1930-03-07: |
Final Fate: Op 07-03-1930 als EBEN HAËZER, zijnde een zeiltjalkschip, groot 211 ton, liggende te Foxhol, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jacob van der Molen, schipper te Wildervank, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1304 B GRON 1930 op het achterschip op de voorste lijst van het roefdek stuurboordzijde. (Opm.: Het brandmerk 6345 GRON niet meer aanwezig bevonden.) Ze wordt dan omschreven als: Zeiltjalkschip, 1 dek, 1 mast, een vooronder, een laadruim en een achteronder met roef, zijnde een zeilschip met zijschroef aangedreven door een Deutz dieselmotor 1 cyl, 20 Pk. Op 31-01-1951 eigendom van Johannes van der Molen, schipper te Vreeswijk en hernoemd in "BORNEO". Ze wordt dan omschreven als een motorschip met 1 dek, 1 mast, vooronder, laadruim, stuurhut met roef en machinekamer waarin een Kloeckner Deutz dieselmotor van 116 P.K. type A6M 517 no. 21124, welk nummer is aangebracht op het motorblok. Op 09-12-1971 BORNEO van Peter Evans en Diane Limb, beide leraar te Warrandyte, Victoria, Australië en de teboekstelling in het Kadaster wordt op dezelfde dag doorgehaald. Op 23-07-1972 als CANADA, zijnde een motorschip, metende 209.249 m3 bruto verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Groningen no. G10951N d.d. 21-08-1962, liggende te Willebroek (B), door W. Tromp, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van een nieuw brandmerk 4440 B GRON 1972 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde aan achterkant roef, 0.40 m. uit de hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas en 1.00 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 1304 B GRON 1930 aan B.B. zijde bovenkant roef zijn vernietigd.) Het schip is dan nog steeds eigendom van Peter Evans en Diane Limb, beide leraar te Warrandyte, Victoria, Australië en wordt dan omschreven als: Een stalen motortjalkschip, hebbende 1 dek, vooronder, laadruim, salonroef, stuurhut en machinekamer voortbewogen door 6 cyl. Kloeckner Deutz dieselmotor van 116 P.K. type A6M-517 no. 21124 aangebracht op het motorblok. Het schip is gebouwd te Martenshoek (Holland) in het jaar 1904. Op 11-04-1975 verkocht aan Ahmed Pochee te Londen en op dezelfde dag wordt de teboekstelling doorgehaald. |