Inloggen
ADRIANUS - ID 17845


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1878-04-24 / 1888-03-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Classification Register: Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Briggs, Brunswick, Me., U.S.A.
Werfnummer:
Delivery Date: 1854-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1180.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1874
Type: Rigging changed
Omschrijving: in 1874 van fregat veranderd in bark

Datum 00-00-1882
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1882 hermeten volgens de nieuwe meting. Nu 1.075,45 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-04-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: ADRIANUS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Plant & Co., H.J.
Plaats: Schiedam
Opmerkingen: nieuwe zeebrief
1878-04-25, gunstige beschikking uitreiking zb134-1878-04-24

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-00-00 JOHN L. DIMMICK
Manager: J. Skofield & Co., Brunswick, Me., U.S.A.
Eigenaar: J. Skofield & Co., Brunswick, Me., U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Brunswick, Me. / U.S.A.

Date/Name Ship 1863-00-00 JOHN L. DIMMICK
Manager: John Francis Fawcett, Hong Kong, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: John Francis Fawcett, Hong Kong, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Hong Kong / Great Britain, colonies and settlements
Callsign: TCVP
Additional info: Off.no. 41261, officieel geregistreerd Hong Kong, 8 januari 1864

Date/Name Ship 1868-00-00 JOHN L. DIMMICK
Manager: James Ross, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: James Ross, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Additional info: thuishaven tot 1874 Hong Kong, daarna Liverpool

Date/Name Ship 1878-04-24 ADRIANUS
Manager: Firma H.J. Plant & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma H.J. Plant & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: NBKS

Ship Events Data

1878-04-00: Sale/Verkoop
NRC 170478
Verkochte schepen. Het Amerikaanse schip JOHN L. DIMMOCK, groot 1.047 tons, is door de makelaar Ed. C.A. Koli uit de hand verkocht aan de heren H.J. Plant & Co. te Schiedam, thans genaamd ADRIANUS, en wordt gevoerd door kapt. J.K. Burghout.
1878-05-02: Stranded
Rotterdam 2 mei 1878. Heden ochtend strandde, 2.500 el benoorden Petten, bij zware mist, het Nederlandse barkschip ADRIANUS uit Schiedam, kapt. Burghoud, komende van Nieuwediep en bestemd naar Kroonstad met ballast. Onmiddellijk werd de reddingsboot uitgezonden, doch de gezagvoerder, hopende het schip weder vlot te brengen, wilde zich met zijn bemanning daarvan nog niet verwijderen; hij vroeg echter hulp, waarvoor terstond de nodige maatregelen werden genomen.
1878-05-15: Collision
Elseneur, 15 mei 1878. Het Nederlandse barkschip ADRIANUS, kapt. Burghout, van IJmuiden naar Kroonstad, en de bark NORDLYSET, kapt. Geertsen, van Londen naar Utvik, beide in ballast, zijn de Sund met elkander in aanvaring geweest, waardoor eerstgenoemde de boegspriet en kluiverboom verloor en schade aan de voorsteven leed, terwijl de laatste schade aan de romp en het bezaanswant bekwam en twee ra’s verloor.
1879-05-28: Grounded
Kopenhagen, 28 mei 1979. Het Nederlandse barkschip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Memel met hout naar Rotterdam bestemd, is bij Saltholm aan de grond gekomen, doch is later door assistentie van bergers van Kastrup na overeenkomst voor GBP 250 afgebracht. Het schip is door duikers onderzocht doch heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen en zal de reis voortzetten.
1880-12-16: Stranded
Kopenhagen, 16 december 1880. Het Nederlandse schip ADRIANUS, van Kotka naar Dordrecht met hout, is op Dragør gestrand. Assistentie is daarheen gezonden. Bergingsloon Kr. 7.000,- (opm: zie AH 191280)
1881-05-00: Sprang a leak
Nieuwediep, 8 mei 1881. Heden is alhier binnengekomen het Nederlandse schip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Kotka naar Dordrecht. Het is zwaar lek en werd met assistentie van Engelse vissers binnengebracht.
1887-07-00: Grounded
Harlingen, 1 augustus 1887. Het Nederlandse schip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Ornsköldsvik naar Schiedam, is bij Helsingfors aan de grond geraakt, doch zonder schade weer vlot gebracht. Er werd een akkoord gemaakt.
1888-03-00: Final Fate: Broken up

PGC 160388
Vertrokken van de Nieuwe Waterweg de 14e maart naar Nieuwe Diep ADRIANUS, Nederlandse bark, gesleept door de sleepboot HERCULES, om aldaar gesloopt te worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Burghout was getrouwd met Jantje Strak. Het echtpaar had ten tijde van de inschrijving bij ‘Zeemansvoorzorg‘ 3 kinderen: Gerritje (29 december 1854), Joseph (25 april 1857) en Feikje (11 augustus 1859).

Jan Burghout overleed op 10 mei 1897 te Egmond aan Zee.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan K.Burghout werd per 31 december 1859 met vlagnummer 8 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Grietje”, boekhouder Braams & Zn. De contributie werd betaald door zijn vrouw Jantje Strak, geen geboortedatum vermeld.

Jan.K.Burghout was van 1859-1897 met vlagnummer 8 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

De weduwe Burghout, wonende te Rotterdam, had recht op een bijdrage uit het fonds van ¦1600,- uit te betalen in 18 halfjaarlijkse termijnen.

Apart is vermeld dat J.K.Burghout, op 21 februari 1893 65 jaar oud zijnde en laatstelijk gevoerd hebbende de “Menno”, vraagt om per 01 juli 1893 een uitkering van ¦600,- te verkrijgen. Dit wordt toegestaan via 16 haljaarlijkse uitkeringen028-fol.080.

De schepen van de kapitein

Lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer    periode      type           naam van het schip                                 boekhouder/reder

         8               1858-1859 kof             Grietje025/034                                             Braams & Schaapsma, Harlingen

                           1860-1866 kof             Dirkje                                                        J.R.Walkenhorst, Harlingen

                           1867-1872 sch.kof      Friese Trouw (ex Johann Heinrich)     Y.O.Faber, Harlingen

                           1873-1877 sch.kof      Friese Trouw (ex Johann Heinrich)     H.J.Plant & Co, Schiedam

                           1878-1888 bark           Adrianus (ex John L.Dimmock) H.J.Plant & Co, Schiedam

                               1889       sch.brik     Rust en Werk

                                                                   (ex Hendrik Jan, ex M.Stewart) van Tubergen & Daam, Amsterdam

                                                                   gestrand bij Zandvoort. Wrak verkocht.

                           1890-1892 2/m sch.    Menno                                                      H.J.Plant & Co, Schiedam

                                                                   1892 gestrand bij Egmond. Wrak verkocht.

 

Bouma025 vermeldt J.K.Burghout als gezagvoerder gedurende:

  • 1858 t/m 1860 van de sch.kof “Grietje”, gebouwd in 1851(?), bouwplaats en tonnage niet genoemd, varend voor Braams & Schaapsma te Harlingen;
  • 1861 t/m 1866 van de kof “Dirkje”, gebouwd in 1832 te Hoogezand, 122 ton o.m., varend voor J.R.Walkenhorst te Harlingen. Het schip voer in 1867 voor kapitein/eigenaar M.E.Kuipers te Delfzijl en was herbouwd in “Elisabeth”;
  • 1868 t/m 1873 van de sch.kof “Friesche Trouw”, ex Johann Heinrich, gebouwd in 1842, bouwlocatie niet vermeld, 170 ton o.m., varend voor Y.O.Faber te Harlingen;
  • 1874 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.J. Plant & Co te Schiedam. Het schip werd in 1878 verkocht te Frederikshavn;
  • 1879 t/m 1888 van de bark “Adrianus” ex John L.Dimmock, gebouwd in 1854 te Brunswick, 1180 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd in 1888 te Nieuwediep gesloopt;
  • 1887 t/m 1889 van de sch.brik “Hendrik Jan” ex M.Stewart, gebouwd in 1871 te Pr. Edw. Island, 216 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip voer in 1890 voor van Tubergen & Daam te Amsterdam en was herdoopt in “Rust en Werk”;
  • 1891 t/m 1892 van de 2/msch “Menno”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip is in 1892 gestrand bij Egmond en als wrak verkocht.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

Bolderaa  24 Oct. Friesche Trouw, J.K.Burghout, Schiedam.”

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Burghout, Jan K.

Algemene informatie

1879

NRC 300579
Kopenhagen, 28 mei. Het Nederlandse barkschip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Memel met hout naar Rotterdam bestemd, is bij Saltholm aan de grond gekomen, doch is later door assistentie van bergers van Kastrup na overeenkomst voor GBP 250 afgebracht. Het schip is door duikers onderzocht doch heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen en zal de reis voortzetten.
NRC 040679
Elseneur, 30 mei. De Nederlandse bark ADRIANUS, kapt. Burghout, van Memel naar Schiedam met planken, was gisteren nacht bij Swinebode (opm: Svinbådarne, Zweden) ten anker liggende, genoodzaakt teneinde stranding te vermijden, een anker en ketting te laten slippen en werd daarvan hier weder voorzien. Heden voormiddag hier ten anker liggende in de Sund, werd de ADRIANUS door een Duitse schoener aangezeild, waardoor laatstgenoemde de kluiverboom brak.
NRC 161179
Bolderaa, 10 november. De Nederlandse bark ADRIANUS, kapt. J.K. Burghout, welke hier ter rede aan het laden was, heeft spil en kluiverboom gebroken, benevens ankers en kettingen laten slippen.
NRC 291179 Kopenhagen, 27 november. Het Nederlands barkschip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Riga met hout naar Nederland, heeft te Flinterden aan den grond gezeten, doch is zonder schade vlot gekomen en heeft de reis voortgezet.

1880

NRC 181280
Kopenhagen, 16 december. Het Nederlandse schip ADRIANUS, van Kotka naar Dordrecht met hout, is op Dragør gestrand. Assistentie is daarheen gezonden. Bergingsloon Kr. 7.000,- (opm: zie AH 191280)
NRC 191280
Dragoe, 16 december. Het Nederlandse barkschip ADRIANUS, kapt. Berghout, uit Schiedam, van Kotka naar Dordrecht bestemd met hout, is op de Zuidpunt van Amager gestrand. (Zie ons vorig nummer) (opm: zie ook AH 191280)
AH 191280
Kopenhagen, 16 december. Het Nederlandse barkschip ADRIANUS, kapt. Borghout, van Kotka met hout naar Dordrecht, is op de zuidpunt van Amager gestrand. Er is een overeenkomst gemaakt om het schip voor 7.000 kronen af te brengen.
NRC 221280
Kopenhagen, 18 december. Het schip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Kotka naar Dordrecht, op de Zuidpunt van Amager gestrand, is nog niet vlot en zit vol water. Er is een nieuw contract tegen 28 procent als bergloon gesloten, tot zo lang het schip niet opbreekt.
NRC 241280
Kopenhagen, 22 december. Het Nederlandse schip ADRIANUS, kapt. Burghout, op Amager gestrand, reeds meermalen vermeld, is met assistentie van een Svitzer stoomboot vlot gekomen en hier binnengebracht. Een groot deel der lading werd gelost.
NRC 291280 Kopenhagen, 22 december. Het Nederlandse schip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Kotka naar Dordrecht, alhier binnengebracht, is zwaar lek en volgens rapport van de duiker heeft de bodem veel geleden; het moet lossen.

1881

AH 040581
Kopenhagen, 28 april. Het Nederlandse schip ADRIANUS, kapt. Burghout heeft heden, na volbrachte reparatie, de reis naar Dordrecht voortgezet.
AH 090581
Nieuwediep, 8 mei. Heden is alhier binnengekomen het Nederlandse schip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Kotka naar Dordrecht. Het is zwaar lek en werd met assistentie van Engelse vissers binnengebracht.
NRC 100581
Nieuwediep, 9 mei. Kapt. Burghout, gezagvoerder van het Nederlandse schip ADRIANUS, van Kotka, laatst van Kopenhagen, met hout naar Dordrecht bestemd, zwaar lek alhier binnen, rapporteert de 1e mei ’s nachts ongeveer 12 uur kregen wij op 57º NB 8º59’ OL 2 à 3 schokken, alsof het schip stootte, om 1 uur na middernacht de pomp peilende, bevonden wij 24 centimeter water in het schip en zetten dientengevolge de bemanning aan de pompen, welke om 5 uur ’s ochtends lens sloegen.
In de namiddag van 6 mei wies het water in het schip, zodat wij met alle pompen die aan boord waren, het water niet meester konden worden, waarom scheepsraad werd gehouden en besloten om van 2 Engelse vissersvaartuigen en die in onze nabijheid waren, hulp in te roepen, en nadat wij de vlag hadden gehesen, kwamen de schippers van genoemde vaartuigen aan boord. Er werd akkoord getroffen om 7 man over te geven om bij het pompen behulpzaam te zijn, en het schip in de eerste Nederlandse haven binnen te brengen voor een vergoeding van GBP 250. De 7e mei nam de lekkage meer toe, zodat bij aanhoudend pompen het water in het ruim vermeerderde. De 8e ’s nachts kregen wij het vuur van Kijkduin in het zicht, stelden onze koers op de uiterton van het Schulpengat, waar wij ’s ochtends om 4 uur de loods aan boord kregen, zetten de vlaggen op voor de sleepboot, die om 8 uur bij ons was en om 10 uur kwamen wij in het Nieuwediep.

1882

NRC 041182
IJmuiden, 2 november. Het Nederlandse schip ADRIANUS, kapt. J.K. Burghout, van Kotka alhier binnen en bestemd naar Schiedam, heeft de deklast verloren.
NRC 081182 Amsterdam, 7 november. De schepen ADRIANUS, kapt. J.K. Burghout, van Kotka naar Schiedam en THETIS kapt. Reents, van Bergen naar Vlaardingen, alhier aangekomen, zullen lossen, en de reizen als hier geëindigd beschouwen.

1883

NRC 311083
Amsterdam, 30 oktober. Het Nederlandse schip ADRIANUS, kapt. J.K. Burghout, van Croonstad naar Schiedam, is te Flekkero met verlies van de deklast binnen gelopen. Het heeft een orkaan doorgestaan.

1884

NRC 100784
Schiedam, 9 juli. Het grootste houtschip van de heren H.I. Plant & Co., de ADRIANUS, is hedennacht met volle lading, door de sleepboot SIMSON gesleept, de Nieuwe Waterweg in gekomen. Genoemd schip moest vroeger altijd te IJmuiden binnen komen.

1887

NRC 020887
Harlingen, 1 augustus. Het Nederlandse schip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Ornsköldsvik naar Schiedam, is bij Helsingfors aan de grond geraakt, doch zonder schade weer vlot gebracht. Er werd een akkoord gemaakt.
NRC 030887
Elseneur (opm: geen datum). Het Nederlandse barkschip ADRIANUS, kapt. Burghout, van Ornsköldsvik, is te Rungsted aan de grond geraakt. Met assistentie kwam het voor 2.500 Kronen weder af. Bij onderzoek werd het onbeschadigd gevonden.
NRC 140887
Elseneur, 11 augustus. De Nederlandse bark ADRIANUS, die tot bij Skagen geweest is en wegens tegenwind en storm terugkeerde, had verscheidene zeilen verloren.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1857
Bron: Book
Omschrijving: New York Marine Register year 1857

Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: American Lloyds 1859-1863