Inloggen
ALBLASSERDAM - ID 176


Kroniekberichten

Datum 07 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 6 februari. Van de werf der heren Rijkée & Co., te Katendrecht (gemeente Rotterdam), liep heden middag met het beste gevolg de ALBLASSERDAM van stapel, welk schip op die werf is gebouwd onder toezicht van de heer J. de Hoog, van Amsterdam. De plechtigheid was ten 3 ure bepaald, doch uit aanmerking van de aanwakkerende oostenwind kon men zich daaraan niet houden, en lag het vaartuig reeds tegen half drie te water, waarbij alles met de meeste voorspoed in zijn werk ging.
De ALBLASSERDAM is het eerste ijzeren zeestoomschip dat op die werf van stapel loopt. Het is bestemd voor de grote kustvaart onder directie van de firma Vroege & De Wijs te Rotterdam. Kapt. C. Hoek zal het bevel over het stoomschip voeren. Het heeft een lengte van 230 Engelse voet, een breedte van 31½ Engelse voet en een diepte van 16½ Engelse voet. Het meet plm. 1.300 ton en zal van een compound machine van 108 NPK. worden voorzien door de Maatschappij De Maas te Delfshaven.

Afbeelding
Datum 22 april 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 april. Heden had met het beste gevolg de proeftocht plaats van het stoomschip ALBLASSERDAM, gebouwd, voor rekening van de heren Vroege en De Wijs, op de werf van de heren Rijkée & Co. te Charlois. Het schip liep, volle kracht stomende, een vaart van 10¼ mijl. De machine, compound systeem, met cilinders van 27 en 50 Engelse diameter bij 36 Engelse duim slag, vervaardigd bij de Maatschappij De Maas te Delftshaven, ontwikkelde een vermogen van 520 indicateur paardenkrachten.
(opm: de ALBLASSERDAM is op 24 april op de eerste reis van Rotterdam naar Bilbao vertrokken)

Afbeelding
Datum 07 mei 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 mei. Volgens een particulier bericht is het stoomschip ALBLASSERDAM de 5e mei van Bilbao herwaarts vertrokken.

Afbeelding
Datum 22 mei 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 mei. Het stoomschip ALBLASSERDAM is 20 dezer te Rostock aangekomen.

Afbeelding
Datum 20 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 september. Volgens een particulier bericht is het Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM, kapt. Hoek, de 14e dezer te Trangsund aangekomen.

Afbeelding
Datum 23 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 februari. Volgens een particulier bericht is het Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM, 6 februari van Banana naar Rotterdam vertrokken, de 21e dezer St. Vincent op de Kaap Verdische eilanden gepasseerd.

Afbeelding
Datum 29 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 februari. Volgens een particulier telegram is het stoomschip ALBLASSERDAM, van Banana naar Rotterdam, hedenochtend Madeira gepasseerd.

Afbeelding
Datum 08 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 maart. Het stoomschip ALBLASSERDAM, van Banana naar Rotterdam, passeerde heden namiddag om 16.30 uur Dover.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 augustus. Volgens een telegram van Bermuda via New York passeerde het stoomschip ALBLASSERDAM aldaar, en was 1 juli van Tabasco (Luzon Island, Filippijnen) naar Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 01 november 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 oktober. Volgens telegram is het stoomschip ALBLASSERDAM, gisteren te Malta van Sulina aangekomen en na kolen ingenomen te hebben, vertrokken naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 17 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 15 maart. Tussen hier en Harlingen, of liever tussen een Nederlandse en een Engelse onderneming, uitgaande van of gevestigd in de genoemde havenplaatsen, is sedert enige tijd weer een concurrentie geopend, die de aandacht verdient.
Elke 10 dagen namelijk vertrekt thans van hier naar Londen vice versa een eerste klasse stoomschip, varende onder Nederlandse vlag. Even als bij elke vroegere poging in deze geest, is nu de Engelse onderneming, die sinds lang haar boten tussen Londen en Harlingen in de vaart heeft, en zulks met zeer goed succes, dadelijk weer begonnen, haar tarief (dat bij het gemis van concurrentie door haar willekeurig hoger of lager wordt gesteld) zo aanzienlijk te verlagen, dat zij tijdelijk met schade moet werken, natuurlijk in de hoop en met de bedoeling, ook aan de nu gevormde concurrerende lijn de kop in te drukken, en dit geschied zijnde, onmiddellijk het oude, hoge tarief weer in te voeren.
Naar het zich laat aanzien, zal de Engelse maatschappij ditmaal het proces verliezen.
(opm: voor de dienst van Delfzijl op Londen werd het Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM gebruikt).

Afbeelding
Datum 30 maart 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Advertentie. Stoombootvaart Delfzijl – Londen v.v.
Het eerste klasse, onder Nederlandse vlag varende stoomschip ALBLASSERDAM, kapitein C. Hoek, groot 1.200 ton laadvermogen, vertrekt iedere 10 dagen van Delfzijl naar Londen vice versa (onvoorziene omstandigheden voorbehouden).
De tijd van inlading van de goederen te Delfzijl en Londen wordt heren afzenders vroegtijdig door ciculaires bekend gemaakt.
De ondernemers tevens agenten: F. Stratingh & Comp., Delfzijl. Pott & Smaal, Delfzijl.
P.J. Vos, kantoor Laan, Groningen.

Afbeelding
Datum 28 april 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Door het omvallen van een brandende lantaarn bij het lossen ontstond zaterdagavond te elf uur te Delfzijl brand in het voorruim van het stoomschip ALBLASSERDAM, van Londen aangekomen met jute, cement en thee; door het vlam vatten van de jute liet zich de brand ernstig aanzien, maar door het krachtig optreden met vijf, waaronder twee stoombrandspuiten en het flinke gedrag van kapt. Hoek en de officieren van het stoomschip, was men de brand na weinige uren meester; de door water en vuur beschadigde goederen werden gisteren gelost. Het schip heeft niet veel geleden.

Afbeelding
Datum 29 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 27 april. Enige honderden balen jute van de lading van het Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM zijn door vuur en water vernield, terwijl het cement onder de jute geladen, ook belangrijk beschadigd is.

Afbeelding
Datum 06 mei 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 4 mei. Na het lossen vertrekt het stoomschip ALBLASSERDAM van hier naar Rotterdam, alwaar de schade aan het schip veroorzaakt door de brand van 25 april l.l. zal worden hersteld.

Afbeelding
Datum 01 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping op zaterdag 7 november 1885, des namiddags ten 2 ure, in het Poolsche Koffiehuis aan de Hoofdsteeg te Rotterdam, ten overstaan van de deurwaarder Johan Coenraad Lach, van de ijzeren schroef-stoomsleepboot, genaamd ALBLASSERDAM, met zeer nette voorkajuit, gebouwd in 1880, lang 50 m., breed 3,80 m. en hol 2,10 meter, groot 26 tonnen, met complete inventaris, boot en machine van hoge drukking van de beste constructie stoomdruk, 5 atmosfeer, de ketel vervaardigd van Lemser platen. Te bezichtigen 4 en 5 november, in de Blaak nabij het postkantoor.
Zijnde inmiddels uit de hand te koop en te bevragen bij bovengenoemde deurwaarder op de Geldersche Kade, hoek Wijnhaven.

Afbeelding
Datum 25 januari 1886
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gravesend, 20 januari. Het Engelse vaartuig OPAL, met linnen naar Ipswich bestemd, geraakte onklaar van het op de boeien vastliggende Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM, kapt. Taat. Eerstgenoemd vaartuig verloor bezaansmast en tuig.

Afbeelding
Datum 11 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 april. Volgens telegram van de rederij is het stoomschip ALBLASSERDAM, kapt. Potjer, de 9e april van Pillau naar Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 08 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 4 maart. Het Nederlandse schip ALBLASSERDAM, van Shields naar Libau, is wegens het ijs hier in de haven gekomen.

Afbeelding
Datum 08 januari 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Brake, 5 januari. Het Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM, met 1500 ton erts, wordt hier gelost, aangezien Bremen in verband met ijsgang niet bereikbaar was.

Afbeelding
Datum 10 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Brake, 5 januari. Tengevolge van de hevige vorst wordt de vaart belemmerd. Het Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM, met 1500 ton erts, wordt hier gelost. dewijl het Bremen, werwaarts het bestemd was, niet kon bereiken.

Afbeelding
Datum 14 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Brake, 10 januari. Het Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM, bestemd naar Bremen, dat 1 januari hier wegens het ijs binnenkwam, wilde zaterdagavond na ontlossing de haven verlaten, doch had het ongeluk het roer te breken, weshalve het de reis niet kon vervolgen en eerst de schade herstellen moet.

Afbeelding
Datum 21 mei 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 20 mei. Volgens particulier bericht arriveerde het stoomschip ALBLASSERDAM van Rotterdam te Kroonstad met verlies van schroefbladen. Men is bezig de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zaandam, 17 oktober. Het Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM, hedennacht van Hernösand hier aangekomen, heeft bij Nauwerna (opm: Nauerna) aan de grond gezeten, doch kwam, na een gedeelte van de lading gelost te hebben weder vlot.

Afbeelding
Datum 19 mei 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Danzig, 16 mei. Het Nederlandse stoomschip FLORA is alhier bij het vertrek in aanvaring geraakt met het van Rotterdam komende Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM. De FLORA bekwam enige lichte schade aan bakboord verschansing, maar zette dezelfde dag de reis naar Amsterdam voort.

Afbeelding
Datum 05 april 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verkoop schepen

Het stoomschip ALBLASSERDAM van Vroege & de Wijs is voor GBP 4000 verkocht naar Zweden.

Afbeelding
Datum 10 april 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Blyth, 7 april. Van het alhier op de rede liggende Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM is tijdens storm het ankerspil gebroken en een anker en 30 vadem ketting verloren gegaan.

Afbeelding
Datum 12 april 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 11 april. Het Nederlandse stoomschip ALBLASSERDAM, groot bruto 929 ton en netto 564 ton, in 1883 op de werf der firma Rijkee & Co te Rotterdam gebouwd, is na onderzoek in het droogdok, dat gisteren plaats had, heden door de firma Vroege & De Wijs alhier voor GBP 4000 aan de firma Nelson te Gothenburg verkocht.

Afbeelding
Datum 16 april 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Nieuwe Waterwg vertrokken 15 april het stoomschip HILDUR GERTRUDE, ex stoomschip ALBLASSERDAM, naar Londen.

Afbeelding
Datum 10 januari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 10 januari. Het ijzeren Zweedse stoomschip ALEX O. NELSON ( ex. HILDUR GERTRUDE ex. ALBLASSERDAM) groot bruto 951 en netto 558 register ton in 1883 door de firma Rijkée & Co. hier gebouwd, is naar Rusland verkocht. Afgelopen jaar heeft dit stoomschip het special survey Nº 1 ondergaan.

Afbeelding