Inloggen
REX - ID 16789


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-00-00 / 1918-12-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1917
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. de Haas, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1917-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 115.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 101.00 Net tonnage
Deadweight: 175.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.18 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.45 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1917-00-00 REX
Manager: J. Haak, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Haak, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Kapt. J. de Heer.

Ship Events Data

1918-12-01: Final Fate:
Op 1 december 1918 is het zeilschip "Rex" tijdens mist ongeveer 5 mijl bezuiden Kaap Barfleur gestrand en later wrak geworden.
Op 1 december 1918 vertrokken van Le Havre met een lading stukgoed waaronder lucifers en hout, bestemming Bordeaux. De Franse zeilaanwijzingen waren aanboord, die summier vertaald konden worden door de schipper. Bovendien had hij van de Franse Marine instructies gekregen, welke hij vertelde, moest opvolgen. Ook was er een klein-bestekkaart van de te volgen route aanboord. Bij vertrek was de wind Z.O. Men zette van de buitenton koers W.N.W. per kompas, waarbij de kapitein er op rekende door de stroom N.W.t.W op te gaan. Hij maakte deze berekening uit de positie waarin hij zich bij het uitvaren ten opzichte van enige ten anker liggende stoomschepen bevond. Met de stromingen langs de Franse kust was hij weinig bekend. Om 10.00uur werd het dik van de mist en had men sedert dien geen verkenning meer. Omstreeks 12.30 uur liep de wind naar het Z.W. topzeilkoelte, en maakte de "Rex" ongeveer 5 mijl vaart, men bleef deze koers en vaart houden. De kapitein gaf om 18.45uur de wacht over aan de stuurman en begaf zich naar beneden. Te 19.00 uur liep het schip vast op de rotsen bij hoogwater. Men stakelde om hulp er kwam die echter niet kwam opdagen. Al spoedig begon de "Rex" water te maken. Bij laag water, toen het schip droog zat, viel het over op één zijde, waarop het door de bemanning werd verlaten. Het schip bleek gestrand te zijn bij Blanderés op 1 mijl Noord van het licht van Réville. Men peilde bij het optrekken van de mist Barfleur in het N.N.W.. Eerst na 2 dagen kwam een sleepboot van de Franse Marine te hulp uit Cherbourg. Het gelukte echter niet de "Rex" af te brengen. Later werd het weer slechter en brak het schip nagenoeg doormidden. Een deel van de lading heeft men kunnen bergen. De "Rex" is geheel wrak geworden. De Raad schrijft de stranding toe aan nalatigheid van de Kapitein. Hoewel deze ramp niet door de algehele ongeschiktheid van de kapitein is veroorzaakt, is de raad van oordeel, dat bij het verlenen van dispensatie er zoveel mogelijk voor gewaakt moet worden, dat deze wordt verleend aan schippers die door hun gebrek aan kennis en ervaring ongeschikt zijn op moeilijke trajecten als het varen tussen Franse havens in het kanaal het commando uit te oefenen.