Inloggen
AURORA - ID 17933


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-03-11 / 1876-11-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Quebec (P.Q.), Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1867-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 753.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-03-11
Register nr: 0
Scheepsnaam: AURORA
Type: Nn
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Goedkoop, Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Visser, H.
Opmerkingen: 1870 - 295-datum besluit nieuwe zeebrief13-04-1870-56- schip ligt in :amsterdam
Nr oude zeebrief : Voorlopige zeebrief
Aangekocht in Engeland voor een reis naar Austrlië; zie 01-04-1869-1008 en 23-03-1869 - 125

Ship History Data

Date/Name Ship 0000-00-00 ALDERSHOT
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1870-03-11 AURORA
Manager: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1874-04-18: Grounded
Bombay, 2 mei 1874. Het schip AURORA, kapt. Visser, met rijst geladen, en 22 voet diepliggende, is 18 april te Rangoon bij het rondzwaaien aan de grond geraakt, kwam echter zonder schade te bekomen weer vlot, en is 21 april na alvorens nagezien te zijn, van Rangoon naar het Kanaal vertrokken.
1876-11-12: Final Fate: Missing

De AURORA, kapt. Visser, is op 26 oktober 1876 van Java naar Nederland vertrokken. Op 12 november werd het schip op 23º ZB en 67º OL gepraaid. Sindsdien is niets meer van schip of opvarenden vernomen. Op 5 januari 1877 zijn wrakstukken en een reddingsboei aangespoeld op ongeveer 90 mijl ten westen van Port Elisabeth, zodat kan worden aangenomen.dat de AURORA in december 1876 ten oosten van Kaap de Goede Hoop met man en muis is vergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Visser werd met vlagnummer 854 per 23 februari 1869 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.C.Jaski. Als zijn schip werd genoemd de “Aurora” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 16/23 februari 1869 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd H.Visser, geen leeftijd genoemd, voerend het schip “Aurora”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein F.Jaski.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                               Naam schip                                       vertrek                            terugkomst

H.Visser                                          Alida                                                    10 september 1863      27 juli 1864

 

Bouma025 vermeldt H.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1864 t/m 1869 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren            type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       854                      1869-1872    fregat              Aurora                                                  Gebr.Goedkoop

 

Bouma025 vermeldt H.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1870 t/m 1877 van het 3/m schip “Aurora” ex Aldershot, gebouwd in 1867 te Quebec, 1420 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd vermist op de reis van Batavia naar Amsterdam.

     “het groote driemasterfregat Aurora, in den winter van 1876 op ’77 op weg van Batavia naar Amsterdam verdwenen, vermoedelijk door een aanvaring met een ander schip ter hoogte van Kaap de Goede Hoop.”081

 

Overige bijzonderheden

H.Visser verzorgde per 27 februari 1872 vanuit Nieuwediep met de “Aurora” een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 juni 1872 na een reis van 102 dagen065.

 

Het schip “Aurora” onder kapitein Visser van Schiermonnikoog vertrok in 1876 “samen met het schip “Java”, kapitein W.L.Bakker (rederij H.Wiardi Beckman) en het schip “Sindoro”, kapitein Diepenbroek (rederij Hendricks) naar de Oost. De drie kapiteins hadden, in bespreking vooraf, een weddenschap afgesloten dat degene die het eerst Batavia zou bereiken van de collegae een kist wijn had gewonnen. Hetzelfde werd afgesproken voor de retourreis. De “Sindoro” won de westrijd met een bijzonder snelle reistijd van slechts 71 dagen (vanaf Nieuwediep naar Batavia gold een gemiddelde van ca.180-200 dagen voor zeilschepen die van de wind afhankelijk waren). (dit is een foute opgave van de gemiddelde reistijd - Parma)

Na gelost en weer geladen te zijn vertrokken de schepen van de rede van Batavia op 26 oktober 1876. De “Sindoro” kwam na een uiterst zware en moeilijke reis van 187 dagen in Nieuwediep aan. Niemand had iets van de twee andere, “Aurora” en “Java” vernomen. Pas enkele manden later spoelden op de kust van Lourenço Marques wrakstukken aan die als afkomstig zijnde van de beide schepen werden geïdentificeerd. Aangenomen werd dat beide schepen in het vuur van hun wedstrijd en tijdens zeer zwaar stormweer op elkaar zijn ingelopen omtrent het eiland Madagascar en elkaar de grond in hebben geboord. Van beide schepen kwam de totale bemanning om het leven. Lloyds’ in Londen hield dit drama op “stormweer, slecht zicht in nachtelijke duisternis”.

Uit: “De lage landen en het verre oosten” door M.H.M.Starkenburg in 11 en 30, NGV afd. Friesland. Blad nr. 28. Jg7 nr.4, oktober 2002 p.424-427. Bovenstaande anekdote in de 80-er jaren opgetekend uit de mond van de heer E.van der Geest te Ameland Pers.meded. Starkenburg, okt. 2002.

Een overeenkomstig relaas staat in “De Clippers” door Anno Teenstra, Holdert & Co, Amsterdam, 306 pp en wel de pp.73-74.

In Bouma025 wordt als laatste gezagvoerder van de “Java” vermeld de kapitein J.Rotgans. Deze zou met het schip zijn vergaan op een reis van Batavia naar Rotterdam. Zie bij Rotgans, J.

 

“… Dat de kapiteins der groote snelzeilers in die jaren de oceanen tusschen Holland en Java tot hun wedstrijdbaan maakten, is bekend. … De meest tragische race, die ooit gehouden is, was misschien wel die tusschen de Sindoro, kapitein Diepenbroek, van Hendrichs & Co, de Java, kapitein W.L.Bakker, van H.B.Wiardi Beckman en de Aurora, kapitein H.Visser, van Gebr. Goedkoop. De kapiteins hadden vóór hun vertrek van Nieuwediep in het voorjaar van 1876 een weddenschap aangegaan om een kist wijn, wie het eerst in Indië zou zijn. De Sindoro won dien wedstrijd met een reis van 71 dagen. Na op de Javakust opnieuw beladen te zijn, ontmoetten zij elkaar weer op de reede van Batavia en hernieuwden de weddenschap voor de terugreis. Op 26 October vertrokken zij. Het weer bij de Kaap was bijzonder slecht. Dagenlang heeft de Sindoro er mee geworsteld; pas na 187 dagen was zij in Holland. Maar zij was de eenige die terugkeerde. De beide andere zijn in dat weer gebleven, zooals bleek uit aangespoelde stukken op de kust bij Lourenço Marquez, vermoedelijk door een onderlinge aanvaring als gevolg van slecht zicht in een stormnacht. Alle opvarenden, ook de kapiteins, kwamen om. De Gebr. Goedkoop verloren zoo dit mooie schip, toen ongeveer 10 jaar oud.”081

 

Zie voor opmerkingen over deze “clipper-race” ook “Een Terschellinger zeilvaartkapitein” door Bram Oosterwijk, Uit Coolgem Media, Rotterdam, 2017, p, 61.

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Visser, H.

Afbeeldingen


Omschrijving: WINDSOR, CONN. — A painting that was originally cataloged as an unsigned oval oil on canvas painting of the three-masted American sailing vessel Spiridion traveled leagues beyond its $4/8,000 presale estimate at Nadeau’s auction on October 15 to finish at $22,800, including buyer’s premium. “We were finally able to determine the artist a couple of days before the auction,” said Ed Nadeau Jr, the firm’s president. Painted by William Gay Yorke (1817-1892), the Spiridion is shown off Liverpool, circa 1860. The nearly imperceptible artist’s signature — “Wm Yorke L. Pool” — was discovered on the bottom center of the 28-by-38½-inch canvas. A Captain William Jordan Class 1 vessel, the Spiridion, was a white oak wood vessel, 18 feet by 3 inches by 32 feet 6 inches by 21 feet 6 inches, 1,148 tons with two decks and a 21-foot draft. It was built in 1859 by R& JW Jacobs, Maine.
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: De AURORA, kapitein H. Visser, vlagnummer A854, 1873
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten