Inloggen
ERASMUS - ID 2072


Kroniekberichten

Datum 29 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Morgen, dinsdag 29, zal, indien wind en weer het toelaten, te 3½ uur van de werf van de heer Bonn te Charlois van stapel lopen het stoomschip ERASMUS, gebouwd voor rekening der heren Bonke & Visser, alhier. De bouw stond onder toezicht van de heer Johs. de Hoog, inspecteur der Nederlandse Vereniging van Assuradeuren te Amsterdam en speciaal toezicht voor hoogste klasse Engelse Lloyds.
Het heeft een dubbele bodem voor waterballast, drie stoomlieren, stoomstuurtoestel, Baxter’s patent ankerspil, ingericht om met stoom en met de hand te kunnen worden gebruikt en is verder geheel gebouwd naar de eisen, die in de tegenwoordige tijd voor een vrachtboot worden gesteld. Het draagvermogen van deze boot zal bedragen plm. 1.650 Engelse ton. De ketel en machine van 700 indicateur paardenkrachten worden gemaakt door de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen.
Onmiddellijk na het te water laten van de ERASMUS zal de kiel worden gelegd voor een schroefstoomschip, te bouwen voor rekening der Nieuwe Afrikaansche Handelsvennootschap alhier, en welk schip de naam zal dragen van K.A. NIEMANN. De machine en ketel hiervoor worden vervaardigd bij de Maatschappij De Maas te Delftshaven. Schip en machine zullen gebouwd worden onder speciaal toezicht voor hoogste klasse van de Engelse Lloyds.

Afbeelding
Datum 30 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

De ERASMUS is heden middag (opm: 29 januari) van de werf van de heren Bonn onder Charlois met het beste gevolg te water gelaten. Niettegenstaande het ’t eerste ijzeren stoomschip is, dat op deze werf werd gebouwd, was de klink nauwelijks gelicht of het fraaie schip stelde zich in beweging en zette rustig zijn weg langs de binnenhaven voort, totdat het de open rivier had bereikt, waar het onverwijld door de sleepboten werd opgevangen en teruggevoerd.
Talrijker dan ooit te voren bij dergelijke gelegenheden waren de belangstellenden uit de stad en uit het Overmaasse saamgevloeid. Gelijk altijd heerste er op het ogenblik dat het gevaarte zich in beweging stelde een seconde van plechtige stilte, ’t gevolg van de indruk, die het altijd nieuwe schouwspel maakt. Dan volgt in de regel een luide juichkreet, die ditmaal evenwel voor menigeen in een angstkreet overging, om weldra door het uitbundig lachen door honderden kelen aangeheven, overstemd te worden. Een groot aantal belangstellenden van beiderlei kunne was namelijk niet op het hoger gelegen terrein gebleven, maar had zich langs de rechteroever van de binnenhaven geschaard, ten einde het aflopende schip te zien aankomen en er zijn vaart tot in de rivier te kunnen nastaren, Wel had elkeen op de golfslag gerekend, bij het te water gaan van het schip te ontstaan, en hield zich van de tamelijk hoge kant verwijderd, of had post gevat op allerlei kleine verhevenheden van het terrein. Dat alles bleek een nutteloze voorzorg te zijn. De waterverplaatsing was van dien aard, dat er een ware bandjir ontstond. Een verscheidene meters hoge golf kroop tegen de berm van de binnenhaven op en overstroomde bliksemsnel het terrein aan de kant van het roer van de ERASMUS. Het was een “sauve qui peut”, waarbij een menigte mensen hun al te grote kijkgierigheid met natte voeten moest bekopen. Daar in één ogenblik alles onder water liep en men gevolgelijk bij het vluchten niet kon zien waar men de voet zette, struikelde menigeen. Eer paar knapen tuimelden zó ten onderste boven en werden geheel door de vloed bedolven, die, even snel wijkende als hij was opgekomen, de kleine drenkelingen vergunde, zij het dan geschrokken en tot op de huid toe nat, op te staan en alsnog het hazenpad te kiezen. Dat alles vorderde minder tijd dan we nodig hadden om het te beschrijven. Zij die er droogvoets waren afgekomen lachten de anderen uit, en deze hadden goede luim genoeg om in te stemmen met de algemene vrolijkheid.
De ERASMUS lag inmiddels trots te water. Het schip doet, naar het oordeel van deskundigen, de bouwmeester alle eer aan.

Afbeelding
Datum 19 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwediep, 17 maart. De schoener RACHE, 23 februari van het strand bij Falga afgehaald en alhier binnen gebracht, is uit de hand verkocht aan de heer J.N. Prins alhier.
NRC 190384
Harlingen, 18 maart. Volgens een ontvangen bericht zijn 15e dezer Skagen gepasseerd de schepen OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, ALBERTINA AMELIA, kapt. Koudenburg, ALEGONDA JACOBA, kapt. Ebes, allen van Harlingen naar Windau.
NRC 200384
Harlingen, 19 maart. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is te Drøbak gearriveerd het schip ADELAAR, kapt. De Boer, van Harlingen.
NRC 200384
Amsterdam, 1 maart. Het Nederlandse stoomschip PADANG, van Java naar Liverpool en Amsterdam passeerde gisterenmiddag 15.00 uur Point Lynas.
NRC 200384
Maasluis, 19 maart. Door het loggerschip EERSTELING, schipper Van Gelderen, werd heden alhier aangebracht de equipage van het Noorse schoenerschip UNCLE, van Charlestown naar Christiania.
NRC 200384
Vlissingen, 18 maart. Heden kwam alhier aan, binnendoor gesleept van Rotterdam, het nieuwe stoomschip ERASMUS, gebouwd aan de werf van H.J. Bonn te Charlois, teneinde de aan de fabriek van de Koninklijke Maatschappij De Schelde aldaar vervaardigde machine en ketels in te nemen en op te stellen. Het schip meet ongeveer 1.100 register ton. Het wordt gevoerd door kapt. J.H. Meijer, en zal varen onder directie van de heren Bonke en Visser als reders. Het is bestemd als general trader en zal de eerste reis doen naar de Congo rivier in Afrika. De machine welke in het schip moet worden opgesteld, zal een vermogen hebben van ongeveer 700 PK.
NRC 200384
Delfzijl, 19 maart. Volgens een alhier ontvangen telegram is het Nederlandse schip JANTJE, kapt. Visser, van hier te Osterrisoer aangekomen. Alles wel.
NRC 200384
Amsterdam, 16 maart Het stoomschip PRINSES WILHELMINA, van Batavia hier gisteren aangekomen, maakte een zeer snelle reis daar het de afstand aflegde in acht dagen korter dan de op de mailtabel uitgedrukte tijd.
JB 200384
Soerabaija, 15 maart. Het stoomschip ZEELAND, dat hier hedenmorgen werd geveild, heeft naar wij vernemen slechts NLG 20.600 opgebracht. Het is waarschijnlijk, dat het vaartuig zal worden afgebroken. (opm: het betreft hier het oude schroefstoomschip 1e klasse van de Koninklijke Marine).
NRC 210384
Vlissingen, 20 maart. Dat het Nederlandse stoomschip ERASMUS als eerste reis naar de Congo rivier zou vertrekken is nog niet zeker.
NRC 210384
Neuzen, 20 maart. De Engelse bark CASPIAN, op de Suikerplaat in de Westerschelde gestrand, werd heden in publieke veiling verkocht voor NLG 1.010 aan de heer J. Tollenaar alhier.
NRC 210384
Liverpool, 19 maart. De gezagvoerder van het stoomschip MILANESE, hier aangekomen, rapporteert de 11e dezer om 14.00 uur op 43°20’ NB 36°26’ WL het stoomschip LEERDAM te zijn gepasseerd, van New York naar Amsterdam bestemd, het welk het roer verloren had en geen assistentie verlangde.
NRC 210384
Rotterdam, 20 maart. Het stoomschip PADANG, van de Stoomvaart Maatschappij Insulinde, gisteren van Java te Liverpool aangekomen, heeft de reis in de korte tijd van 41 dagen afgelegd.
NRC 210384
Rotterdam, 20 maart. Volgens een telegrafisch bericht is het schip MARY, kapt. Pijl, de 13e november van Pasaroeang naar Rotterdam vertrokken, hedenmiddag St. Catherine’s Point gepasseerd. Alles wel aan boord.
NRC 210384
Brouwershaven, 20 maart. Heden is alhier aangekomen het Nederlands-Indisch schip TWEE VRIENDEN, kapt. Rohl, komende van Pangool.
NRC 220384
Kaapstad. 27 februari. De Nederlandse bark JOHAN THEODOR, hier met schade binnen, is uit het droogdok gehaald.
NRC 220384
Port Elisabeth, 25 februari. Voor het hier binnen slepen van het Nederlandse schip KOSMOPOLIET III, kapt. Albers, werd aan de sleepboot JAMES SEARLE, de som van GBP 650 toegekend. Er waren GBP 3.000 gevorderd.
NRC 220384
Nieuwediep, 21 maart. De palingboeier W.W. VISSER, schipper Van der Zee, komende van Londen, gisteren hier gestrand, is, door Egmonders geassisteerd, weder vlot gekomen en door de sleepboot HERCULES afgesleept.
NRC 220384
Harlingen, 21 maart. De sleepboot ONRUST, kapt. J. van Dressen, is heden uit de hand verkocht voor NLG 2.600 aan een firma te Rotterdam. (opm: zie ook AH 230384).
NRC 220384
De te Fijenoord aangebouwde stoomtransportschoener voor het Loodswezen COERTZE is naar Hellevoetsluis overgebracht om op ´s Rijks werf aldaar in conservatie te worden opgenomen.

Afbeelding
Datum 18 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 17 mei. Met zeer gunstige afloop deed heden zijn officiële proeftocht het stoomschip ERASMUS, gebouwd op de werf van de heer H. I. Bonn te Katendrecht, hetwelk onder de directie van de heren Bonke en Visser te Rotterdam, als reders, zal in de vaart gebracht worden. De machine en ketels van dit schip zijn in de fabriek der Koninklijke Maatschappij De Schelde vervaardigd, en alhier in het schip opgesteld. De vaart van het schip was 10¼ mijl, terwijl de machine 900 indicateur paardenkracht ontwikkelde, en de schroef 90 omwentelingen deed. De omstandigheid, dat het schip weinig geladen was, in aanmerking genomen, was de uitkomst zeer gunstig. Onmiddellijk werd besloten, nadat de heer Van Raalte, directeur der Koninklijke Maatschappij De Schelde op de rede was teruggekeerd, de steven naar Rotterdam te wenden. De heren reders Bonke en Visser, zowel als de deskundige van Lloyds, de heer van Ollefen, de heer De Hoog, hoofdopzichter bij de bouw voor de reders, en de heer Bonn, bouwmeester, maakten de proefreis naar Rotterdam mede.

Afbeelding
Datum 13 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Aan het verslag van de directeur van de Koninklijke Maatschappij De Schelde over het jaar 1883 is het volgende ontleend:
Hadden wij het voorrecht, gedurende de laatste vier jaren 1879 – 1882 steeds te kunnen mededelen dat een dividend van 5, 5½ of 6 pct. beschikbaar was, dit jaar kan daarvan niet alleen geen sprake zijn, doch moesten wij een winst- en verliesrekening aanbieden met een nadelig saldo van NLG 151.410,69.
Het slechte resultaat is het gevolg van een samenloop van verschillende omstandigheden:
1e. In de aanneming van de boten voor de Rotterdamsche Lloyd, uit gebrek aan andere voordeliger orders;
2e. in het uitblijven van bestellingen van de Departementen van Marine en Koloniën;
3e. in de toevallige omstandigheid, dat in 1883 belangrijk minder dan in de laatste 3 jaren reparaties van enige betekenis aan de Maatschappij ter uitvoering werden opgedragen;
4e. in de aanneming van nieuwe grote machines, waarvoor nieuwe modellen moesten vervaardigd worden;
5e. in het feit, dat op het tijdstip van aanneming van de beide grote schepen de Maatschappij niet daarvoor was ingericht en tijdens de aanbouw van de schepen die inrichting moest worden tot stand gebracht, hetgeen nog meer nadeel veroorzaakte, omdat de fabrikanten de nieuwe machinerieën en gereedschappen veel te laat leverden.
Dat de stoomschepen BATAVIA en SOERABAJA geen directe winsten zouden afwerpen, werd van den beginne verondersteld. Toch werd het noodzakelijk geacht, de aangeboden gelegenheid, om te tonen dat deze fabriek voor zulke belangrijke werken niet behoefde terug te deinzen, niet te laten voorbijgaan, ten einde onze reputatie te vestigen en tegenover de regering en bij particulieren. Deze voldoening hebben we althans, dat dit doel volkomen bereikt is.
Er is ons over de wijze waarop deze schepen zijn afgeleverd en over hun deugdelijkheid bij het gebruik ondervonden, de meest vleiende getuigenis verleend, zo van de kant van de heren besteders als van de andere zijde. Dit neemt niet weg, dat wij dit contract wellicht niet afgesloten hadden, ware ons niet het vooruitzicht geopend op marineorders en wij er op gerekend hadden die werken gelijktijdig en onder dezelfde algemene onkosten te kunnen uitvoeren.
Het verslag herinnert voorts aan de uitgifte van de obligatielening van NLG 600.000, krachtens besluit van de algemene vergadering van 13 december 1883 en vermeldt dat daarvan NLG 550.000 is geplaatst, terwijl 50 obligaties ad. NLG 1.000 in portefeuille zijn gehouden.
De plaatsing van die lening is niet in 1883 op de balans verantwoord, omdat de storting daarvan eerst in januari tot maart 1884 geschiedde.
Gedurende het jaar 1883 waren ongeveer 700 werklieden aan de Maatschappij geëmployeerd.
De post gebouwen: Getimmerten en vaste inrichtingen werd ten gevolge van aanschaffing en plaatsing van verschillende werktuigen met NLG 68.623,81 verhoogd, terwijl ook de losse machinerieën en gereedschappen om dezelfde reden met NLG 20.508,40, is verhoogd geworden.
Behalve de beide stoomschepen BATAVIA en SOERABAJA, die gezamenlijk – niettegenstaande de korte leveringstijd en de onvolledige inrichting bij de aanvang van dit werk – slechts 6 weken na de gecontracteerde tijd werden opgeleverd, werd de Maatschappij de levering opgedragen van een passagiersboot, twee havenstoombootjes, alsmede het vervaardigen van 3 stoommachines met stoomketels voor de zeestoomboten ARY SCHEFFER, ERASMUS en IBERIA.
Tegen het einde van het jaar werden door ons contracten afgesloten voor 3 general traders voor Engelse rekening.
De orders van de departementen van Marine en Koloniën werden ons in 1883 evenals in 1882 en dit jaar onthouden, niettegenstaande de vleiende berichten betreffende de reeds geleverde werken. Slechts een stoomstuurinrichting voor Zr.Ms. monitor DE STIER werd ons in 1883 opgedragen.
Het spreekt van zelf dat het contract voor de exploitatie van de havens in het eerste jaar van exploitatie nog geen winsten kon opleveren. Toch heeft dit contract reeds thans zijn gunstige invloed doen gevoelen in de vorm van verschillende schepen, die daardoor van ons droogdok hebben gebruik gemaakt.
Wij mogen echter niet achterhouden, dat een vruchtdragende exploitatie van de havenwerken wordt tegengehouden door de weinige medewerking, die wij ondervinden van de zijde van de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen, die Vlissingen bij andere havens blijft achterstellen. Komt daarin geen verandering, dan is de tussen die Maatschappij en de onze gesloten overeenkomst voor ons van geen de minste waarde. Wij blijven echter de hoop koesteren, dat zij haar zienswijze zal willen wijzigen en de Vlissingse zeehaven tot haar recht zal doen komen.
Aan arbeidslonen en salarissen werd in 1883 uitbetaald een som van NLG 364.545,46. Wat in het algemeen de stand van onze vennootschap betreft, zo kunnen en wij in de eerste plaats wijzen op de waarborg, vervat in het erfpachtcontract goedgekeurd bij de Wet van 8 september 1875 (Staatsblad No. 151).
Zoals bekend is heeft de Maatschappij de bevoegdheid tot opzegging van dat erfpachtcontract na verloop van iedere 5 jaar. Deze bepaling van het erfpachtcontract geeft aan de obligatiehouders volkomen zekerheid dat zelfs – indien wij in de toekomst werden teleurgesteld, hun belang tegen alle gevaar gevrijwaard is.
Ook de aandeelhouders kunnen in het contract zelf en in de uitvoering daarvan hun grootste waarborg vinden. Doch wij gaan niettegenstaande de minder voordelige uitkomsten van het afgelopen jaar, met volkomen vertrouwen op de levensvatbaarheid van onze onderneming de toekomst tegemoet.
Dit vertrouwen is vooral gegrond op de goede reputatie die de Maatschappij met het door haar afgeleverd werk heeft verworven. Volledig uitgerust, geheel ingericht naar de eisen des tijds, zijn we in staat (de stoomschepen van de Rotterdamsche Lloyd hebben dit bewezen), de grootste orders in de kortste tijd uit te voeren.
Het verslag eindigt met een woord van warme dank aan heren commissarissen voor de door hen aan de directie bewezen hulp. Zij gaven daarmede het beste bewijs, dat ook bij hen een ongeschokt vertrouwen voorzit in de soliditeit en de bloei van de vennootschap.

Afbeelding
Datum 25 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Volgens een ontvangen telegram is het Nederlandse stoomschip ERASMUS, kapt. Meijer, hedenochtend vroeg, te Kroonstad gearriveerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 07 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 juli. Volgens een particulier bericht is het stoomschip ERASMUS gisteren (5 juli) van Kroonstad naar hier vertrokken.

Afbeelding
Datum 23 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 juli. Het stoomschip ERASMUS vertrok 22 juli van Blyth naar Kroonstad.

Afbeelding
Datum 30 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip ERASMUS is 28 juli in de namiddag te Kroonstad aangekomen.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 9 augustus. Het stoomschip ERASMUS is heden van Kroonstad herwaarts vertrokken.

Afbeelding
Datum 03 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 september. Volgens een particulier bericht is het stoomschip ERASMUS de 1e september ’s avonds te Cardiff aangekomen.

Afbeelding
Datum 24 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 september. Het stoomschip ERASMUS is 22 september van Cardiff te Sulina aangekomen.

Afbeelding
Datum 28 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 september. Het stoomschip ERASMUS is heden van Sulina naar Nicolajeff vertrokken.

Afbeelding
Datum 30 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 september. Het stoomschip ERASMUS is heden te Nicolajeff aangekomen.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 oktober. Het stoomschip ERASMUS is hedenochtend vroeg van Nicolajeff naar Aarhus vertrokken.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 oktober. Het stoomschip ERASMUS is heden van Gibraltar naar Aarhus vertrokken.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 oktober. Het stoomschip ERASMUS, van Nicolajeff naar Aarhuus is heden voormiddag Skagen gepasseerd.

Afbeelding
Datum 17 november 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 november. Het stoomschip ERASMUS is heden van Newcastle naar Konstantinopel vertrokken.

Afbeelding
Datum 03 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 december. Het stoomschip ERASMUS is heden te Pera aangekomen.

Afbeelding
Datum 13 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 december. Het stoomschip ERASMUS is ’s ochtends 11 dezer te Poti aangekomen.

Afbeelding
Datum 22 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 december. Het stoomschip ERASMUS is 21 dezer nm. van Poti naar Marseille vertrokken.

Afbeelding
Datum 27 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 december. Het stoomschip ERASMUS vertrok 25 dezer ’s avonds van Pera (Bosporus) naar Marseille.

Afbeelding
Datum 18 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 februari. Het stoomschip ERASMUS is hedenmiddag te Genua aangekomen.

Afbeelding
Datum 11 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 maart. Het stoomschip ERASMUS is hedenochtend te Genua aangekomen.

Afbeelding
Datum 10 maart 1886
Krant JB - Javabode

De PRINSES WILHELMINA, door de wereldberoemde John Elder & Co. te Glasgow gebouwd, had een machinefundatie, die zo zwak geconstrueerd bleek te zijn, dat men verplicht was de gehele machine uit het schip te nemen en deze fundatie te vernieuwen.
Het schroefstoomschip 1e klasse DE RUYTER, na in alle opzichten op de proeftochten te hebben voldaan, heeft op de reis naar Indië averij aan de machine gehad en zal nu te Soerabaija een, zo men zegt, vrij belangrijke reparatie ondergaan.
Daarentegen zijn lichtpunten, dat de LEERDAM en de ZAANDAM reeds jarenlang een zware dienst verrichten tot volle tevredenheid van de reders, en dat de SMIT zelfs zonder afdoende proeftocht naar Java werd gezonden en zonder oponthoud de reis in 42 dagen volbracht. De K.A. NIEMANN doet nu reeds bijna twee jaar dienst op de Westkust van Afrika zonder dat men de minste klacht verneemt. De stoomschepen STELLA, JUPITER, ALBLASSERDAM, ECHO INO, SATURNUS, HOLLANDIA, ERASMUS, ARY SCHEFFER, IBERIA, BILLITON en AMSTELSTROOM hebben alle gedurende de jaren, dat zij in dienst zijn, geen aanleiding gegeven tot een ernstige klacht. Ook de BATAVIA, SOERABAIJA, NEDERLAND EN ORANJE, KONING WILLEM III, geregeld in de vaart of geweest zijn op Oost-Indië, en de ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, in de vaart op West-Indië, geven evenmin aanleiding tot klachten. (opm: passage uit een ingezonden brief, waarin een industrieel opkomt voor de aanbouw van schepen voor de Koninklijke Marine op particuliere Nederlandse werven)

Afbeelding
Datum 14 april 1886
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Newport, 9 april. Kapt. Meijer van het stoomschip ERASMUS, van Lowestoft hier aangekomen en bereids naar Bilbao vertrokken, rapporteerde gepasseerd te zijn Startpoint NW.t.W 2½ mijl afstand, een mast van ongeveer 12 cm. middellijn, even boven water uitstekend, die zeer gevaarlijk voor de scheepvaart is.

Afbeelding
Datum 25 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 november. Het stoomschip ERASMUS is heden na een vlugge reis te Mühlgraben bij Riga aangekomen.

Afbeelding
Datum 20 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 december. Het Nederlandse stoomschip ERASMUS, van Riga naar Schiedam, is volgens de telegram van gisteren te Kopenhagen binnen gelopen om kolen in te nemen, en wordt aldaar opgehouden wegens westelijke stormen.

Afbeelding
Datum 04 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 januari. Het stoomschip AEGIR, van Havre naar Gothenburg, werd de 1e januari op 54º25’NB en 05º20’OL met defecte machine aangetroffen door het Nederlandse stoomschip ERASMUS en te Gothenburg binnengesleept.

Afbeelding
Datum 11 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gothenburg, 7 januari. Als bergloon voor het binnenslepen van het Zweedse stoomschip AEGIR door het Nederlandse stoomschip ERASMUS is aan gemeld stoomschip GBP 675 toegewezen.

Afbeelding
Datum 01 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 maart. Volgens particulier bericht van de rederij is het stoomschip ERASMUS, kapt. Meijer, vóór 27 maart te Banana aangekomen van Cardiff, en zal te Dakar en Rufisque voor Rotterdam laden.

Afbeelding
Datum 22 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens telegram uit Londen passeerde het stoomschip ERASMUS op 21 mei Tarifa (opm: nabij Gibraltar), op reis van Eupatoria (opm: op de Krim) naar Riga.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 14 augustus. Volgens telegram van kapt. Meijer, voerende het Nederlandse stoomschip ERASMUS, ontmoette hij gisterochtend de Finse schoener SIRVIA, welke vol water op de lading dreef. Het wrak, met de bemanning nog aan boord, nam hij op sleeptouw en bracht het te Carlskrona binnen.

Afbeelding
Datum 24 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 september. Volgens particulier telegram is het stoomschip ERASMUS, van Blyth bestemd naar Sundsvall, bij Blyth aan de grond geraakt, doch zal vermoedelijk met hoog water vlot komen. De machine is defect.

Afbeelding
Datum 27 september 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 26 september. Het bij Blyth gestrande stoomschip ERASMUS, is zonder schade vlot gekomen. De reparatie aan de machine zal enige dagen oponthoud veroorzaken. Het stoomschip wordt onderzocht.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 oktober. Het stoomschip ERASMUS, van Amsterdam naar Kroonstad, is bij het binnenkomen in laatstgenoemde plaats, tegen het havenhoofd gelopen. De machinekamer is vol water.

Afbeelding
Datum 18 januari 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 16 januari. Het Nederlandse stoomschip ERASMUS, groot 1263 ton, gebouwd in 1884, is verkocht aan de firma Christian Salvesen & Co te Leith, naar men zegt voor GBP 6 à 7000. (opm: zie PGC 190195)

Afbeelding
Datum 19 januari 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 17 januari. Het bericht in ons vorig nummer als zou het stoomschip ERASMUS verkocht zijn, blijkt onjuist te zijn. Volgens van de reder ontvangen bericht is genoemd stoomschip niet verkocht.

Afbeelding
Datum 28 februari 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 26 februari. Het Nederlandse stoomschip ERASMUS is, volgens De Scheepvaart, verkocht aan de African Association te Liverpool.

Afbeelding
Datum 28 mei 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Liverpool, 25 mei. Het stoomschip ERASMUS, met defecte machine, arriveerde hier van Ferrol, gesleept door de sleepboot BLAZER.

Afbeelding