Inloggen
JUTLAND - ID 3338


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1810 Z GRON 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 159
Delivery Date: 1937-09-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type (285x420) Patent Benz.
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 357.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 158.00 Net tonnage
Deadweight: 395.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 21000 Cubic Feet
 
Length 2: 41.35 Meters Registered
Beam: 7.01 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.97 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-09-14 JUTLAND
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Kuipers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFFZ

Ship Events Data

1937-09-16: Op 16-09-1937 als JUTLAND, zijnde een motorvrachtschip, groot 1010.30 m3 bruto inhoud, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Kuipers, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1810 Z GRON 1937 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap op kampanje.
1937-09-20: NbhN 20-09-1937: Delfzijl. Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe ms. JUTLAND. Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van kapt. Kuipers te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie. Het schip is van het kruiserhek type met de mast midscheeps. De afmetingen zijn 42 X 7 X 3.07 M. en het heeft een D.W van 415 ton. Het is voorzien van een M. W. M. Benz patent motor van 300 P.K., een hulpmotor voor het aandrijven van de hulpwerktuigen, twee motorlieren en een motor-ankerlier.
1939-01-01: RN 020139: Plymouth, 01 januari. Het Nederlandse motorschip JUTLAND, van Port Talbot naar Isigny met een lading kolen, kwam hier aan, gesleept door het Duitse stoomschip JACOBUS FRITZEN. De JUTLAND heeft op 30 mijl Zuid van Prawle Point op een onzichtbaar voorwerp gestoten. De schroef ging daardoor verloren.
1939-03-10: Limburger koerier 10-03-1939: Nederlandsch schip bracht tenslotte redding. In den mond van de Theems is het Belgische visschersvaartuig “Marie-Suzanne”, uit Oostende, gestooten op een oud anker en dientengevolge in tien minuten tijds gezonken. De drie opvarenden die in de boot waren gegaan, zijn opgepikt door de “JUTLAND”, een Nederlandsche kustvaarder. Een reddingsboot hadden hen tevergeefs gezocht. De “Jutland” heeft de schipbreukelingen te Dover aan land gebracht.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherland’s Shipping & Trading Committee te Londen. Bevrachting door Freight Express Ltd. Op 22 mei 1940 onder Britse vlag gebracht. Nam van 26 mei tot 1 juni 1940 deel aan de Operatie 'Dynamo' (Evacuatie van Duinkerken) en redde 505 personen. Nam ook deel aan de operatie 'Cycle' (Evacuatie van Le Havre). Daarna weer onder Nederlandse vlag.
1943-05-09: Final Fate:
09.05.1943 tijdens een reis van Silloth (7 mei vertrokken) naar Fremington na het schuiven van de lading steenkool in de West Freshwater Bay (Pembrokeshire) voor Milford Haven gekapseisd en op de kust gedreven en wrak geslagen. De bemanning werd gered.
(De registratie in het Kadaster wordt 26.02.1947 doorgehaald.)

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Jutland' (bj 1937)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown