Inloggen
FEDALA - ID 2174

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5113137
Nat. Official Number: 7779 Z ROTT 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 995
Launch Date: 1951-12-22
Delivery Date: 1952-02-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 9
Power: 995
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN no. 440072 Type (400x460)
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 500.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 298.00 Net tonnage
Deadweight: 920.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 64577 Cubic Feet
Bale: 58626 Cubic Feet
 
Length 1: 68.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 64.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.79 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.80 Meters Depth, moulded
Draught: 3.47 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1955-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd tot koelschip. GRT 494, NRT 248, TDW 866, K 40

Datum 1968-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1968 nieuwe hoofdmotor: 4 tew 8 cil 1200 Pk Deutz Type (320x450) 13 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1951-09-25 FEDALA
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBH

Date/Name Ship 1959-10-31 FEDALA
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeerederij 'Holland-Friesland', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBH

Date/Name Ship 1967-10-10 FEDALA
Manager: Dammers & Van der Heide (Antillen) N.V., Curaçao, Netherlands Antilles
Eigenaar: N.V. Motorscheepvaart Maatschappij 'Tom van der Heide´, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLI

Date/Name Ship 1970-08-00 FEDALA
Manager: Fratelli de Nadai, Massawa (Italiaans Somaliland), Ethiopia
Eigenaar: Fratelli de Nadai, Massawa (Italiaans Somaliland), Ethiopia
Shareholder:
Homeport / Flag: Massawa (Italiaans Somaliland) / Ethiopia

Date/Name Ship 1971-00-00 SILVERFRUIT
Manager: Fratelli de Nadai, Massawa (Italiaans Somaliland), Ethiopia
Eigenaar: Deciduous Fruit Co. S.A., Djeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5631

Date/Name Ship 1976-00-00 MILA
Manager: Deciduous Fruit Co. S.A., Djeddah, Saudi Arabia
Eigenaar: Deciduous Fruit Co. S.A., Djeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djeddah / Saudi Arabia
Callsign: HZBT

Date/Name Ship 1980-00-00 MAZIN
Manager: Sayed Mohamed Sadaka Hitta, Djeddah, Saudi Arabia
Eigenaar: Sayed Mohamed Sadaka Hitta, Djeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djeddah / Saudi Arabia
Callsign: HZBT

Date/Name Ship 1986-00-00 STELLA MARINA
Manager: Sayed Mohamed Sadaka Hitta, Djeddah, Saudi Arabia
Eigenaar: Sayed Mohamed Sadaka Hitta, Djeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djeddah / Saudi Arabia
Callsign: HZBT

Date/Name Ship 1987-00-00 STELLA MARINA
Manager: Stella Marina Shipping & Transport Co., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Stella Marina Shipping & Transport Co., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQBW7

Ship Events Data

1951-00-00: "FEDALA” is vernoemd naar Fedala, een Marokkaanse havenplaats nabij Casablanca.
1951-09-27: Op 27-09-1951 als "FEDALA", zijnde een stalen motorschip in aanbouw op de werf Gusto te Schiedam, bouwno. 995, nog niet gemeten, liggende te Schiedam, door K. Huijser, scheepsmeter Rotterdam, voorlopig van brandmerk 7779 Z ROTT 1951 voorzien door het inbeitelen in achterzijde van dwarsschot op sp 23 midscheeps 82 cm boven de vlakplaat.
1952-01-31: Op 31-01-1952 als "FEDALA", zijnde een stalen motorschip, metende 1416.41 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8659 d.d. 29-01-1952, liggende te Schiedam, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 7779 Z ROTT 1951 definitief voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand kombuis, 7.55 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit de lengteas en 1.75 m. uit dek.
1955-07-08: De Tijd 12-08-1955: Israël protesteert bij Veiligheidsraad. I.v.m. aanhouding van Nederlands vrachtschip.Israël heeft in een schrijven aan de voorzitter van de Veiligheidsraad geprotesteerd tegen de aanhouding en opbrenging op 8 Juli door de Egyptische autoriteiten te Port Said van het Nederlandse vrachtschip “Fedala", dat op weg was van Massawa (Eritrea) naar Haifa ln Israël. In het schrijven wordt gezegd, dat, alvorens de Egyptische autoriteiten op 10 Juli het schip vrijgaven, zij een auto aan boord van de „Fedala" die aan een ingezetene van Israël toebehoorde in beslag namen. (AFP)
Nieuw Israelietisch weekblad 19-08-1955: Egypte hield Nederlands schip aan. Egypte heeft een Nederlands schip dat met een voor Israël bestemde lading op weg was naar Haifa, aangehouden en een deel van de vracht in beslag genomen. Dit is bekend geworden nadat de Israëlische delegatie bij de Verenigde Naties hierover bij de Veiligheidsraad een klacht had ingediend. De plaatsvervangende permanente vertegenwoordiger van Israël bij de Verenigde Naties, Mordechai Kidron, heeft de huidige voorzitter van de Veiligheidsraad, de Braziliaan Cyro de Freitas Valle, op 11 Augustus formeel meegedeeld dat de Egyptische autoriteiten op 8 Juli j.l. de Nederlandse vrachtvaarder Fedala in Port Said hebben aangehouden. De Fedala vervoerde namelijk een auto, die eigendom was van een inwoner van Israël. De auto werd door de Egyptische autoriteiten in beslag genomen; twee dagen later mocht het schip zijn koers vervolgen. In de Israëlische klacht wordt deze daad een schending genoemd van de resolutie die de Veiligheidsraad in 1951 aannam en waarin Egypte werd bevolen het Suezkanaal open te houden voor alle schepen, met inbegrip van die welke van en naar Israël voeren. Israël heeft naar aanleiding van deze kwestie niet om een bijeenkomst van de Veiligheidsraad verzocht, doch wel dat de brief waarin de klacht vervat is, aan alle leden van de raad zal worden toegezonden. In de klacht wordt er bovendien op gewezen dat de Bat-Galim die enige maanden geleden door Egypte in beslag werd genomen, nog steeds niet is vrijgegeven.
Het Parool 08-08-1956: Nederlands schip (in charter voor Israël) door Suez-kanaal.
Port Said, woensdag (UP). — Een Nederlands en een Grieks vrachtschip, door Israël gecharterd om vlees en cement van Israël naar Oost-Afrika te brengen, zijn de vorige vrijdag veilig door het Suez- kanaal gekomen, niettegenstaande de Egyptische blokkade van schepen, die op Israël varen. De douane-autoriteiten in Port-Saïd hebben gezegd, dat die schepen — het Griekse schip „Stefanus" en het Nederlandse schip “Fedala" — „al lange tijd" tussen Haïfa en Djiboeti hebben gevaren en zij voegden er aan toe, dat er geen bezwaar tegen was, dat zij van het kanaal gebruik zouden maken, zo lang zij geen strategische goederen, als wapenen of olie vervoerden.
