Familiegegevens
Johan Adam werd geboren op 23 jan. 1881 te Amsterdam als z.v. Hermanus Berkhout en Machteld Snoek.
Johan overleed te Naarden op 13 mrt. 1942 (62 j.)
Ongehuwd.
Opleiding
Rotterdam, juli 1901. Geslaagd voor 3e stm. Grote Zeilvaart A – J.A. Berkhout.
Rotterdam, juli 1901. Geslaagd voor 3e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.
Rotterdam, 17 mei 1905. Geslaagd voor 2e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.
’s-Gravenhage, febr. 1907. Geslaagd voor 1e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.
De schepen van de kapitein
???? TITAN
19.. – 1924 van het s.s. AGAMEMNON – geb. in 1914
* 05/1931 – 09/1931 van het s.s. ALKMAAR – geb. in 1919
* 01/1932 – 07/1934 van het s.s. ALKMAAR – geb. in 1919
* 11/1934 – 06/1935 van het s.s. HELDER – geb. in 1920
* 06/1935 – 07/1935 van het s.s. POSEIDON – geb. in 1921
* 07/1935 – 07/1935 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1906
* 07/1935 – 08/1935 van het s.s. ACHILLES – geb. in 1906
* 08/1935 – 10/1935 van het s.s. ORESTES – geb. in 1918
* 10/1935 – 11/1935 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919
* 11/1935 – 02/1940 van het s.s. ALKMAAR – geb. in 1919
Ingaande 09.03.1940 met pensioen gegaan.
Overige bijzonderheden
Zie verslag RvdS 1924 No. 65 – lek worden AGAMEMNON op 01.02.1924.
Zie verslag RvdS 1925 No. 41 – klacht op 30.12.1924 - AGAMEMNON
Zie verslag RvdS 1940 No. 68 – ALKMAAR gestrand op Cima Rocks en verloren gegaan op 17.02.1940.

Kapitein Berkhout en 1e stm. Mulder – ALKMAAR + ass. mach. Busse. (foto:1934)
(Foto: J. Kruidhof)
Rouwadvertentie in het Alg. H.blad van 14.03.1942


Familiegegevens
Karel Hendrik werd geboren op 04.03.1878 te Amsterdam als z.v. Pieter Wijdekop (kruier) en Cornelia Koster.
Karel Hendrik (26) (stuurman) trouwde op 29.09.1904 te Amsterdam met Stijntje Jacoba Albert (25) – geb. 30.12.1878 te Amsterdam – d.v. Andries Johan Hendrik Albert (stoker) en Stijntje Jacoba Ronnenbergh.
Stijntje Jacoba Albert overleed op 08.12.1958 te Hilversum (79).
Karel Hendrik overleed op 20.04.1956 te Hilversum (78).
(Overlijdensadvertentie in de De Gooi- en Eemlander van 21-04-1956)
Kinderen
Geen.
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart A in mei 1898 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart A in mei 1898 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 21.02.1906 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
* 07/1913 – van het s.s. PLUTO
* 09/1913 – van het s.s. FLORA
* 01/1914 – van het s.s. POMONA
* 02/1914 – van het s.s.FLORA
* 08/1914 – van het s.s. MARS
* 11/1914 – van het s.s. HELENA
* 06/1917 – van het s.s. ZEUS
* 09/1917 – van het s.s. HELENA
* 05/1919 – van het s.s. URANUS
* 10/1921 – van het s.s. JUNO
* 11/1921 – van het s.s. DEUCALION
* 03/1923 – van het s.s. POLLUX
* 01/1925 – van het s.s. CERES
* 02/1925 – van het s.s. ALMELO
* 02/1925 – van het s.s. JASON
* 05/1925 – van het s.s. DEUCALION
* 07/1926 – van het s.s. SATURNUS
* 05/1927 – van het s.s. GANYMEDES
* 11/1929 – van het s.s. CERES
* 08/1930 – van het s.s. ALKMAAR
* 04/1931 – van het s.s. SUMATRA
* 09/1931 – van het s.s. ALKMAAR
* 12/1931 – van het s.s. VENUS
* 02/1932 – van het s.s. PROTEUS
* 04/1932 – van het s.s. AJAX
* 05/1932 – van het s.s. HELDER
* 04/1933 – van het s.s. BENNEKOM
* 12/1933 – van het s.s. AMSTERDAM
* 07/1934 – van het s.s. ALKMAAR
Overige bijzonderheden
K.H. Wijdekop kwam op 13.11.1901 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. HEBE.
Was Ridder in de Orde van Oranje Nassau.
Ingaande 06.12.1935 werd hij gepensioneerd met een pensioen van NLG 1.749,60 per jaar.
Voer als gezagvoerder bij de K.N.S.M.
De Courant 24-05-1916
MARSEILLE, 22 Mei. (Reuter). Het Franse stoomschip LANGUEDOC van 1612 ton is Zaterdag (opm: 20 mei) op de Middellandse Zee door een Duitse duikboot in den grond geboord. De kapitein werd gevangengenomen, omdat het schip tegenstand bood bij den aanval door de duikboot Er waren geen passagiers aan boord. De bemanning is opgepikt. De LANGUEDOC behoorde aan de Société Générale de Transport Maritime à Vapeur te Marseille.
