Inloggen
ZEEBLOEM - ID 16198


Kroniekberichten

Datum 24 september 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Nieuwendam, 22 september. Heden is van de werf van de scheepsbouwmeesters W. & A.H. Meursing alhier, te water gelaten het brikschip ZEEBLOEM, groot 415 tonnen of 220 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. T.D. Gollards.

Afbeelding
Datum 05 januari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 november. Vrachten blijven goed gesoutineerd. De successievelijk aankomende schepen vonden dadelijk voordelig emplooi en er zal voor de afvoer van de 9 december te veilen producten weer spoedig scheepsruimte benodigd zijn. Sedert het vertrek van de laatste mail kwamen de volgende charters tot stand.
Naar Rotterdam: Nederlands ROTTERDAM en AUSTRALIE à NLG 100 voor suiker en NLG 95 voor koffie, de eerste te Cheribon en Passaroeang, de laatste te Semarang te laden; CORNELIA MATHILDA NLG 100 voor suiker, NLG 95 voor rijst, hier te Tagal en Passaroeang in te nemen; DOELWIJK NLG 100 voor suiker, NLG 95 voor koffie, te Semarang en Tagal in te nemen; WHAMPOA NLG 100 voor suiker, NLG 95 voor koffie, te Semarang te laden; MARIA ADRIANA NLG 102 ½ voor suiker, te Soerabaja; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN NLG 100 voor suiker en rijst, NLG 130 voor arak, NLG 110 voor huiden, hier en in de Oosthoek te laden. Engels ZULEIKA werd tot geheime condities opgenomen, om in de Oosthoek te laden.
Naar Amsterdam: Nederlands STAATSRAAD VAN EWIJCK NLG 100 voor suiker, NLG 80 voor tabak, te Soerabaja: ARIA EN BETSY en AMSTELSTROOM NLG 102½ voor suiker, NLG 130 voor arak, NLG 95 voor rijst, de eerste hier en in de Oosthoek, de tweede hier en te Cheribon te laden; BALTIMORE NLG 102½ voor suiker, NLG 100 voor rijst; ZEEBLOEM NLG 100 voor suiker en rijst, hier en te Passaroeang in te nemen.
Onbevracht zijn nog Nederlands OTTO en VREDE.

Afbeelding
Datum 06 februari 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia,15 januari. (per telegram, Reuters Office) Aangekomen schepen: AMAZONE, kapt. Cramer; ANNA SOPHIA, kapt. Hoekstra; CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Swart; JAN VAN BRAKEL, kapt. De Roever; JOHANNA ANTONIA, kapt. Withof; KOOPHANDEL, kapt. Muller; SAMARANG (ex EUTERPE), kapt. De Groot; VOORUIT, kapt. Logger; NIEUWE WATERWEG II, kapt. Von Lindern.
Vertrokken schepen: CANDATI, kapt. Krijnen; CORNELIA MATHILDE, kapt. Wulp; MARIA ADRIANA, kapt. C.J. Itz, ZEEBLOEM, kapt. Gollards; ISAAC DA COSTA, kapt. Klein.
De LAURA EN ADÈLE (ex GRAAFSTROOM), kapt. Lund, is Anjer gepasseerd.
Een ander telegram meldt nog de aankomst vóór 15 januari van de volgende schepen: LAURA EN ADÈLE, kapt. Pohlmeijer, van Sunderland; MEPPEL, kapt. Van Dam (opm: brik, kapt. S. Stikkel van Dam), van Cardiff naar Singapore, en KANAGAWA, kapt. Ouwehand van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 09 juni 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn voor de overvoer van steenkolen aangenomen de navolgende alhier te huis behorende schepen, als:
van Cardiff naar Onrust: NIJVERHEID, kapt. C. Schaap, tot NLG 25,96 voor 780 Engelse tons; OTTO, kapt. S. Stehman Tresling, tot NLG 28 voor 850 tons; MARIA DIEDERIKA, kapt. A. van Marion, tot NLG 28,70 voor 810 tons.
van Cardiff naar Soerabaja: AEROLIET, kapt. M.J. van der Eb tot NLG 27,75 voor 750 tons; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. J.W. Möller, tot NLG 27,99 voor 1.700 tons, alles per ingenomen last.
Bovendien zijn nog te Amsterdam aangenomen de schepen TELANAK en ZEEBLOEM, respectievelijk voor 900 en 520 tons.

Afbeelding
Datum 10 juli 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. Bij de op de 7e dezer plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, hebben zich aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij de volgende 53 schepen aangeboden: KRIMPEN AAN DE LEK (371 last), naar Amsterdam, NLG 91, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 89,98, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 89,98; JOHANNES LODEWIJK (399 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 84,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,95; JASON (438 last), naar Rotterdam NLG 90, Schiedam NLG 90; STAD DELFT (399 last), naar Amsterdam NLG 86,93, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 94,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,93, HENDRIKA (397 last), naar Amsterdam NLG 97,40, Rotterdam NLG 94,40, Dordrecht NLG 94,40, Middelburg NLG 97,40, Schiedam NLG 94,40; JOHANNA CHRISTINA (375 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 84,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,95; KINDERDIJK ( 359 last), naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 89,98, Middelburg NLG 92, NLG 89,98; GRAAFSTROOM (399 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 84,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,95; GRONDWET (396 last), naar Rotterdam NLG 90, naar Middelburg NLG 88,70; LAURENS COSTER (692 last), naar Amsterdam NLG 84, Rotterdam NLG 81,82, Dordrecht NLG 81,82, Middelburg NLG 81,82, Schiedam NLG 81,62; PHILIPS VAN MARNIX (800 last), naar Amsterdam NLG 84,60, Rotterdam NLG 83, Dordrecht NLG 83, Middelburg NLG 83, Schiedam NLG 83; AEROLIET (354 last), naar Amsterdam NLG 96, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 92, Middelburg NLG 94, Schiedam NLG 91; ALLEGONDA JACOBA (370 last), naar Amsterdam NLG 91,90, Rotterdam NLG 86,90, Dordrecht NLG 88,90, Middelburg NLG 91,90, Schiedam NLG 88,90; SINDBAD (254 last), naar Amsterdam NLG 100; JACOBA CORNELIA (260 last) naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 89,94, Schiedam NLG 89,94; KOFFIJBOOM (687 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,98, Dordrecht NLG 84,98, Middelburg NLG 84,98, Schiedam NLG 84,98; HENRIETTA GERARDINA SUSANNA (303 last) naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 89,94, Schiedam NLG 89,94; ’S GRAVENHAGE (1058 last), naar Amsterdam NLG 82,92, Rotterdam NLG 81,81, Dordrecht NLG 81,81, Middelburg NLG 81,81, Schiedam NLG 81,81; NOORD-BRABANT (389 last), naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 86,95, Dordrecht NLG 87, Middelburg NLG 90, Schiedam NLG 86,95; LICHTSTRAAL (794 last), naar Rotterdam NLG 82,82, Dordrecht NLG 83,38, Schiedam NLG 82,82; JACOBA HELENA (389 last), naar Amsterdam NLG 91,90, Rotterdam NLG 86,80, Dordrecht NLG 87,30, Middelburg NLG 90, Schiedam NLG 87,30; TWEE GEZUSTERS (293 last), naar Amsterdam NLG 93,90, Rotterdam NLG 88,70, Dordrecht NLG 98,20, Middelburg NLG 91,90, Schiedam NLG 89,20; DOELWIJK (435 last), naar Rotterdam NLG 88,92, Schiedam NLG 89,20; JOHANNA (377 last), naar Amsterdam NLG 89, Rotterdam NLG 87, Dordrecht NLG 87, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 87; ALBLASSERDAM (371 last), naar Amsterdam NLG 88,50, Rotterdam NLG 84,50, Dordrecht NLG 86,50, Middelburg NLG 87,50, Schiedam NLG 85,50; YEDO (399 last), naar Amsterdam NLG 96, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 92, Middelburg NLG 93, Schiedam NLG 91; BATAVIA (243 last), naar Amsterdam NLG 89,48; QUATRE-BRAS (160 last), naar Amsterdam NLG 88,95; AUSTRALIE (355 last), naar Amsterdam NLG 88,50, Rotterdam NLG 92,50, DOESBORG naar Amsterdam NLG 100; CHERIBON (389 last), naar Rotterdam NLG 83,36, Dordrecht NLG 84,36, Middelburg NLG 88,79, Schiedam NLG 84,36; ROTTERDAM (397 last), naar Amsterdam NLG 89,75, naar Rotterdam NLG 87,75; HENRIETTE MARIA (423 last), naar Amsterdam NLG 94,49, Rotterdam NLG 99,49, Dordrecht NLG 99,49, Schiedam NLG 99,49; GEZINA MARIA (267 last), naar Amsterdam NLG 88,48; ANNA MARIA WILHELMINA (319 last), naar Amsterdam NLG 88,88; DRIE GEZUSTERS (273 last), naar Amsterdam NLG 86,90; CHERIBON (398 last), naar Amsterdam NLG 84,36; ARA EN BETSY ( 390 last), naar Amsterdam NLG 89,44, Rotterdam NLG 94,44; IJMUIDEN (388 last), naar Amsterdam NLG 89,44, Rotterdam NLG 94,44; OCEAAN (486 last), naar Amsterdam NLG 93,49, naar Rotterdam NLG 98,49, Dordrecht NLG 98,49, Schiedam NLG 98,49; AUGUSTE (316 last), naar Amsterdam NLG 90,44; WATERLOO (393 last), naar Amsterdam NLG 85,44; GELDERLAND (243 last), naar Amsterdam NLG 85,44; ZEEBLOEM (221 last), naar Amsterdam NLG 92,50; COSM0POLIET I (398 last), naar Amsterdam NLG 103, Rotterdam NLG 90, Schiedam NLG 90; J.C. SCHOTEL (334 last), naar Amsterdam NLG 95, Rotterdam NLG 87,49, Dordrecht NLG 87,49, Schiedam NLG 87,49; HEBE (328 last), naar Amsterdam NLG 93,90, Rotterdam NLG 88,90, Dordrecht NLG 89,90, Middelburg NLG 91,90, Schiedam NLG 88,90; CONSTANCE (381 last), naar Amsterdam NLG 88,88; BELLATRIX (264 last), naar Amsterdam NLG 84,97; PETRONELLA (295 last), naar Amsterdam NLG 88,25; ZEENIMPH (329 last), naar Amsterdam NLG 91,85; EUROPA (669 last), naar Amsterdam NLG 88,33, Rotterdam NLG 85,34, Dordrecht NLG 85,34, Middelburg NLG 86,80, Schiedam NLG 85,34; SUSANNA (476 last), naar Amsterdam NLG 89,95, Rotterdam NLG 88,20, Dordrecht NLG 88,20, Middelburg NLG 89,40, Schiedam NLG 88,20.

Afbeelding
Datum 07 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 december. De vijfde inschrijving der Factorij door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, op 26 oktober 1868 te Batavia gehouden, liep af als volgt:
Aangeboden schepen: SINDBAD, Amsterdam NLG 99,75; ALBLASSERDAM, Amsterdam NLG 102,50, Rotterdam NLG 99,50, Dordrecht NLG 100,50, Schiedam NLG 100,50, Middelburg 101,50; JOHANNA CHRISTINA, Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,89, Dordrecht NLG 98,89, Schiedam NLG 98,89, Middelburg NLG 103,-; GRAAFSTROOM, Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,89, Dordrecht NLG 98,90, Middelburg NLG 103,-; CHERIBON, Amsterdam NLG 107,40, Rotterdam NLG 101,83, Dordrecht NLG 104,75, Schiedam NLG 104,75; ZEENYMPH, Amsterdam NLG 102,49, Rotterdam NLG 107,50, Dordrecht NLG 107,50, Schiedam NLG 107,50; IJMUIDEN, Amsterdam NLG 98,-, Rotterdam NLG 102,50; ZEEBLOEM, Amsterdam NLG 99,99, Rotterdam NLG 104,75, Dordrecht NLG 104,75, Schiedam NLG 104,75, Middelburg NLG 104,75; OUDERKERK AAN DE AMSTEL, Amsterdam NLG 110,60, Rotterdam NLG 100,60, Dordrecht NLG 105,60, Schiedam NLG 105,60, Middelburg NLG 108, 60; waarvan opgenomen naar Amsterdam IJMUYDEN, groot 338 lasten, tot NLG 98,-; SINDBAD, groot 255 lasten, tot NLG 99,75; ZEEBLOEM, groot 221 lasten, tot NLG 99,99; naar Rotterdam GRAAFSTROOM, groot 399 lasten, tot NLG 98,90; ALBLASSERDAM, groot 371 lasten, tot NLG 99,50; naar Schiedam JOHANNA CHRISTINA, groot 375 lasten, tot NLG 98,89; ZEENYMPH NLG 30,- voor tin, NLG 95,- voor suiker, oeloedjamie (opm: ons onbekend product) en koffij te Samarang.
Nog werden particulier bevracht JOHANNA, naar Amsterdam NLG 95,- voor koffij, Samarang; INDIA PACKET, naar Amsterdam NLG 95,- all round Oosthoek; DOESBORGH, naar Amsterdam, all round, Samarang; JEDO, naar Rotterdam, NLG 100,- voor suiker, NLG 95,- voor koffij, idem, zodat onbevracht blijven HENRIETTE MARIA, CHERIBON, OUDERKERK AAN DE AMSTEL, TJILINGSIE en JOHANNA LODEWIJK.

Afbeelding
Datum 11 juni 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 april. Vrachten toonden niet veel levendigheid doch bleven de rates vrijwel gesoutineerd. Naar Rotterdam werd opgenomen: Nederlands: MADURA NLG 67,50, NLG 65 tabak, gedeeltelijk leverbaar Amsterdam, in de Oosthoek in te nemen. Naar Amsterdam: Nederlands WATERLOO NLG 70 en NLG 62,50 suiker, NLG 57,50 tabak, NLG 95 arak, in de Oosthoek te laden. ZEEBLOEM NLG 70 voor suiker en koffie te Semarang en NLG 75 suiker te Cheribon. Naar China werd te Soerabaja opgenomen om aldaar te laden naar Amoy of Swatow: Nederlands-Indië BATAVIA PACKET, 14.000 picol $ 0,40 voor oliekoeken met 50 legdagen. Onbevracht zijn nog : Nederlands JAN VAN GALEN, HENDRIK IDO AMBACHT, PEBE, LANDBOUW, JOHANNA, WIJK AAN ZEE, ROTTERDAM, TONIA, ALDEBARAN.

Afbeelding
Datum 27 juli 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 juni. Vrachten. Niettegenstaande enige arrivementen van schepen is de stemming voor vrachten in de afgelopen 14 dagen zeer vast gebleven en werd zoals uit onderstaande opgave blijkt, de disponibele ruimte tot lonende koersen opgenomen.
Bevracht werden de volgende Nederlandse schepen: ELISABETH MARIA naar Rotterdam, tot NLG 90 voor suiker, NLG 85 voor koffie, NLG 75 voor tabak, NLG 100 voor kapok te Samarang, en NLG 85 voor tabak te Tjilatjap; en NICOLETTE naar Rotterdam, ligt aan à NLG 90 voor suiker.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: WILLEMINA EN CLARA, JOHANNA EN MARGARETHA, HOLLANDIA, JACOBA EN CHRISTINA, AEOLUS, TRITON, SUSANNA, BELLATRIX en ZEEBLOEM.
De BILDERDIJK doet een kustreis.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 juli. Vrachten. De koersen hielden zich sedert het vorig bericht staande en bestaat er wel vooruitzicht, dat, tengevolge van het binnenkomen der producten, de disponibele scheepsruimte spoedig genomen zal worden, terwijl ook de Factorij op de 5e dezer weder een inschrijving zal houden voor de overvoer van producten naar Nederland, waarvoor de schepen de 20e juli beschikbaar moeten zijn. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: ZEEBLOEM, naar Amsterdam, NLG 85 suiker, NLG 80 en NLG 77,50 koffie, te Soerabaija en Probolingo te laden; TRITON en ÆOLUS, naar Rotterdam, laden grotendeels voor reders rekening; WILLEMINA EN CLARA, naar Amsterdam, NLG 90 suiker, NLG 85 koffie, te Samarang te laden; WAALSTROOM, naar Amsterdam, NLG 95 koffie, NLG 105 licht goed, Padang te laden; BELLATRIX, naar Amsterdam, NLG 85 suiker, ligt aan.
De Nederlandse BILDERDIJK, doet een kustreis.

Afbeelding
Datum 26 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 februari. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen , ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij: BESTEVAER, 393 lasten, naar Amsterdam per 280 last NLG 81,89, gehele ruimte NLG 77,49; JAN PIETERZOON KOEN, 409 lasten, naar Amsterdam per 280 last NLG 84,49, gehele ruimte NLG 79,94; OCEAAN, 486 lasten, naar Amsterdam per 280 last NLG 82,90, gehele ruimte NLG 81,90; JAGER, 682 lasten, naar Amsterdam gehele ruimte NLG 74,90; VICE ADMIRAAL MAY, 399 lasten, naar Amsterdam per 280 last NLG 94,30, gehele ruimte NLG 91,30; KITTY, 458 lasten, naar Amsterdam gehele ruimte NLG 98,48; STAD DOCKUM, 206 lasten, naar Amsterdam gehele ruimte NLG 82,38; ORTELIUS, 392 lasten, naar Amsterdam per 280 last NLG 87,97, gehele ruimte NLG 79,97, naar Rotterdam gehele ruimte NLG 84,97; JUPITER, 387 lasten, naar Amsterdam gehele ruimte NLG 90,49; ANNA ELISABETH, 449 lasten, naar Amsterdam per 280 last NLG 79,98, gehele ruimte NLG 78,98; ZEEBLOEM, 221 lasten, naar Amsterdam per 280 last NLG 90,99; ALBLASSERDAM, 642 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam gehele ruimte NLG 81,35; EMMA, 397 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam en Dordrecht per 280 last NLG 94,90, gehele ruimte NLG 84,90, naar Middelburg per 280 last NLG 96,90, gehele ruimte NLG 86,90, naar Schiedam per 280 last NLG 94,90, gehele ruimte NLG 84,90; NICOLETTE, 640 lasten, naar Rotterdam gehele ruimte NLG 78,70, naar Dordrecht gehele ruimte NLG 76,70, naar Schiedam gehele ruimte NLG 78,70; BATO, 794 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam gehele ruimte NLG 73,90; CORNELIA MATHILDA, 355 lasten, naar Amsterdam gehele ruimte NLG 98,-, naar Rotterdam gehele ruimte NLG 93,-, naar Dordrecht gehele ruimte NLG 94,-, naar Middelburg, gehele ruimte NLG 98,-, naar Schiedam gehele ruimte NLG 93,-.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1873
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Menado, augustus. Het door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij te Batavia tot de afhaal der in de residentie aanwezige koffie bestemde schip ZEEBLOEM, kapt. Gollards, is op de 21e augustus 1873 ter rede van Belang vergaan.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Samarang, 19 september. Uit de Minahassa schrijft onze correspondent d.d. 1 september 1873:
Het voornaamste nieuws mag heten het stranden van de Nederlandse brik ZEEBLOEM, kapt. Gollards, in de Golf van Belang. Het gebeurt maar eens in het jaar dat Belang een Nederlands schip op de rede ziet om de koffiepakhuizen leeg te maken en dat nu dat ene schip op ’t strand zit, geeft natuurlijk wel stof tot bespreking. Het geval moet zich volgenderwijs hebben toegedragen. Op donderdag de 21e augustus kwam het schip in het gezicht en liet de kapitein tegen de avond het anker vallen op 4 vadem diepte. Er woei een stevige wind uit zee en er stond een hevige branding. Nauwelijks lag dan ook het schip voor anker en trok het anker de ketting stijf of de brik stootte van achteren. Het strand loopt daar met een sterke helling, wat de kapitein onbekend scheen te zijn. Om zich uit deze hachelijke positie te redden besloot de kapitein het kleine anker voor uit in zee te brengen, ten einde zich daarom uit de wal te werken. Toen het kleine anker uitgebracht was, werd het grote weder opgehaald en nauwelijks was dit uit de grond en wilde men beginnen zich in zee te werken of het bleek dat het kleine anker niet vatte en het schip werd op het strand gedreven, hoe langer hoe verder. Daarop werd in allerijl hulp aan de wal gevraagd: manschappen om nog een poging te doen het schip vlot te krijgen. Maar Europeanen zijn op de plaats niet aanwezig en het inlandse hoofd was naar het scheen meer op eigen belang dan op hulp bedacht, althans men verhaalt mij, dat hij niet eerder hulp wilde verlenen dan nadat men NLG 5,- per hoofd betaling had beloofd. Ook dit bleef tenslotte zonder enig resultaat. Het is niet waarschijnlijk dat direct aangeboden hulp zou geholpen hebben, maar het is toch zo treurig als men in nood zit en dan zo gemeden wordt. De ZEEBLOEM had 1500 pikols koffie in van Macassar en Soerabaja waarvan het grootste del zeer sterk beschadigd is door zeewater. Schip en lading zullen binnenkort geveild worden en op een plaats als Belang wel niet veel opbrengen. Het schip was nog betrekkelijk nieuw, pas 7 á 8 jaar (opm: bouwjaar 1866). Zowel schip als lading zijn verzekerd.

Afbeelding