1956-09-12: |
NvhN 12-09-1956: Nieuwe scheepswerf te Kootstertillen geopend. Tewaterlating m.s. "Edison". Onder grote belangstelling is vandaag de nieuwe feestelijk met vlaggen versierde scheepswerf van de Handel en Scheepsbouw Maatschappij Kramer en Booy N.V. te Kootstertillen, bij Buitenpost, namens de commissaris van de koningin in de provincie Friesland officieel geopend door gedeputeerde J. Brouwer. Na de openingsrede had de tewaterlating plaats van het nieuwe motorkustvaartuig "Edison", het eerste schip, dat bij de nieuwe werf werd gebouwd. Daarna werd in Hotel Bolling in Buitenpost een drukbezochte receptie gehouden. De "Edison" (bouwnr. 101) is van het gladdektype, meet 800 ton d.w. bij 499 brt. en is bestemd voor de rederij L. Davids te Delfzijl. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw Davids. De Edison heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 56.28 meter, lengte tussen de loodlijnen 52.07 meter, breedte op spanten 8.90 meter en holte 3.80 meter. De beladen diepgang bedraagt 3.45 meter. De voortstuwing zal geschieden door een 500 pk motor. De ruimte-inhoud bedraagt 37.500 cft (kubieke voet) grainspace (ruimte voor granen) en 34.200 cft. balespace (ruimte voor balen). De Edison werd gebouwd onder Klassebureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een gladdekcoaster van 850 ton d.w. voor de rederij Paul Westers te Groningen.
Leeuwarder courant 13-09-1956: Onwillige coaster „Edison' opende werf in Kootstertille. Sinds 1945 1100 man meer in de industrie van Achtkarspelen
De kustvaarder „Edison", die woensdagmorgen met zijn tewaterlating de nieuwe scheepswerf van Kramer en Booy N.V. te Kootstertille moest openen, heeft het de vele honderden genodigden en belangstellenden op en om de werf niet gemakkelijk gemaakt. Om half twaalf was de doop en de tewaterlating gesteld, maar het is half twee geworden voor het versierde schip, onder hoezee's en gefluit van omliggende schepen en bedrijven, het Knjillesdjip binnengleed of liever geduwd werd. Dat was niet de schuld van het bedrijf, dat met deze 800-tonner een fraai schip afleverde, maar van de drassige bodem, die door het gewicht van de „Edison" zodanig was ingezakt, dat de helling te gering was geworden en het schip alleen door ingespannen arbeid in zijn element kan worden gewerkt. De champagnefles was anderhalf uur te voren al tegen de voorsteven kapotgeslagen, maar het wachten in de koude wind duurde zo lang, dat de officiële tribune, waar dames met bloemen wachtten, tenslotte vrijwel leeg was.
Aan de tewaterlating, die door velen uit de omtrek (onder wie schoolkinderen en personeel van bedrijven) werd bijgewoond en waarbij de hoge golf water de menigte aan de zuidzijde van het kanaal tot een overhaaste aftocht noopte, ging een bijeenkomst in een der gebouwen op de helling vooraf, waar gedeputeerde Brouwer, bij verhindering van de Commissaris der Koningin, een geestdriftige rede uitsprak. Spreker betoogde, dat de nieuwe werf een krachtige versterking van het potentieel der Wouden betekent, ried zijn hoorders aan zich niet te laten verblinden door de hoogconjunctuur en oog te hebben voor de werkelijkheid, dat in Achtkarspelen de economie nog altijd ernstige structurele gebreken vertoont. Hij zei, dat de beslissing van de directie om het bedrijf hier te vestigen als het ware vooruitliep op het onlangs verkondigde inzicht van het Nationale Planbureau, dat de industrie haar expansie buiten de randstand Holland moet zoeken. Na nog gewezen te hebben op de betekenis van scholing en vakonderwijs —er zijn in Achtkarspelen nog teveel ongeschoolden — sprak de heer Brouwer de hoop uit, dat de werf binnenkort ook eens een opdracht zal ontvangen om een Friese coaster te bouwen. Nadat de „Edison" van stapel was gelopen werd reeds de kiel gelegd voor een 850 tonner voor de fa. P. Westers, te Groningen. De orderportefeuille, zo deelde de directie aan de pers mee, is goed. Er is ook een buitenlandse opdracht ontvangen en wel voor een grote Franse trawler. De bouw van werf en schip zijn voorspoedig gegaan. In maart werd pas met de „Edison" begonnen en nu telt men reeds 75 man personeel, van wie 45 als ongeschoolden werden aangenomen. Er hoefde maar weinig niet- Fries personeel te worden aangetrokken, een man of zes. Wel is het merkwaardig, dat Friese arbeiders, die na de oorlog naar het westen emigreerden en daar een vak leerden, nu graag terugkomen om werk aan te nemen op een bedrijf in it Heitelan. De genodigden — een tachtigtal — verzamelden zich in de namiddag in hotel de Roskam te Buitenpost, waar men aanzat aan een geanimeerd diner. De heer W. Kramer vertelde hierbij iets over het bedrijf en zeide, dat een verblijf in de oorlog in Bergum, maar vooral de Friese afkomst van zijn ouders, die in Harlingen geboren werden, hem naar Friesland hadden getrokken. Wij hebben van ons besluit geen spijt gehad, aldus spreker, en we hopen in het land van de stamboekkoeien stamboekboten te bouwen. Er zijn voldoende arbeidskrachten in de omgeving te vinden en ze zijn van het goede slag. Spreker hoopte, dat de nieuwe bloei van de Friese scheepsbouw ook zou leiden tot een opbloei van de Friese havensteden. Burgemeester H. van Ek zeide de vestiging van deze industrie ruim te willen zien. In dit verband betoogde spreker, dat men in de noordelijke provincies meer oog moet hebben voor de gemeenschappelijke belangen. Voor Achtkarspelen is het probleem van de werkloosheid het probleem van de scholing. Hy woe earst net, mar hy moast doch bilies jaen: de Edison wipt ta it wetter fan it Knjillesdjip yn en iepenet dêrmei de helling fan de n.v. Kramer en Booy yn Koatstertille. |