Inloggen
INDUSTRIE - ID 3032


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-05-01 / 1899-08-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1887
Nat. Official Number: 4144 GRON 1887
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel and iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma H. Kroese, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1887-00-00
Delivery Date: 1887-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 58.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-05-01
Register nr: 0
Scheepsnaam: INDUSTRIE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Huizenga, M.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: nieuwe
1896-05-01, uitreiking64-

Ship History Data

Date/Name Ship 1887-00-00 INDUSTRIE
Manager: H. Kroeze (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H. Kroeze (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1897-00-00 INDUSTRIE
Manager: Marten Huizinga, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marten Huizinga, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCKS
Additional info: Aankoopprijs HFl. 800,--

Date/Name Ship 1898-10-17 INDUSTRIE
Manager: Pieter Huizinga, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Huizinga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCKS
Additional info: Aankoopprijs HFl. 1.160,--

Ship Events Data

1898-05-15: Damaged
Cuxhaven, 15 mei 1898. De Nederlandse tjalk INDUSTRIE, schipper M. Huizinga, van Wilhelmshaven naar Oste bestemd, heeft bij het binnenkomen, door tegen het havenhoofd aan te lopen, een zwaard verloren.
1898-10-26: Damaged
NGRC 271098
Het tjalkschip INDUSTRIE, schipper P. Huizinga, geladen met tarwe, van Groningen naar Rotterdam, voor gisteren in het Krabbersgat bij Enkhuizen, toen door het losschieten van de stag, de mast met al het lopend want naar beneden stortte. In zijn val verbrijzelde hij de roef achter op het vaartuig; gelukkig bevond er zich op dat ogenblik niemand in.
1899-08-24: Final Fate: Stranded

RN 240899
De tjalk INDUSTRIE, kapt. Huizinga, met ijzer van Hamburg naar Ruhrort, is op het Hamburgersand in de Ooster-Eems gestrand. De equipage alsmede de tuigage van het schip, is hier aangebracht door de beurtschipper op Norderney.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Huizinga als gezagvoerder gedurende:

*    1885 t/m 1886 van de tjalk “Waakzaamheid”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 54 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip kwam in 1885 uit de binnenvaart en werd in 1886 uit de vaart genomen;

*    1887 t/m 1891 van de tjalk “Vooruitgang”, gebouwd in 1886, bouwplaats niet vermeld, 55 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1891 bij Bruinisse gezonken en gebroken;

*    1894 van de tjalk “Confiance” ex Christina, gebouwd in 1868, bouwlocatie niet vermeld, 58 ton o.m., geen vermelding van eigenaar en thuishaven. Het schip is in de Noordzee gezonken;

*    1894 t/m 1895 van de 1/mkof “Geessien Brouwer”. gebouwd in 1870 te Martenshoek, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1897 t/m 1899 van de ijzeren tjalk “Industrie”, gebouwd in 1897, bouwlocatie niet vermeld, 58 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1899 gezonken op de Noordzee;

*    1900 van de tjalk “Vrouw Siebertje”, gebouwd in 1875, bouwplaats niet vermeld, 58 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1900 gezonken bij Nordeney.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Huizinga, M.

Algemene informatie

1896

SV 040596
Delfzijl, 4 mei. Uitgezeild INDUSTRIE, Huizinga van Papendrecht naar Geestemünde.
AH 080696
Bremerhaven, 6 juni. Vertrokken INDUSTRIE, Huizinga naar Mariensiel.
NNO 160996
Delfzijl, 14 september. Binnengekomen INDUSTRIE, Huizinga van Norden.

1897

NVD 120397
Delfzijl, 10 maart. Uitgezeild INDUSTRIE, Huizinga naar Emden.
NGRC 190597
Delfzijl, 17 mei. Binnengekomen INDUSTRIE, Huizinga van Bremerhaven.
NGRC 250697
Norden, 19 juni. Aangekomen INDUSTRIE, Huizinga van Harlingen.

1898

NVD 180598
Cuxhaven, 15 mei. De Nederlandse tjalk INDUSTRIE, schipper M. Huizinga, van Wilhelmshaven naar de Oste, is hedenmorgen bij het binnenkomen tegen het havenhoofd aangevaren, waardoor het schade bekwam aan het zwaard. Het schip is opgevaren.
NGRC 300698
Wilhelmshaven, 24 juni. Binnengekomen INDUSTRIE, Huizinga van Drochtersen.
NVD 260798
Cuxhaven, 22 juli. Uitgezeild INDUSTRIE, Huizinga naar Wilhelmshaven.
WIN 110898
Delfzijl, 8 augustus. Aangekomen INDUSTRIE, Huizinga van Wilhelmshaven.
NGRC 271098
Het tjalkschip INDUSTRIE, schipper P. Huizinga, geladen met tarwe, van Groningen naar Rotterdam, voor gisteren in het Krabbersgat bij Enkhuizen, toen door het losschieten van de stag, de mast met al het lopend want naar beneden stortte. In zijn val verbrijzelde hij de roef achter op het vaartuig; gelukkig bevond er zich op dat ogenblik niemand in.

1899

NVD 050499
Delfzijl, 31 maart. Uitgezeild INDUSTRIE, Huizinga naar Altona.
NGRC 250499
Altona, 22 april. Vertrokken INDUSTRIE, Huizinga naar Hamburg.
NGRC 090599
Defzijl, 8 mei. Binnengekomen INDUSTRIE, Huizinga van Hamburg naar Keulen.
NNO 280799
Delfzijl, 26 juli. Uitgezeild INDUSTRIE, Huizinga naar Hamburg.
RN 240899
De tjalk INDUSTRIE, kapt. Huizinga, met ijzer van Hamburg naar Ruhrort, is op het Hamburgersand in de Ooster-Eems gestrand. De equipage alsmede de tuigage van het schip, is hier aangebracht door de beurtschipper op Norderney.
RN 290899
De op het Hamburger zand gestrande Nederlandse tjalkINDUSTRIE, schipper Huizinga, met oud ijzer van Hamburg naar Ruhrort, is als totaal verloren te beschouwen.Het schip was slechts voor f 900,= verzekerd. De volledige inventaris, benevens de bemanning, bestaande uit kapitein, stuurman en kok, zijn alhier aangebracht met het beurtschip HILKEA.

 



>
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten