1917-05-10: |
Final Fate: Op 09-05-1918, onderweg van Rotterdam naar London met een lading levensmiddelen , op de Noordzee bij het lichtschip Noord-Hinder door de Duitsers ( UC 63) d.m.v. tijd bommen tot zinken gebracht. Donderdagmorgen omstreeks 8.00 uur werd de “Gruno” op 7 a 8 mijl ZZW van Noord Hinder door een schot van een Duitse duikboot gemaand te stoppen. Kapitein Kruisenga voer met volle kracht door waarop vanaf de duikboot het vuur werd geopend er werden zo`n 40 schoten gelost zonder echter doel te treffen. Ongeveer anderhalf uur duurde het, voordat de “Gruno” werd ingehaald. Toen de kapitein zich met de bemanning in de reddingboot begaf, werd het vuur heropend. De “Gruno” is daarop herhaaldelijk getroffen en in de diepte verdwenen. De scheepspapieren werden aanboord van de duikboot gehouden. De bemanning werd aan haar lot overgelaten. De bemanning is door het rijksvaartuig “Vlissingen” opgepikt en zijn vervolgens te Vlissingen aan land gebracht
NvhN 12 mei 1918 : Getorpedeerd.
De kapitein van den tot zinken gebrachte motorschoener „Gruno", de heer N. Kuisenga van Groningen, deelt het volgende mede: In den nacht van Woensdag op Donderdag om halféén passeerden we waren met ons zessen aan boord het vuurschip “Maas", steeds verder koersende. Om halfzes in den morgen, we bevonden ons toen in onveilig gebied op de Noordzee, kregen we het eerste schot van een Duitschen onderzeeër, dien we niet hadden zien naderen. Ik liet met volle kracht werken, totdat nadat er 30 à 40 schoten op ons gelost waren de projectielen zoo dicht bij ons schip terecht kwamen, dat ik stopte, de boot uitzette en met de anderen daarin plaats nam, in de buurt van ons schip blijvende. Maar toen werd er op ons bootje gevuurd en we roeiden tot langszij van den onderzeeër. De commandant beduidde ons, dat we achter hem aan moesten oproeien en om ons daartoe direct te dwingen, werd een kanon geladen en op ons bootje gericht gehouden. Kuisenga had toen zijn papieren moeten overgeven. De vraag waar hij heen moest, had kapitein Kuisenga geantwoord dat hij naar Londen moest. De commandant had daar op geantwoord, dat hij hem dan heel vlug naar Londen zou helpen. Er werden toen 10 kanonschoten op den schoener gegeven, die daarop zonk. Koers houdende op de Noordhinder, werden ze daar In de buurt opgepikt door het Rijksvaartuig „Vlissingen" waar de bemanning op alle mogelijke wijze werd geholpen. Ze hadden 3 uur in de boot rondgezworven, doch de zee was prachtig, stil en de gedachte vlak bij Noordhinder te zijn, had ze een pijpje doen opsteken. De „Gruno" was geladen met stukgoederen. |