Inloggen
ALIDA - ID 17273


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1815-02-15 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 181?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Hektjalk
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Built abroad
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 24.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1815
Datum agenda: 1815-02-15
Register nr: 18150018
Scheepsnaam: ALIDA
Type:
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Klasen, Jan
Plaats: Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Klasen, Jan
Opmerkingen: Eerste zeebrief
enig eigenaar

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1815-02-15 ALIDA
Manager: Jan Klasen, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Klasen, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands
Additional info: kapt. J. Klaassen

Date/Name Ship 1818-02-17 VROUW CATHARINA
Manager: Geert Jans Hooijman, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Jans Hooijman, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Date/Name Ship 1821-08-02 VROUW ANNA
Manager: Hermannus Jacob Harders, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hermannus Jacob Harders, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Ship Events Data

1822-04-05: Damaged
Amsterdam, 11 april. Het schip de VROUW ANNA, kapt. A.R. Spelden, den 5 april van Amsterdam naar Hull vertrokken, is op de Zuiderzee door zware storm overvallen en, na het kappen van het beste anker en touw, en het verliezen van enige zeilen, in de Lemmer binnengelopen.
1823-03-28: Stranded
Amsterdam, 6 april. Het schip de VROUW ANNA, kapt. A.R. Spelde (opm: tjalk, kapt. Albert Reint Spelde, beladen met weit [tarwe] en haver), van Tonningen (opm: Tönning) naar Amsterdam, is, in de gronden van het Juister Rif vervallen zijnde, na het kappen van een anker, touw en enige zeilen, door een ever (Duits type vracht- of vissersschip, hier de vis-ever nr. 20 uit Blankenese onder schipper Kasper Breekwold) gered en den 28 maart te Delfzijl binnengebracht, waarvoor deze bij uitspraak van goede mannen (opm: bij mondelinge overeenkomst) NLG 630 is toegekend. De lading, welke men vreest dat beschadigd zal zijn, moet gelost worden om het schip te repareren.

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1815-03-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ALIDA VAN DE PEKEL
Schipper: Klasen, Jan
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Zuidbroek 146.210.1820.68

DVD LII – 7776 - 7778
CEDULE en KOOPBRIEF

Naam schip de VROUW CATHARINA

plaats en datum acte Veendam, 28 februari 1820

type schip hektjalk

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

Eigenaar/aankoper Geert Jans Hooiman, schipper te Veendam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Geert Jans Hooiman, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 24 lasten van 2 tonnen

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating indertijd gebouwd te Oude Pekela

plaats / datum registratie Veendam, 29 februari 1820

nummer registratie deel 1 folio 27, recto, vak 7

notaris Mr. Berend Trip, vrederechter te Veendam

prijs

Bijzonderheden:

Het schip ligt thans te Veendam en is gekocht door Geert Jans Hooiman.
De koopbrief wordt getoond.






researcher/datum research: ML / 290711

Naam VROUW CATHARINA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1820
Toegang 146
Inventaris 210

GRONINGER ARCHIEVEN Appingedam 143.265.016
IMGP 9640 / 9641

ACTE KOOP / VERKOOP

Naam schip ex- DE VROUWE CATHARINA,
thans DE VROUWE ANNA

Plaats en datum acte Veendam, 2 augustus 1821

Type schip hektjalk

Bouwwerf/verkoper Geert Jans Hooiman, kapitein te Veendam

Eigenaar/aankoper Harmannus Jacobus Harders, koopman te Delfzijl

Grootte in tonnen / lasten 24 buitenlandse commercielasten

Afmetingen

Plaats / datum registratie Veendam, 6 augustus 1821

Nummer van registratie deel 2, folio 22, verso, vak 5 en 6

Vervolgregistratie Delfzijl, 8 augustus 1821 (geexhibeerd)

Notaris Mr. Michael van der Tuuk, notaris te Veendam

Prijs NLG 600,-

Bijzonderheden:

De hektjalk wordt verkocht met volledige inventaris …invoegen door de verkoper is bevaren en thans is liggende in het Oosterdiep te Veendam.
De acte is gepasseerd ten huize van de logementhouder Evert van Linge te Veendam, ook optredend als getuige, alsmede als getuige door Willem Hegge, koopman te Wildervank.
Deze notaris vermeld dat de acte wordt uitgegeven voor Eerste Expeditie.

17.02.1818 nieuwe zeebrief voor de VROUW CATHARINA, kapt-eigenaar G.J. Hooijman,
De zeebrief van 25.02.1817 (niet aangetroffen) werd vervallen verklaard wegens wisseling van kapitein. De vorige was J. Klaassen op de ex-VROUW ALIDA; van J. Klaassen is geen eerdere zeebrief gevonden.
22.08.1821 nieuwe zeebrief voor de VROUW ANNA, aangevraagd door H.J. Harders, Delfzijl, voor kapt. A.R. (= Albert Reints) Spelde

Researcher/datum research: JDvdB / 100613

Naam
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1821
Toegang 143
Inventaris 265

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Appingedam 143.234.110
DVD L – 234-239 – foto 7057 - 7067

Scheepsverklaring

Naam schip VROUW ANNA

plaats en datum acte Appingedam, 29 maart 1823


Verscheen voor Mr. H.P.B. Taure, president van de Regtbank van Eerste Aanleg te Appingedam
Albert Reint Spelde, schipper van de Nederlandse tjalk VROUW ANNA, onderweg van Tonningen naar Amsterdam op 28 maart te Delfzijl als noodhaven binnengelopen.
Hij was 12 november 1822 op de rede van Spieker bij Tonningen met laden begonnen. Hij laadde in totaal 137 tonnen weit en 37 tonnen haver. Daarna werd in Katenzapf voor dezelfde koopman nog 672 tonnen haver geladen; op 28 november was het schip beladen.
Vanwege de weersomstandigheden kon het schip niet vertrekken, waarna het in de haven van Tonningen is teruggekeerd om op 21 december voor het pakhuis van de koopman te gaan liggen, waar op 30 en 31 december 460 tonnen haver werden gelost.
Op 12 maart 1823 begon men weer met laden en op 24 maart vertrokken ze naar de bestemming.
Vervolgens strandde het schip in de branding op het Juisterrif. Toen hij een everman (opm: schipper van een ever) naar de wal zag varen hees hij de noodvlag, waarop hij 1000 gulden betaalde en assistentie kreeg om het schip weer in veilig water te krijgen.
Volgt verder een uitleg hoe de bevrijding tot stand kwam. Met verdere perikelen en schade aan schip en zeilen. Op 26 maart kon hij weer verder varen, daarbij geassisteerd door de ‘everman’ die mede pompte, en op 28 maart ging hij in de Bogt van Watum (opm: bij Delfzijl) ten anker, en vandaar later die dag ‘op de pompen’ naar Delfzijl gevaren, waar hij van de heer Timmer twee pompers kreeg.

Deze scheepsverklaring werd mede ondertekend door stuurman Peter Petersen (32), wonende te Tonningen, en kok Remmert Geerts Venema (21), wonende te Veendam.
Ook verscheen Kasper Breekwold (31), visser en schipper bevarende de visever nr. 20, uit Blankenese. Deze verklaarde dat hij een lading inhad van grote waarde, waardoor het riskant was om de tjalk te bergen. Hij deed verslag van zijn maatregelen, maar nu schip en lading zijn gered maakt schipper Spelde zwarigheid.

29 maart 1823 te Appingedam geregistreerd


Zie verder akte 112 en 517

researcher/datum research: GM / 23.08.2011

Naam VROUW ANNA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1823
Toegang 143
Inventaris 234