Inloggen
ANNA SOPHIA - ID 18060


Identification Data

Bouwjaar: 1801
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Construction Data

Werfnummer:
Technical Data

 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1817
Datum agenda: 1817-09-23
Register nr: 18140984
Scheepsnaam: ANNA SOPHIA
Type: Brik
Lasten: 0
Gebouwd in land: Pruissen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Fredrichsen, Lauridts
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Panne, Gerrit Sietzes
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1816-00-00 SUSANNA
Manager: Firma Schick & Kroche, Memel, Prussia
Eigenaar: Firma Schick & Kroche, Memel, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Memel / Prussia

Date/Name Ship 1817-00-00 ANNA SOPHIA
Manager: firma L. Fredrichsen & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: firma L. Fredrichsen & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1818-05-15: Kapt. G.S. Panne van de ANNA SOPHIA is op 15 mei 1818 te Havana overleden.
1819-11-12: Op 12 november 1819 is de ANNA SOPHIA, kapt. S.J. Mulder, op de thuisreis van Havana Plymouth aangelopen wegens verlies van de grote ra en gebrek aan proviand
1820-00-00: Final Fate:
De ANNA SOPHIA, kapt. S.J. Mulder, is in 1820 gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Gerrit Sytzes Panne, kofschipper uit Workum, overleed te Havanna op 15 mei 1818

Ontleend aan:Mededelingenblad NGV afdeling Friesland 4(4):p.213, 1999.

 

De schepen van de kapitein

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Gerrit Sietses Pannes op de:

“Gezwisteren”, dd 19 augustus 1796;

“Anna Suzanna”, dd 17 november 1817.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 21 december 1816114

Advertentie. T. van Olivier en H. Smit, makelaars zullen, ten overstaan van een daartoe bevoegd Beambte, op maandag den 30 december 1816, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extra ordinair welbezeild Brikschip, genaamd SUSANNA, kaptein G.S. Panne, lang over steven 89 voet, wijd, binnen zijn huid, 24 voet 6 duim, hol, in het ruim, 12 voet 8 duim, het verdek hoog aan boord 5 en 1 half voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven. Nadere onderrigting te bekomen bij voornoemde makelaars en bij Faber en Leefkens.

 

Rotterdamsche Courant 17 mei 1817114

Advertentie. T. van Olivier, H. Smit en G.W. Sesink Clee, makelaars, zullen op dinsdag den 27 mei 1817, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd SUZANNA, gevoerd door kapt. G.S. Panne, lang 89 voet, wijd 24 voet 6 duim, hol 12 voet 8 duim, het verdek 5 en 1 half voet. Alles Amsterdamse maat. Breder bij de inventaris. Berigt bij de makelaars en bij Faber en Leefkens

 

 

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Panne, Gerrit Sytzes

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Het Amsterdamse Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrol:

Archiefnr. 38-110, dd 10 maart 1819, brik “Anna Sophia”, kapitein Sjoerd Jacobs Mulder, bestemming Havanna.

 

Overige bijzonderheden

Sjoerd Jacobs Mulder was in 1818-1819 kapitein van de brik “Anna Sophia”, op een reis van Amsterdam naar Havanna en terug waarop de latere kapitein Sikke IJsbrands Parma stuurman was057. Een monsterrol van deze reis is gedateerd op 10 maart 1819011. Van deze reis is een scheepsjournaal overgebleven, dat eindigt op 25 september 1819, zijnde de tiende dag van de terugreis uit Havanna. Het schip bevond zich toen op de Atlantische Oceaan vrij dicht onder de Amerikaanse Oostkust. Het is niet uit te sluiten, dat het nog een Amerikaanse haven heeft aangedaan.

             Het scheepsjournaal vermeldt:

            De "Anna Sophia" op de rede van Havanna057:

31 juli 1819                 "... De Capt niet wel zijnde ...".

03 juli 1819                 "... Den Capt nog niet wel zijnde  tog aan het beetteren ...".

05 augustus 1819       "... ten 10 uuren kwam de Cat voor het eerst weerderaan aan boord  was heel wel".

 

 

Datum vanaf: 1818
Kapitein: Mulder, Sjoerd Jacobs

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1817-11-17
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANNA SUZANNA
Schipper: Panne, Gerrit S.
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Volgens Lloyd’s Register 1818 is de brik SUSANNA, kapt. Payne (de Workumse kapt. G.S. Panne) in 1801 gebouwd. Wellicht reeds eerder, want het schip werd reeds in 1820 gesloopt. Waar, voor wiens rekening en welke de eerste scheepsnaam was kon helaas niet worden achterhaald. In 1816 had door L.R. de (laatste) inspectie plaatsgevonden, mogelijk in verband met een voorgenomen poging het schip in Nederland te verkopen.

 

1816

LCO 030516
Amsterdam, 1 mei. Door den loods H. Smith, is den 24 april zuid-oost van het Eierland in goede staat gepraaid, kapt. G.S. Panne (opm: Pruisische brik SUSANNA), van Memel naar Dublin, laatst van Kopenhagen.

RC 231116
Amsterdam, 21 november. Te Terschelling is binnengekomen kapt. G.S. Panne (opm: Pruisische brik SUSANNA; het schip werd ter verkoop aangeboden, zie RC 211216), van Dublin.

RC 211216

Advertentie. T. van Olivier en H. Smit, makelaars zullen, ten overstaan van een daartoe bevoegd Beambte, op maandag den 30 december 1816, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extra ordinair welbezeild Brikschip, genaamd SUSANNA (opm: Pruisische vlag), kaptein G.S. Panne, lang over steven 89 voet, wijd, binnen zijn huid, 24 voet 6 duim, hol, in het ruim, 12 voet 8 duim, het verdek hoog aan boord 5 en 1 half voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven. Nadere onderrigting te bekomen bij voornoemde makelaars en bij Faber en Leefkens. (opm: zie RC 170517)
 

1817

RC 170517

Advertentie. T. van Olivier, H. Smit en G.W. Sesink Clee, makelaars, zullen op dinsdag den 27 mei 1817, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd SUSANNA, gevoerd door kapt. G.S. Panne, lang 89 voet, wijd 24 voet 6 duim, hol 12 voet 8 duim, het verdek 5 en 1 half voet. Alles Amsterdamse maat. Breder bij de inventaris. Berigt bij de makelaars en bij Faber en Leefkens. (opm: de brik werd op 18 augustus 1817 onderhands voor 4.900 gulden aangekocht door L. Fredrichsen, Amsterdam, behield Gerrit Sietzes Panne als kapitein en ging als ANNA SOPHIA weer naar zee)

Op 23 september 1817 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de ANNA SOPHIA, aangevraagd door Lauridtz Fredrichsen, Amsterdam, voor  Gerrit Sietzes Panne als kapitein.
 

1818

RC 030318
Amsterdam, 1 maart. Den 9 januari is te Madeira aangekomen het schip (opm: brik) ANNA SOPHIA, kapt. G.S. Panne, van Amsterdam naar de Havana, alwaar hij den 16 december 1817 naar toe vertrokken is.

OHC 020518
Amsterdam, 20 april. In de Havana is gearriveerd kapt. G.S. Panne (opm: eerste reis onder NL vlag van de brik ANNA SOPHIA), in 42 dagen.

Van de 15 opvarenden overleed matroos Piebe Ulpherts van der Wal in Havana op 11 mei, scheepstimmerman Stijntjen Reijnders Blauw op 12 mei en kapitein Gerrit Siedses Panne en matroos Fedde Cornelis Haagsma op 15 mei. Van twee of drie matrozen is het lot onbekend.
Opperstuurman Sjoerd J. Mulder heeft de brik thuisgevaren en bleef daarna ook kapitein op de brik

OHC 040818
Amsterdam, 1 augustus. In een brief van Londen van den 28 juli wordt gemeld, dat door een Engels schip op 38”51’ noorderbreedte, 47”27’ lengte west van Greenwich gezien is het schip ANNA SOPHIA, kapt. G.S. Panne (opm: S.J. Mulder) van de Havana naar Amsterdam. 

LC 070818
Advertentie. Daar ik mijne geliefde echtgenoot kapitein Gerrit Siedses Panne (opm: brik ANNA SOPHIA), alle dagen te huis verwachtte op zijne terugreis van de Havannah op het eiland Cuba, kreeg ik den 29 juli het voor mij en mijne kinderen zo zielroerend bericht, dat hij in de maand mei jl., het tijdelijke met het eeuwige heeft verwisseld, in den ouderdom van 50 jaren en ruim 3 maanden, hoe smartelijk ons dit verlies valt, kan ieder gevoelig mens licht beseffen; ik betreur in hem een geliefde man en mijne kinderen een verzorgend vader, benevens mijne hoog bejaarde schoonmoeder haren enigste zoon, hopende dat het vermogen van Godsdienst en rede ons mogen ondersteunen, verzoeken wij van brieven van rouwbeklag verschoond te blijven.
Workom, 3 augustus 1818,
Trijntje Johannes de Visser, Wed. G.S. Panne
 

1819

Op 3 maart 1819 werd de nieuwe zeebrief verstrekt voor de ANNA SOPHIA, aangevraagd door Lauridtz Fredrichsen, Amsterdam, voor S.J. Mulder als kapitein.

Op 10 maart 1819 tekende kapt. Sjoerd J. Mulder ten overstaan van de waterschout in Amsterdam de monsterrol voor een reis naar Havana. De brik had een bemanning van 13 koppen.

RC 251119

Amsterdam, 23 november. In de nacht tussen den 11 en 12 november is te Plymouth met verlies van de grote ra, wegens contrarie wind en gebrek aan provisie, binnengelopen het schip (opm: brik) ANNA SOPHIA, kapt. S.J. Mulder, den 18 september van Havana naar Amsterdam vertrokken; de kapitein dacht spoedig de reis voort te zetten. 
 

1820

RC 270520

Advertentie. T. van Olivier en G.J. Roland Holst, makelaars, zullen, op maandag den 29 mei 1820, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Nederlands Brikschip, genaamd ANNA SOPHIA, gevoerd geweest door kapt. J.J. Mulder (opm: kapt. Sjoerd Jacobs Mulder), lang 89 voet, wijd 25 voet, hol 12 voet 7 duim, het verdek hoog 5 voet 7 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris. Zijnde dit schip inmiddels uit de hand te koop, berigt bij de makelaars. (opm: zie ook RC 280920)

RC 280920

Advertentie. J. Tentije, G.J. Roland Holst, F. der Kinderen en A. van der Sluijs, makelaars, zullen, op woensdag den 4 oktober 1820, des morgens te 10 uren, te Amsterdam, op de Werf St. Jago, van de Mr. Scheepstimmerman Gerrit Kramer, in de Bikkerstraat, verkopen: het Hol van het brikschip, genaamd ANNA SOPHIA, benevens een aanzienlijke partij scheeps-gereedschappen, bestaande in ankers, touwen, zeilen, rondhouten, enz. Breder bij notitie en berigt bij de makelaars.

(opm: zie ook RC 270520; het casco enz. werd verkocht en de zeebrief werd op 20 oktober 1820 ingeleverd met als omschrijving ‘schip is gesloopt’; de brik was in 1801 gebouwd en in 1817 uit Memel [het toenmalige Klaipeda in Pruissen] aangekocht)

 

Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7154-1817-94
DVD 6 – VIII – 31,32
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: SUSANNA (Pruissisch schip), thans genaamd ANNA SOPHIA

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 18 augustus 1817

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Arend Horstman als op 13 augustus 1816 gemachtigde van Gabriel Schack te Memel (Pruissen) van de firma Schick & Kroche

Gevoerd door kapt. G.S. Panne.

Eigenaar / aankoper Lauridtz Fredrichsen van de firma L. Fredrichsen & Co, commissionairs te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 20 augustus 1817

Nummer van registratie deel 15, folio 150, recto, vak 3.

Notaris Mr. Carel Abraham de Chaufepié, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 4900,-

Bijzonderheden: schip lag bij deze transactie voor Amsterdam




Researcher/datum research ML/100907

Naam ANNA SOPHIA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1817
Toegang 5181
Inventaris 7154
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7154-1817-94
N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Lloyds Register on line.
De heer Lars de Vries, Koudum
LC = Leeuwarder Courant
LCO = Leydsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant