Inloggen
CLARA II - ID 17739


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-11-06 / 1918-10-03 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Werfnummer:
Delivery Date: 1903-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 106.00 Gross tonnage
Net Tonnage 2: 86.00 Net tonnage
 
Length 1: 25.93 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.41 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.89 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-12-1917
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 12-1917 omgebouwd voor gebruik in de vrachtvaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-11-06 CLARA II
Manager: A. v.d. Toorn Jzn, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: A. v.d. Toorn Jzn, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: NRGB
Additional info: Kapitein T. v.d. Zwan

Ship Events Data

1903-00-00: Gebouwd als houten haringzeilvisserijlogger "Petronella" SCH 46.
MOGELIJK NIET JUIST. BOUWJAAR CLARA II VERMOEDELIJK 1910 en SCH-36 niet 46.
1917-12-01: RN 01-12-1917: Rotterdam, 30 november. De houten zeilloggers CLARA II (SCH-46), van de rederij A. van der Toorn Jzn. en TROMP (MA-116), van het rederijkantoor voorheen M. Dirkzwager Gzn., resp. te Scheveningen en Maassluis, zijn uit de visserij genomen en zullen voor de algemene vrachtvaart worden omgebouwd. WAARSCHIJNLIJK SCH-36.
1918-10-03: Final Fate:
Vertrok op 30-09-1918 van Gothenburg naar Bergen (in ballast) , Op 3 oktober bij het inzeilen van de Korsfjord op weg naar Bergen tegen een klip gevaren. Nadat op 2 oktober, Lindenaes en s’avonds Obrestadbrekke was gepasseerd, werd besloten buiten Utsire om te gaan. Naar gissing bevond men zich in de ochtend van 3 oktober om 7.00 uur tussen Bömmelö en Slotterö. Het weer en het zicht waren slecht, tot tweemaal toe trachtte de schipper met een koers in de wal verkenning te krijgen, maar dat lukte niet. Wegens de slecht zicht durfde de schipper niet te lang op de wal aan te houden. Men stootte daarbij enige malen op een mijnenkabel, waarvan men spoedig weer los kwam. Teneinde uit het mijnengebied te geraken werd besloten om de Noord te gaan. In de middag omstreeks 2.00 uur klaarde het op, en is er weer in de wal gestuurd om een positie te verkrijgen, omstreeks half zes verkende men branding en land. Onmiddellijk hield de schipper om de Noord, het weer en zicht waren bij voortduring slecht, storm uit het Z.W. en de zeilen waren gereefd. Om 6 uur zag de schipper het licht van Marsten N.t.O. daarop aan gestuurd en voeren vlak langs Marstebö de rots, westelijk van Marsten gelegen. Toen de schipper Marsten Z.t.W; peilde op ongeveer 40 a 50 meter afstand, is er koers gezet O.t.N. Na ongeveer anderhalve mijl met een zevenmijls vaart te hebben afgelegd, stootte de “Clara II” met de kluiverboom tegen de rotsen van de Noordzijde van het vaarwater en bleef op de klippen zitten. Wel bleef het schip dicht , maar de zee sloeg over alles heen en men begreep dat het niet meer te redden was .De bemanning wist zich via de kluiverboom te redden op de rotsen. Het schip was weldra totaal wrak geslagen.

Afbeeldingen


Omschrijving: SCH-36
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname