|
De Internationale staking aan de havens. Rotterdam - Op het met stukgoederen geladen stoomschip IXION, van de Ned. Stoomboot Maatschappij Oceaan te Amsterdam, welk stoomschip in de Rijnhaven alhier aangekomen is, begaf zich hedenmorgen een 70-tal bootwerkers, in dienst van de stuwadoorsfirma C. Swartouw, om dit schip te lossen. Aan boord gekomen, werden er besprekingen gehouden, waarvan het gevolg was, dat de meerderheid van de bootwerkers de IXION verliet en het werk weigerde, als zijnde dit stoomschip „besmet". Enige tijd later verlieten ook de nog aan boord gebleven bootwerkers, op zeven na, het schip. Van de lossing is vanmorgen niets gekomen. Heden namiddag vertrekt het stoomschip IXION naar Amsterdam. Te Amsterdam. De NICOLAAS, een lege kolenboot van de firma Berghuvs, is hedenmorgen vertrokken met een bemanning van 8 man werkwilligen. Voorts vertrok gisteren van de Maatschappij Bothnia de ALPHA. Het bestuur van de zeemansbond heeft ons medegedeeld, dat hedenmorgen een Duitse werkwillige ,,gevlucht" was van de emplacementen van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij, waar hij met 30 kameraden uit Essen was heengebracht. Het zou hem met het oog op de sterke bewaking van politie en soldaten, zeer moeilijk geweest zijn om weg te komen. Te Essen waren zij geworven om naar Antwerpen te gaan, waar zij veel geld zouden kunnen verdienen; doch In Antwerpen heette het, dat het werk daar voor hen niet geschikt was. Zij werden nu weer in de trein gezet en meenden naar Essen terug te zullen reizen, doch kwamen te Amsterdam aan. Zij hadden niet geweten, dat zij voor „onderkruiperswerk" bestemd waren. Bij het vertrek uit Essen was hun voorgespiegeld, dat zij 7 Mark zouden verdienen; thans word hun in de loods van de H.S.M. meegedeeld, dat zij slechts 4 Mark zouden verdienen. Het bestuur van de Zeemansbond deelde verder nog mee, dat het met de steunbeweging naar wens gaat. Een concert, gisteravond in het Paleis voor Volksvlijt gegeven, heeft NLG 400 opgebracht. Ten slotte kunnen wij nog melden, dat de Oranje-Nassau kazerne geheel vol soldaten ligt, zodat er zelfs voertuigenloodsen moesten worden ontruimd om in de behoefte naar logies te voorzien. Een vijftigtal stakers, op fietsen gezeten, reed hedenmorgen door de stad, op de rug dragende borden, waarop stond vermeld, dat zij lotsverbetering verlangen. De afd. Amsterdam van de Zeemansbond heeft er bij de stakers ernstig op aangedrongen, bij het aanstaande bezoek van President Fallières aan de hoofdstad zich van elke betoging te onthouden. In Engeland. Onze Londense correspondent seint: Gisterenavond seinde de Hullse correspondent van de Daily Telegraph, dat de staat van zaken bemoedigender was geworden. Vandaag wordt er een nieuwe samenspreking tussen patroons en werklui onder voorzitting van Askwith gehouden. De leiders van de staking hopen, dat een bevredigende regeling er het gevolg van zal zijn en het werk dan vanavond of morgenochtend hervat kan worden. Daarentegen is de toestand te Liverpool onveranderd slecht, omdat de bootwerkers blijven weigeren, om de voorgestelde regeling die de leiders van de staking met de rederijen gemaakt hebben, te aanvaarden. Dientengevolge liggen nog ettelijke mailboten, onder welke de CARMANIA en EMPRESS OF BRITAIN vast. Gisterenavond hadden zij nog geen bemanning kunnen krijgen. Beide schepen hebben brieven-mail aan boord. Volgens de Daily Telegraph, zullen de reders hun plan om schepen in grote getale stil te laten liggen, in Noord-Engeland onmiddellijk volvoeren. Reuter seint nader uit Liverpool: Tom Mann, de leider van de stakingsveldtocht in Liverpool, heeft vandaag verklaard, dat de staking zo goed als gedaan was. De mannen zijn bij de meeste maatschappijen weer aan het werk gegaan. Ofschoon er nog moeilijkheden zijn met betrekking tot de uitlegging van de bepalingen nopens de erkenning van de vakvereniging door de White Star-Line, hoopt men, dat deze moeilijkheden reeds vandaag in orde zullen komen.
|