Inloggen
AMBO - ID 322

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Odense Staalskibsvaerft A/S, Odense, Denmark
Werfnummer: 28
Contractor: none
Launch Date: 1928-00-00
Delivery Date: 1928-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Burmeister & Wain's Maskin-Og Skibsbyggeri A/S, Copenhagen, Denmark
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Eng. additional info: twee B&W-diesels, elk 6 cyl. 21½"-39"
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 7691.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4710.00 *** Onbekend ***
Deadweight: 12675.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 456.8 Feet (British) Registered
Beam: 59.7 Feet (British) Registered
Depth: 33.7 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-06-00 JANE MÆRSK
Manager: A.P. Möller, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: A/S D/S Svendborg & D/S af 1912 AS, Kalundborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalundborg / Denmark
Callsign: NHBM
Additional info: since 01-01-1934: OYIC

Date/Name Ship 1940-05-00 AMBO
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Nederlandsch-Indische Maatschappij voor Zeevaart IV N.V., Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies

Ship Events Data

1940-05-10: Toen Denemarken in april 1940 door de Duitsers was bezet, werd de JANE MAERSK, liggend te Tarakan, door de Nederlandse autoriteiten geïnterneerd. Op 10 mei 1940 aldaar in beslag genomen en als AMBO onder Nederlandse vlag gebracht.
1942-03-02: Final Fate:
De AMBO, die dienst deed als hulp-vloottanker bij de Koninklijke Marine, werd op 2 maart 1942 te Soerabaja door de bemanning tot zinken gebracht ter voorkoming van inbeslagname door de Japanners. (opm: het door velen vermelde feit, dat het schip later door de Japanners werd gelicht en na herstel als TEIKAI MARU of ook wel TATEBE MARU of KEMBU MARU in de vaart zou zijn gebracht en later (30 december 1944) door Amerikaanse vliegtuigen tot zinken zou zijn gebracht, is hoogstwaarschijnlijk fout door verwarring met een ander schip. Japanse officiele bronnen vermelden niets over een zodanig schip of feit)