Het Vaderland 10-09-1918
De chef van de Marinestaf, kapitein ter zee Umbgrove, heeft gisterochtend in het Departement aan de heer K. H. Wijdekop, kapitein van het Ned. s.s. HELENA een gouden horloge met toepasselijk inschrift uitgereikt. Het horloge was hem toegekend door de Franse Minister van Marine, als herinnering aan den 4e Mei (opm: moet zijn 20 Mei) 1916, toen hij 30 man van de bemanning van het Franse s.s. LANGUEDOC heeft gered, welk schip door een duikboot was vernield. Hij gaf de geredden aan een Frans patrouillevaartuig over.
Nieuwe Rott. Courant 04-10-1922
De brand te Smyrna. (gedeeltelijk overgenomen)
Het N. v. d. D. heeft van particuliere zijde een relaas omtrent de brand te Smyrna ontvangen, waaraan het volgende is ontleend: De brand ontstond in de namiddag van de 13de September in de Basmahanewijk, bij hei station, van de Franse spoorweg, en scheen eerst niet veel te betekenen. Maar in weerwil van de pogingen, door de brandweer aangewend, greep het vuur snel om zich heen. Enz.
Die dag is de verwoesting van Smyrna voltooid. Slechts één wijk van de benedenstad: La Pointe, schijnt onaangetast te zijn gebleven, en dan, natuurlijk, het Turkse stadsgedeelte. De waarnemend Nederlandse consul-generaal en kapitein Wijdekop, van de DEUCALION, vrezende, dat de Turken konden besluiten, het vertrek van de buitenlandse handelsvaartuigen te beletten, kwamen overeen, dat de DEUCALION zich naar het eiland Mytilene zou begeven. Tegelijk met ons vertrok naar dezelfde bestemming nog het andere Nederlandsche schip, de STELLA, en een Italiaans, de SARDEGNA; alle overvol vluchtelingen. Onderweg nam ons stoomschip nog een zeventigtal Grieken op, mannen en vrouwen, die in bootjes rondzwierven. Toen wij de engte doorgingen, die de haven van Smyrna verbindt met de baai, gaf de kapitein last, dat ieder, die zich aan dek bevond, moest gaan liggen; hetzij dat hij wilde doen, alsof het schip ledig was, of om een mogelijke fusillade van de Turken op de vluchtelingen te vermijden. Zonder incident bereikte de DEUCALION het schone en rustige Mytilene, waar de onderweg opgenomen, Grieken dadelijk worden ontscheept, Zij riepen: Leve Holland! Love de kapitein!
De 19e 's avonds stoomde de DEUCALION naar de Dardanellen.
Verreweg do meesten zijn aan boord van het schip gekomen met niets dan hun kleren en enig geld; gelijk iedereen te Smyrna waren zij naar de DEUCALION gegaan onder de indruk, dat na enige dagen van spanning en gevaar, alles terecht zou komen on zij weer aan hun werk in de stad zouden kunnen gaan. Sommigen hadden nauwelijks de nodige kleren. Het was uiterst moeilijk, zoveel vluchtelingen aan boord te verzorgen, maar kapitein Wijdekop en zijn gehele bemanning hebben zich daarvoor uitgesloofd met een toewijding, die boven alle lof verheven is; zelfs hun eigen hutten tot onze beschikking stellend.
De Standaard 21-11-1935
AFSCHEID KAPITEIN K. H. WIJDEKOP. Een der bekendste gezagvoerders van de K.N.S.M.
Een der bekendste gezagvoerders van de Kon. Ned. Stoomboot Mij., de heer K. H. Wijdekop, heeft gistermiddag aan boord van het s.s. „Alkmaar”, waarmede hij zijn laatste reis gemaakt had, afscheid genomen van de stuurlieden, machinisten en andere functionarissen. Ook de inspecteur voor de Scheepvaart, de heer C. A. G. van der Boom, was bij het afscheid aanwezig. Kapitein Wijdekop, wien thans een welverdiende rust ten deel zal vallen, heeft de K.N.S.M. 34 jaar gediend, waarvan 22½ jaar als gezagvoerder. Hij is een bekwaam zeeman, wiens opgewektheid onder zijn collega’s, schier spreekwoordelijk was. In 1922 heeft hij zich bijzonder onderscheiden toen hij met zijn schip, tijdens de grote brand van Smyrna, op de rede lag en door zijn doortastend en moedig optreden het leven van vele inwoners van die stad heeft gered. De heer Wijdekop is destijds voor dit feit een Koninklijke onderscheiding toegekend.
De Gooi- en Eemlander 23-04-1956
Kapitein Wijdekop overleden.
Te Hilversum is overleden de heer K. H. Wijdekop, oud-gezagvoerder van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij De heer Wijdekop werd in 1878 geboren. In 1901 trad hij als derde stuurman in dienst van de K.N.S.M. In 1913 werd hij gezagvoerder. Verscheidene grote vrachtschepen heeft hij gecommandeerd, waaronder de AMSTERDAM toentertijd het grootste vrachtschip van de Nederlandse koopvaardijvloot. In 1935 werd de heer Wijdekop gepensioneerd. Hij was Ridder in de orde van Oranje-Nassau. De crematie vindt morgen in Velsen plaats.
Familiegegevens
Antonius F.M. werd geboren op 21 febr. 1880 te Amsterdam als z.v. Johannes Jacobus van Balkom (werkman) en Antoinetta Marianna Christina Daamen.
A.F.M. (26) (2e stm.) trouwde op 23.04.1906 te Amsterdam met Jeannette Eulalia Hendrika Tacoma (27) – geb. 05.04.1879 te Sloten (N.H.) – d.v. Jan Tacoma en IJmkje Rodenhuis.
A.F.M. overleed op 07 aug. 1956 te Haarlem (76).
Kinderen
- Antoon Jan – geb. 19-03-1909 te Amsterdam.
Opleiding
Kreeg een opleiding aan het Matrozeninstituut ‘De Zeehond’ aan het Oosterdok te Amsterdam. Ingeschreven op 29.03.1894. Uitgeschreven op 05.01.1901.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart in juli 1900 te Rotterdam.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in juli 1900 te Rotterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 16/17-09-1903 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 14.02.1906 te Amsterdam.
Kwam op 17.11.1900 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. JUNO.
De schepen van de kapitein
* 05/1912 – 08/1912 van het s.s. NIOBE
* 08/1912 – 10/1912 van het s.s. TITAN
* 10/1912 – 02/1913 van het s.s. NEREUS
* 19.. – 19..
* 1913 – 1929 gezagvoerder op 19 schepen v.d. KNSM
* 19.. – 19..
* 1925 – 1934 gezagvoerder op 21 schepen v.d. KNSM
* 09/1934 – 12/1935 van het s.s. BENNEKOM
* 01/1936 – 05/1936 van het s.s. AMSTERDAM
* 06/1936 – 10/1937 van het s.s. ALKMAAR
* 11/1937 – 12/1937 van het pass.schip SIMON BOLIVAR
* 12/1937 – 12/1937 van het s.s. BODEGRAVEN
* 01/1938 – 02/1938 van het s.s. BREDA
* 03/1938 – 12/1939 van het s.s. BOSKOOP
Ingaande 01.03.1940 gepensioneerd.
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.N.S.M.
Zie verslag van de RvdS 1917 – No. 110 – Stranding van s.s. THALIA op 08.08.1917
Zie verslag van de RvdS 1926 – No. 1 – Water in de ruimen te Delfzijl op 27.07.1925 van s.s. AMERSFOORT
Rouwadvertentie staat in het Alg.H.blad van 10.08.1956
Familiegegevens
Johan Adam werd geboren op 23 jan. 1881 te Amsterdam als z.v. Hermanus Berkhout en Machteld Snoek.
Johan overleed te Naarden op 13 mrt. 1942 (62 j.)
Ongehuwd.
Opleiding
Rotterdam, juli 1901. Geslaagd voor 3e stm. Grote Zeilvaart A – J.A. Berkhout.
Rotterdam, juli 1901. Geslaagd voor 3e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.
Rotterdam, 17 mei 1905. Geslaagd voor 2e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.
’s-Gravenhage, febr. 1907. Geslaagd voor 1e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.
De schepen van de kapitein
???? TITAN
19.. – 1924 van het s.s. AGAMEMNON – geb. in 1914
* 05/1931 – 09/1931 van het s.s. ALKMAAR – geb. in 1919
* 01/1932 – 07/1934 van het s.s. ALKMAAR – geb. in 1919
* 11/1934 – 06/1935 van het s.s. HELDER – geb. in 1920
* 06/1935 – 07/1935 van het s.s. POSEIDON – geb. in 1921
* 07/1935 – 07/1935 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1906
* 07/1935 – 08/1935 van het s.s. ACHILLES – geb. in 1906
* 08/1935 – 10/1935 van het s.s. ORESTES – geb. in 1918
* 10/1935 – 11/1935 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919
* 11/1935 – 02/1940 van het s.s. ALKMAAR – geb. in 1919
Ingaande 09.03.1940 met pensioen gegaan.
Overige bijzonderheden
Zie verslag RvdS 1924 No. 65 – lek worden AGAMEMNON op 01.02.1924.
Zie verslag RvdS 1925 No. 41 – klacht op 30.12.1924 - AGAMEMNON
Zie verslag RvdS 1940 No. 68 – ALKMAAR gestrand op Cima Rocks en verloren gegaan op 17.02.1940.

Kapitein Berkhout en 1e stm. Mulder – ALKMAAR + ass. mach. Busse. (foto:1934)
(Foto: J. Kruidhof)
Rouwadvertentie in het Alg. H.blad van 14.03.1942
