Inloggen
ALEIDA - ID 211


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1924
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 11096 GRON 1924
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 12
Launch Date: 1924-06-01
Delivery Date: 1924-11-08
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 60
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1468 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 127.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 83.00 Net tonnage
Deadweight: 175.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 30.43 Meters Registered
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.96 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1954
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Brons motor omgebouwd tot 70 Pk injectiemotor met nieuw nr. 3864.

Ship History Data

Date/Name Ship 1924-11-08 ALEIDA
Manager: Daniël Galenkamp, Hasselt, Netherlands
Eigenaar: Daniël Galenkamp, Hasselt, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hasselt / Netherlands
Callsign: NCHS

Date/Name Ship 1930-09-08 ZEEMEEUW
Manager: Pieter Bolhuis, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Bolhuis, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QDCG
Additional info: 1934 roepletters PIXM

Date/Name Ship 1937-03-25 ZEEMEEUW
Manager: Harm Bieze, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Bieze, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PIXM

Ship Events Data

1924-11-10: Dagregister deel 24 nummer 569, den veertienden November 1900 vier en twintig. Bouwbrief. De ondergetekende N.V. Noord Ned. Scheepswerven te Groningen, verklaart hiermede voor rekening van schipper Daniël Galenkamp, ged. te Hasselt, in het jaar negentienhonderd vier en twintig te hebben volbouwd en nieuw van de werf te water gebracht: Een stalen motor-lichter, volgens meetbrief nr. 1994 gemeten op een laadvermogen van tweehonderd duizend zeven honderd tien kilogram (270.010), genaamd “Aleida’ welk schip dus in eigendom behoort aan D. Galenkamp voornoemd. Groningen, den 10. November 1924. N.V. Noord Ned-Scheepswerven. P.H. Kerstholt, H.P. Kuiper. (In de kantlijn staat bijgeschreven 11096 en Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 15 Nov.1924 no. 427 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 11096 GRON 1924.In de andere kantlijn staat: Opnieuw geboekt 969 Z)
1928-10-05: Als ALEIDA, zijnde een motorzeilschip, groot 358.66 m3, liggende te Delfzijl, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Daniel Galenkamp, schipper, gedomicilieerd te Hasselt (O), voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 969 Z GRON 1928 op 't achterschip, in achterkant achtererf aan stuurboordzijde. (Opm.: Brandmerk 11096 GRON 1924 niet meer aanwezig bevonden.)
1940-00-00: Was tijdens de 2e WO in bezet gebied. 18.08.1943 door de Duitsers gevorderd en in Noorwegen gevaren.
1953-09-29: Final Fate:
De registratie als zeeschip wordt doorgehaald en wordt het ingeschreven als binnenschip met brandmerk 3048 B GRON 1953. Ze wordt op 02-10-1953 als ZEEMEEUW, zijnde een motorschip, metende 262.509 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Groningen no. G 8170 d.d. 23-07-1951, liggende te Groningen, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3048 B GRON 1953 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschild herft, 8.92 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 3.050 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 969 Z GRON 1928 zijn vernietigd.) Het schip is dan nog van Harm Biese, schipper te Groningen. In 1954 Brons motor omgebouwd tot 70 Pk injectiemotor met nieuw nr. 3864. Het krijgt in 196? een andere motor: 6 cyl. 4 tact Kaeble dieselmotor van 119 kW, bouwjaar 1956, nummer 83162 aangebracht B.B. zijde motorblok. 17.10.1975 KLAZINA van Klaas Sagel, schipper te Groningen. Het schip wordt dan omschreven als: Stalen mortorschip met 1 dek, 1 laadruim, een voor- en achteronder met woonroef, een stuurhut en een machinekamer waarin en 6 cyl 4 tact Scania-Vabis dieselmotor van 155 kW bouwjaar 1974 motornummer 120224, aangebracht s.b. zijde motorblok. Het schip is gebouwd te Groningen in het jaar 1924. 27.02.1986 KLAZINA van Jan Willem Sok, classificeerder te Meppel. 16.07.1993 “Klazina” van Klaas Bakker, ondernemer te Groningen. 23.07.1993 AMSTERDAM van V.o.f. m.p.s. "Amsterdam", Wormerveer. (Vennoten zijn Willem Adriaan Troelstra, ondernemer te Uitgeest en Peter Harm de Lange, ondernemer te Twisk, beide voor de helft.) 29.03.2005 verkocht aan Festina Lente Charters, Harderwijk. (Vennoten zijn Hertzen Jan Banning en Elisabeth Gerardus Johanna Holtermans, beide voor de helft.) Omschrijving van het schip: Stalen motorschip genaamd AMSTERDAM, hebbende een dek, een laadruim, een voor-en achteronder met woonroef, stuurhuis en machinekamer waarin een Scania motor type DS 801,variant LD15, van 155 Kw, bouwjaar 1980, motornummer 4002543. Het schip is gebouw in Groningen in 1924 bestemd voor de binnenvaart en op het Kadaster geregistreerd onder nummer 3048 B GRON 1953. Het schip staat in 11.2010 nog zo in het Kadaster geregistreerd.

Afbeeldingen


Omschrijving: De ALEIDA als binnenvaarder Klaziena
Collectie: -
Vervaardiger: Groot, Harry de

Omschrijving: hotelpassagiersschip AMSTERDAM op 2 augustus 2011 te Zwartsluis.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: hotelpassagiersschip AMSTERDAM op 2 augustus 2011 te Zwartsluis.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)