Inloggen
DUTCH ENGINEER - ID 1831


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1964
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6403230
Nat. Official Number: 11697 Z ROTT 1964
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, chemicaliën
Type Dek: Trunk deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 355
Date Laid Down: 1963-06-27
Launch Date: 1963-12-14
Delivery Date: 1964-05-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 3530-356-61 Type ( 320x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 268.00 Net tonnage
Deadweight: 790.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.14 Meters Depth, moulded
Draught: 3.85 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1964-05-15 DUTCH ENGINEER
Manager: N.V. Tankvaart Rotterdam, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Tankvaart Rotterdam, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDTV

Date/Name Ship 1973-10-23 DUTCH ENGINEER
Manager: Gebr. Broere B.V., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Tankvaart Dordrecht B.V., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PDTV

Date/Name Ship 1978-04-03 DUTCH ENGINEER
Manager: Sealion Shipping Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Nimrod Shipping Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GXZA
Additional info: In charter bij Broere, Dordrecht

Date/Name Ship 1981-00-00 TEES REDWING
Manager: Sealion Shipping Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: TNT transport & Sealion Shipping Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GXZA

Date/Name Ship 1986-00-00 TEES REDWING
Manager: TNT Sealion Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Barchester Shipping Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GXZA

Date/Name Ship 1987-00-00 VASILIOS XII
Manager: M. Koutkakis & Co. Ltd, Piraeus, Greece
Eigenaar: Vasilios XII Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV7153

Date/Name Ship 1997-04-00 GULF MAID
Manager: Winnebaga Shipping Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Winnebaga Shipping Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP8960

Ship Events Data

1964-01-15: Het schip in aanbouw wordt bij het Kadaster teboekgesteld als DUTCH ENGINEER, eigendom van de N.V. Tankvaart Rotterdam te Rotterdam. Voltooid op 16-04-1964.
1964-01-21: Als "DUTCH ENGINEER", zijnde een stalen motortankschip in aanbouw onder bouwno. 355 bij N.V. Scheepsbouwwerf v/h de Groot en van Vliet te Slikkerveer, nog niet gemeten, liggende te Slikkerveer, door J.G.D. Wigman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 11697 Z ROTT 1964 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in achterwand dekhuis, 6.8 m. uit hekplaat, -- uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1964-05-22: Gereformeerd gezinsblad 22-05-1964: Motortanker overgedragen. Vorige week werd de nieuwe motortanker „DUTCH ENGINEER" overgedragen door de scheepsbouwwerf v.h. De Groot en van Vliet te Slikkerveer aan de opdrachtgevers de N.V. Tankvaart Rotterdam te Rotterdam. Dit schip is het tweede van dit type. Sinds vorig jaar november is het zusterschip de ..DUTCH MASTER" reeds in dienst. Het bijzondere van deze schepen ligt niet in de afmetingen want het zijn kustvaartuigen en blijven dus nog onder de grens van 500 Bruto Register ton. Het zijn echter tankschepen, die speciaal zijn gebouwd voor het transport van zeer agressieve chemicaliën die niet alleen een verwoestende werking hebben op normaal staal maar tevens zeer zwaar en ook nog vergiftig zijn. Daarvoor is een gedeelte van de ladingtanks (3) vervaardigd van roestvrij staal en ook van normaal scheepsbouwstaal waar echter een dunne laag roestvrijstaal overheen is gewalst. Ook zijn de ladingleidingen en de pompen van roestvrij materiaal vervaardigd. De overige kleinere ladingtanks (5) zijn van normaal staal, die echter ook van een beschermende laag "Dimetcote" zijn voorzien, waardoor zij ook bestand zijn tegen schadelijke chemicaliën. Het laadvermogen van deze schepen bedraagt ca. 790 ton terwijl de voortstuwing geschiedt door een Deutz-motor van 750 PK die de schepen een snelheid geeft van ca. 11 knoop.
1967-03-24: Limburgsch dagblad 24-03-1967: Olievlek wordt bestreden met Belgisch oplosmiddel. Land End, 24 maart (Reuter). — Nederlandse bergers zijn erin geslaagd de 61.263 ton metende tanker „Torrey Canyon" die bij Lands End op de rotsen zit, recht te krijgen, maar willen tot de springvloed van 't komende weekeinde wachten met pogingen om het tankschip vlot te krjjgen. Hangende het experiment dat men bij de bestrijding van de olievlek in zee bij Landsend wil doen met het bestrijdingsmiddel cleanoslo van een chemisch oplosmiddel gekocht van een fabrikant in Luik. Uit Rotterdam is donderdag de chemicaliëntanker „Dutch Engineer" (700 ton) vertrokken naar Antwerpen om daar morgen een lading van dit zogenaamde „detergent" aan boord te nemen. De vloeistof wordt intussen met tankauto's van Luik naar Antwerpen gereden. De „Dutch Engineer" is een van de vier chemiealiëntankers die geëxploiteerd worden voor het vervoer van agressieve chemicaliën. Men hoopt zondag te kunnen beginnen met het over boord brengen van het Belgische oplosmiddel dat de olie moet doen verdwijnen.
Het Vrije Volk 24-03-1967: Britse marine heeft ook in Bekgie 'wasmiddel' gekocht. Gebruik “Cleanosol” nog lang niet zeker. (Van een onzer verslaggevers) De Enschedese fabrikant H. de Vries wist vanmorgen om elf uur nog niet of de Britse marine zijn uitvinding „Cleanosol" zal gebruiken voor de vernietiging van de olievlek voor de Britse zuidkust. Het ANP meldt echter dat de Britse admiraliteit een chemisch oplosmiddel heeft gekocht van een firma in Luik. De chemicalientanker Dutch Engineer is gisteren naar Antwerpen vertrokken om een lading van 700 ton „Detergent" in te nemen.
Er is inmiddels wel een proef genomen met „Cleanosol". Volkomen geslaagd volgens de vertegenwoordiger van de Enschedeër. Het hoofdkwartier van de schoonmaakoperatie in Plymouth meldde echter „Cleanosol” Nooit van gehoord'. In Enschede kwam niettemin een bestelling van 30 kilo binnen. Het Ministerie van Oorlog wenste over de vloeistof te beschikken voor onderzoek. Na dit vandaag te houden onderzoek zou een beslissing worden genomen. Onze speciale verslaggever Dick Schaap meldt uit Zuid-Engeland: De positie van de Torrey Canyon is inmiddels minder rooskleurig dan gisteren algemeen werd aangenomen. De bergingsoperatie kan nog dagen duren, uitgebreide veiligheidsmaatregelen zijn noodzakelijk om de berging van de reuzentanker zonder te veel risico te kunnen uitvoeren. Daaraan heeft bergingsinspecteur J. v. d. Berg, leider van de operatie, vannacht geen twijfel laten bestaan.
Met helikopters wordt vandaag meer materiaal naar de tanker overgevlogen. Vanwege het gevaar van explosies zal geen lucht meer in de tanks worden gespoten, maar koolzuur. Hiervoor worden speciale compressoren gemonteerd.
1972-04-12: Leeuwarder courant 12-04-1972: Zeeman dood na val in tank met stikstof. Rotterdam— Een 27-jarige Spaanse zeeman is in de afgelopen nacht op het schip „Dutch Engineer" in de Britanniëhaven in Rotterdam door een ongeluk om het leven gekomen. De man was werkzaam op het schip en viel door onbekende oorzaak in een tank met stikstof. Hij overleed ter plaatse.
Het Vrije Volk 18-10-1972: Kapitein niet schuldig aan dood matroos. Rotterdam—De Spaanse matroos Avelino Martinez Hermelo die op 12 april dood in een tank voor stikstof van het m.s.”Dutch Engineer” werd gevonden is er waarschijnlijk per ongeluk ingevallen.
De Raad voor de Scheepvaart heeft uitgesproken kapitein J. Jongedijk uit Rotterdam niet schuldig te achten aan zijn dood. Het ongeluk gebeurde toen het schip in de chemiehaven van ICI werd gelost. De Dutch Engineer van rederij N.V. Gebr. Broere in Dordrecht had daar aangelegd met een lading vloeibaar nylonzout uit Middlesborough. Als het zout uit de tank wordt gepompt wordt de tank tegelijkertijd vol stikstof gepompt. Dit is om het nylonzout bruikbaar te houden. Daarbij wordt de tankdeksel losgemaakt voor het geval dat er stikstofoverdruk zou ontstaan. Vermoedelijk is de matroos op het losliggende deksel gestapt en vervolgens in de tank gevallen, waar hij door de stikstof stikte. Volgens de kapitein wist hij heel goed hoe gevaarlijk het in de tank was. Uit eigen initiatief zou hij niet naar binnen zijn gegaan. Gebleken is inmiddels wel dat op het moment dat het ongeluk gebeurde een schriftelijke instructie over hoe te handelen bij ongelukken met gifteige stoffen ontbrak. Daar is nu voor gezorgd en bovendien worden voortaan de deksels zo snel mogelijk weer vastgemaakt.
1987-12-12: LR class withdrawn 12/12/87, then HR.
2002-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: DUTCH ENGINEER
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Monteny, G.

Omschrijving: DUTCH ENGINEER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: DUTCH ENGINEER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DUTCH ENGINEER met thuishaven Rotterdam.
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: DUTCH ENGINEER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DUTCH ENGINEER
Collectie: -
Vervaardiger: Griffiths, Mike
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TEES REDWING
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: TEES REDWING
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: TEES REDWING 17 augustus 1984 op de Nieuwe Waterweg
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: TEES REDWING
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: TEES REDWING
Collectie: -
Vervaardiger: Simon WP
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TEES REDWING
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Patrick
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VASILIOS XII
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Patrick
Onderwerp: Havenopname