Inloggen
ECHO - ID 1879


Kroniekberichten

Datum 08 juni 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Slikkerveer, 7 juni. Op het etablissement van de heer P. Smit Jr. te Slikkerveer is voor rekening van de firma Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam de kiel gelegd van een schroefstoomschip, genaamd ECHO, hetwelk 1.300 ton draagvermogen zal bezitten.
De machines zullen vervaardigd worden naar het compound surface condensing systeem en een vermogen hebben van 100 nominale paardenkrachten. Een stoomketel van plm. veertien Engelse voet diameter zal in het vaartuig geplaatst worden om stoom te produceren voor de hoofdmachine, terwijl een tweede dienst zal doen om de stoomlieren, enz. in werking te brengen. De machines, evenals de stoomketels, worden mede aan dezelfde fabriek vervaardigd. Een spil om de ankers met stoom op te hieven, benevens een inrichting om met stoom te sturen zal worden aangebracht, terwijl het geheel zal worden opgeleverd volgens de nieuwste toepassingen, zowel op het gebied der werktuigkunde als op dat van de scheepsbouw. De ingenieur Johs. de Hoog te Amsterdam is door de reders met het toezicht over de bouw belast.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Slikkerveer, 23 augustus. Heden werd met goed gevolg van het etablissement van de heren P. Smit Jr. te water gelaten het stoomschip BATAVIER, groot 300 ton, gebouwd voor rekening van de gezagvoerder D. Nagtegaal te Hindeloopen. (opm: dit is onjuist, het schip was eigendom van de N.V. Macassaarsche Stoomvaart-Maatschappij, manager de firma W.B. Ledeboer & Co.; de heer Nagtegaal was gezagvoerder zonder aandeel in het schip te hebben). De compound surface condensing machine, alsmede de stoomketels zijn aan dezelfde fabriek vervaardigd.
Onmiddellijk daarna is het stoomschip ECHO, groot 1.300 ton, op stapel gezet, hetwelk gebouwd zal worden voor rekening van de firma Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 01 september 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 juli. Het Nederlands Indische barkschip MARIA AUGUSTA, kapt. Osterrath, heeft op de reis naar Sumanap op het Bouro rif gestoten en schade geleden. Het is naar Soerabaija vertrokken om te repareren.

Afbeelding
Datum 01 juli 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Slikkerveer, 30 juni. Met gunstig gevolg werd heden van het etablissement des heren P. Smit Jr. te water gelaten het voor rekening van de heren Hudig & Veder te Rotterdam gebouwde stoomschip ECHO. Dit vaartuig heeft een laadvermogen van 1.200 ton, is voorzien van Emerson, Walker & Co’s ankerspil, drie stoomlieren van het nieuwste systeem, vervaardigd op genoemd etablissement, alsmede van Higginson stoomstuurwerk, en is voldoende van waterballast voorzien om met stormweder goed bestuurd te kunnen worden. Ook de machine van het compound surface condensing systeem, 100 npk sterk, benevens de stoomketel van 120 npk (opm: waarschijnlijk wordt hier de stoomcapaciteit voor opwekking van 120 npk bedoeld, dus 20% grotere capaciteit dan de machine behoeft) zijn eveneens aan dit etablissement vervaardigd.
Zodra het vaartuig te water lag, werd de kiel gelegd van het stoomschip INO, hetwelk mede voor rekening van genoemde firma zal worden gebouwd.
Tal van dames en heren uit Rotterdam waren bij het aflopen tegenwoordig, die daarna vertrokken met een speciale stoomboot, daartoe door de reders afgehuurd.

Afbeelding
Datum 10 september 1883
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Tjilatjap, 3 september. Heden zijn hier aangekomen de Nederlands-Indische schepen J. DE JONG, kapt. Reinders, en MARIA AUGUSTA, kapt. Van Alphen, beide van Sumanap met zout.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Heden had de beproeving plaats van het stoomschip ECHO, gebouwd voor rekening der heren Hudig en Veder alhier. In tegenwoordigheid der reders en verscheidene gasten en deskundigen werd een proeftocht gemaakt op de rivier beneden de stad. Gedurende vier uren stoomde het schip onafgebroken volle kracht, bij welke beproeving zowel het schip als de werktuigen zeer goed voldeden. Bij 72 schroefasomwentelingen werd een snelheid van 10 mijl behaald. Het schip meet 708 ton, bevat ruimte voor waterballast en is bestemd om als general trader dienst te doen. Het is voorzien van een machine en ketel van 100 nominale paardenkracht. Zowel schip als machine en ketel zijn vervaardigd op het etablissement van de heer P. Smit Jr. te Slikkerveer.

Afbeelding
Datum 02 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De 1e dezer is in de Nieuwe Waterweg aangekomen van Bilbao het stoomschip ECHO.
(opm: dit lijkt het einde van de eerste reis van dit stoomschip)

Afbeelding
Datum 10 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwe Waterweg, 9 december. Het Nederlandse stoomschip ECHO, van Antwerpen, en het Engelse stoomschip LIZZIE van Rotterdam, beiden in ballast, zijn gisteravond 21.00 uur even beneden Maassluis in aanvaring geweest, de ECHO bekwam een groot gat in de boeg, en is nu lek, de LIZZIE heeft de voorsteven zwaar beschadigd en is naar Rotterdam opgestoomd om te repareren, de ECHO is tegen de kant gezet aan de grond en zal voorlopig het gat dichtmaken om eveneens naar Rotterdam te stomen om aldaar de schade te herstellen.

Afbeelding
Datum 12 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Aangaande de aanvaring van de stoomschepen ECHO en LIZZIE zijn nog de volgende bijzonderheden bekend geworden.
De ECHO kwam van Antwerpen, moest naar Rotterdam om te laden, en was met een loods aan boord langs de Nieuwe Waterweg des avonds te 09.45 tot bij de Hoornplaat (Maassluis) gevorderd, toen het vaartuig, na voor een aldaar ten anker liggend schip te zijn uitgeweken, door de van Rotterdam komende LIZZIE dwars op stuurboord voorschip werd ingevaren. Door de snelle vaart van de LIZZIE kwamen beide schepen onmiddellijk op de genoemde plaat aan de grond, waardoor zij weinig hinder voor de scheepvaart veroorzaken.
Ware de aanvaring een weinig verder van de plaat geschied, dan zouden beide schepen in diep water zijn gezonken.
De schok van de aanvaring was zo hevig, dat de voorsteven van de LIZZIE tot midscheeps in de ECHO drong; niemand bleef op de been; een stoker die in zijn kooi lag te slapen, werd dodelijk gewond en met veel moeite van tussen de verbrijzelde gedeelten uitgehaald.
De schade aan beide schepen is zeer belangrijk.
(opm: de ECHO is het nieuwe stoomschip van Hudig & Veder, zie NRC 041083)

Afbeelding
Datum 16 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 12 december. Het stoomschip ECHO is, na het door de aanvaring met het stoomschip LIZZIE veroorzaakte gat gestopt te hebben, met assistentie van de sleepboten ZEELAND en KINDERDIJK opgesleept naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 09 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 februari. Volgens een ontvangen telegram is het stoomschip ECHO gisteren Gibraltar gepasseerd.

Afbeelding
Datum 16 februari 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Swansea, 11 februari. Het stoomschip ECHO, kapt. H.O. Posthumus, van hier naar Rouaan, is bij het vertrek buiten het dok aan de grond geraakt, doch door de sleepboot PRIVATEER ogenschijnlijk zonder schade weer vlot gebracht en heeft de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 22 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 februari. De stoomschepen VENETIENNE en ECHO zijn met elkaar in aanvaring geweest, het eerst vermelde schip liep met zware averij Le Havre binnen, het laatst genoemde Nederlandse schip ECHO, dat 19 februari van Rouaan vertrok, zette de reis voort. (opm: ECHO – kapt. Posthumus)

Afbeelding
Datum 26 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Le Havre, 20 februari. Het stoomschip VENETIENNE van Rouaan naar Plymouth, de 18e in de Seine ten anker liggende, werd ’s avonds aangevaren door het stoomschip ECHO uit Rotterdam, ook van Rouaan komende. De VENETIENNE werd aan de bakboordboeg en tegen de steven aangevaren. Twee platen, twee davits, de ankerstok en reling zijn daarbij gebroken. De ECHO schijnt geen schade bekomen te hebben en zette de reis voort.

Afbeelding
Datum 16 november 1885
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 16 november. Heden is door de heren John Pryce & Co. op vendutie verkocht het Nederlands-Indische barkschip MARIA AUGUSTA voor de prijs van NLG 3.100. Koper was de Chinees Tan Hoelo.

Afbeelding
Datum 31 december 1885
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 31 december. Heden vertrok van hier naar Lassem het Nederlands-Indische barkschip MARIA AUGUSTA, kapt. Petrowsky. (opm: zie JB 161185)

Afbeelding
Datum 01 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 april. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse barkschip SENIOR, kapt. Benten, van Java te Gravesend, het Nederlandse barkschip BAARN, kapt. Brouwer van Amsterdam naar Batavia, bij Beachy Head en het stoomschip ECHO van Rotterdam naar Plymouth bij Dover, allen de 29e april.

Afbeelding
Datum 15 november 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 14 november. Het Nederlandse stoomschip ECHO, toebehorende aan de firma Hudig & Veder alhier, is verkocht aan een firma te Dantzig.
Door dezelfde firma is in Engeland een ander stoomschip aangekocht, groot 2.610 tonnen met een machine van het triple compound systeem (opm: een in aanbouw zijnd schip, dat ARUNDO werd genoemd).

Afbeelding