Inloggen
FAUNA - ID 2170


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf v/h Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 143
Launch Date: 1912-05-23
Delivery Date: 1912-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (19 1/2 , 31 & 50 - 36)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1254.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 728.00 Net tonnage
Deadweight: 2219.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 132000 Cubic Feet
Bale: 122000 Cubic Feet
 
Length 1: 80.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 76.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.02 Meters Registered
Depth: 4.88 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
4 0 0 0 64 68
Ship History Data

Date/Name Ship 1912-07-00 FAUNA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRJH
Additional info: 1934 PEBE

Ship Events Data

1914-08-11: Het vrachtschip ss 'FAUNA' (1912) van de KNSM, op weg van West-Indië naar Amsterdam, wordt in het Kanaal door een Frans oorlogsschip aangehouden en naar Falmouth opgebracht. Op 14 augustus wordt toestemming verkregen om de reis naar Amsterdam weer voort te zetten.
1927-06-23: Liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 550 Z AMST 1927
1942-05-06: Final Fate:
De ‘FAUNA’ vertrok op 6 mei 1942 met een lading stukgoederen van New York naar Turks Island. Op 7 mei 1942 werd zij in de Caicos-Passage, ten Zuid-Oosten van de Bahamas, in positie 22°10’NB. en 72°30’WL. getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot ‘U.558’. De ‘FAUNA’ zonk op 18 mei 1942 en was verloren. Van de opvarenden verloren 2 personen het leven bij de ramp. (De torpedering vond plaats op 17 mei 1942 om 23.55 uur lokale tijd).

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Hendrik werd geboren op 13.09.1888 te Groot-Ammers als z.v. Hendrik Voorspuij (veehandelaar) en Cornelia Mourik.

Hendrik trouwde op 05.01.1915 te Dordrecht met Anna Maria Vos – geb. 01.03.1890 te Hooge-en Lage-Zwaluwe – d.v. Johannes Adriaan Vos en Wilhelmina Jozina van Altena.

Hendrik (51) wordt vermist sinds 18 nov. 1939 na de ramp met het s.s. SIMON BOLIVAR. 

(Rouwadvertentie in Alg.H.blad van 21.11.1939)

 

 

Kinderen

-   Geen.

 

Opleiding

Werd op 25.08.1902 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd Hendrik op 18.08.1905 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINS WILLEM IV, kapt, De Roever, naar Suriname. Maakte drie reizen met dit schip, waarna hij op 09.08.1906 werd geplaatst op het s.s. PRINS WILLEM II, kapt. Haasnoot, naar Suriname. Op 15.11.1906 terug van de reizen met zeer goed attest.  

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 22.03.1907 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 18.03.1910 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 29.02.1912 te ’s-Gravenhage.

 

De schepen van de kapitein

 

*   07/1920 – 01/1921 van het s.s. DIDO

*   01/1921 – 04/1921 van het s.s. MARS

*   04/1921 – 09/1921 van het s.s. HELENA

*   09/1921 – 01/1922 van het s.s. JAN VAN NASSAU (tijd.)

*   01/1922 – 03/1922 van het s.s. EUTERPE (tijd.)

*   03/1922 – 05/1922 van het s.s. THESEUS

*   05/1922 – 01/1923 van het s.s. AMAZONE 

*   01/1923 – 11/1923 van het s.s. JASON (tijd.)

*   11/1923 – 09/1924 van het s.s. HAARLEM

*   11/1924 – 05/1925 van het s.s. FAUNA

*   05/1925 – 09/1925 van het s.s. COMMEWIJNE

*   09/1925 – 09/1925 van het s.s. CERES

*   09/1925 – 01/1926 van het s.s. JASON

*   04/1926 – 10/1927 van het pass.schip PRINS FREDRIK HENDRIK

*   10/1927 – 03/1928 van het pass.schip VAN RENSSELAER

*   03/1928 – 05/1928 van het pass.schip VENEZUELA

*   05/1928 – 06/1928 van het pass.schip VAN RENSSELAER  

*   08/1928 – 01/1930 van het pass.schip VAN RENSSELAER

*   02/1930 – 09/1930 van het pass.schip VAN RENSSELAER

*   09/1930 – 06/1938 van het pass.schip VENEZUELA

*   06/1938 – 07/1938 van het pass.schip COSTA RICA 

*   07/1938 – 09/1938 van het pass.schip CRIJNSSEN

*   09/1938 – 11/1939 van het pass.schip SIMON BOLIVAR

 

Overige bijzonderheden

Hendrik Voorspuij kwam in dienst bij de K.W.I.M. op 18.08.1905 als stuurmansleerling op het passagiersschip PRINS WILLEM IV. Hij werd op 13.07.1920 aangesteld als gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Passagiersschip SIMON BOLIVAR, op 17 november 1939 uit Amsterdam vertrokken richting West-Indië, met 265 passagiers en een bemanning van 132 koppen. Bij lichtschip Sunk loopt het op twee mijnen. 

Bij deze ramp verloren 59 passagiers en 21 bemanningsleden het leven waaronder de gezagvoerder kapitein H. Voorspuy. 

 

 

Datum vanaf: 1924
Kapitein: Voorspuij, Hendrik

Familiegegevens

 

Lieuwe werd geboren op 18 juli 1893 te Sneek als z.v. Durk van Kampen (stuurman) en Akke Klazes de Jong. 

Lieuwe (27) (stuurman) trouwde op 24 febr. 1921 te Sneek met Aaltje Zwart (23) – geb. te Oldeboorn – d.v. Jan Zwart en Akke Jelles Koopmans. – Aaltje overleed op 09.04.1993 te Heemstede (95).

Lieuwe overleed op 24 aug. 1966 te Heemstede (73). (Overlijdensbericht in het Alg. H.blad van 25.08.1966)

 

Kinderen

???

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 20.03.1912 te Harlingen.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 16.04.1915 te 's-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 23.10.1918 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

Kwam in dienst bij de K.N.S.M. op 12.08.1912 als vierde stuurman op het s.s. PRINS MAURITS.

Eerste aanstelling als kapitein op 13.08.1927 – SIMON BOLIVAR.

 

*   08/1927 – 08/1927 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927 

*   06/1928 – 06/1928 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   02/1929 – 02/1929 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   12/1938 – 06/1939 van het s.s.  AJAX                      – geb. in 1923                                                                                      

*   06/1939 – 08/1939 van het s.s. FAUNA                  – geb. in 1912 

*   08/1939 – 09/1939 van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903

*   09/1939 – 03/1940 van het s.s. AJAX       – geb. in 1923

*   03/1940 – 19..  van het s.s. JUNO              – geb. in 1908

 

Overige bijzonderheden

Stuurman en gezagvoerder bij de K.N.S.M.

Later na WO II werd hij Chef Nautische Dienst bij de K.N.S.M. te Amsterdam.

 

AH 25-07-1958

Eervolle loopbaan bij de Nederlandse koopvaardij. - De heer L. van Kampen neemt afscheid.

Donderdag 31 juli zal de heer L. van Kampen, oud-gezagvoerder en thans chef van de Nautische Dienst der K.N.S.M. met pensioen gaan. De heer Van Kampen genoot zijn nautische opleiding aan de school voor wis- en zeevaartkunde in Harlingen, behaalde er zijn derde rang, voer een korte poos als tweede stuurman op een Belgische tanker, maar na een half jaar werd hij derde op de PRINS MAURITS, een passagiersschip van de Kon. West-Indische Maildienst. Gedurende dertig jaren voer de heer Van Kampen, die inmiddels tot gezagvoerder was opgeklommen, zonder ongelukken en zonder rampen. De gehele eerste wereldoorlog heeft de heer Van Kampen op zee doorgebracht. Toen hij na een moeilijke reis als gezagvoerder met een volbeladen schip vlak na het uitbreken van de tweede oorlog Londen binnenliep, aanvaardde hij op verzoek van de heer D. Hudig — toenmaals directeur van de K.N.S.M. en voorzitter van de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie — de post van inspecteur van Van Ommeren Londen, welke firma agent was van vele Nederlandse rederijen, die tezamen wel 130 schepen bezaten. Door de oorlog was Londen eensklaps de thuishaven van deze en zeer vele andere Nederlandse schepen geworden, schepen die zo plotseling waren afgesneden van het moederland en — voor zover ze tot een reder behoorden waarvan geen directieleden in Londen waren — ook van hun leiding. Met ontzaglijke moeite is in die eerste oorlogsdagen, onder de geniale leiding van de heer Hudig die door de Engelsen zeer werd gerespecteerd, een nieuwe organisatie als het ware in enkele dagen uit de grond gestampt. Allereerst moesten de schepen worden verzekerd, hetgeen de heer Hudig, na moeizame onderhandelingen, voor de gehele Nederlandse koopvaardijvloot gelukte. Voorts moest een redelijk lopende organisatie worden geschapen en uitgebouwd De heer Van Kampen heeft, samen met andere Nederlanders en onder directe leiding van de heer Hudig, zijn aandeel mogen leveren. Op 10 mei 1941 ging het kantoor van Van Ommeren Londen door een bombardement ten gronde. Men moest opnieuw beginnen, nu onder de auspiciën van de „Shipping", zoals de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie kortweg werd genoemd. Voor zijn arbeid in Londen heeft de Koningin de heer Van Kampen tot ridder in de orde van Oranje Nassau benoemd; na de oorlog terug in Nederland heeft de directie van de K.N.S.M. hem aangesteld tot chef van de Nautische Dienst. Aan deze werkzaamheden zal dus donderdag 31 juli een einde komen en op die dag zal gelegenheid geboden worden om van de heer Van Kampen afscheid te nemen in de ontvangstzaal van de K.N.S.M. aan de Surinamekade 's middags van half vier tot vijf uur.

 

 

AH 25.08.1966

Datum vanaf: 1939
Kapitein: Kampen, Lieuwe van

Afbeeldingen


Omschrijving: FAUNA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FAUNA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: FAUNA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FAUNA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering
Algemene informatie

AH 280512
Scheepsbouw. Van de werf van de N.V. Werf v/h Rijkée & Co. te Rotterdam is (opm.: op 23 mei) met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip FAUNA, in aanbouw voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam. Dit stoomschip heeft een laadvermogen van 2.000 ton en wordt gebouwd volgens de hoogste klasse van het Bureau Veritas. De machine en ketels met een vermogen van 900 ipk, worden vervaardigd door de Maatschappij Fijenoord te Rotterdam.