Limburgsch dagblad 24-08-1956: „Fedala passeerde Suezkanaal. Op de scheepvaart tentoonstelling „Kompas", die — zoals bekend is — zondagavond definitief zal worden gesloten, is ook een model te zien van het vrachtschip „Fedala" van de Rotterdamse rederij Dammers en Van der Heide's Scheepvaart- en handelsbedrijf, welk schip in verband met het conflict rond het Suez |kanaal nog pas in het wereldnieuws is gekomen Het Nederlandse motor- schip “Fedala" kon enkele dagen geleden ongehinderd het Suezkanaal passeren ofschoon het met een lading vlees onderweg was naar Israël, ondanks het feit dat reeds geruime tijd het gebruik van die waterweg verboden is aan schepen, die lading voor Israël vervoeren. De „Fedala" is speciaal ingericht op het vervoer van ladingen, die zeer aan bederf onderhevig zijn, zoals vlees en fruit. Het is voorzien van grote koelruimten, die tot in onderdelen van graden precies op temperatuur gehouden kunnen worden. Het schip kan bijvoorbeeld vers geplukte en nog met dauw bedekte perzikken van Spanje naar Londen vervoeren, waar het fruit na zorgvuldig ontdooid te zijn met dezelfde dauw en even geurig als weleer op de markt komt. Zouden deze perzikken in de ruimen van het schip ook maar een klein beetje te snel en teveel gekoeld worden, dan zou het in de vruchten aanwezige sap door bevriezing uitzetten en de kwetsbare huid doen barsten, terwijl ook de geur verloren zou gaan. Vaak ook hangen de ruimen van de “Fedala" vol met honderden halve runderen, die uit Amerika overgebracht worden naar Turkije, Israël en andere verre landen.
Algemeen Handelsblad 31-10-1956: Nederlands vrachtschip in Suez leeggehaald. Lading was bestemd voor Israël. (Van onze correspondent) Rotterdam, 31 oktober In de haven van Suez is op het Nederlandse vrachtschip Fedala, van de rederij Van Dammers en v. d. Heide uit Rotterdam, beslag gelegd. De Fedala had ongeveer vijfhonderd ton bevroren vlees aan boord dat bestemd is voor Israël; het was onderweg van Massawa naar Haifa en liep van de Rode Zee uit Suez binnen. Het beslag is van tijdelijke aard: hedenochtend vernamen wij, dat de lading aan wal gezet wordt, waarna het schip zou worden vrijgegeven. Het schip werd op last van Egyptische autoriteiten gelost. De Fedala meet ongeveer 500 b.r.t.; het was geheel volgeladen.
Het Vrije Volk 31-10-1956: ,Fedala' in Suezkanaal aangehouden. De Rotterdamse kustvaarder „Fedala" is in het Suezkanaal door Egyptische autoriteiten aangehouden en een deel van de lading werd in beslag genomen. De rederij, het scheepvaartbedrijf Dammers en Van der Heide verwachtte vanmorgen, dat het schip, nadat de voor Israël bestemde lading gelost zou zijn, de reis zou kunnen vervolgen. De „Fedala" (494 ton) was met een lading bevroren vlees op weg van Massawa naar de Israëlische haven Haifa. Schepen van de Rotterdamse rederij hebben de laatste maanden reeds vele malen soortgelijke transporten verzorgd en toen nooit last ondervonden. Het is duidelijk, dat de ontwikkeling van de laatste dagen de Egyptenaren tot grotere waakzaamheid heeft geprikkeld. Ze deelden de gezagvoerder, kapitein J. Kramer uit Rotterdam, mee, dat hij zijn lading moest lossen. Kapitein Kramer kreeg de indruk, dat hij daarna zijn reis zou kunnen vervolgen. „We maken ons vooralsnog geen zorgen," deelde de directie van de rederij mee.
Leeuwarder courant 07-03-1957: Egypte neemt lading van Nederlands schip „Fedala" in beslag. De Egyptische commissie voor oorlogsbuit heeft beslist, dat de lading van het 494 ton metende Nederlandse vrachtschip „Fedala", bestemd voor Israël, is geconfiskeerd. Op 28 oktober werd de lading, bestaande uit bevroren vlees, huiden en kleding, in Suez gelost, omdat de „Fedala" op weg was naar Haifa. De gezagvoerder van het schip kreeg na de lossing toestemming de reis voort te zetten. De geconfiskeerde lading zal in het openbaar worden verkocht.
Trouw 18-11-1967: Coaster ,Fedala' mag Beiroet niet binnen. Van een onzer verslaggevers Beiroet-Rotterdam. Het Nederlandse vrachtschip „Fedala" heeft donderdag geen toestemming gekregen de haven van Beiroet binnen te varen, omdat het schip voorkomt op de zwarte lijst van de Arabische landen voor schepen, die handel drijven met Israël. Het schip deed twaalf jaar geleden voor het laatst de Israëlische haven Tel Aviv aan. De Libanese autoriteiten hebben de gezagvoerder van de „Fedala" opdracht gegeven onmiddellijk de Libanese territoriale wateren te verlaten. De 494 ton metende „Fedala" is eigendom van de NV zeerederij Holland - Zeeland te Rotterdam. Het schip, dat is bevracht door de firma Dammers en Van der Heide te Rotterdam, vervoert een lading boter en kaas bestemd voor Libanon. De lading zal nu op Cyprus of in een Turkse haven worden gelost. „Wij zijn zeer verbaasd over deze boycot", verklaarde een woordvoerder van de firma Dammers en Van der Heide. De “Fedala" heeft twaalf jaar geleden voor het laatst op Israël gevaren, maar sindsdien hebben wij ondanks die zwarte lijst verschillende malen zonder moeilijkheden de Arabische havens bezocht. Het is mogelijk, dat de controle op de boycot na de Arabisch - Israëlische oorlog is verscherpt. In ieder geval hebben wij in Damascus stappen ondernomen om de boycot ongedaan te maken. Wij hopen dat de autoriteiten na twaalf jaar bocot een verzoenend gebaar zullen maken. Blijft men bij de weigering het schip toe te laten, dan zal de „Fedala" op Cyprus of in een Turkse haven worden gelost. Wij zullen in ieder geval tot maandag op een antwoord wachten", aldus onze zegsman. Tevens deelde men mede, dat de firma voor de toekomst geen moeilijkheden verwacht, omdat de schepen bijna uitsluitend op het Caraïbische gebied varen. De reis van de „Fedala" was incidenteel.
Het Vrije Volk 07-12-1967: Arabische eis: Rotterdamse coaster niet meer naar Israël. (Van een onzer verslaggevers) De Rotterdamse kustvaarder Fedala mag na 12 jaar weer lading naar Arabische havens brengen. Dit betekent echter wel dat het schip zich nooit meer in een Israëlische haven mag laten zien Deze voorwaarde hebben scheepvaartvertegenwoordigers van het Arabische blok gesteld, nadat de eigenaar van de Fedala, de rederij Dammers en v. d. Heide, pogingen heeft aangewend de coaster van de Arabische „zwarte lijst" af te krijgen. Het schip kwam daar in 1955 op toen het lading voor Israël had vervoerd. Zo'n „besmetting" blijkt een nadelige zaak voor de eigenaar. Dammers en v. d. Heide moest eind vorige maand ervaren hoe schadelijk. Toen weigerden havenarbeiders in Beiroet de lading vlees en zuiverwaren van de Fedala te lossen. Pas in het afgelopen weekeinde, toen de reder zich bij de Arabische eis had neergelegd, kon de kustvaarder gelost worden.
1965-11-10: Op de Nieuw Waterweg in aanvaring met het Duitse m.s. 'Ubena'. De Raad van de Scheepvaart ontnam later de kapitein H.K. uit den Bosch de bevoegdheid als gezagvoerder op zeeschepen voor drie weken wegens schuld aan de aanvaring.
Het Vrije Volk 10-11-1965: Aanvaring op Waterweg. (Van een onzer verslaggevers) Het inkomende Duitse schip Übena (4966 brt, rederij Essberger-Hamburg) is vanmorgen vroeg ter hoogte van Europoort in aanvaring gekomen met het uitgaande schip Fedala (494 brt, rederij Dammers & Van der Heide & Co.). Met lichte schade, o.a. aan de railing, is de Fedala teruggekeerd naar de werf Waalhaven. De Ubena is doorgevaren naar de Waalhaven.
De Volkskrant 11-11-1965: (Van onze correspondent) Rotterdam, 11 nov. — Woensdagavond zijn bij de monding van de Nieuwe Waterweg bi] Hoek van Holland het binnenkomende Duitse vrachtschip Übena en de uitvarende Nederlandse kustvaarder Fedala vermoedelijk doordat beide schepen uit de koers liepen, met elkaar in aanvaring gekomen. Het Duitse vrachtschip kreeg vrij veel schade boven water. Over een af stand van acht meter werden de huid platen ingedrukt, de onderzijde van de brug kreeg behoorlijke schade en de verschansing werd over een afstand van vijftien meter ontzet. De Fedala kreeg een scheur van vijf meter boven de waterlijn. Persoonlijke deden zich niet voor. Wel voer de reddingboot Koningin Juliana ter assistentie uit. Beide schepen konden op eigen kracht naar Rotterdam terugkeren.
1969-12-30: Amigoe di Curacao 15-07-1970: Uitspraak Commissie voor onderzoek. Optreden kap. Fedala onverantwoordelijk. Zonder loods aan boord vastgelopen in Boca del Toro. Willemstad - De commissie van onderzoek naar scheepsongevallen heeft de Raad voor de scheepvaart aangeraden de heer J.K. de bevoegdheid om als kapitein op te treden voor een bepaalde periode in te trekken. Als kapitein van het Nederlands-Antilliaanse vrachtschip „Fedala", strookte zijn handelwijze op 30 december 1969 niet met de verantwoordelijkheid, welke een kapitein heeft ten opzichte van het schip, de opvarenden en de lading. Op genoemde dag liep de Fedala aan de grond te Boca del Toro in Panama. Aan kapitein K. wordt door de commissie kwalijk genomen, dat hij het besluit heeft genomen op de bewuste dag zonder loods de Boca del Toro binnen te varen. Dit besluit werd 's avonds om half elf genomen, ondanks het feit, dat hij de plaats niet kende. Er stond op dat ogenblik een "stijve bries" uit het noordnoordoosten, terwijl er bovendien nog een matige tot zware deining uit noorderlijke richting stond. Hij had dus, aldus de inspecteur voor de scheepvaart ad interim P.J.M, de Bruyn, zee en wind „van achteren in", hetgeen de bestuurbaarheid van het schip - 494 brt, uit het jaar 1952 - niet ten goede kwam. Nodeloos in gevaar. De Boca del Toro, zo blijkt uit de verklaring van de inspecteur was een nauw vaarwater. Door binnen te varen zonder loods bracht hij schip en opvarenden nodeloos in gevaar. Het verweer van de kapitein, dat de vuren van de lichtbakens een ander karakter hadden dan op de kaart stonden aangegeven, wordt door de inspecteur als zwak gekwalificeerd. De kapitein behoorde immers toch ook op bedacht te zijn, dat dit in deze streken voor kan komen". De heer De Bruijn achtte dit een reden te meer om niet op eigen gelegenheid binnen te varen. Volgens de kapitein was hij in de war gebracht, wat de plaats van de bakens betreft, omdat hij plotseling "de weerschijn van zeven seconden blink op het water" zag en daaruit concludeerde, dat dit het A—baken moest zijn. Hij had dit baken eerder niet kunnen vinden. Onmiddellijk, aldus het procesverbaal van de verklaring van de kapitein, liet hij "hard bakboord roer geven" en volle kracht vooruit. Gelijktijdig echter begon het schip snel uit het roer te lopen en toen was er geen houden meer aan. Meteen werd het bevel "volle kracht achteruit" gegeven, maar desondanks liep het schip met enige schokken vast op de grond. De pogingen om het schip weer los te krijgen, mislukten. Niet mis te verstaan. In het oordeel van de Commissie van onderzoek, wordt verwezen naar de verklaring van de kapitein, dat de zeilaanwijzingen aan boord waren en dat hij die ook bestudeerd had. Het ging hier om de West Indies pilot en de List of lights. De commissie zegt dan: "Deze zeilaanwijzingen bevelen op niet mis te verstane wijze aan de Boca del Toro onder loodsaanwijzingen binnen te varen". Uit de stukken blijkt verder, aldus de commissie, dat de radar van het schip niet werkte. Op grond van een en ander is de commissie van oordeel, de zaak te moeten verwijzen naar de Raad voor de scheepvaart, met de reeds genoemde aanbeveling. De commissie, die deze uitspraak deed, bestond uit voorzitter, mr C.E. Cathalina en de leden, kapitein J. Rijkeboer en kapitein-luitenant ter zee, P.H. Kuipers. Secretaris was mr. J.L. Clemencia. De Fedala behoort toe aan N.V. Motorschip Co. Tom van der Heide.
2015-10-00: In 10-2015 registratie vervallen, nog bestaan twijfelachtig.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Fedala 1952
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: FEDALA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto