Inloggen
EVERTSEN - ID 2134


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-03-28 / 1897-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 2627Rott1891
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Rijkee & Co., Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 53
Date Laid Down: 1890-03-28
Launch Date: 1890-10-25
Delivery Date: 1891-02-00
Technical Data

Gross Tonnage: 1482.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1418.00 Net tonnage
Deadweight: 2100.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 238.2 Feet (British) Registered
Beam: 37.5 Feet (British) Registered
Depth: 21.4 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-03-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: EVERTSEN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zurmuhlen, A.D.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: ja
1891-03-28, uitvoering60-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-01-00 EVERTSEN
Manager: Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRGB
Additional info: brandmerk 2627Rott1891

Date/Name Ship 1897-06-00 TELLUS
Manager: Wachsmuth & Krogmann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Wachsmuth & Krogmann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RKQN

Date/Name Ship 1917-10-08 TELLUS
Manager: Gouvernement van Peru, Callao, Peru
Eigenaar: Gouvernement van Peru, Callao, Peru
Shareholder:
Homeport / Flag: Callao / Peru

Date/Name Ship 1923-00-00 TELLUS
Manager: Empresa Nacional de Transportes Maritimos, Callao, Peru
Eigenaar: Empresa Nacional de Transportes Maritimos, Callao, Peru
Shareholder: staatsonderneming van Peru
Homeport / Flag: Callao / Peru

Date/Name Ship 1927-00-00 TELLUS
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Callsign: HDKQ

Ship Events Data

1917-10-08: De TELLUS lag bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog in augustus 1914 te Callao. Zij werd daar op 8 oktober 1917 door het gouvernement van Peru in beslag genomen. (opm: Peru was neutraal, maar verklaarde begin oktober 1917 aan de As-mogendheden de oorlog.
1952-00-00: Final Fate:
De TELLUS werd in 1952 uit de vaart genomen. Het schip werd in 1954 verkocht aan Alfonso Pardo te Lima en verbouwd tot drijvende jacht-club met de naam MALABOO. Voor sloop verkocht aan Van Heyghen Gebr. N.V. te Gent en op 22 mei 1957 op sleeptouw van de Portugeese sleepboot PRAIA GRANDE, beladen met 2.000 ton schroot van Callao vertrokken. Lek te Cristobal, gerepareerd en op 12 juni 1957 door het Panamakanaal naar Gent vertrokken en aldaar gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Wiebenga was met vlagnummer R51 in de periode 1869 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 07 januari 1897 staat de uitslag van een wedstrijd voor de best bijgehouden kompasjournalen in 1894/1895 waarbij is toegekend de gouden medaille aan kapitein F.H.Bonjer, de zilveren medaille aan kapitein G.Stenger en bronzen medailles aan S.Turfboer en J.G.Wiebenga.042.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.G.Wiebenga met vlagnummer R51 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                                  bark “Ada”            376 last         varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1877, 1878                       bark “Emma”        747 ton n.m. varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1880, 1881                       bark “Soerabaja”  747 ton n.m. varend voor J.Koning te Rotterdam

*   1882                                  bark “Lotos”         c. 900 ton     varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam

*   1883, 1885, 1886 bark “Lotos” 958 ton      varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam

*   1887, 1888                       geen vermelding van schip en boekhouder

*   1890                                  bark “Evertsen”    c.2100 ton   varend voor de Ned.Scheepv.Mij te Rotterdam

*   1891 t/m 1896                 bark “Evertsen”    1418 ton       varend voor de Ned.Scheepv.Mij. te Rotterdam

*   1897 t/m 1900                 geen vermelding van schip en boekhouder

 

J.G.Wiebenga was van 1883-1888 kapitein van het ijzeren fregat “Lotos”, gebouwd in 1883 door Bothof & Gravenstein te Slikkerveer, varend voor reder J.Koning & van Delden te Rotterdam052

J.G.Wiebinga was van 1891-1896 kapitein van de stalen bark “Evertsen”, gebouwd in 1891 bij Rijkee & Co te Katendrecht, 1418 ton, varend voor de Reederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, Zurmühlen & van Vessem, te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt tot “Tellus”025 en 052.

 

Kapitein J.G.Wiebenga was de eerste gezagvoerder van de ijzeren bark "Lotos" (958 ton), in 1883 gebouwd op de werf van Jan Smit Fopz te Slikkerveer door de hoofdbaas Bothof en zijn collega Gravestijn voor rederij J.Koning & Van Delden te Rotterdam026(39/314).

 

Bouma025 vermeldt J.G.Wiebenga als gezagvoerder gedurende:

*   1869 van de bark “Brouwershaven”, gebouwd in 1841 te Brouwershaven, 599 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1870 t/m 1876 van de bark “Ada”, ex Zeemanshoop, ex Jan Schouten, gebouwd in 1853 te Dordrecht, 721 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1876 t/m 1880 van de bark “Emma” ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1862 te Middelburg, 751 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1881 voor reeder J.Koning te Rotterdam en was herdoopt in “Soerabaya”;

*   1881 t/m 1882 op de bark “Soerabaya” ex Emma, ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1862 te Middelburg, 747 ton o.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1883 t/m 1887 op de bark “Lotos”, gebouwd in 1882 te Slikkerveer, 900 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1891 t/m 1896 op de stalen bark “Evertsen, gebouwd in 1891 te Rotterdam, 2100 ton n.m., varend voor de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Hamburg en herdoopt in Tellus.

In Bouma worden meer schepen dan de hiervoorgenoemde geregistreerd onder J.G.Wiebenga. In de verslagen van het Rotterdamse zeemanscollege worden echter 2 personen met de initialen J.G. genoemd. Zie ook onder Joh.G.Wiebenga hierna. Nader genealogisch onderzoek omtrent de verwantschap is noodzakelijk

 

Overige bijzonderheden

 “Brouwershaven

De kiel van deze bark werd op 25 juni 1840 gelegd door scheepsbouwmeester C.Mak Czn op de Commerciewerf. Op 2 september 1841, om twee uur ’s middags, werd de Brouwershaven te water gelaten met het beste gevolg. Het schip werd vervolgens door een stoomboot naar Alblasserdam gesleept om te worden opgetuigd.

De Brouwershaven was 599 ton groot. Haar lengte bedroeg 125 voet, haar breedte 32 voet en haar diepte was 19 voet. De Nederlandse Handelsmaatschappij bevrachtte het schip voor Oost-Indië. …

Op 13 augustus 1861 werd het schip in Rotterdam geveild en voor 19.400 gulden verkocht aan de Fa.Van Overzee en Comp. te Rotterdam. … “. De volgende kapiteins waren A.Huizer, J.G.Wiebenga en P.J.L.Feensma (moet zijn Teensma). 074.

“Abraham de Vos … tekent … aan: Gedurende 46 jaar heeft deze bark gevaren, wat wel een bewijs is geweest van de solide bouw. Voor zover hem bekend was dit het langst varende schip geweest, dat in Zierikzee werd gebouwd”074.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.82-83 Kaap Hoorn of Kaap de Goede Hoop 1902 en 1905 Nicolaas Witsen

In de publicatie van de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders uit 2000  Verhalen van voor de mast staan de herinneringen van H.C.Willemse “Mijn reis als scheepstimmerman met het fregat Nicolaas Witsen”. Hazelhoff Roelfsema citeert daaruit betreffende een reis in 1902 die rond Kaap de Goede Hoop ging en niet via Kaap Hoorn..

Daarna volgen citaten uit dezelfde publicatie van J.C.Joekes en J.Kuijpers “Herinneringen aan de laatste reis van het fregat Nicolaas Witsen: uit 1905 die wel een Kaap Hoornronding betreft

Het fregat “Nicolaas Witsen” onder kapitein J.G.Wiebenga was te Melbourne op 18 december 1904, werd gesignaleerd op 25 december 1904 ten Z. van Nieuw Zeeland en op 01 januari 1905 ter hoogte van Kaap Hoorn. Het schip ariveerde op 15 april 1905 te Falmouth en werd verkocht.121

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

In deze brochure staat de mededeling dat Pieter Jeppe Teensma als stuurman voer op de bark “Soerabaia”. Hij reisde op 06 september 1882 vanuit Maassluis naar Indië en door naar Australïe. Op de terugreis zou, 2 dagen voor de aankomst in St. Helena, de kapitein, i.c. J.G.Wiebenga, zijn overleden, waarna Pieter Jeppe Teensma het commando overnam (zie ook bij Pieter Jeppe Teensma)

 

 

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Wiebenga, J. G.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 51
Overige informatie: 0

Externe informatie - Overig
Type onbekend: publicatie
Afbeeldingen


Omschrijving: De TELLUS (ex-EVERTSEN) bij vertrek uit Callao, datum onbekend.
Collectie: Karting, H.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: Tuigtekening van de EVERTSEN
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De TELLUS, opgelegd te Callao, foto genomen op 24 december 1916, dus nog onder Duitse vlag.
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: de TELLUS, liggende te Callao in 1952. Foto genomen door Acisclo Villaran, Lima
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Naar wat achterop deze foto is geschreven, zou deze in september 1952 voor de kust van Noord-Peru zijn gemaakt door Acisclo Villaran te Lima.
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1890

NRC 290390

Charlois, 28 maart. De eerste kiel voor een van de vier stalen zeilschepen, voor de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij te Amsterdam, op vier verschillende werven in Nederland in aanbouw gegeven, is heden gelegd bij de heren Rijkee & Co., te Katendrecht. Het schip zal de naam dragen van EVERTSEN. Dit schip zal worden gebouwd naar de voorschriften van Bureau Veritas, Engelsche Lloyd en de Nederlandsche Vereniging van Assuradeuren, voor de hoogste klasse, en zal een draagvermogen hebben van 2100 ton.

NRC 261090

Rotterdam, 25 oktober. Heden is, met het beste gevolg, van de werf der heren Rijkee & Co. alhier te water gelaten het stalen barkschip EVERTSEN, gebouwd voor rekening van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, directeuren de heren A. D. Zur Mühlen te Amsterdam en C. M. van Vessem te Rotterdam. Het schip is lang 225 Eng. voet, breed 37 voet en hol 23½ voet. Het zal een draagvermogen hebben van 2100 tonnen. Het schip is het eerste van de vier schepen door genoemde maatschappij in ons land in aanbouw gegeven en die respectievelijk in het voorjaar van 1891 voor de grote vaart zullen gereed komen. Tot gezagvoerder is aangesteld de heer J. G. Wiebenga. Bureau Veritas, Engelsche Lloyd en de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren nemen deze schepen in hunne hoogste klasse op.

1891

NRC 040291

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia en Soerabaya het nieuwgebouwd stalen barkschip EVERTSEN, kapt. J.G. Wiebenga.

Adres bij de cargadoors Vroege & De Wijs, en Kuyper, van Dam & Smeer, te Rotterdam. (opm: eerste reis)

NRC 160491

Amsterdam, 15 april. De EVERTSEN, gemeten op 1.418 registerton met een laadvermogen van ca. 2.150 ton, werd gebouwd op de werf van de heren Rijkee & Co te Charlois en vertrok gepasseerde zondag naar Java.

1892

NRC 090292

Rotterdam, 8 februari. Het nieuwe stalen barkschip EVERTSEN, dat 12 april 1891 van Rotterdam naar Java vertrok met gemengde lading en 5 februari van Java met suiker te Falmouth arriveerde, deed de reis in betrekkelijk korte tijd.

PGC 230292

Amsterdam, 21 februari. Het schip EVERTSEN, kapt. J. Wiebenga, van Java te Falmouth binnen, heeft order bekomen voor Liverpool.

1893

PGC 150293

Batavia, 13 januari. Het schip EVERTSEN, kapt. Wiebenga, is bevracht met koffie, huiden en kapok naar Amsterdam.

1894

NRC 010694

Amsterdam, 31 mei. Volgens bij de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij ontvangen bericht is het Nederlandse schip EVERTSEN, kapt. J.G. Wiebenga, heden van Soerabaija te Saigon aangekomen.

1895

PGC 160195

Londen, 14 januari. De Nederlandse stalen bark EVERTSEN, kapt. Wiebenga, de 25e december van St. Nazaire naar Amsterdam vertrokken, is met schade aan de grote mast en verlies van ra’s Lizard gepasseerd, koersende naar Falmouth.

PGC 210195

Amsterdam, 18 januari. De Nederlandse sleepboot OOSTZEE is heden van hier naar Falmouth vertrokken, ten einde het Nederlandse schip EVERTSEN van daar naar IJmuiden te slepen.

PGC 230195

Londen, 21 januari. Het Nederlandse barkschip EVERTSEN, kapitein Wiebenga, gesleept door de sleepboot OOSTZEE, van Falmouth naar Amsterdam, is heden te Plymouth wegens stormweder binnengelopen.

PGC 240195

Amsterdam, 22 januari. Het Nederlandse barkschip EVERTSEN, kapt. Wiebenga, gesleept door de sleepboot OOSTZEE, van Falmouth naar Amsterdam, gisteren te Plymouth wegens stormweder binnengelopen, heeft hedenochtend met goed weer de reis voortgezet.

1897

NRC 170697

Amsterdam, 17 juni. De Nederlandse bark EVERTSENvan de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam, van staal gebouwd in 1891, groot 1418 ton, thans te Antwerpen liggende, is voor GBP 6550 verkocht aan een rederij te Hamburg. (opm: de nieuwe naam werd TELLUS)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Wm.A. Schell: iron and steel sailing vessels 1870-1905
Lloyds Registers 1892 - 1952
Min. van Waterstaat: Lijst van Nederlandse koopvaardijschepen met hunne onderscheidingsseinen 1892-1897
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk