Familiegegevens en opleiding
Egbert werd geboren 21 april 1833 te Veendam als zoon van de boekdrukker Ties Egberts Mulder en Reina Jans Sap.
Egbert trouwde op 22 mei 1856 te Veendam als schipper met Catharina Veenhorst, geboren te Veendam 26 november 1834 als dochter van de koopman Jacobus Venhuizen Veenhorst en Ida Harms Bosscher. Catharina overleed op 15 mei 1905 te Veendam, 70 jaar.
Egbert overleed op 20 juni 1915 te Veendam, 82 jaar, weduwnaar.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Egbert vermeld als schipper in 1856, 1858, 1861, 1862, 1864, 1867, 1868, 1871, 1873, 1874, 1875 en zonder beroep in 1884, 1885, 1888, 1895, 1896, 1902, 1905, 1915.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
E.T.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 114 in de periode 1866 t/m 1901.
E.T.Mulder was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer K4 resp. 82 in de periode 1857 t/m 1885.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.T.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1861 van de 2-mastschoener “Stuurmans Harmonie”, gebouwd in 1856 te Muntendam, 153 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd door E.T.Mulder in 1862 herdoopt in “Harmonie”;
* 1862 t/m 1864 van de 2-mastschoener “Harmonie” ex Stuurmans Harmonie, gebouwd in 1856 te Muntendam, 153 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
* 1865 t/m 1867 van hetzelfde schip maar nu varend voor T.Mulder te Veendam.`Het schip werd in 1867 verkocht te Buenos Ayeres
* 1868 t/m 1870 van de schoener brik “Catharina”, gebouwd in 1867 te Wildervank, 219 ton o.m., varend voor W.& P.Pieters te Amsterdam;
* 1871 t/m 1877 op hetzelfde schip maar nu varend voor J.M.Meihuizen te Wildervank;
* 1879 van de bark “Jan Melchior” ex George Henry, gebouwd in 1865 te Pwllhli, (havenplaats in NW.Wales aan de Tremadog Bay) 421 ton o.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank. Het schip werd in 1879 verkocht naar Duitsland;
* 1880 t/m 1883 van de schoenerbrik “Catharina”, gebouwd in 1867 te Wildervank, 219 ton o.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank.
In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt E.T.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Stuurmans Harmonie” met vlagnummer K4 resp. 82.
In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat E.T.Mulder als gezagvoerder van de “Catharina” met vlagnummer 82.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaarmuseum te Groningen vermeldt.
29 januari 1855, kof “Frouwina Elizabet”, kapitein Meilof Jans de Jonge, stuurman Egbert Mulder, 22 jaar uit Veendam,
30 januari 1865, schoener “Harmonie”, schipper Egbert Tiessens Mulder, 32 jaar uit Veendam.
01 juni 1881, schoener “Catharina”, kapitein Egbert T.Mulder, 48 jaar uit Veendam.
Overige bijzonderheden
Harlinger Courant dd 19 oktober 1874, Scheepvaartberichten
Uitgegaan:
“Emden 12 Oct. Aurora , T.E.Mulder, Noorwegen”
Het Jaarverslag 2002 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela vermeld de volgende schenking:
“De toeëigening des Verlossers en het wezen des geloofs door E.T.Mulder, rustend zeekapitein te Veendam. Snelpersdruk van A.Mulder, Pekela (1892).
Egbert Ties Mulder (1833 – Veendam – 1915) was van 1868-1877 en van 1880-1883 schipper van de schoenerbrik Catharina van rederij W.& P.Pieters, Amsterdam, en J.M.Meihuizen & Zoon, Wildervank. Hij liet het boekje drukken bij zijn broer, Albert Ties Mulder (Veendam 1844 – Oude Pekela 1915, boekdrukker te Oude Pekela.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
L.Hoogerwerff 1869-1870 DOURO
1870-1874 ZEUS
1876-1876 KONING WILLEM III
1876-1879 AMELIA
1883-1883 CATHARINA
Bouma025 vermeldt L.Hoogerwerff als gezagvoerder gedurende:
* 1870 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor van Hartwegen & den Breems te Vlaardingen;
* 1871 t/m 1874 van de 2/msch “Zeus” ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;
* 1875 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* 1877 t/m 1879 van de 2/m sch. “Amelia” ex Koning Willem III, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 188 ton o.m., varend voor J.W.Muurling te Vlaardingen. Het schip is in 1879 op de kust van Mexico verongelukt;
* 1883 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor Lels & van Dam te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Denemarken;
* 1885 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam;
* 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Engeland;
* 1892 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In september 2002 kreeg ik van mevr. Blokland-Visser uit Papendrecht een “Bewijs van Ontslag” van Daniël Hoogerwerff, opgesteld door de Waterschout van Rotterdam en gedateerd 16 oktober 1887. Hij had onder kapitein L.Hoogerwerff (zijn vader) een reis gemaakt als kajuitjongen naar de Oostzee en was op 07 juni 1887 vertrokken.
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Uitgegaan:
“Lissabon 2 Jan. Amelia, L.Hoogerwerff Az, Vlaardingen.”