Inloggen
ARIE CORNELIS - ID 17764


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-01-24 / 1918-11-15 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1910
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Unknown
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Dam, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1910-04-26
Technical Data

Gross Tonnage: 107.00 Gross tonnage
Deadweight: 93.00 lasts
 
Length 1: 23.40 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.93 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-01-24 ARIE CORNELIS
Manager: Rederij van het Zeilschip Dina Johanna, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij van het Zeilschip Dina Johanna, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFVC

Ship Events Data

1910-04-26: Gebouwd als zeillogger ARIE CORNELIS VL 187. Op 24-01-1918 in de vaart als vracht logger. Omgebouwd door de Gebr. de Haas te Maassluis.
1918-11-15: Bericht Hamburg 15 nov. 1918: Het bij Blomvaag gestrande schip "Arie Cornelis" zit met het achterschip onder water.
Rott. Nieuwsblad 4 dec 1918: Bergen, 22 Nov.1918 Woensdag j.l. is alhier door den Raad van de Scheepvaart behandeld het vergaan van het Nederl. zeilschip Arie Cornelis. Genoemd schip bevond zich op de reis van Rotterdam naar Bygstad met eene lading hoepels. Op de reis naar Bergen had men tijdens slecht weer een deel van den deklast verloren. Toen men den 3de November de reis van Bergen wilde voortzetten, ging een anker met 30 vaam ketting verloren. Men zette nu koers naar het Herlöfjord in de hoop alle fjorden open zouden zijn en men een passagiersboot zou treffen. die dezelfde koers had. Bij Skarvoen werd het vaartuig door een wachtschip aangehouden en gedwongen terug te keeren. Tegen den avond ging de wind liggen en liet men in het Ulvsundet het anker vallen, terwijl bovendien aan land nog een tros werd uitgezet. Toen evenwel later de wind weder opstak, brak de ankerketting, waardoor het schip op de klippen dreef en zo ernstig beschadigd werd, dat de bemanning genoodzaakt was het te verlaten. De Arie Cornelis was zoo diep gezonken. dat de zeeën er overheen sloegen. De helft van de deklast was toen reeds verloren gaan. Een bergingsstomer verleent assistentie. 22 november: de Ned. motorschoener "Arie Cornelis" is vlot en te Bergen binnen gebracht. CTL verklaard? In 1921 volgens Sweys uit de vaart of binnenvaart.
1925-00-00: Final Fate:
Op 01-09-1925 “Arie Cornelis” (KGFL) ( kapt. Salvesen) eig. J.A. Nilsen te Bergen (Noorwegen) In 1929 “Nordlys III” (KGFL) van I. Liseth. Florö, (Noorwegen) en Engine Fitted. In 1934 : Callsign LGWV en in 1937 “Nordlys III” (LGWV) van A/S M/S Nordlys III ( Joh. H.Gjæver, mgrs) Hammes (homeport Haugesund) (Noorwegen) 110brt / 60 nrt. In 1949 nog en LR daarna onbekend.