Inloggen
EBENHAEZER - ID 1861


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1902-09-23 / 1927-06-13 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 5967 GRON 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J. van Diepen Jr., Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1902-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 80.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 63.00 Gross tonnage
Deadweight: 120.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.52 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.93 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.03 Meters Depth, moulded
Draught: 1.95 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1928
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 01.1928 te Oldersum verbouwd en gemotoriseerd: 2tew 23 cil 50 Pk Callesen/Apenrade Type (240x240)

Datum 00-00-1950
Type: Lengthened
Omschrijving: 09.1950 in Wilhelmshafen verbouwd en verlengd met 7 meter. Brt 113, Nrt 63, Dwat 180.

Datum 00-00-1970
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1970 gehermotoriseerd: 4tew 4 cil 135 Pk Deutz Type (x)

Datum 00-00-1971
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: 1971 verbouwd voor de mosselvisserij.

Ship History Data

Date/Name Ship 1902-09-23 EBENHAEZER
Manager: Hendrik Houtstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Houtstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMRS

Date/Name Ship 1917-01-08 EBENHAEZER
Manager: Rense Houtstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rense Houtstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMRS

Date/Name Ship 1918-04-15 EBENHAEZER
Manager: N.V. Scheepswerf & Machinefabriek Welgelegen, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepswerf & Machinefabriek Welgelegen, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NMRS

Date/Name Ship 1920-12-31 ZEENYMPH
Manager: Lucas Meertens, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lucas Meertens, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1922-02-21 ZEENYMPH
Manager: Jan Dallinga (slager), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Dallinga (slager), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1923-05-22 JANTJE HARMIENA
Manager: Jan Klaas Zorge, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Klaas Zorge, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFCK

Date/Name Ship 1927-06-13 MARY
Manager: Gerhard Park, Westrhauderfehn, Germany
Eigenaar: Gerhard Park, Westrhauderfehn, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KQSH
Additional info: In 1934 call sign: DJCZ

Date/Name Ship 1962-11-01 MARY
Manager: Rudolf Gerdes, Brake, Germany
Eigenaar: Rudolf Gerdes, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: DJCZ

Date/Name Ship 1967-00-00 MARY
Manager: Meinecke & Co., Cuxhaven, Germany
Eigenaar: Meinecke & Co., Cuxhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Cuxhaven / Germany
Callsign: DJCZ

Date/Name Ship 1970-00-00 MARY
Manager: Heinrich Jacobs, Cuxhaven, Germany
Eigenaar: Heinrich Jacobs, Cuxhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Cuxhaven / Germany
Callsign: DJCZ

Date/Name Ship 1971-00-00 MARY
Manager: Hartstein Werke & Co., Nordholz, Germany
Eigenaar: Hartstein Werke & Co., Nordholz, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Nordholz / Germany
Callsign: DJCZ

Ship Events Data

1902-00-00: Info uit het Kadaster (via Ger Mulder) d.d. 12.2007: Gegevens uit Kadaster Zuidwest, Rotterdam:
EBENHAEZER (één woord), tjalk 61,85 ton, brandmerk 5967 Gron 1902
1e eig: Hendrik Houtstra, schipper te Groningen; teboekgesteld 23.09.1902. Een opgenomen hypotheek van NLG 3800 werd 23 april 1913 doorgehaald. Op 5 februari 1813 had hij een nieuwe hypotheek gegeven van NLG 4500, die 17.01.1917 werd doorgehaald.
2e eig: Rense Houtstra, zoon van Hendrik, schipper te Groningen, die het schip voor NLG 6000 kocht. Datum teboekstelling 08.01.1917; hypotheek NLG 8000 die op 15.04.1918 werd doorgehaald.
3e eig: NV Scheepswerf en Machinefabriek Welgelegen, Harlingen. Aankoop NLG 6250. Datum van teboekstelling 15.04.1918.
4e eig: Lucas Meertens, schipper te Groningen. Prijs van aankoop NLG 15500. Datum teboekstelling 31.12.1920; geen hypotheek. Naam nu ZEENYMPH.
5e eig: Jan Dallinga, slager, later reder te Delfzijl. Verkrijging door ruiling, waarde NLG 9000. Datum teboekstelling 21.02.1922; geen hypotheek.
6e eig: Jan Klaas Zorge, schipper te Groningen, prijs NLG 8000. Nieuwe naam JANTJE HARMINA, dus geen HARMIENA. Datum teboekstelling 20.05.1922; hypotheek NLG 4500, die op 19.05.25 werd doorgehaald.
In aansluiting daarop per 03.11.1925 nieuwe hypotheek van NLG 3400, die op 02.06.27 werd doorgehaald; de reden van doorhaling was ongetwijfeld de verkoop aan scheepswerf Koster. Kennelijk had Zorge, die bij Koster al een nieuw schip had besteld (de "ANTJE"), geprobeerd het schip naar het buitenland te verkopen, maar deze zaak is uiteindelijk niet doorgegaan. Dat niet-doorgaan was volgens verklaring 26.10.25, en dat moet de reden zijn geweest dat hij zijn hypotheek per begin november hernieuwde. Op 16-06-1927 verkocht aan Jan Koster Hendrikszn, scheepsbouwer te Groningen, die het dezelfde dag bij het Kadaster liet uitschrijven wegens verkoop naar Duitsland.

1918-00-00: Op 12 september 1917 is de EBENHAEZER, van R. Houtstra, onderweg met een lading hout (42 standaard, een deklast 1.28m) van Kalmar naar Grouw. Na in de Oostzee met slecht weer te kampen te hebben gehad, was men door de Limfjord op de Noordzee gekomen, maar ten gevolge van stormweer genoodzaakt terug te keren. Meerdere malen koos men zee, maar telkens noopte de onstuimige weersomstandigheden tot terug keer naar Denemarken. Eindelijk op 13 februari 1918 vertrok de tjalk voorgoed en zette koers op Doggerbank–Zuid, daarna op de Noordzee door zwaar weer lek geworden. Op 28 februari 1918 gestrand en verlaten. De bemanning kwam met de eigen boot behouden aan op Schiermonnikoog. Eind maart werd de EBENHAEZER vlot gebracht.
1927-06-09: Op 09-06-1927 als JANTJE HARMIENA, zijnde een koftjalkschip, groot 50.35 ton, liggende te Groningen, door D. Loorbach, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Klaas Zorge, schipper te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbranden van 370 Z GRON 1927 op het achterschip voor op het roefdek aan bakboordzijde.(Opm.: Brandmerk 5967 GRON 1902 is verwijderd.) Het schip is dan eigendom van Jan Klaas Zorge, schipper te Groningen en wordt omschreven als: Koftjalkschip met 1 dek, 2 masten, 1 laadruim, volkslogies voor en achter. (zeilschip)
1927-06-13: Overgenomen door Jan Koster Hzn en dezelfde dag doorverkocht naar Duitsland.
1981-08-00: Final Fate:
Verkocht voor de sloop.

Afbeeldingen


Omschrijving: Ebenhaezer 1902.
Collectie: Koopmans, Jilles
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Ebenhaezer 1902 met van links naar rechts: Rense Houtstra (zoon van Hendrik en Cornelia Houtstra), Sietske Houtstra (dochter van Hendrik en Cornelia, zij is later getrouwd met Jilles Koopmans van de Dageraad van 1897), kapitein/eigenaar Hendrik Houtstra, Cornelia Houtstra en zoon Pieter Houtstra. (Foto van ca. 1913.)
Collectie: Koopmans, Jilles
Vervaardiger: Unknown