Inloggen
ALDEBARAN - ID 201


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5009520
Nat. Official Number: 3353 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 86
Launch Date: 1955-06-30
Delivery Date: 1955-08-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10091 Type 5ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 398.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 233.00 Net tonnage
Deadweight: 530.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26500 Cubic Feet
Bale: 24600 Cubic Feet
 
Length 1: 51.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.67 Meters Depth, moulded
Draught: 2.92 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-08-25 ALDEBARAN
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacoba Smit-Smit & Hendrik Jan Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCJR

Date/Name Ship 1969-07-24 ALDEBARAN I
Manager: Unif Trading Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Unif Trading Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4602

Ship Events Data

1954-07-21: NvhN 21-07-1954: Nieuwe opdracht voor Groninger werf. De N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h. Th. J. Fikkers te Foxhol heeft van de heer H. J. Smid te Groningen opdracht ontvangen voor de bouw van een coaster van het gladdektype, groot 530 ton d.w. Het schip zal de naam Aldebaran krijgen. De bouw zal geschieden onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie.
1955-08-18: Als ALDEBARAN, zijnde een motorschip, metende 1128.7 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief, afgegeven te 's Gravenhage no. 9938 d.d. 08-08-1955, liggende te Foxhol, door J.D.J. Postema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 3353 Z GRON 1955 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op de kampanje, 2.50 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1955-08-26: NvhN 26-08-1955: Proefvaart m.s. ALDEBARAN. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Aldebaran, dat bij de N.V. Scheepsbouwbedrijf Th. J. Fikkers te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer H. J. Smit te Groningen. De Aldebaran is van het gladdektype en meet 530 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 300 p.k. motor waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 94 mijl. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 20 p.k. elk opgesteld.
1956-10-26: NvhN 26-10-1956: ALEDEBARAN gestrand. Groninger kustvaarder bij Falster aan de grond. De Groninger kustvaarder Aldebaran uit Groningen, is gistermiddag: by de haven Nysted op het Deense eiland Falster aan de grond gelopen. De geul naar de haven is voor de Aldebaran, die 399 ton meet, vrij smal. Het ongeval gebeurde toen het schip de haven zou binnenlopen. De Aldebaran was onderweg van Rotterdam naar Nysted met een lading kunstmest. Men verwacht dat het schip vandaag weer los zal komen.Voor de bemanning van acht koppen bestaat geen gevaar.
Algemeen Handelsblad 26-10-1956: Kustvaarder Aldebaran bij Nysted gestrand. De Nederlandse kustvaarder Aldebaran uit Groningen (399 ton) is donderdag onderweg van Rotterdam naar Nysted dicht bij de haven van bestemming op het Deense eiland Falster aan de grond gelopen. De kapitein van de Aldebaran meende dat hij de haven van Nysted zonder loods zou kunnen binnenvaren, maar die manoeuvre mislukte. Het schip liep aan de grond, maar voor de bemanning van zes of zeven koppen bestaat geen gevaar.
1957-11-17: Kwam bij Delfzijl in dichte mist, door problemem met de hoofdmotor, in aanvaring met de zandzuiger "Willem L." Beide schepen werden licht beschadigd en konden op eigen kracht Delfzijl bereiken.
1957-12-21: NvhN 21-12-1957: Kapitein van Groninger coaster verdronken. Te IJrnuiden is donderdagavond omstreeks negen uur de kapitein H. Salomons van de Groninger coaster de Aldebaran — toen de kleine sloep, waarmee hij zich in gezelschap van de stuurman en zijn broer naar de wal begaf omsloeg — verdronken. Het schip lag gemeerd in de haven. De kapitein begaf zich, om nadere orders van zijn rederij te halen, in de sloep, die enige tijd later plotseling omsloeg, waarschijnlijk omdat de drie opvarenden te dicht bij elkaar zijn blijven staan. De kapitein kon niet zwemmen, de beide andere heren wisten zich te redden.
1963-01-20: Met een lading piekijzer onderweg van Workington naar Rotterdam liep ze op 20.01.1963 op 7 mijl van Holyhead, Noord Wales aan de grond. Ze had vanwege het slechte weer toevlucht gezocht in de Molfrebaai in Angelsy. Ze was door de sterke stroming verdaagd. Kwam na een paar minuten weer vrij en kon ondanks lekkage en slagzij, ten gevolge van het binnenkomende water, de haven van Holyhead bereiken voor reparatie. Daarna kreeg het schip als één van de eerste Nederlandse coasters radar.
1963-01-20: NvhN 21-01-1963: In harde oosterstorm. Groninger coaster ALDEBARAN stootte lek bij de lerse kust. (Van een onzer verslaggevers) De Groninger coaster Aldebaran (398 ton) van de rederij H. J. Smit kwam gistermorgen op zeven mijl uit de lerse kust in ernstige moeilijkheden te verkeren, maar kapitein L. P. H. Slagter uit Appingedam slaagde erin 's middags de haven van Holyhead binnen te lopen. Het schip maakte zware slagzij en de brandweer van Holyhead moest onmiddellijk het water uit de ruimen pompen. Felle race tussen twee zeeslepers. De Aldebaran, die een bemanning van negen koppen heeft, was met een lading ijzer op weg van Workington (Engeland) naar Rotterdam. Al enkele dagen stond er in dit gebied een harde oosterstorm, waarvoor het schip dan ook een tijdje had geschuild. Toen het weer iets beter werd, besloot men de oversteek te wagen. Ter hoogte van Holyhead echter liep de Aldebaran aan de grond. Het schip stootte lek en maakte veel water. Zoveel zelfs, dat om een reddingboot werd gevraagd. Deze kwam en begeleidde de Groninger coaster naar Holyhead, waar het schip zonder verdere ongelukken aankwam.
NvhN 12-06-1964: Raad voor de Scheepvaart: Kapitein uit Appingedam voor maand geschorst. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 31-jarige kapitein L. Th. S., Appingedam, gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van een maand te ontnemen. De Raad acht het aan de schuld van deze kapitein te wijten dat diens 398.46 brt. metende m.s. Aldebaran op 20 januari 1963 op reis van Workington naar Rotterdam in de Penrhos Bay aart de grond is gestoten. Door geen rekening te houden met de stroom en wind en met de tijd en de vaart van het schip in verband met de afgelegde afstand heeft hij niet verantwoord genavigeerd.
1967-01-09: Friese koerier 09-01-1967: Vorst stagneert aardappelexport. Harlingen — De snel invallende vorst heeft de aardappelexport via de Harlinger haven lam gelegd. In december vorig jaar werden er 21.366 ton pootaardappelen verscheept, o.a. naar Spanje, Italië en Egypte. In januari werd de export voortgezet, echter nu van consumptie-aardappelen. De kustvaarder ALDEBARAN laadde vrijdag 400 ton voor Bilbao, hetgeen tijdig kon gebeuren. De Deense kustvaarder Ruth Lindinger, die zaterdag arriveerde om 525 ton eetaardappelen te laden voor Malaga, moet echter wachten tot de vorst voorbij is. Duurt dit echter te lang, dan vertrekt het schip leeg naar elders. Aardappels mogen nog worden ingeladen bü een temperatuur van twee graden onder nul, lager niet. De kustvaarders, die reeds voor de export van aardappelen via Harlingen waren aangeworven, zijn voorlopig afgezegd.
1969-07-26: Het Vrije Volk 26-07-1969: ALDEBARAN verkocht naar Panama. (Van een onzer verslaggevers) Het Nederlandse motorkustvaartuig Aldebaran van de heer H. J. Smit te Groningen is verkocht naar Panama. Het schip werd in 1955 gebouwd en meet 530 ton d.w. Het is reeds aan de nieuwe eigenaren overgedragen en zal binnenkort naar Panama vertrekken.
1996-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: ALDEBARAN tewaterlating 30 juni 1955
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: ALDEBARAN trials
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ALDEBARAN op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ALDEBARAN
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ALDEBARAN
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ALDEBARAN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ALDEBARAN Swinefleet
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: ALDEBARAN
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Januari 1964 aan de Parkkade. Foto Leo de Jong.
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

NvhN 111057
Aanvaring op de Eems.
Woensdagmiddag kwam het m.s. ALDEBARAN (kapitein L. Salomons) op de Eems, door de mist, in aanvaring met de zandzuiger WILLEM L. (kapitein Joh. van Streun). De ALDEBARAN liep hierbij geen schade op, doch de zandzuiger kreeg een deuk en een schram in de wand.