Inloggen
HANNAH HERES - ID 18443


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-07-28 / 1875-09-15 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1825
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: North Shields, England
Werfnummer:
Delivery Date: 1825-00-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 250.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 90.2 Feet (British) Registered
Beam: 25.3 Feet (British) Registered
Depth: 16.7 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1874
Datum agenda: 1874-07-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: HANNAH HERES
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mulder & Zoon, D.
Plaats: Winschoten
Kapitein op moment van verzoek: Prak, P.P.
Opmerkingen: eerste
fiat
ex-ABERDEENSHIRE

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-00-00 ABERDEENSHIRE
Manager: Whitby (England), Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Whitby (England) / Great Britain
Callsign: KFNW

Date/Name Ship 1874-07-28 HANNAH HERES
Manager: Firma D. Mulder & Zn. (Derk), Winschoten, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma D. Mulder & Zn. (Derk), Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands

Ship Events Data

1875-09-15: Final Fate: Foundered, gezonken

Gotenburg 17 september 1875. De te Winschoten tehuis behorende brik HANNAH HERES, kapt. P.P. Prak, in het Kattegat gezonken, was bestemd naar Kroonstad; het had de 15den dezer op de Fladenrots gestoten en was onmiddellijk gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Prak werd geboren op 24 maart 1824 te Midwolda als zoon van de arbeider Pieter Jans Prak en Mientje Hindriks Levering.

Hij trouwde op 11 december 1856 te Winschoten als zeeman met Nijske Jager, geboren op 23 juli 1829 te Winschoten als dochter van de arbeider Freerk Harms Jager en Lutgert Tammes Smedes. Zij overleed op 02 februari 1871 te Winschoten, 41 jaar, gehuwd.

 

Van Pieter Prak geen overlijdensakte op Genlias gevonden. In een overlijdensakte van zoon Freerk op 21 maart 1881 te Winschoten wordt als beroep van vader Pieter Prak opgegeven “landbouwer”.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.P.Prak als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1859 van de kof “Jonker van Slogteren”, gebouwd in 1857 te Appingedam, 84 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;

*    1860 t/m 1862 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Winschoten. Het schip is in september 1862 gestrand bij Lavanskar;

*    1863 t/m 1868 van de kof “Nijssiena” ex Sienke Wiersma, ex Dina Elisabeth, gebouwd in 1837 te Hoogezand, 112 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1868 verlaten.

*    1871 t/m 1873 van de kof “Ida Berendina”, gebouwd in 1848 te Sappemeer, 106 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip werd in 1873 na stranding afgekeurd;

*    1875 van de brik “Hannah Heeres” ex Aberdeenshire, gebouwd in 1825, bouwlocatie niet vermeld, 250 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip is gezonken in het Kattegat.

 

Monsterrrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

09 mei 1857, kof “Jonkheer van Slochteren”, kapitein Pieter Prak, 33 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Tiddo Gerlofs Katoen, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en een matroos;

20 maart 1863, kof “Nijssiena”, kapitein Pieter Prak, 39 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Harm W.Visser, 30 jaar uit Delfzijl, kok, en 2 matrozen;

 

Overige bijzonderheden

NRC 16 april 1868114

Hartlepool, 13 april. Het Pruisische barkschip HEVELIUS, kapt. Holtz, heeft gepasseerde zaterdag alhier aangebracht de equipage van het galjootschip NIESSINA, kapt. Prak (opm: kof NIJSSIENA, kapt. P.P. Prak), hetwelk de 2e dezer uit Gotenburg is vertrokken. Volgens een verklaring van de equipage wordt het navolgende gemeld:

Nadat het enige dagen in zee was geweest, werd er bevonden dat er verscheidenen voeten water in het ruim waren, waarop de matrozen onmiddellijk de pompen aansloegen. Zij gingen daarmee voort totdat zij nagenoeg uitgeput waren en toen het water steeds klom na alle krachtsinspanningen, werd er ingezien dat het nutteloos was om het schip te redden. De 8e dezer kwam er een bui opzetten en geraakten de pompen verstopt. Het schip had toen 8 voet water in het ruim; toen het bij de wind drijvende lag, werkte het zeer zwaar en ieder ogenblik dacht men dat het onderste boven zou vallen. Verscheidene malen werd het plat op zijde geworpen, doch telkenmale werd er zodanig gemanoeuvreerd, dat het vanzelf rees en de equipage had de grootste moeite om zich op het dek staande te houden. Er werden noodsignalen gehesen en een Pruisisch barkschip hield op het in nood verkerende schip af en zette de boot uit. Bij het naderen van het zinkende schip wilde de kapitein (opm: kapt. Prak) niet toestaan dat de equipage het schip verliet; desniettegenstaande ging de equipage in de boot en deed alle moeite om de kapitein over te halen om haar te volgen. De stuurman, nadat alle overhaling te vergeefs was, ging wederom aan boord van het in nood verkerende schip en trachtte een eind touw aan de kapitein vast te binden, om hem met geweld in de boot te trekken, doch te vergeefs en hij ging daarop in de kajuit. De equipage was verplicht voor haar eigen veiligheid de kapitein aan boord van het zinkende schip te laten en aan boord van het Pruisische schip te gaan. Zij hielden daarop de wacht en bleven nog enige uren bij het schip. Verscheidene malen werd nog aan de kapitein geroepen om het schip te verlaten, doch hij wilde niet. Ten laatste is het schip gezonken en niets meer is van de kapitein noch van het schip gezien.

 

NRC 17 april 1868114

West Hartlepool, 14 april. Gisteren is alhier aan boord van het Noorse schip RUNER, komende van Laurvig, aangekomen kapt. P.C. Prak, gezagvoerder van het galjootschip NIESSINA (opm: kof NIJSSIENA, kapt. P.P. Prak, zie NRC 160468 en 180468) die zoals ondersteld werd, met zijn schip in het midden der Noordzee, als in ons vorig nummer vermeld, zoude zijn omgekomen. De kapitein werd een dag, nadat zijn equipage hem verlaten had, in een zeer uitgeputte staat gered, en ofschoon zijn schip niet gezonken was, was het nu toch bijna onder water. De lading, bestaande uit wol, hield het drijvende. Hij wederspreekt menig punt van de verklaring door de equipage afgelegd. Hij heeft rapport van zijn ongeval gedaan aan de Nederlandse vice-consul Mr. Groves, en die zijn protest heeft genoteerd. Men onderstelt, dat het schip gebarsten is. De lading was bestemd aan een firma te Gateshead te huis behorende.

 

NRC 18 april 1868114

Hartlepool, 15 april. Het schip NIESSINA (opm: NIJSSIENA, zie NRC 160468 en 170468), kapt. Prak, komende van Gothenburg, is alhier zeer lek binnengesleept door het schip AXEL.

 

In de Harlinger Courant van 22 december 1873 staat in de rubriek BINNENLAND het volgende bericht096:

“HARLINGEN, 20 December

Het schip Ida Berendina, kapt. Prak, van Nerva naar Harlingen, den 17 te Bremerhaven binnen, heeft anker en ketting verloren en is tusschen de Oude en Nieuwe Haven op strand gedreven.”

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Prak, Pieter Pieterz

Monsterrollen

Opgemaakt Winschoten
Datum: 1875-02-02
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HANNA HERES
Schipper: Prak, Pieter
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1858

AH 011158
Vlissingen, 30 oktober. Binnengekomen ABERDEENSHIRE, Wood van Hartlepool.
NRC 281158
Hartlepool, 24 november. Aangekomen ABERDEENSHIRE, Wood van Rotterdam.

1866

RC 130666
Texel, 10 juni. Binnengekomen ABERDEENSHIRE, Calvin van Seaham.
RC 270666
Shields, 24 juni. Aangekomen ABERDEENSHIRE, Colville van het Nieuwe Diep.
NRC 100766
Texel, 7 juli. Binnengekomen ABERDEENSHIRE, Calvin van Newcastle.
AH 170766
Texel, 15 juli. Uitgezeild ABERDEENSHIRE, Calvin naar Newcastle.
NRC 300766
Shields, 27 juli. Aangekomen ABERDEENSHIRE, Colville van het Nieuwe Diep.

1870

DT 100570
Texel, 8 mei. Binnengekomen ABERDEENSHIRE, T. Dodds van Newcastle

DT 190570
Texel, 18 mei. Uitgezeild ABERDEENSHIRE, Dodds naar Newcastle.
DT 040670
Texel, 2 juni. Binnengekomen ABERDEENSHIRE, T. Dodds van Newcastle

DT 150670
Texel, 13 juni. Uitgezeild ABERDEENSHIRE, T. Dodds naar Newcastle.
DT 280670
Texel, 25 juni. Binnengekomen ABERDEENSHIRE, T. Dodds van Newcastle.
AH 090770
Texel, 7 juli. Uitgezeild ABERDEENSHIRE, Dodds naar Newcastle.

1871

DT 161171
Texel, 14 november. Binnengekomen ABERDEENSHIRE, Wilson van Newcastle.
DT 301171

Texel, 28 november. Uitgezeild ABERDEENSHIRE, Wilson naar Newcastle.

1872

DT 230572
Texel, 21 mei. Binnengekomen ABERDEENSHIRE, Wilson van Newcastle.
AH 020672
Texel, 31 mei. Uitgezeild ABERDEENSHIRE, Wilson naar Newcastle.


1874

Op 28-07-1874 wordt voor de HANNAH HERES een voorlopige zeebrief uitgereikt aan D. Mulder & Zoon te Winschoten voor kapt. P.P. Prak.

DT 051274
Texel, 3 december. Aangekomen HANNAH HEERES, P. Prak van Koningsbergen.

1875

ST 060475
Texel, 5 april. Uitgezeild HANNA HEERES, P. Prak naar Newcastle.
WIN 230675
Aan de tijding ontremd het treurig uiteinde van een onzer plaatsgenoten, met name Hendrik van Geuns, die in de maand februari dezes jaars als stuurman werd aangemonsterd op de Nederlandse brik „HANNA HERES”, kapitein P. Prak, werden voor enige dagen geruchten vastgeknoopt, volgens welke een deel der equipage, tot dien bodem behorende, te Riga vanwege de Russische autoriteit zoude zijn gearresteerd. De mogelijkheid, dat die geruchten de daarbij geïnteresseerde betrekkingen zouden kunnen bereiken, heeft ons pogingen doen aanwenden, deswege inlichtingen te verkrijgen. We zijn thans in staat, te kunnen verzekeren, dat uiteen dezer dagen van kapitein Prak ontvangen schrijven van zodanige arrestatie niets blijkt , zodat de mededelingen of geruchten daaromtrent ten (enenmale als onwaar kunnen worden beschouwd. Stuurman Van Geuns heeft op eender eerste dagen van deze maand, ’s avonds ongeveer 7 uur, het schip verlaten en is de volgenden morgen, nadat te vergeefs naar hem was gezocht, levenloos bij de achtersteven van het vaartuig in het water gevonden. Welke omstandigheden aan zijn dood voorafgingen of op welke wijze de overledene te water is geraakt, kan tot nu toe althans niet worden opgegeven.

DT 220775
Helvoet, 20 juli. Binnengekomen HANNAH HERES, P.P. Prak van Riga.
DT 180975
Amsterdam, 17 september. Het Nederlands. schip HANNAH HERES, kapt. P.P. Prak, van Burnt- Eiland naar de Oostzee, is volgens particulier bericht in het Kattegat gezonken, doch het volk gered en te Warberg aangebracht.
WIN 250975
Gotenburg 17 september. De te Winschoten tehuis behorende bark HANNAH HERES, kapt. P.P. Prak, in het Kattegat gezonken, was bestemd naar Kroonstad; het had de 15den dezer op de Fladenrots gestoten en was onmiddellijk gezonken.
WIN 201075
Winschoten, 19 oktober. Waartoe het niet ruim beschikbaar zijn van manschappen ten dienste van de zeilschepen en in verband daarmede de tegenwoordige hoge gage, die de buitenvaarders kunnen bedingen, aanleiding geeft, kan voor een deel worden afgeleid uit het feit, dat aan boord van de hier ter plaatse tehuis behorende HANNA HEERES, kapitein P. Prak, welk schip zeer onlangs in het Kattegat is gezonken, zich een gehuwde vrouwelijke kok bevond, wier echtgenoot op dienzelfden bodem als bootsman fungeerde. Beiden waren voor de reis aangemonsterd, verdienden tezamen ruim zestig gulden ’s maands en maakten deel uit van de bevolking onzer gemeente; thans is het echtpaar aan de vaste wal werkzaam, namelijk bij de aardappelenmeel-fabrikage in een van onze veenkoloniale gemeenten.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1874
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Lloyds register of shipping via internet
DT = De Tijd
ST = De Standaard
WIN = Winschoter Courant