Inloggen
ANNA EN BERTHA - ID 16777


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1878-08-00 / 1884-10-29 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1862
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ide Oltmanns Witwe, Brake, Oldenburg
Launch Date: 1862-09-17
Technical Data

Net Tonnage: 440.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 37.20 Meters Registered
Beam: 10.00 Meters Registered
Depth: 4.27 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1877
Type: Remeasurement
Omschrijving: Bij gebrek aan afmetingen volgens de Nederlandse meetbrief zijn lxbxh ontleend aan het register van Bureau Veritas 1883.

Datum 00-00-1880
Type: Remeasurement
Omschrijving: omstreeks 1880 hermeten volgens nieuwe meting, dan 404 ton netto.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-08-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: ANNA EN BERTHA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Costa en Bueno, da
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige zb
1878-08-23 gunstige beschikking uitreiking zb68-1878-08-22

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1862-00-00 PERSIA
Manager: Ferdinand Laeisz, Hamburg, Hansestadt Hamburg
Eigenaar: Ferdinand Laeisz, Hamburg, Hansestadt Hamburg
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Hansestadt Hamburg
Additional info: vlag sinds 1871 Germany

Date/Name Ship 1878-08-00 ANNA EN BERTHA
Manager: Firma Gebr. Wittering, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. Wittering, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDPQ

Date/Name Ship 1883-06-25 ANNA EN BERTHA
Manager: P. Oosterhuis, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: P. Oosterhuis, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDPQ
Additional info: gekocht voor NLG 8.100,-

Ship Events Data

1883-06-25: Sold at auction
Advertentie. P.H. Craandijk en J.F.L. Meijes, makelaars, zullen op last hunner principalen, op maandag 25 juni 1883, in het Lokaal Frascati in de Nes alhier, te 3 uren precies, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, presenteren te verkopen het extra snelzeilend, welbekende Nederlandse barkschip ANNA EN BERTHA, gevoerd door kapt. K. Wijtsma, groot 404 tonnen, en dat met al zijn staand en lopend tuig en verdere toebehoren, als verder bij inventaris zal worden vermeld.
Genoemd schip is zeer geschikt voor de houtvaart, staande geheel ledig en ligt aan de Werf Concordia van de heer W.A. Huygens, Oostenburgervoorstraat, alhier. Is inmiddels uit de hand te koop en mede te bevragen bij de heren Van Tubergen en Daam, cargadoors alhier.
1884-10-29: Final Fate:
Op reis van Kroonstad met een lading planken, mede aan dek, naar Zaandam is de ANNA EN BERTHA op 29 oktober 1884, des morgens te 8 uur, bij hevige zuid-zuid-westerstorm en hoge zee gestrand en wrak geslagen bij Kotka (Finse Golf) in positie 60º17'NB en 27º31'OL. De acht opvarenden kwamen veilig aan land en de lading kon worden geborgen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Wytsma als gezagvoerder gedurende:

*   1864 t/m 1867 van de galjoot “Cornelia & Suzanna” ex Meika Jacoba, gebouwd in 1856 te Veendam, 147 ton o.m., varend voor C.ten Horn te Veendam;

*   1868 t/m 1875 van de sch.brik “Julius” ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor Heijdeman & Houck te Amsterdam;

*   1876 t/m 1878 van de 3/msch “Henriëtte” ex Julia, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 356 ton o.m., varend voor de Gebr. Wittering te Amsterdam;

*   1879 t/m 1883 van de bark “Anna & Bertha” ex Persia, gebouwd in 1862 te Brake, 440 ton o.m., varend voor de Gebr. Wittering te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Wytsma/Wijtsma, K.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.H.G.Valk als gezagvoerder gedurende:

*   1867 van de kof “Britannia” ex Hendrika Jantina, gebouwd in 1861 te Veendam, 69 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1867 gezonken;

*   1868 van de schbrik “Entreprise”, gebouwd in 1858 te Veendam, 173 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1868 gezonken;

*   1869 t/m 1870 van de kof “Iris” ex Isabella, gebouwd in 1836 te Boom (België), 119 ton o.m., varend voor v/d Bey te Amsterdam;

*   1880 t/m 1883 van de brik “Janna” ex Bonne Madra, gebouwd in 1860 te Sestri, 350 ton o.m., varend voor P.Oosterhuis te Amsterdam. Het schip is in 1883 op de Manacles (Lizard) gestrand en wrak geraakt;

*   1884 van de bark “Anna & Bertha” ex Persia, gebouwd in 1862 te Brake, 440 ton o.m., varend voor P.Oosterhuis te Amsterdam. Het schip is in 1884 op Arpoë bij Kotka gestrand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Valk, D.H.G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Klaas Visser werd per 18 november 1857 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman (schip niet genoemd). Zijn contributie werd voldaan door zijn vrouw Grietje Huitema, geboren 22 april 1828. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 kind (naam niet genoemd, geb. 09 augustus 1857). Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse met vlagnummer 005029-fol.023.

Klaas R.Visser werd per 16 maart 1871 met vlagnummer H5 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was "de Haan", boekhouder G.A.Kramer te Amsterdam. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Grietje Huitema, geboortedatum niet vermeld.

Klaas R.Visser, 67 jaar, wonende te Amsterdam, verzocht in de herfst van 1896 om een uitkering van ¦600,- uit te betalen in 8 halfjaarlijkse termijnen. Daartoe werd toestemming verleend028-fol.129.

Op 24 februari 1894 adresseerde het College een brief inzake contributiebetaling aan K.P.Visser, Groote Wittenburgerstraat 791 voor te Amsterdam. Brieven dd.09 maart en 29 juni 1896 waren gericht aan hetzelfde adres. De laatste brief betrof een vrijstelling van contributiebetaling033.

 

K.Visser was met vlagnummer H5 lid van het College in de periode 1871-1902034.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnr       periode   type          naam van het schip                                boekhouder/reder

      H5     1872-1876 2/m sch.   de Haan (ex Goeverneur van Ewijk)   G.A.Cramer, Amsterdam

                    1877    2/m sch.   de Haan (ex Goeverneur van Ewijk)   Cramer, Haighton & Co, Harlingen

                    1879    bark          Emma (ex Elisabeth, ex Helios)                    Jan Foekens, Harlingen

                  1880-1882 sch.br.       Willem                                                     Zeilmaker & Co, Harlingen

                  1885-1886 sch.           Maria                                                       J.van Oven, Amsterdam

                  1887-1891 brik           Nerva (ex Idelette)                                 Bouwmeester, Borsius & van der Leijé,

                                                                                                                            Middelburg

                  1901-1902 bark          Ems                                                          J.J.Wegener, Groningen

 

K.R.Visser was van 1881-1883 kapitein van de houten topzeilschoener “Willem”, gebouwd als schoenerbrik in 1853 door D.& L.Alta te Harlingen, 194 (171) ton, varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. 025.

 

Bouma025 vermeldt K.R.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1875 t/m 1876 van het 3/msch “De Haan”, ex Gouverneur van Ewijck, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor G.A.Cramer te Amsterdam;

*   1877 voor hetzelfde schip maar nu varend voor de erven G.A.Cramer te Amsterdam;

*   1878 voor hetzelfde schip maar nu varend voor voor Cramer, Haighton & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1878 te Dagerort afgekeurd;

*   1880 van de bark “Emma” ex Elisabeth” ex Helios, gebouwd in 1852, bouwlocatie niet vermeld, 285 ton o.m., varend voor J.Foekens te Harlingen. Het schip is bij Domesnaes gestrand;

*   1881 t/m 1883 van de brik “Willem”, gebouwd in 1853 te Harlingen, 191 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip is in 1883 op reis van Dundee naar Memel verlaten;

*   1886 t/m 1887 van de 2/msch “Maria”, gebouwd in 1860 te Veendam, 148 ton o.m., varend voor J. van Oven C.A.z te Amsterdam;

*   1888 t/m 1892 van de brik “Nerva” ex Idelette, gebouwd in 1866 te Prince Edward Island, 298 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v.d Leyer te Middelburg. Het schip werd in 1894 gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.320         In een monsterrol te Harlingen dd 1861 (geen nadere datum vermeld) van de pink “Dirkje Adema” onder commandeur Hendrik Wildts wordt vermeld als “1st mate” Klaas Visser uit Harlingen , 32 jaar.

                    In een overeenkomstige rol uit 1862 staat hij als “1st mate” Klaas R.Visser, 33 jaar uit Harlingen

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Visser, Klaas R.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 5
Overige informatie: *ca. 1829

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2018
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Dr. P.M. Pawlik, Von der Weser in die Welt, II/489
registers Bureau Veritas
verlieslijst 1884 Rijkswaterstaat
Kronieken Marhisdata