Inloggen
DOLFIJN - ID 1749


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5091511
Nat. Official Number: 974 Z GRON 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 69
Delivery Date: 1928-11-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 75
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz-Diesel Type (280x450)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 139.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 70.00 Net tonnage
Deadweight: 170.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 7800 Cubic Feet
 
Length 2: 30.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.19 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1952
Type: Lengthened
Omschrijving: Op verzoek van de S.S.M., waar het schip toen in charter voer, verlengd bij Scheepswerf Vuyk: Brt 175 Nrt 97 Dwat 210. Loa 37,43 Ll 36,37.

Datum 00-00-19??
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd met een 2 cil. Deutz dieselmotor van 100/120 PK, Type VM 145, nr. 225582/83.

Datum 00-00-1971
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Naar de binnenvaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1928-11-07 DOLFIJN
Manager: Tonnis Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart-Maatschappij 'Hoornsche Diep', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tonnis Tammes, Noord-Nederlandsche Scheepswerven N.V. en Berend Oeseburg
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMGJ
Additional info: Resp. 2/17, 13/17 en 2/17 deel.

Date/Name Ship 1929-04-26 DOLFIJN
Manager: N.V. Zeevaart-Maatschappij 'Hoornsche Diep', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart-Maatschappij 'Hoornsche Diep', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tonnis Tammes, Noord-Nederlandsche Scheepswerven N.V. en Berend Oeseburg
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMGJ

Date/Name Ship 1933-02-21 DOLFIJN
Manager: Hendrik Wladimir Albrecht Ernst Tuil, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Wladimir Albrecht Ernst Tuil, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMGJ
Additional info: Call sign 1934: PDRJ

Date/Name Ship 1937-08-23 DOLFIJN
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter de Leeuw van Weenen Jr., Wilsum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wilsum / Netherlands
Callsign: PDRJ
Additional info: 1947 thuishaven Dordrecht.

Ship Events Data

1928-10-02: Als DOLFIJN, zijnde een motorvrachtschip, groot 139.94 reg.ton, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Tonnis Tammes, reeder te Groningen voor 2/17 gedeelte, Berend Oeseburg, koopman te Groningen voor 2/17 gedeelte en de N.V. Noord-Ned. Scheepswerven te Groningen voor 13/17 gedeelte, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 974 Z GRON 1928 op 't achterschip, in achterkant achtererf aan bakboordzijde.
1928-11-08: NvhN 08-11-1928: Op de Eems heeft met goed gevolg proefgestoomd het op de Noord Ned. Scheepswerven te Groningen gebouwde m.s. „DOLFIJN" . Dit schip, groot 200 ton, is gebouwd voor rekening van den heer Tammes te Groningen. Het is voorzien van een 90 P.K. comp. Deutz Dieselmotor en behaalde een snelheid van 8 mijl.
1934-10-31: Onderweg van Porsgrund naar Ringkøbing met kalksteen. Aan de grond gelopen op 31-10-1934 op de westkust van Jutland.
Strandingsbehandeling in Hvide Sande op 31-10 en 01-11-1934. Strandingsrapport gedateerd op 09-11-1934. Om ongeveer 19.00 uur toen de DOLFIJN, die een loods aan boord had, naar binnen voer naar de sluizen bij Hvide Sande, liep het schip aan de grond. Door de zee en stroming werd het schip ongeveer 180 meter naar het zuiden tot Søndre Mole verplaatst, waar het bleef vastzitten. Het schip kwam later met hulp weer vlot. Verklaring: De oorzaak van het aan de grond lopen is hoogstwaarschijnlijk de lage waterstand.
Aanvullend op de officiële verklaring van Søulykke 1934 het volgende: Kapitein Tuil heeft dat wat er toen allemaal gebeurd is, vaak verteld. Ze hadden vóór Hvide Sande een loods aan boord gekregen. Deze man wachtte op een seintje van de wal. Toen ze van de wal toestemming kregen zijn ze naar binnen gevaren. Achteraf blijkt dat er nog te weinig water heeft gestaan. De reddingboot van Hvide Sande heeft daarna Mevrouw Tuil en haar dochtertje (1½ jaar) met een matroos van boord gehaald. Kapitein Tuil en zijn broer Jan Tuil zijn aan boord gebleven (voor schip en diefstal) Het bergingsvaartuig Bjørn uit Esbjerg heeft er voor gezorgd dat een deel van de lading is gelost en heeft het schip vlot getrokken en naar Esbjerg gesleept. Daar is het schip gerepareerd.
1942-12-15: Door de Duitsers in beslag genomen en in dienst voor de Hafenschutz-Flottille, IJmuiden. In 1943 voor de Wasserschutz-Polizei IJsselmeer en in 1945 terug aan de eigenaar.
1962-01-29: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het stoten van het
motorschip Dolfijn tijdens slecht weer door sneeuwbuien nabij Rönnerev. De
Dolfijn was beladen met 200 ton stenen op weg van Tegelen naar Stockholm.
Op 29 april had men te 09.15 uur het eilandje Bla Jungfrun dwars aan
stuurboord en de kapitein schatte de afstand op 1 mijl. De afstand is niet met
een peiling berekend. De koers stond recht aan op de prik van de ondiepte
Rönnerev en de geschatte afstand was ruim 6 mijl. Het zicht was goed en de
kapitein verwachtte de prik tijdig te zien. Hij voorzag geen moeilijkheden; hij
was ter plaatse goed bekend. Wellicht daardoor heeft hij zijn gegist bestek niet
gecontroleerd. De Dolfijn kwam te 10.20 uur in sneeuwbuien terecht en het zicht
werd zeer slecht. Maar hij bleef volle kracht doorvaren. De Dolfijn bleek
westelijker te staan dan de kapitein veronderstelde en stootte kort daarna nabij
Rönnerev. De kapitein gaf de gemaakte fouten toe maar de Raad rekent het hem
ernstig aan dat hij in Stockholm geen expert heeft ingeschakeld om een
certificaat van zeewaardigheid te krijgen hoewel hij wist dat het schip
bodemschade had en dat er enige lekkage was. Later bleek dat er meerdere
bodemplaten geheel of gedeeltelijk vervangen moesten worden.
Oordeel van de Raad is dat kapitein P. de L van W onzorgvuldig heeft
genavigeerd en daardoor schuld heeft aan het stoten maar houdt rekening met
de lange en goede staat van dienst en dat hij als eigenaar van de Dolfijn
financieel nadeel lijdt door de schade en het oponthoud van het schip bij de
reparatie daarvan. De Raad straft kapitein P. de L van W door hem de
bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd
van één week. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 4 april 1963
1964-05-25: Als DOLFIJN, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 496.47 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13219 d.d. 26-05-1964, liggende te Hardinxveld, door J. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, opnieuw van brandmerk 974 Z GRON 1928 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan s.b. zijde in voorwand kampanje. 10.25 m. uit hekplaat, 2.20 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan aangetroffen.)
1971-11-00: Uit de zeevaart.
1973-06-00: Final Fate:
Gesloopt door 'De Koophandel' te Nieuw Lekkerland.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1933
Kapitein: Tuil, Hendrik Wladimir Albrecht Ernst
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1938
Kapitein: Leeuw van Weenen, Pieter de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De DOLFIJN 1928 in de oorspronkelijke staat.
Collectie: Tammes, T.P.
Vervaardiger: Caron - Calois, Etaples

Omschrijving: DOLFIJN 31 oktober 1934 gestrand te Hvide Sande (Jutland)
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: DOLFIJN 31 0otober 1934
Collectie: Tuil, D. - Delfzijl.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De DOLFIJN 1928 deed tussen 1942 en 1945 dienst voor de Duitsers. Zo kwam het schip na de bevrijding weer terug.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Dolfijn 1928
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Dolfijn 1928 liggend voor de sluis te Lemmer.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Dolfijn 1928 na verlenging
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Dolfijn' 1928
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Dolfijn 1928
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DOLFIJN
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Gernaat, B. Th. (Ben)
Algemene informatie

AH 061134
Delfzijl, 5 november. Volgens alhier ontvangen bericht is het Nederlandse motorschip DOLFIJN, kapitein Tuil, met een lading kunstmest op weg van Skiën naar Ringkøbing, nabij Ringkøbing gestrand. De bemanning is gered. Assistentie bevindt zich ter plaatse.

AH 081134
Kopenhagen, 6 november. Het Nederlandse motorschip DOLFIJN (zie Avondblad 6 dezer) is nadat een gedeelte van de lading salpeter met behulp van het bergingsvaartuig BJÖRN aan land was gebracht vlot gekomen. Dit bergingsvaartuig zet na het schip vlot gebracht te hebben, thans koers met het motorschip naar Esbjerg.

AH 091134
Esbjerg, 8 november. Van het hier binnen gebrachte motorschip DOLFIJN (zie ochtendblad 8 dezer) werden op de strandingsplaats 1.100 zakken salpeter gelost en daarna met vrachtauto’s naar Ringkøbing vervoerd De rest van de lading zal hier in spoorwagens worden overgeladen, waarna het schip op de helling zal worden gezet.

AH 111234
Amsterdam, 10 december. Volgens een bericht uit Esbjerg is het na stranding aldaar binnengebrachte Nederlandsche motorschip DOLFIJN (Zie Avondbl. 9 Nov.) van de helling gelaten na de belopen schade te hebben hersteld. Het kan evenwel nog niet vertrekken omdat namens de bergingsmaatschappij op het vaartuig beslag gelegd is voor het verschuldigd hulp loon.

AH 191234
Esbjerg, 14 december. Het motorschip DOLFIJN is heden met lading naar Hohenhorn (nabij Rendsburg) vertrokken.

AH 281234
Delfzijl, 27 december. Het motorschip DOLFIJN, kapt. Tuil, liep alhier op weg van Hamburg met bestemming Antwerpen, beladen met asfalt, binnen met lichte motorschade. Het zal de schade bij de fa. Smid en Dinges herstellen.