Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Financieel jaarverslag 2023
Financieel jaarverslag 2022
Financieel jaarverslag 2021
Financieel jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Machinebouwer
Gezagvoerder
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Soundtoll Registers Online
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
JANTJE GRÜNEFELD - ID 3194
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
1925-04-27 / 1939-07-18 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Identification Data
Bouwjaar:
1925
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number:
4604 WINSCH 1920
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Aux. Sailing Vessel
Type:
Schoener met hulpmotor
Type Dek:
Flush deck
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
93
Contractor:
H. van der Werf
, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
70 ?
Launch Date:
1917-03-04
Delivery Date:
1925-04-27
Technical Data
Engine Manufacturer:
Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout'
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:
2
Power:
100
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Kromhout Type (335x350)
Speed in knots:
7
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
246.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
192.42 Net tonnage
Deadweight:
375.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
17129 Cubic Feet
Length 2:
35.60 Meters Registered
Beam:
7.14 Meters Registered
Depth:
3.19 Meters Depth, moulded
Configuration Changes
Datum
00-00-1932
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Bij Scheepswerf Koster te Groningen voorzien van een nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 150 Pk Kromhout Type (335x350). Veranderd van motorschoener in motorschip. TDW 360.
Datum
00-00-1939
Type:
Shiptype/category changed
Omschrijving:
Door Boele, Bolnes verbouwd tot een 1 mast kustvaartuig.
Ship History Data
Date/Name Ship
1925-04-27
JANTJE GRÜNEFELD
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Dawid Davids
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PFCG
Date/Name Ship
1934-04-03
TRIO
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Jan Klugkist
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PIAR
Date/Name Ship
1937-00-00
TRIO
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Albertus Klugkist
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PIAR
Date/Name Ship
1939-07-18
TRIO
Manager:
Società Imprese Marittime Fratelli Frassinetti
, Genoa, Italy
Eigenaar:
Società Imprese Marittime Fratelli Frassinetti
, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag:
Genoa / Italy
Date/Name Ship
1940-12-21
TRIO F
Manager:
Società Imprese Marittime Fratelli Frassinetti
, Genoa, Italy
Eigenaar:
Società Imprese Marittime Fratelli Frassinetti
, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag:
Genoa / Italy
Ship Events Data
1917-03-04:
Bij H.v.d. Werf te Stadskanaal zonder naam voor eigen rekening te water.
1920-08-06:
Dagregister deel 18 nummer 360, den negenden Augustus 1900 en twintig. De ondergeteekende Hendrik van der Werf, scheepsbouwer te Stadskanaal gemeente Wildervank, verklaart dat hij de eenige eigenaar is van de motorschoener genaamd “Willie”, groot 187 37/100 scheepstonnen, thans liggende op de werf te Oude Pekela, welk schip nog nimmer aan eenig kantoor van hypotheken is te boek gesteld. Geteekend den 6. Augustus 1920. H. van der Werf. (In de kantlijn staat bijgeschreven 4604 en Blijkens verklaring van den beëdigden scheepsmeter P. Smid te Winschoten d.d. 13 August. 1920 is nenens genoemd vaartuig gebrand als volgt: 4604 WINSCH 1920.)
1925-01-14:
Op 14 januari 1925 gekocht door J. Koster Hzn te Groningen. Door de sleepboot 'Truus' op 29 januari 1925 naar de werf van Koster gesleept. Afgebouwd onder bouwnummer 93 en voor David Davids in de vaart.
1925-04-09:
Dagregister deel 19, nummer 537: Op negen April 1925 verklaart Jan Koster Hendrikszoon, scheepsbouwer te Groningen dat hij heeft verkocht en in eigendom over zal dragen aan David Davids, scheepskapitein te Delfzijl het in Nederland thuishorend motorschoenerschip genaamd “Jantje Grüneveld”, de eerste maal teboekgesteld ten kantore van hypotheken en der scheepsbewijzen te Winschoten onder nummer 4604 . Verkoopprijs Hfl. 44.500,--
1925-04-28:
NvhN 28-04-1925: Op de Eems is een goedgeslaagde proefvaart gehouden met de tweemast motorschoener “JANTJE GRÜNEFELD” Dit schip is gebouwd onder hoogste klasse Bureau Veritas Atlantische Vaart en onder toezicht van de Nederlandsche Scheepvaart Inspectie, heeft een bruto inhoud van 246.50 register ton en een netto inhoud van 192.42 register ton met een laadvermogen van 380 ton. Het is voorzien van een 90-100 p.k. twee cylinder Kromhout motor, waarmede een snelheid behaald werd van 6 mijl. Het schip werd direct na de proefvaart met genoegen overgenomen door dan kapitein-eigenaar D. Davids te Delfzijl. Het schip is gebouwd bij den heer H. v. d. Werf te Stadskanaal en afgebouwd en afgeleverd door den heer J. Koster Hzn. scheepswerf Gideon te Groningen.
1926-05-11:
Algemeen Handelsblad 11-05-1926: JANTJE GRÜNEFELD. (IJmuiden, 10 Mei.) De met porceleinaarde van Charlestown naar Christiansand bestemde Nederlandsche motorschoener "Jantje Grünefeld", kapt. Davids, is hedenmiddag met gebroken krukas als bijlegger hier binnengeloopen.
1926-06-11:
Voorwaarts 11-06-1926: JANTJE GRÜNEFELD. IJmuiden, 10 Juni. De motorschoener Jantje Grünefeld, kapt. Davids (reeds eerder gemeld) heeft de geleden motorschade aan de Kromhoutfabriek te Amsterdam hersteld en ligt thans in de Binnenhaven alhier gereed om naar Christiansand te vertrekken.
1926-08-03:
NvhN 03-08-1926: Delfzijl, 8 Aug. Gisternacht is alhier met gescheurde zeilen binnengekomen de motorschoener „JANTJE GRÜNEFELD", kapitein Davids. Het schip is geladen met hout van Umea, bestemd voor Emden. De zeilen zullen hier worden gerepareerd.
1928-04-07:
07.04.1928: Ter hoogte van Terschelling is Zaterdag H.W. uit Oude Pekela, stuurman op de 2 mast motor/zeil schoener “JANTJE GRÜNEFELD” van den kluiverboom gevallen en verdronken. Zijn lijk is nog niet gevonden.
Voorwaarts 03-04-1928: Overboord geslagen. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag voer het motorschip „Jantje Grunefeld", kapitein Davids, ter hoogte van Terschelling. Terwijl men bezig was met het bergen der zeilen, sloeg de stuurman, door het werken van het schip, overboord. De overige bemanning mocht er niet in slagen hem te redden. De ongelukkige was 24 jaar oud en afkomstig van Oude-Pekela. Het schip is te Delfzijl binnengeloopen.
1928-11-10:
Op 10-11-1928 als JANTJE GRUNEFELD, zijnde een motorschoener, groot 698.28 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van David Davids, schipper te Delfzijl, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 91 Z WINSCH 1927 op 't achterschip in voorkant roef. (Opm.: Brandmerk 4604 WINSCH 1920 niet meer aanwezig bevonden.)
1928-11-27:
Algemeen Handelsblad 27-11-1928: JANTJE GRÜNEFELD. (Cuxhaven, 24 Nov.) De Nederl. motorschoener „Jantje Grünefeld", kapitein Davids, van Delfzijl met haver naar Londen bestemd, is hier binnengeloopen met zware stormschade en verschoven lading. De scheepsboot, welke verloren was gegaan, is inmiddels door de stoomtreiler IJ.M. 106 („Reiger") 30 m. N.N.O. van het vuurschip Terschellingerbank opgepikt en te IJmuiden binnengebracht.
1929-12-00:
NRC 06.12.1929: Delfzijl, 5 december: De Nederlandse motorschoener 'JANTJE GRÜNEFELD' met een lading klei van Fur naar Colchester is hier hedenmiddag met licht motorschade binnengelopen.
NRC 19.12.1929: Delfzijl, 18 december: Het Nederlandse motorschip 'Jantje Grünefeld' is vanmiddag van hier naar Colchester vertrokken.
1934-04-00:
De Eemsbode 24.04.1934: De te Delfzijl thuisbehorende motorschoener 'JANTJE GRÜNEFELD', kapitein D. Davids, is onderhands naar Groningen verkocht. Kapitein Davids heeft bij de Scheepswerf 'Delfzijl' voorheen Gebr. Sander te Farmsum, opdracht gegeven tot de bouw van een 350 tons motorzeeschip.
1934-04-25:
NvhN 26-04-1934: DELFZIJL, 25 April. De alhier thuisbehoorende motorschoener JANTJE GRÜNEFELD, bevaren door kapt. D. Davids, is door bemiddeling van de N.V. Scheepswerf "Delfzijl" v/h. Gebr. Sander, alhier, verkocht aan den heer J. Klugkist te Groningen. Het schip werd gebouwd in 1925 op de werf van den heer H. van der Werf te Stadskanaal, is groot netto 192 Reg. ton en bruto 246 Reg. ton. Het is voorzien van een 150 p.k. Kromhout motor.
1934-10-26:
Datum gebeurtenis: 26 oktober 1934
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorschip Trio in de Grönsund(Denemarken). Het schip was op weg van Trangsund naar Groningen ter plaatse was geweest en beladen met hout. Het was goed weer met zwakke zuidwestelijken wind, het zicht vooruit was enigszins heiig. Aangezien de kapitein reeds meerdere malen ter plaatse was geweest, nam hij geen loods om door de Grönsund te varen. Nadat Harbölle was gepasseerd kwam men in de rode sector van het licht van Stubbenkjöbing.
Toen dit plotseling uit het zicht verdween werd de motor afgezet terwijl een weinig s.b. roer werd gegeven in de veronderstelling dat het licht wel weer spoedig weer zichtbaar zou worden. Eenige minuten later liep het schip aan de grond en bleef zitten. Bij dag worden bleek het schip 20 meter buiten het vaarwater aan de grond zat. Na lossing van een gedeelte van de lading kwam het schip op 28 oktober weer vlo.
Oordeel van de Raad is dat de gronding te wijten is aan minder nauwkeurige navigatie van de kapitein. Uit alles blijkt dat kapitein J.K. zich van de moeilijkheden welke zich in dit vaarwater voordoen niet voldoende rekenschap heeft gegeven. Van een straf wordt niet gesproken.
Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 17 juli 1935
1941-06-05:
Final Fate:
Komende uit Beirut met een lading wapens werd het schip op door geschutsvuur van een Britse onderzeeër tot zinken gebracht in de Golf van Sirte bij Beirut. De wapens waren bestemd voor Bari (Italië). Bij deze ramp verloren 8 opvarenden het leven, drie man wisten zwemmend de kust te bereiken.
Afbeeldingen
Omschrijving:
'Jantje Grünefeld' (bj 1925)
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
De TRIO van 1925, ex-Jantje Grünefeld
Collectie:
Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht