Inloggen
RAAF - ID 18040


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-07-00 / 1879-08-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Built abroad
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-08-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: RAAF
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bok, E.J.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: zeebrief
1878-08-17 gunstige beschikking uitreiking zb137-1878-08-00

Ship History Data

Date/Name Ship 1874-07-00 RAAF
Manager: Firma E. J. Bok & Zonen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma E. J. Bok & Zonen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Ex. ANDRE

Ship Events Data

1876-01-27: Damaged
Rotterdam, 16 februari 1876. Volgens brief van kapt. Van Dijk, voerende het schoenerbrikschip RAAF, de 10e dezer te Queenstown aangekomen, na een reis van 56 dagen van Minatitlan, was hij, zijn equipage door ziekte verloren hebbende, slechts met de stuurman en een jongen van laatstgenoemde plaats vertrokken.
De 27e januari op 45˚ NB 42˚ WL, werd hij door een orkaan belopen die uit het ZO begon en vervolgens door het Z en ZW naar het NW liep, waaruit het geweldig bleef doorwaaien. Bij die gelegenheid verloor het schip de kluiverboom en brak de stuurman een arm, zodat slechts twee personen aan boord overbleven in staat om te werken.
1876-12-02: Damaged
Rotterdam, 17 maart 1877. Volgens brief in dato 7 februari van kapt. P. S. van Dijk, voerende het schoenerbrikschip RAAF, was hij na ene zeer stormachtige reis de 29ste januari te New-Calabar aangekomen . De 2de december op 47° NB 12° WL sloeg bij zwaar stomweder door een hevige stortzee de sloep en twee watervaten aan stukken en een vijf duims tros overboord. Het weder hield aan tot de 13de december, toen het handzamer werd. Enige zeilen werden verloren en sloegen aan stukken. Het schip had nog al veel water gemaakt en waren de naden in het dek ontzet, waardoor 192 vaatjes kruid beschadigd uitgelost werden. Alles wel aan boord.
1877-03-02: Grounded
Amsterdam, 13 april 1877. Volgens bij de rederij ontvangen bericht van kapt. P. S. van Dijk, voerende het Nederlandse schip RAAF, was hij, na de 1e maart van New-Calabar naar Europa te zijn vertrokken, de volgende dag op de baar aan de grond geraakt, doch, na vier uur lang zwaar te hebben gestoten, weder vlot geworden. Na gehouden scheepsraad werd besloten Bonny aan te doen (alwaar men de 7e arriveerde) ten einde het schip door experts te doen onderzoeken en de geledene schade te herstellen.
1879-06-30: Damaged
Bonny Rivier, 1 juli 1879. De Nederlandse schoener RAAF, kapt. Van Dijk, van Rotterdam naar New Calabar, is 30 juni door stormweder met verlies van twee ankers en weggewaaide zeilen alhier binnengelopen.
1879-08-12: Final Fate: Wrecked

Madera, 17 september 1879. De Nederlandse schoener (opm: schoenerbrik) RAAF, kapt. P.S. van Dijk, is bij het passeren van de baar van Opobo totaal verongelukt. De equipage werd gered en is aan boord van het stoomschip BONNY.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.S. van Dijk als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1879 van de schbrik “De Raaf” ex André, gebouwd in 1863 te Cornwallis, New England, varend voor E.J.Bok & Zn te Amsterdam. Het schip is op de baar van Opobo verongelukt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Dijk, P.S. van

Afbeeldingen


Omschrijving: RAAF, kapitein P.S. van Dijk
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk