Inloggen
ALPHA - ID 283


Kroniekberichten

Datum 24 januari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 januari. Door de Vrachtvaart Maatschappij Bothnia, onder directie van de heren B.J. van Hengel en E.J. Bok & Zn, werd bij Wm. Gray & Co te West Hartlepool een stoomschip in bouw gegeven van 3000 ton deadweight of 950 standaard hout. Het zal tegen augustus van dit jaar onder de naam ALPHA in de vaart gebracht kunnen worden.

Afbeelding
Datum 26 januari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 januari. Hier ter stede is opgericht de Vrachtvaart Maatschappij Bothnia. Deze maatschappij met een kapitaal van NLG 500.000, waarvan de eerste serie ad NLG 250.000 thans is uitgegeven, staat onder directie van de firma’s B.J. van Hengel en E.J. Bok & Zn.
Het stoomschip ALPHA met een laadvermogen van ca. 3000 tons zwaar goed of ca. 950 standaard gezaagd hout; voor deze maatschappij in aanbouw bij de heren Wm. Gray & Co Limited, West-Hartlepool, zal omstreeks augustus van dit jaar in de vaart komen.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

West Hartlepool, 9 augustus. Op 30 juli werd hier van de werf van de scheepsbouwmeesters Wm. Gray & Co te water gelaten het voor Amsterdamse rekening gebouwde en voor de houtvaart bestemde stoomschip ALPHA. Het schip is lang 280 voet, breed 39 voet en diep 18 voet.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 augustus. Naar uit West-Hartlepool wordt bericht, is het aldaar voor rekening van de hier gevestigde Stoomvaartmaatschappij Bothnia nieuwgebouwde stoomschip ALPHA weldra voor de vaart gereed en zal vermoedelijk tegen 4 september de officiële proeftocht houden, om daarna zijn eerste reis te aanvaarden van West-Hartlepool naar Neder-Kalix, om aldaar een lading hout in te nemen voor Amsterdam.

Afbeelding
Datum 08 september 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

West Hartlepool, 4 september. Nadat het stoomschip ALPHA van de Stoomvaart-Maatschapij Bothnia te Amsterdam proef had gestoomd, is het heden van hier naar Neder-Kalix vertrokken.

Afbeelding
Datum 05 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 maart. Het Duitse stoomschip MARIA RICKMERS, 10 februari van Bremen naar Baltimore vertrokken, werd heden door het Nederlandse stoomschip ALPHA, dat zich op reis bevindt van Baltimore naar Randers, te Halifax binnengebracht, na het ongeveer 350 mijlen te hebben gesleept.

Afbeelding
Datum 18 maart 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Halifax, 4 maart. Voor het binnenslepen van de MARIA RICKMERS wordt vanwege het Nederlandse stoomschip ALPHA USD 45.000 gevorderd.

Afbeelding
Datum 20 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 maart. Aangaande het door het Nederlandse stoomschip ALPHA op sleeptouw nemen en te Halifax binnenbrengen van het stoomschip MARIA RICKMERS, worden nog de volgende bijzonderheden gemeld.
Toen de ALPHA de MARIA RICKMERS aantrof was het wegens het ruwe weder ondoenlijk de sleeptros met een boot over te brengen, waarom de ALPHA zo nabij dit stoomschip langs stoomde, dat hiervan een lijn kon worden toegeworpen voor het aan boord halen der sleeptros, hetgeen gelukte. Nadat de tros was vastgemaakt, werd koers gezet naar Halifax; doch na een paar dagen stak een hevige sneeuwstorm op. Des nachts brak de tros, waardoor de schepen werden gescheiden en men elkaar door de duisternis uit het oog verloor. De volgende ochtend kreeg de ALPHA het stoomschip echter weder in ‘t zicht, en na derwaarts gestoomd te zijn werd de tros wederom bevestigd, waarna de reis naar Halifax met goed gevolg werd voortgezet.

Afbeelding
Datum 13 september 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 11 september. Op het Duitse stoomschip MARIA RICKMERS, te Falmouth met gebroken as binnengesleept, is beslag gelegd wegens nog niet vereffende beloning voor de verleende assistentie door het Nederlandse stoomschip ALPHA, dat het de 3e maart l.l. te Halifax met gebroken as heeft binnengesleept.

Afbeelding
Datum 13 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Buenos-Ayres, 17 maart. Het Nederlandse s.s. ALPHA, van Cardiff, heeft bij het binnenkomen van het dok tegen een van de sluisdeuren gestoten, en leed enige geringe schade aan de bakboordsboeg boven de waterlijn.

Afbeelding
Datum 28 mei 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Farsund, 19 mei. De Svitzersteamer ORESUND is gisteren bij het gestrande stoomschip ALPHA geweest om te beproeven het af te brengen, doch heeft na de toestand, waarin het schip zich bevindt, onderzocht te hebben, daarvan afgezien.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 oktober. Volgens telegram uit Drontheim heeft het Nederlandse stoomschip ALPHA bij de ingang van de fjord aan de grond gestoten, doch is niet blijven zitten. Het stoomschip is lek in de voorpiek en in de voorste bunker. Het zal onderzocht worden. Het heeft een deel van de deklast verloren.

Afbeelding
Datum 16 december 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 december. Volgens telegram heeft aan boord van het Nederlandse stoomschip ALPHA een ontploffing in de lading kolen plaatsgehad. De ALPHA is 13 dezer te Tenerife aangekomen. Er is zware schade aangericht. De lading zal worden gelost om een onderzoek te stellen. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor.

Afbeelding
Datum 21 december 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 december. Het stoomschip ALPHA wordt te Tenerife voorlopig gerepareerd.

Afbeelding
Datum 24 december 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 december. Volgens bij Lloyd’s ontvangen telegram uit Tenerife is het Nederlandse stoomschip ALPHA onderzocht en bevalen de experts aan het stoomschip tijdelijk te repareren en daarna in ballast naar Nederland te sturen, waar men de geleden schade kan herstellen.

Afbeelding
Datum 11 januari 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 januari. Het ledig van Tenerife alhier aangekomen Nederlandse s.s. ALPHA is onderzocht. De schade is zeer belangrijk. Het gehele voorschip is verwrongen, ruim 100 dek- en tussendekbalken zijn gebroken, dekplaten gescheurd en opgelicht, en meer.

Afbeelding
Datum 14 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 december. Het van Rotterdam komende Nederlandse stoomschip ALPHA, is bij het binnenkomen te West- Hartlepool tegen het havenhoofd gelopen en bekwam daarbij enige schade aan de boeg.

Afbeelding
Datum 27 september 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kopenhagen, 24 september. Het Nederl. s.s. ALPHA, van Riga naar Zaandam met hout, is op Santholmen gestrand . Met Svitzer is een contract gesloten, op arbitrage te Kopenhagen.
Er is een bergingstomer langszijde.

Afbeelding
Datum 28 september 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 27 september. Het Ned. s.s. ALPHA, door experts zeewaardig verklaard, vertrok gisteravond 6 uur naar de bestemming.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 oktober. Het Ned. s.s. ALPHA heeft bodemschade. (opm: zie DS 27 en 28 september)

Afbeelding
Datum 03 juli 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De Internationale staking aan de havens.
Rotterdam - Op het met stukgoederen geladen stoomschip IXION, van de Ned. Stoomboot Maatschappij Oceaan te Amsterdam, welk stoomschip in de Rijnhaven alhier aangekomen is, begaf zich hedenmorgen een 70-tal bootwerkers, in dienst van de stuwadoorsfirma C. Swartouw, om dit schip te lossen. Aan boord gekomen, werden er besprekingen gehouden, waarvan het gevolg was, dat de meerderheid van de bootwerkers de IXION verliet en het werk weigerde, als zijnde dit stoomschip „besmet". Enige tijd later verlieten ook de nog aan boord gebleven bootwerkers, op zeven na, het schip. Van de lossing is vanmorgen niets gekomen. Heden namiddag vertrekt het stoomschip IXION naar Amsterdam.
Te Amsterdam.
De NICOLAAS, een lege kolenboot van de firma Berghuvs, is hedenmorgen vertrokken met een bemanning van 8 man werkwilligen. Voorts vertrok gisteren van de Maatschappij Bothnia de ALPHA.
Het bestuur van de zeemansbond heeft ons medegedeeld, dat hedenmorgen een Duitse werkwillige ,,gevlucht" was van de emplacementen van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij, waar hij met 30 kameraden uit Essen was heengebracht. Het zou hem met het oog op de sterke bewaking van politie en soldaten, zeer moeilijk geweest zijn om weg te komen. Te Essen waren zij geworven om naar Antwerpen te gaan, waar zij veel geld zouden kunnen verdienen; doch In Antwerpen heette het, dat het werk daar voor hen niet geschikt was. Zij werden nu weer in de trein gezet en meenden naar Essen terug te zullen reizen, doch kwamen te Amsterdam aan. Zij hadden niet geweten, dat zij voor „onderkruiperswerk" bestemd waren. Bij het vertrek uit Essen was hun voorgespiegeld, dat zij 7 Mark zouden verdienen; thans word hun in de loods van de H.S.M. meegedeeld, dat zij slechts 4 Mark zouden verdienen.
Het bestuur van de Zeemansbond deelde verder nog mee, dat het met de steunbeweging naar wens gaat. Een concert, gisteravond in het Paleis voor Volksvlijt gegeven, heeft NLG 400 opgebracht. Ten slotte kunnen wij nog melden, dat de Oranje-Nassau kazerne geheel vol soldaten ligt, zodat er zelfs voertuigenloodsen moesten worden ontruimd om in de behoefte naar logies te voorzien.
Een vijftigtal stakers, op fietsen gezeten, reed hedenmorgen door de stad, op de rug dragende borden, waarop stond vermeld, dat zij lotsverbetering verlangen.
De afd. Amsterdam van de Zeemansbond heeft er bij de stakers ernstig op aangedrongen, bij het aanstaande bezoek van President Fallières aan de hoofdstad zich van elke betoging te onthouden.
In Engeland.
Onze Londense correspondent seint: Gisterenavond seinde de Hullse correspondent van de Daily Telegraph, dat de staat van zaken bemoedigender was geworden. Vandaag wordt er een nieuwe samenspreking tussen patroons en werklui onder voorzitting van Askwith gehouden. De leiders van de staking hopen, dat een bevredigende regeling er het gevolg van zal zijn en het werk dan vanavond of morgenochtend hervat kan worden. Daarentegen is de toestand te Liverpool onveranderd slecht, omdat de bootwerkers blijven weigeren, om de voorgestelde regeling die de leiders van de staking met de rederijen gemaakt hebben, te aanvaarden. Dientengevolge liggen nog ettelijke mailboten, onder welke de CARMANIA en EMPRESS OF BRITAIN vast. Gisterenavond hadden zij nog geen bemanning kunnen krijgen. Beide schepen hebben brieven-mail aan boord.
Volgens de Daily Telegraph, zullen de reders hun plan om schepen in grote getale stil te laten liggen, in Noord-Engeland onmiddellijk volvoeren.
Reuter seint nader uit Liverpool: Tom Mann, de leider van de stakingsveldtocht in Liverpool, heeft vandaag verklaard, dat de staking zo goed als gedaan was. De mannen zijn bij de meeste maatschappijen weer aan het werk gegaan. Ofschoon er nog moeilijkheden zijn met betrekking tot de uitlegging van de bepalingen nopens de erkenning van de vakvereniging door de White Star-Line, hoopt men, dat deze moeilijkheden reeds vandaag in orde zullen komen.

Afbeelding
Datum 17 november 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
Bij de behandeling van de zaak van het stoomschip ALPHA, kapt. D. Boezema te Delfzijl, rederij Vrachtvaart Maatschappij Bothnia te Amsterdam, van welk schip bij lossing te Zaandam de machinekamer vol water bleek te staan, besliste de Raad op verzoek van de inspecteur voor de scheepvaart Stuyter, dat het onderzoek zich ook zal uitstrekken over de vraag, of het ongeval het gevolg is van de schuld of nalatigheid van de 1e machinist A. de Mey.
Deze getuige gaf een overzicht van het gebeurde. Hij deelde mee, dat de instroming van water geschiedde door de buitenboordklep aan bakboord zijde. Het schip helde naar die zijde over. Echter zou de machinekamer niet vol zijn gelopen, wanneer de 3e machinist zijn plicht had gedaan en aan boord was gebleven, in plaats van, zonder verlof naar de wal te gaan. Een paar leden van de Raad merkten daartegen op, dat er niets had kunnen gebeuren, wanneer de 1e machinist er voor gezorgd had, dat de afgenomen deksels weer op de circulatiepomp waren gezet.
Als deskundige getuigen werden gehoord de heren Vierhout en Van den Andel, werktuigkundige en scheepsbouwkundige experts, die een onderzoek hebben ingesteld namens de belanghebbenden.
Tenslotte werd ook kapitein Boezema gehoord. De uitspraak volgt later.

Afbeelding
Datum 29 november 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren uitspraak gedaan in de zaak van het stoomschip ALPHA, dat op 21 september jl. te Zaandam vol water liep.
Gezagvoerder was D. Beeteman (opm: in vorig verslag genoemd D. Boezema !) te Delfzijl,
rederij Vrachtvaart Maatschappij Bothnia te Amsterdam.
De ALPHA had te Onega een lading hout ingenomen. De dag na aankomst te Zaandam werd bemerkt, dat er water in de machinekamer en in de ruimen liep. Bij het onderzoek bleek dat het schip, hetwelk eerst over stuurboord lag, 's nachts over bakboord is gegaan, waardoor de uitmonding van de circulatie onder water is gekomen. Door afwezigheid van de wachthebbende machinist werd dit niet bijtijds bemerkt. Het onderzoek heeft mede gelopen over de vraag of het ongeval is te wijten aan een daad of nalatigheid van derden en de eerste machinist.
De oorzaak van de ramp schrijft de Raad toe aan de omstandigheid, dat de uitlaatklep van de circulatie niet gesloten is geweest, waardoor het water toegang kreeg tot het schip. De eerste machinist had niet moeten toestaan, dat de pomp open bleef en zich moeten overtuigen of last moeten geven, dat de pomp gesloten werd. Tussen het van boord gaan van de derde machinist en het vollopen van het schip bestaat geen oorzakelijk verband. Het ongeval moet in het algemeen geweten worden aan de te weinig zorg van de machinisten voor de hun toevertrouwde toestellen.

Afbeelding
Datum 29 november 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam deed gistermiddag uitspraak in de zaak van het stoomschip ALPHA, dat op 21 september jl. te Zaandam vol water liep. Gezagvoerder was D. Boereman te Delfzijl, rederij Vrachtvaart Maatschappij „Bothnia" te Amsterdam. De ALPHA had te Onega een lading hout ingenomen en kwam 20 september voor IJmuiden en dezelfde dag te Zaandam aan. Op de 21e werd bemerkt, dat er water in de machinekamer en in de ruimen van het schip stond. Uit het onderzoek was destijds gebleken, dat het schip, dat over stuurboord lag des nachts naar bakboord was gegaan, waardoor de uitmonding van de circulatieklep onder water kwam. Door afwezigheid van de wachthebbende machinist werd dit niet bemerkt. Ook aan de machine-inventaris werd schade toegebracht.
De Raad is van oordeel, dat het vollopen van het schip tot oorzaak had, het niet sluiten van de uitlaatklep van de circulatie, waardoor buitenboordwater toegang tot het schip kon krijgen door de open pomp. De eerste machinist had niet moeten toestaan, dat de pomp open bleef, doch behoren last te geven, deze te sluiten. De derde machinist had het schip niet behoren te verlaten, doch het is de vraag of, al ware hij aan boord gebleven, het vollopen eerder ontdekt zou zijn. De Raad wijdt dit ongeval aan de te weinige toewijding door de machinisten, betoond voor de aan hun zorg toevertrouwde toestellen.

Afbeelding
Datum 09 september 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Schiermonnikoog, 7 september. Heden bereikte ons de treurige tijding, dat onze vroegere plaatsgenoot, de heer J.E. Bakker, eerste stuurman op het stoomschip ALPHA bij het sjorren van de deklast, bij Archangel van de boot is afgegleden en verdronken.

Afbeelding
Datum 22 mei 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 20 mei. Van hier is vertrokken het Nederlandse stoomschip VOLENDAM, een zusterschip van de thans nog te Amsterdam liggende stoomschepen EDAM en MONNIKENDAM. Dit zijn de nieuwe namen voor de onder Duitse vlag gevaren hebbende schepen WYTEGRA, PERNAU en NARVA, welke schepen, oorspronkelijk Hollandse stoomschepen, voordien gevaren hebben onder de namen ALPHA, BETA en DELTA.
Wegens de oorlogstoestand konden de schepen niet langer onder Duitse vlag blijven varen en zijn ze na binnenkomst in Hollandse havens, niet zonder moeite, opnieuw onder Hollandse vlag gebracht en herdoopt in VOLENDAM, EDAM en MONNIKENDAM. Thans zijn ze door de Regering gecharterd voor graanuitvoer uit Zuid Amerika. Naar we vernemen zijn de schepen al die tijd niet van eigenaars veranderd en behoren ze nog steeds aan de rederij W. Pont c.s. (opm: zie ook RN 210515)

Afbeelding