Inloggen
FOLMINA - ID 2254


Kroniekberichten

Datum 10 maart 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 9 maart. Volgens van de reder ontvangen bericht, arriveerde het nieuw gebouwde stoomschip FOLMINA, kapitein Van Eijken, de 7e dezer van Sunderland te Port Arthur. Alles wel. Het zal daar laden voor Rotterdam. (opm: eerste reis na oplevering)

Afbeelding
Datum 16 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 april. Het s.s. FOLMINA, van Port Arthur naar hier, heeft gisteren te Norfolk kolen ingenomen en de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 26 februari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De Holland-Gulf. In haar verslag over 1899 deelt de directie van de Holland-Gulf Stoomvaartmaatschappij (Jos. de Poorter), mede dat dit eerste boekjaar, “de omstandigheden in aanmerking nemende ( slechts twee van de drie schepen waren in exploitatie)”, zeer gunstige uitkomsten heeft opgeleverd. De oprichting van de maatschappij had plaats, zegt de directie, in een tijd, toen de schepen beduidend voordeliger aan te schaffen waren dan thans. Twee van onze schepen zijn dan ook veel onder de tegenwoordige marktwaarde verkregen. Toen het derde stoomschip, na de uitgifte van de obligatieleningen, kon aangekocht worden, waren de prijzen ongeveer 10% gestegen. Wij meenden toen niet zo dadelijk op deze verhoging te moeten ingaan, maar eerst eens te zien hoe de markt zich zou houden. Nu echter de loonprijs op een blijvende verhouding wijst en staal, hout, etc. veel hoger staan, terwijl de vraag steeds onbeperkt blijft; toen daarenboven onze maatschappij reeds op enige goede resultaten kon wijzen en haar twee schepen voor geruime tijd zeer winstgevend bevracht waren, hebben wij eerst op het einde van het boekjaar het stoomschip PILGRIM aangekocht, dat, met een laadvermogen van ruim 7.000 ton, gebouwd door de heren Craggs & Co. te Middlesbrough, reeds één jaar in de vaart was en goed heeft voldaan. Dit stoomschip is in het begin van ons tweede boekjaar, onder de naam van WILHELMINA, in de vaart gebracht en ter betaling van de aankoopsom van GBP 51.000 hebben wij grotendeels de in de balans voorkomende beschikbare middelen gebruikt. Het contract dat wij met de Kansas City Pittsburg & Gulf Railroad Company gesloten hadden, is door de receivers van deze maatschappij opgezegd en wij zullen nu voor de toekomst afwachten of door de gereorganiseerde maatschap nieuwe voorstellen gedaan worden. Intussen hebben onze schepen zeer goed voldaan. Reparaties zijn niet voorgekomen en wij ondervonden alleen gedurende de reizen enige tegenspoed door quarantainemaatregelen. Beide schepen zijn nog voor geruime tijd bevracht tot cijfers, die ons met reden doen verwachten, het tweede boekjaar op een beter resultaat te kunnen wijzen dan het eerste. Op de balans is aan de debetzijde uitgetrokken het volle bedrag voor de stoomschepen besteed; aan de creditzijde vindt men de bij de statuten voorgeschreven afschrijving van 7½% over NLG 1.030.492,73; zijnde de originele waarde van de stoomschepen MARIA en FOLMINA. De debetpost saldo vracht nog lopende reizen toont aan het bedrag NLG 75.963,38; dat tot ultimo december 1899 netto, dus na aftrek van de lopende onkosten verdiend is voor reizen waarvan echter de rekening niet is afgesloten, omdat de contracten eerst eindigen respectievelijk in mei en augustus 1900. De gelden van de obligatielening, gesloten in februari 1899, zijn in mei gestort. De interestrekening is belast met het bedrag, dat betaald is voor de ingevorderde augustus-coupons. Aan de creditzijde van de balans is gereserveerd een bedrag van NLG 135 voor nog niet ingevorderde augustuscoupons, alsmede een bedrag van NLG 14.062,50 op rekening van hetgeen verschuldigd zal zijn voor de coupon van 1 februari 1900. De exploitatierekening sluit met een goed saldo van NLG 173.107,06. Daarvan is, na aftrek van de algemene onkosten, van het saldo van de interestrekening ( NLG 1.751.34½ ), van afschrijving van een kleine schade van het stoomschip MARIA bij de pier van Galveston, van afschrijving en reserve voor buitengewone reparaties op de MARIA en de FOLMINA ( NLG 77.287,73), van afschrijving van oprichtingskosten (NLG 3.566,78) en van de kosten van de obligatielening (NLG 3.952,68), een nettowinst beschikbaar van NLG 78.570. De voorgestelde verdeling van dit bedrag is: aan de aandeelhouders NLG 70.000 ( dus een dividend van 7%), aan de directie NLG 5.713 en aan commissarissen NLG 2.857.

Afbeelding
Datum 16 april 1900
Krant JB - Javabode

Van geachte zijde werd aan de Nieuwe Rotterdamsche Courant medegedeeld:
Het Nederlands stoomschip FOLMINA, reder firma Jos. de Poorter te Rotterdam, tegenwoordig verhuurd aan een buitenlandse maatschappij, is bestemd om een grote hoeveelheid paarden van Australië over te voeren naar de Kaap voor het Engelse leger, dit naar luidt van een brief van een van de opvarenden. Treurig nieuws is dit misschien voor de aandeelhouders van dit vaartuig; maar bovenal onaangenaam en hard voor onze Nederlandse zeelieden aan boord, die zeker nooit zullen gedroomd hebben bij het ondertekenen van de monsterrol in mei 1899, dat zij thans, evenals in vreemde staatsdienst, direct mede zullen moeten werken tot het ten onder brengen van de beide Zuid-Afrikaanse republieken. Nochtans verplicht hen de Nederlandse wet tot nakoming van alles wat hun geboden wordt. Een vijftal zeelieden, die zich door desertie hebben onttrokken aan hun plicht, zullen daarvoor na terugkomst in Nederland worden gestraft. Naar aanleiding van het bericht over de FOLMINA, ontving de Nieuwe Rotterdamsche Courant het volgend schrijven van een lid van de directie van de Holland Gulf Stoomvaart-Maatschappij aan welke het bedoelde schip behoort:
Van geachte zijde wordt u medegedeeld, dat de FOLMINA op dit ogenblik een groot aantal paarden vervoert van Australië naar Kaapstad. Tot mijn leedwezen moet ik erkennen dat dit bericht juist is. Toch verdient onze directie geen blaam. De FOLMINA is van 5 november 1899 tot 5 mei 1900 gecharterd voor een vervoer tussen Noord-Amerika en Australië. In het begin van november 1899 heeft Jos. de Poorter niet vermoed en kon hij niet vermoeden, dat in maart 1900 het Engelse gouvernement paarden zou doen vervoeren van Australië naar Kaapstad; - nog minder, dat de huurder van de FOLMINA in de gelegenheid zou komen om een dergelijke lading als gedeeltelijke retourvracht te bezigen. De schepelingen die zouden zijn gedeserteerd omdat zij geen deel wilden hebben aan het vervoer van paarden naar Kaapstad, behoeven mijn inziens voor geen straf te vrezen. Ik houd mij overtuigd, dat geen Nederlandse ambtenaar in zodanig geval een strafvervolging zal instellen.
De heer Jos. de Poorter, directeur van de Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij verzocht de Nieuwe Rotterdamsche Courant nog het volgende mede te delen:
Het stoomschip FOLMINA is de 8e maart van Albany ( Australië) naar Kaapstad vertrokken. Van desertie van schepelingen van de FOLMINA in Australië is bij de directie niets bekend; doch vijf man deserteerden in november 1899 te New York voordat het stoomschip naar Australië vertrok. Van genoemde desertie werd te Rotterdam aangifte gedaan bij de waterschout.

Afbeelding
Datum 11 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 10 mei. Het Nederlandse stoomschip FOLMINA arriveerde gisteren van Kaapstad te St. Nazaire.

Afbeelding
Datum 07 juni 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen 5 juni. Het Nederlandse stoomschip FOLMINA is hier heden in time charter bevracht voor GBP 1.725 (opm: mogelijk per maand) voor 12 maanden general trades, oplevering Verenigde Staten.

Afbeelding
Datum 27 september 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 september. Volgens telegram van Lloyds is het Nederlandse stoomschip FOLMINA te New York in het droogdok gezet na aan de grond gezeten te hebben. Het stoomschip heeft geen schade geleden.

Afbeelding
Datum 17 mei 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 mei. Volgens telegram van Lloyd’s heeft het Nederlandse stoomschip FOLMINA te New York door aanvaring schade bekomen aan verscheidene platen en het roer.

Afbeelding
Datum 19 mei 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 17 mei. Volgens telegram van Lloyd’s agent uit New York is de roersteven, het roer en het schoefraam van het stoomschip FOLMINA door het aanvaren door een lichter gebroken terwijl het stoomschip aan de pier lag. Het zal dinsdag in het droogdok gaan om de schade te herstellen.

Afbeelding
Datum 21 februari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 februari. Volgens telegram van Lloyd’s uit Vancouver moet het stoomschip FOLMINA, van Pasoeroean en Moji daar aangekomen, worden onderzocht en in het dok worden opgenomen. Het stuurtoestel is ernstig beschadigd, er zijn vlampijpen lek en het dek is beschadigd en lek. Ook het roer is beschadigd. De herstelling zal DLR 6436 kosten.

Afbeelding
Datum 28 februari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

London, 26 februari. Volgens telegram uit Vancouver van 25 dezer is het s.s. FOLMINA lek en heeft men voortdurend gepompt. Er stond 5 voet water in het achterschip, doch dat is nu met het pompen verwijderd. (opm: zie NRC 210202)

Afbeelding
Datum 07 maart 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Vancouver, 3 maart. Het stoomschip FOLMINA maakt geen water. De ontvangers der lading vragen vergoeding voor de schade aan hun goederen. Op het schip wordt beslag gelegd voor USD 25000, voor welk bedrag borg werd gesteld. Met een paar dagen vertrekt het schip naar Esquimalt (Vancouver-Eiland) om te dokken.

Afbeelding
Datum 10 maart 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Vancouver B.C, 5 maart. Het roer van het stoomschip FOLMINA is door duikers onderzocht. Het stoomschip behoeft niet te dokken.

Afbeelding
Datum 23 maart 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

In haar jaarverslag over 1901 zegt de directie (Jos de Poorter) van de Holland-Gulf Stoomvaartmaatschappij NV alhier:
De vrachtenmarkt bleef het gehele jaar in een slechte toestand en de gevolgen daarvan zijn in ons winstcijfer te bespeuren, daar toch, tegen NLG 375.799,62 in 1900, in het derde boekjaar slechts NLG 229.335,47½ kon geboekt worden. Hierbij dient echter te worden opgemerkt, dat 1900 een buitengewoon voorspoedig jaar voor de rederijen was. Daar wij van die periode hebben gebruik gemaakt om de oprichtingskosten en de kosten der obligatie-lening geheel af te schrijven, kunnen wij nu volstaan met een afschrijving volgens art. 26 der staturen van 7½ pct. op de originele waarde der schepen, waarvoor NLG 123.415,41 vereist wordt. De rekening van afschrijving en van reserve voor buitengewone reparaties bedroeg per ult. december 1901 de som van NLG 200.703,14. Verminderd met NLG 6508,94 voor buitengewone reparatie en vermeerderd met de afschrijving ad NLG 123.415,41, bereikt deze rekening thans het cijfer van NLG 317.609,61. Onze schepen staan nu netto te boek voor NLG 1.646.872,41 min NLG 317.609,61, blijft NLG 1.329.262,80 of NLG 68,16 per ton laadvermogen, tegen NLG 74,11 per ton laadvermogen op 1 januari 1901.
Onze vloot onderging geen verandering in het afgelopen jaar. De FOLMINA werd in mei, terwijl zij te New York aan een pier gemeerd lag, door een lichter, die door een sleepboot der Erie Spoorweg-Maatschappij gesleept werd, aangevaren. Hierdoor ontstond belangrijke schade, waarvan de reparatie geruime tijd vorderde. De schade is ons vergoed, maar het oponthoud zal waarschijnlijk slechts gedeeltelijk te verhalen zijn, daar de lichter en de sleepboot geen voldoende waarde hebben om de schade en het tijdverlies daaruit te betalen. Wij hebben tezamen met onze assuradeuren de Erie Spoorweg-Maatschappij in rechten aangesproken, maar deze zaak is nog hangende. De schade aan de MARIA en WILHELMINA, respectievelijk te Liverpool en te Portland (Oregon) is sedert 1 januari door onze assuradeuren vergoed. Uit de disponibele middelen zullen wij eerstdaags voorstellen een vierde stoomschip aan te schaffen, daar de prijzen van het staal en het weinige werk aan de scheepswerven ons nu in staat stellen dit voordelig te kunnen doen.
Op de balans komt weder de post saldo vracht nog lopende reizen voor (ditmaal NLG 22.667,98 tegen NLG 119.412,04 ten vorige jare) aangevend hetgeen netto verdiend is op reizen, waarvan de rekening niet is afgesloten, omdat de reizen nog niet zijn afgelopen.
De directie stelt voor het dividend te bepalen op 6½ pct. Daarvoor is NLG 65000 nodig. Voor de nieuwe rekening blijft er NLG 30.795,31 onverdeeld.

Afbeelding
Datum 23 maart 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 maart. Het Nederlandse s.s. FOLMINA vertrok heden van Nanaimo (opm: Vancouver Island) naar San Francisco. (opm: zie NRC 210202 en volgende berichten)

Afbeelding
Datum 13 mei 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 10 mei. Het Nederlandse stoomschip FOLMINA van Ocean Island, laatst van Singapore, naar Stettin is met een klein gebrek aan de machine te Sabang binnengelopen.

Afbeelding
Datum 18 juli 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 15 juli. Volgens telegram uit Stettin rapporteert het aldaar van Christmas Island aangekomen Nederlandse stoomschip FOLMINA schade aan de machine te hebben bekomen door slecht weer.

Afbeelding
Datum 21 juli 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 16 juli. Over het Nederlandse stoomschip FOLMINA is expertise gehouden. Aanbevolen werd enige nodige reparatiën aan de machine te doen. Deze reparatiën maken het dokken noodzakelijk. De experts wilden echter toestaan, dat het zonder repareren naar een Engelse of Continentale haven vertrok.

Afbeelding
Datum 05 juni 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 3 juni. Het Nederlandse s.s. FOLMINA, van Rotterdam naar Wabaca (opm: Wabana, New Foundland, zie NRC 230705), is te Queenstown binnengelopen met defecte machine.

Afbeelding
Datum 06 juni 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 juni. Het s.s. FOLMINA, dat te Queenstown is binnengelopen, heeft schade aan de schroefas, welke schade thans gerepareerd wordt.

Afbeelding
Datum 08 juni 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 juni. Bij de Salvage Assocation is het volgende bericht omtrent het stoomschip FOLMINA ontvangen. De koppelbouten van het achtereinde der tunnelas zijn gebroken en daardoor is de as achteruit gewerkt. De machines zijn ontzet en de circulatiepompen zijn beschadigd. Volgens mededeling der rederij zal het oponthoud tien dagen duren.

Afbeelding
Datum 22 juni 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 juni. De reparatiën aan het stoomschip FOLMINA, dat 5 juni met schade aan de as te Queenstown binnenliep, zijn zover gevorderd, dat heden of morgen de reis kan voortgezet worden (opm: 23 juni van Queenstown naar de bestemming vertrokken)

Afbeelding
Datum 06 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 juli. Omtrent het stoomschip FOLMINA wordt geseind, dat er een expertise is gehouden doch dat het in het dok moet tot nader onderzoek. De tank in ruim 2 lekt zwaar en enige platen zijn gekraakt en gesprongen. Volgens een bij de rederij te Rotterdam ontvangen telegram moeten zes platen vernieuwd worden.

Afbeelding
Datum 07 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 6 juli. Uit St. John wordt geseind, dat de reparatiën aan het stoomschip FOLMINA in twaalf werkdagen kunnen verricht worden en dat de kosten, benevens dokgelden, geschat worden op GBP 1800.

Afbeelding
Datum 23 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 juli. Het stoomschip FOLMINA, 3 juli met lekke tank te St. Johns binnengelopen, is gerepareerd en heeft heden de reis naar Wabana voortgezet.

Afbeelding
Datum 28 januari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 januari. Het te Durban aangekomen stoomschip FOLMINA, heeft lekke ketels, 32 steekbouten moeten worden vernieuwd. Inschrijvingen voor reparatie zijn aangevraagd. Het vermoeden bestaat dat de FOLMINA 31 januari, de reis naar Adelaide kan voortzetten.

Afbeelding
Datum 29 januari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 januari. Volgens een nader bericht zullen de reparaties aan het stoomschip FOLMINA 10 dagen duren, en de onkosten bedragen GBP 400.

Afbeelding
Datum 29 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 28 juni. Uit Bombay wordt gemeld dat het van Kurrachee (opm: thans Karachi) naar Calcutta bestemde Nederlandse stoomschip FOLMINA slecht weer heeft doorstaan en dat het met meerdere verliezen en schade te Bombay is binnengelopen. Verder werd nog gemeld dat de machine defect was (van particuliere zijde vernemen wij dat er een expertise zal worden gehouden.)

Afbeelding
Datum 01 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 juli. Het Nederlandse stoomschip FOLMINA, dat voor noodhaven te Bombay binnenliep, is aldaar onderzocht. Gebleken is dat 4 staande platen van de tanks zijn gebogen of gebroken, 68 voet van de luchtpomppijpen zijn beschadigd en tevens is de circulatiepomp defect. De ommanteling van voornoemde pomp moet worden vernieuwd. De rederij alhier heeft order gegeven, afdoende te Bombay te repareren.

Afbeelding
Datum 15 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bombay, 14 juli. Aan het Nederlandse stoomschip FOLMINA is meerdere schade gevonden. De opstaande tankplaten zijn over een lengte van 38 voet gedeukt of gebroken. De mast is defect, de ballastpomp is gebroken, de condensor beschadigd en de hoofdinspuitpijp is defect.

Afbeelding
Datum 23 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bombay, 21 september. Er is meerdere schade gevonden aan het stoomschip FOLMINA, 4 opstaande platen van de ballasttank Nº 2 zijn gedeukt of gebroken. De tank is niet lek. Volgens de mening van de experts kon het stoomschip veilig de reis vervolgen om dan later in Engeland te repareren.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 augustus. Het stoomschip FOLMINA is 27 dezer, na gerepareerd te hebben, van Bombay naar Calcutta vertrokken.

Afbeelding
Datum 22 april 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Pera, Constantinopel, 19 april. Het Rotterdamse stoomschip FOLMINA en een gouvernements-jacht zijn in aanvaring geweest; het jacht kreeg lichte schade, de FOLMNIA bleef onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 8 oktober. Het Nederlandse stoomschip FOLMINA, van Sundsvall naar Alexandrië, is te Malta binnengelopen om de kapitein, die ziek was, te landen. Het stoomschip heeft onder commando van de eerste officier de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 26 november 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 25 november. Volgens telegram uit Piraeus is het Nederlandse stoomschip FOLMINA met gescheurde vuurhaarden van de hoofdketel aldaar binnengelopen. Een expertise zal gehouden worden.

Afbeelding
Datum 13 december 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 12 december. Het Nederlandse stoomschip FOLMINA (zie ochtendblad A van 9 oktober) is gerepareerd en heeft de reis naar de Weser voortgezet.

Afbeelding
Datum 10 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 10 februari. Het Nederlandse stoomschip FOLMINA, thans te Bremen liggende, is naar Italië verkocht. Het stoomschip FOLMINA, in 1899 te Sunderland voor de Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij gebouwd, is groot bruto 3.638 en netto 2.339 register ton.

Afbeelding
Datum 26 mei 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Holland-Gulf Stoomvaart Maatschappij.
Blijkens het verslag over 1911 van de Holland-Gulf Stoomvaart Maatschappij alhier, bedroeg het voordelig saldo van de reisrekeningen NLG 147.996 tegen NLG 97.155 in het vorige jaar. De directie stelt voor van het totaal van de brutowinst ad. NLG 155.310 (v.j. NLG 107.051) na betaling van de onkosten en het saldo van de interestrekening ad. NLG 1.339 een bedrag van NLG 72.500 (NLG 65.000) af te boeken en te voegen bij de rekening van afschrijving en reserve voor buitengewone reparatie, welke daardoor zal vermeerderen tot NLG 535.738.
Uit dit reservefonds worden de kosten van de survey van het stoomschip ALWINA, groot NLG 7.035 bestreden, waarna deze rekening per saldo NLG 528.700 bedraagt. Op de obligatielening werd weer NLG 29.000 afgelost, zodat nu nog NLG 247.000 uitstaat. Ofschoon behorende tot het volgende verslag, deelt de directie nu reeds mee, dat zij, daar de prijzen van de schepen aanmerkelijk zijn gestegen, het stoomschip FOLMINA tot een alleszins bevredigend cijfer hebben verkocht. Dit schip staat te boek voor de originele waarde met NLG 521.892 en moet er dus met het oog op de netto opbrengst van circa NLG 260.000 aan de rekening van afschrijving het verschil van plm. NLG 260.000 worden ontnomen. Daaruit is op te maken, zegt het verslag, dat de boekwaarde van de schepen na vele jaren weer tot normale verhouding is teruggebracht, aangezien bij een eventuele verkoop van de schepen deze de som zouden opbrengen, waarvoor zij per saldo te boek staan. Na deze afschrijving toch blijft er op de rekening van afschrijving een bedrag van plm. 269.000 over en dit bedrag is ruim voldoende voor de waardevermindering van de overige schepen van de Maatschappij, in aanmerking nemende dat de nieuwe ketel en de grote reparatie van het stoomschip THEODORA uit de reserve werden betaald en dit schip nu ook nog die waarde vertegenwoordigt, welke op de balans vermeld staat. Op het effectenbezit is zeer voldoende afgeschreven. De beschikbare gelden bedragen plm. NLG 570.660, waarvoor de Maatschappij weer materieel kan aanschaffen.

Afbeelding