Inloggen
JOMA - ID 3291


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 5242 Z ROTT 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf 'Vooruit', Enkhuizen, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 278
Delivery Date: 1931-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 225
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM (patent Benz) Type RH40SM (9 13/16-15 3/4)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 372.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 237.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22480 Cubic Feet
 
Length 1: 43.65 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.28 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.87 Meters Depth, moulded
Draught: 2.55 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-12-09 JOMA
Manager: Hendrik van Nood, Wilsum, Netherlands
Eigenaar: Hendrik van Nood, Wilsum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGHR
Additional info: Calls ign 1934: PFEF

Ship Events Data

1931-12-12: Op 12-12-1931 als JOMA, zijnde een motorzeevrachtschip, groot 991.37 m3, liggende te Enkhuizen, door S. de Jong, scheepsmeter te Amsterdam, ten verzoeke van Hendrik van Nood, scheepskapitein te Wilsum, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5242 Z ROTT 1931 op achterkant lichtkap motorkamer op het achterschip.
1940-05-00: Tijdens het uitbreken van de oorlog lag het schip in de haven van Rouen. 27 Mei 1940 uitgeweken naar Engeland.
1941-11-15: Final Fate:
Op 15.11.1941 verloren gegaan in de baai van Falmouth; tijdens het stellen van de kompas op een mijn gevaren. Het voorschip werd volledig uit elkaar geslagen en zonk zeer snel naar de bodem. Het achterschip bleef hangen op een onder water liggende rots. De reder, die ook aan boord was, trachtte er samen met een matroos in de sloep vandoor te gaan. De laatste herinnerde zich bijtijds de belofte elkaar in noodgevallen nooit in de steek te laten en maakte deze op hardhandige wijze aan de reder duidelijk. De reder, H.van Nood, en de rest van de bemanning, onder wie de kok Jacobus van der Maas (geb.14-nov. 1914), overleefden de ramp, drie Engelse kanonniers t.w. Tindale, J .James en K. Devine, verloren hun leven. De JOMA had begin november 1941 lichte schade, die bij een luchtaanval was opgelopen in Falmouth laten repareren. Op de 15e november voordat de nieuwe reis werd ondernomen, voer de kuster uit om haar kompas te laten stellen. Tijdens deze gebeurtenis, met noodlottige gevolgen liep het schip in de Bay of Falmouth op een magnetische mijn. De "Goliath" kreeg om 17.20 orders brand te gaan blussen aan boord van de JOMA, die reeds gedeeltelijk was gezonken. Tien minuten later lag de Nederlandsche sleepboot reeds ten anker bij de coaster, waarna het met drie stralen lukte het vuur te bedwingen. De JOMA was echter reddeloos verloren . Het gehele voorschip was uit elkaar geslagen , waardoor de drie Britse gunners waren omgekomen. Van Nood en de andere bemanningsleden hadden de ramp overleefd. Kapitein Heykoop (Goliath), die het drama zich voor zijn ogen had zien afspelen was diep onder de indruk. Te meer omdat kort te voren op de plaats van ondergang van de JOMA nog geen magnetische mijnen hadden gelegen. Het schip werd na 10 dagen gelicht en bij St. Mawes op het strand gezet en in mei 1947 CTL verklaard. (Op 22.05.1947 wordt de teboekstelling in het Kadaster doorgehaald.)
Note: Ook wordt de datum van 13 november 1941 genoemd. Bron: M.J. Sacre-v.d. Bunt. ”Herinneringen uit de jaren dertig" in DBW jrg. 59. nr. 12 (2004)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

 

Harmen werd geboren op 04.11.1913 te Heeg (Gem.Wymbritseradeel) als z.v. Harmen Heida (schipper) en Baukje Liemberg.  

Harmen (26) (kapitein) trouwde op 23.12.1939 te Delfzijl met Sophia Catharina Egberdina van der Linde (18) – geb. 18.05.1921 te Delfzijl – d.v. Martinus van der Linde (caféhouder) en Maria Annechien Sanders.

Dit huwelijk werd ontbonden bij vonnis van de Arrondissements-Rechtbank te Amsterdam van 02.01.1947 waarbij de echtscheiding is uitgesproken. Ingeschreven op 13.06.1947 in de Gem. Delfzijl.

Harmen hertrouwde op ??? met Anna van Seyst – geboren 04.02.1935 / overleden 24.02.1989 (54)

Harmen overleed op 15.05.2003 te Emmeloord, Noordoostpolder (89).

 

Kinderen

??

 

De schepen van de kapitein

 

*   1940 – van het m.s. DRITTURA

*   1941 – van het m.s. JOMA

*   1941 – van het m.s. ERNA

*   1941 – van het m.s. JOMA

*   1942 – van het m.s. WILHELMINA

*   1942 – van het m.s. ATT-S

*   1942 – van het m.s. BELLATRIX

*   1942 – van het m.s. MARTHA

*   1943 – van het m.s. CARIBIA

*   1943 – van het m.s. DRITTURA

*   1943 – van het m.s. SUMATRA

*   1944 – van het m.s. JOZO

*   1944 – van het m.s. TROMP 

*   1945 – van het m.s. TINDA

*   1945 – van het m.s. TROMP

 

Overige bijzonderheden

 

Harmen Heida ontsnapte in mei 1940 met de coaster DRITTURA naar Engeland.

Deed gedurende WO II dienst als kapitein op vele Nederlandse coasters in het vaargebied rond Engeland.

Deed mee aan ‘Operatie Neptune’, de landing in Normandië op 09.06.1944 als kapitein van de kustvaarder TROMP. Met dit schip redde hij op 16.01.1945 tien bemanningsleden van het brandende schip JAMES HARROD in de Downs.

 

Heida, Harmen

Geboren te Wymbritseradeel op 4 november 1913. Overleden te Noordoostpolder op 15 mei 2003.

Bekende onderscheidingen: KV, OHK.2, DIG, O.3b, MoF.bp.

KRUIS VAN VERDIENSTE – K.B. no. 12 van 19 juni 1945.

Gezagvoerder ter Koopvaardij, aan boord van het m.s. TROMP, die als kapitein van het, in de Downs voor anker liggende m.s. TROMP, op de 16ejanuari 1945, van moedig en voortvarend optreden blijk gaf bij het onverwijld te hulp snellen van het in brand geraakte Amerikaanse vrachtschip JAMES HARROD, ondanks het gevaar van een ontploffing van het fel brandende en met benzine geladen schip, als gevolg waarvan 10 leden van de bemanning konden worden gered. (Bron: ARA 2.02.14 inv. 9051; NOO/467; Leeuw. Courant 15 mei 2003)

 

Datum vanaf: 1941
Kapitein: Heida, Harmen

Afbeeldingen


Omschrijving: Joma 1931
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Joma' (bj 1931)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JOMA
Collectie: Leijnse, John
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Werf