in 1907 aan het schip aangebracht, gevolge waarvan de uitwatering werd verminderd. Het komt de Raad echter voor, dat het beter ware geweest, wanneer het rooster, dat nog gedeeltelijk op het grootluik was aangebracht, door een massief luik was vervangen, gelijk met het voorluik en een gedeelte van het grootluik was geschied. Zulke roosters toch zijn op schepen, die minder uitwatering krijgen, niet raadzaam en wanneer de uitwatering wordt verminderd, moet daarmee ook wat de luiken betreft, rekening worden gehouden. Bij het vertrek op 5 februari van Amsterdam was de PRINS MAURITS behoorlijk uitgerust en bemand. Uit de overgelegde ladingstaat blijkt, dat het schip bij vertrek uit New York niet overladen was, terwijl uit het feit dat de belading geschiedt onder toezicht van de stuurlieden na gepleegd overleg met de gezagvoerder geconcludeerd mag worden, dat de lading behoorlijk was gestuwd; immers de gezagvoerder van de PRINS MAURITS, H.J. van der Goot stond als uiterst bekwaam bekend en ook de stuurlieden waren voor hun taak berekend. Dat de inspectie door Amerikaanse ambtenaren te New York verricht, geen aanleiding gaf tot opmerkingen, wijst er op, dat de PRINS MAURITS op het ogenblik van vertrek aldaar in zeewaardige toestand verkeerde en behoorlijk voor de reis was uitgerust. Uit de overlegde bescheiden en de verklaring van de gezagvoerder van het stoomschip AMERICAN blijkt voorts, dat op 3 april 1915 een orkaan heeft gewoed ter hoogte van Kaap Hatteras, waardoor verschillende schepen schade hebben belopen of vergaan zijn, terwijl uit de opgevangen draadloze seinen van de PRINS MAURITS blijkt, dat het schip op die datum in nood verkeerde, en snel zinkende was. Waar enkele schepen te hulp zijn gekomen, doch op de plaats waar de PRINS MAURITS in nood verkeerd moet hebben, geen spoor van het schip of de bemanning hebben gevonden, terwijl ook later generlei bericht omtrent schip en opvarenden is ingekomen mag worden aangenomen, dat de PRINS MAURITS in een op 3 april woedende orkaan is vergaan, waarbij alle opvarenden het leven hebben verloren.
De juiste oorzaak waardoor deze ramp heeft plaats gehad, vermag de Raad, bij gebrek aan gegevens, echter niet vast te stellen.

Afbeelding
Datum 04 mei 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hoek van Holland, 3 mei. Het Nederlandse tankstoomschip AMERICAN, gisteren namiddag in ballast naar Baton Rouge vertrokken, ligt 20 mijl benoorden van de Waterweg met defecte machines. Sleepboten vertrekken ter assistentie.

Afbeelding
Datum 05 mei 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 mei. Hedenmorgen is het Nederlandse tankstoomschip AMERICAN, dat zoals gisteren is gemeld 20 mijl benoorden de Waterweg met machineschade lag, hier zonder assistentie binnengekomen.

Afbeelding
Datum 06 januari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Nederland en de oorlog. Stagnatie in het scheepvaartbedrijf.
Ten gevolge van de staking van de machinisten, aangesloten bij de Bond van Machinisten ter Koopvaardij, liggen thans in de havens alhier stil de stoomschepen SINT ANNALAND, DIRKSLAND, OOSTERLAND, NOORD-HOLLAND, WAAL, NOORDWIJK, BRUNSWIJK, WOENSDRECHT, MOORDRECHT, CORNELIS, BRITSUM, KIELDRECHT, AMERICAN, SCHIELAND, ELISABETH, HILLEGOM, ALGENIB, MEGREZ, ALPHARD en BESTEVAER; te Amsterdam de stoomschepen ZUIDERZEE en FARMSUM en te Zaandam de stoomschepen OOTMARSUM en LOPPERSUM.
De Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel heeft tot de besturen van de Scheepvaartvereniging te Rotterdam en de Bond van Machinisten ter Koopvaardij, met een beroep op het landsbelang, een ernstig verzoek gericht, mee te werken tot beslechting van het hangende geschil, door zich bereid te verklaren de arbitrale beslissing van een in te stellen commissie van 3 leden te aanvaarden.
De besturen zouden ieder een lid, de minister het derde lid aanwijzen. Gehoopt wordt dat deze poging tot opheffing van het geschil langs minnelijke weg spoedig zal slagen.
De Bond van Machinisten zal in een maandag te houden vergadering omtrent dit verzoek een besluit nemen.

Afbeelding
Datum 31 maart 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Nederland en de oorlog. Petroleum nood.
In de Staats-Courant komt een beschikking voor van de Minister van Landbouw, waarbij alle verkoop en aflevering van petroleum en gasolie wordt wordt verboden, in afwachting van een nadere regeling door genoemde Minister, welke regeling zeer zeker niet lang op zich zal laten wachten. De aanleiding tot deze maatregel is vrij plotseling ontstaan, ten gevolge van de grote verliezen, die de tankboten dezer dagen hebben geleden. Zo werd het stoomschip HEALDTON, met ca. 45.000 vaten petroleum op weg naar Rotterdam, in de nabijheid van Terschelling door een Duitse duikboot getorpedeerd. Het stoomschip CHARLOIS, met ruim 23.000 vaten voor Rotterdam aan boord en 19 dezer Bergen gepasseerd, is niet aangekomen, zodat helaas, is aan te nemen, dat dit schip met man en muis is vergaan.
Is door deze verliezen een plotselinge petroleumnood ontstaan, ook op verdere aanvoer is voorlopig niet te rekenen. Het stoomschip LA CAMPINE, 10 dezer van Rotterdam vertrokken, om een lading petroleum in Amerika te gaan halen, werd bij Doggersbank door een Duitse duikboot tot zinken gebracht; het stoomschip AMERICAN, met een volle lading petroleum en benzine, 2 maart uit Halifax naar Nederland vertrokken, moest wegens opgelopen schade naar New York terugkeren; omtrent het stoomschip NEW-YORK, op weg van Amsterdam naar Amerika, is nog volstrekt niet zeker of het Amerika zal kunnen verlaten; het stoomschip OCEAN, met een volle lading gasolie voor Nederland van Amerika komende, te Vigo (Spanje) liggende, kan niet vandaar vertrekken, omdat Engeland er op staat, dat dit schip voor onderzoek een Engelse haven aanloopt en de rederij het daaraan verbonden Duitse duikboot gevaar niet wenst te lopen. In Amerika liggen buitendien nog de tankboten MIJDRECHT en WIELDRECHT, die van Engeland geen vergunning ontvingen voor het onderzoek van haar scheepspapieren Halifax te mogen aan lopen en evenmin het risico, verbonden aan het Duitse duikbootgevaar willen lopen, om voor het onderzoek van de scheepspapieren een haven in Engeland aan te doen.
Uit het bovenstaande blijkt, dat wij ten opzichte van petroleum en gasolie er zeer slecht voorstaan. Uit de aard der zaak zal in de allereerste plaats zoveel mogelijk in de behoeften van leger, spoorwegen en publieke diensten zijn te voorzien, verder in die van de industrie, zodat het hoogst twijfelachtig is, of er voor verlichtingsdoeleinden ten minste voor particulieren wel iets over zal blijven.

Afbeelding
Datum 21 mei 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Donderdag 24 mei, 1.30 uur nm., onderzoek ter zake van het tot zinken gebracht worden op 7 mei jl. van de stoombeugers PRINS HENDRIK DER NEDERLANDEN (VL-195) en MARTHA MARIA (VL-199) van A. Hoogendijk Jzn. te Vlaardingen; schippers resp. A. v. d. Ent en H. van Hoogteylingen, beiden te Vlaardingen.
Vrijdag 25 mei, 1.30 uur nm., onderzoek naar de oorzaken van:
a) Het aan de grond lopen van het stoomschip MARS van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij. op 19 april jl. nabij Utlängan (Zuidkust van Zweden); gezagvoerder K. de Vries te Bussurn;
b) Het stranden van het stoomschip AMERICAN van de American Petroleum Company op 10 maart jl. op Sable-eiland; gezagvoerder D. van Lienen te Oosthuisen.
Woensdag 30 mei, 1.30 uur nm., onderzoek naar de oorzaken van:
a) Het tegen het Zuiderhoofd van de Scheveningse haven geslagen worden op 6 mei van de sleepboot-treiler EXPRES (SCH-463) van de Reederij v/h F. Vrolijk te Scheveningen; schipper J. den Heyer, aldaar;
b) b. het tot zinken gebracht worden op 6 mei van de logger POSEIDON I (VL-98) van de Viss. Mij. Poseidon te Vlaardingen; schipper C. v. d. Steen, aldaar.

Afbeelding
Datum 26 mei 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Het stranden van de AMERICAN.
Door de Raad werd gisteren een onderzoek ingesteld naar het stranden van het stoomschip AMERICAN van de American Petroleum Company (gezagvoerder D. van Lienen) op 10 maart jl. op Sable-eiland. Gehoord werd de 2e stuurman I.C. de Mahieu. Hij deelde mee, dat de AMERICAN de 9e maart van Halifax naar Rotterdam was vertrokken; hij was te 12 uur 's nachts op de brug gekomen. Het licht van Sable-eiland moest hij vooruit aan bakboord hebben, doch hij zag het, een kwartier nadat hij op wacht was gekomen, op vier streken aan stuurboord. Hij floot de wachtsman om de kapitein te roepen, doch toen de wachtsman niet verscheen, veranderde de 2e stuurman zelfstandig de koers. Na een kwartier was hij de kapitein gaan roepen, doch toen deze bovenkwam, stootte het schip met het voorschip. Hij had de kapitein niet direct geroepen omdat hij geen gevaar zag. Het lid van de Raad, de heer Roosenburg, begreep niet, waarom de 2e stuurman, gelijk hij verklaarde, naar stuurboord had gedraaid, dus naar het gevaar toe. De gezagvoerder D. van Lienen, deelde mee, dat hij er op rekende, gewaarschuwd te worden als het licht in zicht kwam. Hij werd eerst gewaarschuwd, toen het schip bijna aan de grond zat; toen hij op de brug kwam, zag hij het land recht vooruit. Onmiddellijk werd volle kracht achteruit geslagen, zonder succes; daarop werd de machine gestopt en werden de boten buiten gedraaid. Op het achterschip voelde de kapitein dat het voorschip vast zat, hij liet opnieuw volle kracht achteruit slaan en toen raakte het schip vlot. De gezagvoerder was volgens zijn verklaring te kwart voor een geroepen. Hij had de 2e stuurman dadelijk de koers NW opgegeven (waar men vandaan kwam), doch wist niet, dat de 2e stuurman reeds zelfstandig van koers veranderd was. Aan de stroom schreef de gezagvoerder toe, dat de AMIRICAN zo uit de koers was geraakt. Daar het schip een paar voet water in het voorruim had, keerde de gezagvoerder naar New York terug. Als getuige werd gehoord de 1e stuurman P. van der Meer, die verklaarde, dat het een vaste gewoonte was om de kapitein te waarschuwen als er iets bijzonders was. De Inspecteur van de Scheepvaart, de heer Bouman, betoogde, dat de stranding indirect is toe te schrijven aan de zorgeloze navigatie van de kapitein, die aan dek had moeten blijven toen men in de buurt van het licht van Sable-eiland kwam. Ook de 2e stuurman dient straf te worden opgelegd wegens zijn zorgeloze navigatie. Aan hem is direct de stranding te wijten. De inspecteur wees op een leemte in de bestaande Schipperswet, waardoor het mogelijk is, dat midden in de nacht de zorg over een groot schip wordt toevertrouwd aan de derde stuurman. De bepaling moest bestaan, dat alleen hij de hondenwacht had, die daartoe bevoegd is. Spreker hoopte, dat de Raad dit in zijn uitspraak zou doen uitkomen. Mr. G. Seret, voor de gezagvoerder optredend, ontkende, dat de gezagvoerder in deze zaak zorgeloosheid kon worden verweten en dat de stranding indirect aan hem kon worden geweten. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 31 mei 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Gisteren deed de Raad uitspraak betreffende het stranden van het stoomschip AMERICAN.
De Raad is van oordeel, dat de AMERICAN, door stroomverleiding uit de koers geraakt, ten gevolge van het sturen van een verkeerde koers, op Sable eiland is vastgelopen. Deze scheepsramp is te wijten aan een daad en nalatigheid van de tweede stuurman. Deze heeft, toen hij het licht van Sable eiland aan stuurboord in het zicht kreeg, in plaats van, zoals hij verwachtte, aan bakboord, de koers veranderd in ZW ten W, welke koers op de wal liep. Hij heeft deze koers ongeveer 20 minuten vervolgd eer hij de kapitein ging roepen en, toen deze op de brug kwam, kon geen manoeuvre het schip voor stranden behoeden. De stuurman had de kapitein onmiddellijk behoren te waarschuwen toen hij het licht aan stuurboord zag en had niet eigenmachtig de koers mogen veranderen. Wegens zijn daad en nalatigheid straft de Raad de tweede stuurman door hem de bevoegdheid te ontnemen als stuurman te varen op een schip bedoeld bij art. 2 van de Schepenwet, voor de tijd van een maand. De Raad meent, dat de kapitein, die onkundig werd gelaten van hetgeen op de brug voorviel en tegen zijn uitdrukkelijk bevel niet gewaarschuwd is, geen aansprakelijkheid draagt voor deze scheepsramp, welke hij niet had kunnen voorzien.

Afbeelding
Datum 19 juni 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

De Raad voor de Scheepvaart stelde gisteren een onderzoek in naar de oorzaak van de ontploffing op 11 mei jl. aan boord van het stoomschip AMERICAN, tijdens het verhalen van het ene naar het andere dok in de Rotterdamse haven, waarbij 1 persoon werd gedood en vier werden gewond. (Rederij American Petroleum Co.) Als getuigen werden gehoord de eerste stuurman P. van der Meer, de inspecteur bij de American Petr. Co., J. Bras, de 1e machinist L. Balthazar en de arbeiders Naaktgeboren en Klein. Het bleek dat het schip bij het verhalen naar het dok van Wilton niet gasvrij was gemaakt, althans niet volledig, zoals behoort te geschieden. Dit werd onmogelijk gemaakt door de omstandigheid dat het schip in twee tanks water had, waarop de olie dreef. De expert Box maakte bezwaar het schip gasvrij te verklaren voordat het water eruit was, daar eerst dan alle olie uit de tanks verwijderd kon worden. Het staat niet vast of in de kofferdam tussen de tanks benzine geladen is geweest. De ontploffing was gebeurd in de kofferdam tussen tank 6 en 7. Er bestaat een verbod tot roken en werken met open licht. Dat verbod wordt wel overtreden. Het is niet precies vast te stellen waardoor de ontploffing ontstaan is. De zon had de hele dag op het schip gestaan, het kan zijn dat zich gassen ontwikkeld hebben uit de korst, welke zich in een petroleumschip tot 1/4 à 3/4 duim dik op de wanden vast zet. Ook is het mogelijk dat door de schotten gas in de kofferdam gekomen is. De ontploffing had plaats toen een arbeider het deksel van de kofferdam oplichtte. Nog voordat het deksel er helemaal af was, gebeurde reeds de ontploffing. De bewuste arbeider zag toen een man met een kaars achter zich staan. Het deksel van de kofferdam ligt tussendeks).
De Raad zal later beslissen.

Afbeelding
Datum 22 juni 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad deed daarna uitspraak betreffende de ontploffing aan boord van het stoomschip AMERICAN. De Raad is van oordeel, dat het ongeval is te wijten aan het brengen van een brandende kaars in de nabijheid van de nauwelijks geopende kofferdam, welke nog niet gasvrij was. Blijkbaar waren in die kofferdam, waarin bij een vroegere reis benzine was geweest, benzinegassen aanwezig, welke, lichter dan de lucht, ontsnapten, zodra het deksel even was opgelicht en door de brandende kaars ontploften; de gassen zullen met te meer snelheid uit de kofferdam zijn opgestegen, waar zij door de invloed van de zonnehitte op B.B. zijde van het schip, waren verwarmd en hun uitzettingsvermogen derhalve was vergroot. Het blijkt intussen, dat aan boord van schepen als de onderhavige niet steeds met voldoende strengheid wordt opgetreden tegen het gebruik van open lichten aan boord, voordat de schepen gasvrij zijn en dat dit gebruik zelfs geduld wordt in tegenwoordigheid van hen (in deze de inspecteur van de American Petroleum Company), die in de eerste plaats gehouden zijn daar tegen te waken.

Afbeelding
Datum 14 januari 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Aanvoer van petroleum.
Het Nederlandse stoomschip AMERICAN is 3 januari van New York vertrokken naar Rotterdam met ongeveer 4.000 ton petroleum.
Onderweg zijn nog de ROTTERDAM met 6.000 ton en de MINA BREA met 4.000 ton, totaal dus 14.000 ton, terwijl het stoomschip NEW YORK, dat ongeveer 8.000 ton kan laden, zich op weg naar Amerika bevindt.

Afbeelding