Inloggen
ALPHA - ID 284


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1908-02-12 / 1911-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1908
Nat. Official Number: 6967 GRON 1908
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Vos & Zoon, Groningen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1908-02-12
Technical Data

Gross Tonnage: 123.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 92.00 Net tonnage
Deadweight: 164.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 32.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.02 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.89 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1908-02-12 ALPHA
Manager: Cornelis Breedveld, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Breedveld, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NCKJ
Additional info: In de Wad- en Sontvaart

Ship Events Data

1908-02-04: Dagregister deel 17 nummer 830. Den veertienden Februari 1900acht. De ondergeteekende Cornelis Breedveld, schipper gedomicilieerd te Hoogezand verklaart de eenige eigenaar te zijn van het ijzeren aakschip genaamd “Alpha”, hebbende een dek en een mast, groot ongeveer 220 tonnen, gebouwd aan de werf van J. Vos te Groningen, thans aldaar liggende en gevoerd wordende door hem ondergeteekende als schipper. Geteekend 4 Februari 1908. C. Breedveld. (In de kantlijn staat bijgeschreven 6967 en opnieuw geboekt deel 3 no 682.)
1908-02-12: Eerste meting te Groningen. Meetnummer: G1045N. Scheepstype: aakschip. Materiaal: staalijzer. Werf: J. Vos & Zonen, plaats werf: Groningen. Bouwjaar: 1908. Lengte: 29 m 02 cm, breedte: 5 m 69 cm, waterverplaatsing: 214,906 ton. Eigenaar: C. Breedveld, domicilie: Hoogezand.
1911-00-00: Vekocht voor f. 6.000 aan Jan Jongst, Onstwedde en als IMMANUEL naar de binnenvaart. Op 19.6.1914 verkocht voor fl. 5.900 aan Harm Klompien, Delfzijl, herdoopt in JELDIENA. Op 10.1.1917 JANTIENA I van Jan de Jong, Rotterdam (fl. 6.000) en op 11.6.1920 verkocht aan Roelof van Veen, Zwartsluis als PIETERNELLA (fl. 23.000). Op 12.11.1920 worden Jan & Kempe Lammerts uit Zwartsluis voor fl. 23.000 eigenaar, herdoopt in RIVAL.
1921-02-09: Jan en Kempe Lammerts ruilen de "Rival" met de stalen sleepboot "Bertha" ex Brabantia 11 (Brandmerk 911 Leiden 1913) eigendom van Djurre Johannes Everhardus te Groningen (Waarde beide schepen Hfl. 13.000,--). Op 12.5.1922 verkocht aan Jannes Halbe Kuipers, Groningen voor fl. 10.200.
1928-04-02: Final Fate:
Als "Rival", zijnde een sleepkastje, groot 214.906 KG, liggende te Rotterdam, door M. Dansen, scheepsmeter te Rotterdam ten verzoeke van Jannes Halbe Kuipers, schipper te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 682 B GRON 1928 op het achterschip aan S.B. zijde achter op het dek. (Opm.: De vroegere brandmerken zouden zijn 6967 GRON 1908 zijn bij onderzoek niet, noch sporen daarvan, gevonden.) Omschrijving: sleepkastje met roef, voor- en achteronder, hulptuig voor 1 ruim. Op 29-11-1946 eigendom van Welmoet Posthuma te Groningen. Op 11-04-1953 van Krijn Lammerts, schipper gedom. te Rotterdam. Het wordt gemotoriseerd met een 3 cyl. H.M.G. dieselmotor sterk 75 PK nr. 4662 welk no. is aangebracht op alle cylinders. Het schip is gebouwd van staalijzer te Groningen in het jaar 1908. Op 23-11-1962 eigendom van Willem Gerardus van Beek, controleur gemeenteveren te Amsterdam. Op 26-11-1962 "Rikoreidi" eigendom Peter Snippe, schipper, gedom. te Den Helder. Gehermotoriseerd met een 6 cyl. Klöckner Deutz motor van 116 P.K. type S.A.6.M.517 no. 1259873-78. Op 25-05-1967 "Variatie" eigendom van Jacob Hendrik van der Laan, schipper te Amsterdam. Op 22-06-1970 eigendom van Willem Hendrik Koster, schipper, gedom. te Zwartsluis. Op 07-12-1971 eigendom van Jan Kuiper, schipper, gedom. te Amsterdam. Op 12-12-1979 van Jan Kees Koornstra, schipper te Harlingen. Op 01-04-1986 "De Rival" eigendom van de V.o.f. Fa. Platbodemverhuur "de Rival" gevest. te Snakkerburen. De vennoten zijn: Antoon Jacobsen, noordzeevisser, te Oosterbeek en Jelle Andreas Talsma, tuinder, te Snakkerburen. Op 08-01-1990 wordt Antoon Jacobsen de enige vennoot van de Platbodemverhuur "de Rival". Op 12-02-1993 eigendom van de V.o.f. "Jorg en Werkhoven", gev. te Nieuwland, waarvan de vennoten zijn: Rudolfus Caroles Maria Werkhoven, ondernemer, te Nieuwland en Ellen Jorg, onderneemster, te Lemmer. Op 27-03-1998 voor Hfl. 475.000,-- verkocht aan Hans Pieter de Gier (charterschipper /restaurateur/ ontwerper) te Edam. Het wordt dan omschreven als: het stalen motorschip, genaamd De Rival en te noemen De Rival / Ada van Holland gebouwd in Groningen in het jaar negentienhonderd en acht, brandmerk 682 B GRON 1928, ingericht voor de chartervaart, hebbende een roef, voor- en achteronder, een ruim en machinekamer, voortbewogen door een honderd tien paardekrachten (110 PK) Klockner Deutz motor, type S.A.6.M.517 motornummer onbekend, thans voortbewogen door een zes cilinder DAF dieselmotor van twee honderd en elf (211 P)K), type DKTD 1160, motornummer F 57558 aangebracht op het motorblok en met een waterverplaatsing van tweehonderd drie, zevenhonderd en twintig duizendste kubieke meter (203.720 m3). Op 20-12-2007 verkoopt Hans Pieter de Gier (tevens handelend onder de naam: Rederij Sail Art), de De Rival / Ada van Holland voor € 190.400,-- (incl. BTW) aan Peter Jan Verboom (tevens handelend onder de naam: Yachtservice Zuid-West) te Rotterdam. De omschrijving luidt dan: het stalen motor-charterschip genaamd "De Rival/Ada van Holland", te noemen "Spartivento", gemerkt "682 B Gron. 1928", gebouwd te Groningen in negentienhonderd acht, hebbende een roef, voor- en achteronder, één ruim en machinekamer, voortbewogen door een DAF dieselmotor, type DKTD 1160, sterk tweehonderd elf Paardekracht, motornummer F57558, aangebracht op het motorblok, met een verplaatsing van tweehonderd drie en zevenhonderd twintig/duizendste kubieke meter, met al het scheepstoebehoren.