Inloggen
KARANAN - ID 3371

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 6269 Z ROTT 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Haan & Oerlemans, Heusden, Noord-Brabant, Netherlands
Werfnummer: 209
Launch Date: 1939-11-01
Delivery Date: 1939-12-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type RV8M345 (280x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 395.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 113.00 Net tonnage
Deadweight: 565.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 45000 Cubic Feet
Bale: 44000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.45 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-12-15 KARANAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem in ‘t Veld, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFGZ

Ship Events Data

1939-11-01: De Telegraaf 02-11-1939: Heusden. 1 Nov. — Heden werd op de Scheepswerf van de firma De Haan & Oerlemans te Heusden met goed gevolg te water gelaten, het motorschip „KARANAN", aldaar in aanbouw voor Nederlandsche rekening. Het is een shelterdekschip van de volgende afmetingen en bijzonderheden: lengte over alles 57,50 M., lengte tusschen loodlijnen 52 M breedte op grootspant 8.45 M., holte tot hoofddek 2,83 ,M., holte tot shelterdek 4,90 M, draagvermogen ca. 570 ton. Het schip wordt uitgerust met een 8-cyl- Deutz Dieselmotor van 400 P.K. bij 300 omw./min. en wordt gebouwd onder klasse Lloyd's Register 100 A. 1 voor Atlantische vaart.
1939-12-14: De Banier 18-12-1939: Proefvaart „KARANAN”. Op Donderdag 14 December j.l- werd met goed gevolg proefgevaren met het Motor schip „KARANAN" gebouwd door de firma de Haan & Oerlemans, scheepswerf te Heusden voor rekening van een Nederlandschen reeder. Het schip is een Shelterdek-type en heeft de volgende afmetingen en bijzonder heden: Lengte over alles 57,50 meter; leng te tusschen de loodlijnen 52.00 meter; breed te op grootspant 8,45 meter; holte tot hoofd dek 2,85, holte tot shelterdek 4,80 meter, draagvermogen ca. 570 ton; cubic capacity 45.204 of 80 cub. ft per ton draagvermogen; bruto-inhoud 394,94 reg. ton; netto-inhoud 113,30 reg. ton. In de machinekamer is voor de voortstuwing opgesteld een 8 cyl. Deutz Dieselmotor met een vermogen van 400 pk bij 300 omw./min.,welke het schip een snelheid geeft van 10 1/2 knot. Het schip is gebouwd onder klasse Lloyd's 100 A. 1. voor Atlantische vaart, Neder landsche Scheepvaartinspectie en Havenarbeid-inspectie. De uitrusting omvat verder 2 motorlaadlieren, motorankerlier, 2 masten, 4 laadboomen, centrale verwarming, warm en koud stroomend water midscheeps en op het achterschip en electrische verlichting. Het stuurhuis is midscheeps geplaatst, terwijl de machinekamer en de officiers- en bemanningsverblijven in het achterschip zijn ondergebracht.
1939-12-16: Op 16-12-1939 als KARANAN, zijnde een stalen motorschip, groot 1118.82 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 24-11-1939 no. 6139, liggende te Rotterdam, door J. Wigmans, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6269 Z ROTT 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot achterste dekhuis, 4,50 m. uit hekplaat, 0,30 m. uit lengteas, 1.50 m. boven dek.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Bevrachting door Freight Express Ltd.
1941-02-19: Op 19 Februari 1941, tijdens de reis van Falmouth naar Goole, door een Duits lucht aanval op 6 mijl Zuid/West van Lands End zwaar beschadigd. In zinkende toestand Falmouth binnengesleept, daar gerepareerd en op 7 Mei 1941 de reis vervolgd.
1942-01-20: Final Fate:
In de nacht van 20 januari 1942 tijdens een reis van Liverpool (vertrokken 19 januari) naar Belfast nabij New Island, na een aanvaring in een sneeuwstorm met de Britse tanker 'British Engineer' (1922-6993 Brt), in de Ierse Zee gezonken. Het wrak ligt in positie:54.42.708N, 05.31.811W en op 43 meter diepte. Het schip is aan stuurboord zijde aangevaren. Zeven overlevenden werden door een Engelse vaartuig opgepikt en in Belfast aan land gezet. Twee opvarenden n.l. de 2e machinst L. Broekema en de Engelse legerkanonnier Th. Higgins werden vermist en zijn vermoedelijk verdronken, terwijl de Engelse marine-matroos Judge aan boord van het Engelse vaartuig tengevolge van bekomen verwondingen overleed. Het schip was beladen met foodstuffs, batteries, copper piping and anti aircraft gun parts etc. (De teboekstelling in het Kadaster wordt pas 09.04.1946 doorgehaald.)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1941
Kapitein: Kuiper, .C.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Karanan (bj 1939)
Gemaakt door: Mulder, P. (Piet)

Omschrijving: 'Karanan' (bj 1939)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak blz 1
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak blz 2
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak blz 3
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak blz 4
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak blz 5
Gemaakt door: Unknown