Inloggen
CLEMENS EN FLORENTINUS - ID 17768


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1873-02-02 / 1881-03-25 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Anderson, St. John - N.B., Canada
Werfnummer:
Launch Date: 1862-12-00
Delivery Date: 1863-01-00
Technical Data

Net Tonnage: 339.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 107.6 Feet (British) Registered
Beam: 26.2 Feet (British) Registered
Depth: 16.2 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1877
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1877 hermeten volgens de nieuwe meting, nu 290,80 nrt.

Datum 00-00-1911
Type: Conversion
Omschrijving: De BENJAMIN werd sinds 1911 gebruikt als schoolschip voor de Göteborg Sjömanna Sällskap en voer een aantal keren met circa 40 leerlingen tussen Zweden en Engeland.

Ship History Data

Date/Name Ship 1863-00-00 LIZZIE
Manager: George B . Shute, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: George B . Shute, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: VHFS
Additional info: Mogelijk had het schip hiervoor nog een eigenaar in Canada

Date/Name Ship 1865-00-00 LIZZIE
Manager: William Pugsley & Co., Newport (Mon.), Great Britain
Eigenaar: William Pugsley & Co., Newport (Mon.), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newport (Mon.) / Great Britain
Callsign: VHFS

Date/Name Ship 1873-02-02 CLEMENS EN FLORENTINUS
Manager: Florentinus Wibaut, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Florentinus Wibaut, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlissingen / Netherlands
Callsign: NKHM

Date/Name Ship 1881-00-00 BENJAMIN
Manager: John E. Olsson, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: John E. Olsson, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Additional info: sinds 1900: John E. Olssons Rederi AB

Date/Name Ship 1920-03-23 BENJAMIN
Manager: Ingvarsson & Grönquist, Malmö, Sweden
Eigenaar: Ingvarsson & Grönquist, Malmö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Malmö / Sweden
Additional info: in 1920 afgetuigd en in gebruik als kolenhulk te Malmö

Ship Events Data

1872-12-11: Damaged
AH 121272
Op 11 december 1872 kwam te Texel binnen de LIZZIE, kapt. Fisher, op reis van Middlesbro’ naar Newport, als bijlegger, lek, met verlies van boten en zeilen en schoon dek.
1873-02-02: Sold at auction
Advertentie. De makelaar Albs. Vinke te Amsterdam zal, als lasthebbende van zijn principalen, ten overstaan van de notaris G. Ruijs, op maandag 2 februari 1873, des namiddags te 6 ure, in het lokaal De Zwaan op de Nieuwendijk alhier publiek verkopen het snelzeilende gekoperde en kopervaste Engelse brikschip LIZZIE, gevoerd door kapt. J.K. Fisher, groot 339 Nederlandse gemeten tonnen, gebouwd in 1863, met al deszelfs rondhout, staand- en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals het is liggende aan de werf De Hoop, Binnenhaven te Nieuwediep. Het schip is inmiddels uit de hand te koop. Nadere informatiën bij de cargadoors Vinke & Co alhier of bij hun agenten Van Vliet & Co, cargadoors, Nieuwediep. (opm: gekocht door Wibaut te Vlissingen en verdoopt CLEMENS EN FLORENTINUS)
1880-11-18: Stranded
Amsterdam, 19 november. Het Nederlandse schip CLEMENS EN FLORENTINUS, kapt. De Breed, van Riga naar Middelburg, is volgens telegram van Elseneur d.d. 18 dezer, van zijn ankers geslagen en op de Zweedse kust gestrand. De grote mast is gekapt. Voor bergloon wordt 40 procent gevraagd.
1881-03-25: Sold to foreign country
Op 25 maart 1881 te Elseneur in veiling gebracht en voor NLG 2392 naar Goteborg verkocht, gerepareerd en verdoopt in BENJAMIN.
1911-00-00: History
Na enige tijd in Göteborg te zijn opgelegd, werd de brik in 1911 veranderd in schoolschip voor Göteborgs Sjömanna Sällskap en voer met 40 studenten, voornamelijk tussen Zweden en Engeland. Göteborg. In 1916 moesten de activiteiten van het schoolschip worden gestaakt.
1916, 29 december verkocht door John E Olssons Rederi AB in liquidatie aan John E Olsson, Göteborg. Het schip werd vervolgens opgelegd in Göteborg.
1920, 13 maart: verkocht aan scheepsmakelaar C G Carlström, Helsingborg, voor SEK 12.500.
1920, 23 maart: verkocht aan de handelsfirma Ingvarsson & Grönquist, Malmö, voor SEK 16.000. Het bedrijf meldde dat het schip was afgetuigd met alleen de ondermasten en bijbehorende want en was bedoeld om te worden gebruikt als kolenhulk in de haven van Malmö,
1916-12-29: Final Fate: Laid up

de BENJAMIN werd in december 1916 weer teruggenomen door Olsson en te Göteborg opgelegd. In 1920 verkocht aan Ingvarsson & Grünqvist te Malmö, daar onttakeld en gebruikt als kolenhulk. De hulk werd in 1932 te Viken gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.van Eijk als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1865 van de hoeker “Adriana Franciska”, ex Curaçao, ex Vertrouwen, gebouwd in 1826 te Maassluis, 126 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlissingen;

*    1856 t/m 1857 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen;

      deze twee opgaven kloppen niet met elkaar

*    1866 t/m 1870 van de “Adriana Wilhelmina”, ex Wilhelmina Adriana, ex Josine Louise, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen;

*    1874 t/m 1876 van de brik “Clemens Florentinus” ex Lizzie, gebouwd in 1863 te New Brunswick, 339 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Eijk, J. van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.H.G.Valk als gezagvoerder gedurende:

*   1867 van de kof “Britannia” ex Hendrika Jantina, gebouwd in 1861 te Veendam, 69 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1867 gezonken;

*   1868 van de schbrik “Entreprise”, gebouwd in 1858 te Veendam, 173 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1868 gezonken;

*   1869 t/m 1870 van de kof “Iris” ex Isabella, gebouwd in 1836 te Boom (België), 119 ton o.m., varend voor v/d Bey te Amsterdam;

*   1880 t/m 1883 van de brik “Janna” ex Bonne Madra, gebouwd in 1860 te Sestri, 350 ton o.m., varend voor P.Oosterhuis te Amsterdam. Het schip is in 1883 op de Manacles (Lizard) gestrand en wrak geraakt;

*   1884 van de bark “Anna & Bertha” ex Persia, gebouwd in 1862 te Brake, 440 ton o.m., varend voor P.Oosterhuis te Amsterdam. Het schip is in 1884 op Arpoë bij Kotka gestrand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Valk, D.H.G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.P.de Breed als gezagvoerder gedurende:

  • 1874 t/m 1877 van de schbrik “Jeane & Maria” ex Stella Matutina, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in 1877 op het rif van Domesnaes gestrand;
  • 1879 t/m 1881 van de brik “Clemens Florentinus” ex Lizzie, gebouwd in 1863 te New Brunswick, 339 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip werd te Elseneur afgekeurd wegens zware averij.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Breed, C.P. de

Afbeeldingen


Omschrijving: het schip rechts in de haven van Vlisisngen zou de CLEMENS EN FLORENTINUS kunnen zijn, maar zeker is dat absoluut niet.
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving:
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: Een tekening van de Zweedse brik BENJAMIN, ex-CLEMENS EN FLORENTINUS
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: Dit is de BENJAMIN als opleidingsschip, dus tussen 1911 en 1914
Collectie: Hagnéus, T. (Torsten)
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

Na enige tijd in Göteborg te zijn opgelegd, werd de brik in 1911 veranderd in schoolschip voor Göteborgs Sjömanna Sällskap en voer met ca. 40 studenten voornamelijk tussen Zweden en Engeland. In 1916 moesten de activiteiten als schoolschip worden gestaakt. 
1916, 29 december verkocht door John E Olssons Rederi AB in liquidatie aan John E Olsson, Göteborg.  Het schip werd vervolgens opgelegd in Göteborg.
1920, 13 maart: verkocht aan scheepsmakelaar C G Carlström, Helsingborg, voor SEK 12.500.
1920, 23 maart verkocht AAN DE  Handelsfirma Ingvarsson & Grönquist, Malmö, voor SEK 16.000.  Het bedrijf meldde dat het schip was afgetuigd met alleen de ondermasten en bijbehorend want. Het was bedoeld om te worden gebruikt als  kolenhulk in de haven van Malmö,

(info ontvangen van T. Hagneus)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten