Inloggen
LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM - ID 16184


Kroniekberichten

Datum 09 augustus 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Lekkerkerk, 7 augustus. Heden werd aan de werf van de heer J. van Duyvendijk Tzn, alhier met goed gevolg te water gelaten het barkschip genaamd LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, gevoerd zullende worden door kapt. N.H. Keuker. Gemeld schip, plm. 400 gemeten lasten groot, is gebouwd voor rekening van de rederij onder boekhouderschap van de heren Hartog & Glazener te Rotterdam en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 09 juni 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 8 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 14 schepen, als:
Voor Rotterdam: LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, kapt. N.H. Keuker; PETRONELLA JOHANNA, kapt. S. Warnaar; SUMATRA, kapt. J. Buyser; CORNELIA HENDRIKA, kapt. J.G. Marcussen.
Voor Amsterdam: IDA GEERTRUIDA, kapt. ? (opm: H. van Moerkerken); HOLLANDIA, kapt. E. de Jong; DOELWIJK, kapt. L. Hoefman; LAURA EN ADÈLE, kapt. D.T. Lund; FOP SMIT, kapt. J.G. Mets; D.T. VISSER, kapt. W. van der Linden; HOLLANDS TROUW, kapt. F. de Vos; TWEE GEZUSTERS, kapt. A. Bemolt.
Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. H.J. Nagel.
Voor Dordrecht: SAMARANG, kapt. H.B. de Groot.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 15 oktober. Volgens schrijven van kapt. N.H. Keuker, gedateerd Singapore 5 september jl., heeft het barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, de 3e sept. van Cardiff te Singapore aangekomen, in de avond van de 31e augustus, in Straat Riouw, op het Krokodillen Rif gestoten. Na het uitbrengen van werp- en tuianker kwam het schip, na zes uren te hebben vast gezeten, weer vlot, met welke manoeuvre twee ankers en trossen verloren gingen, terwijl het schip, vlot zijnde, een duim water per uur maakte. Ter rede van Singapore is het schip door duikers onderzocht, volgens wier rapport er veel koper verloren is, zodat het, na lossing van de lading, zal moeten dokken om nagezien te worden.
Tijdens het ongeval was de loods aan boord, die, zodra het schip stootte, over boord is gesprongen.
(opm: schip blijft in de vaart)

Afbeelding
Datum 26 juni 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te R otterdam op dinsdag 25 juni 1867:
- 1/30e aandeel in het barkschip ISAAC DA COSTA, groot 326 lasten of 617 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. J.J. Klein, thans liggende alhier, bevracht naar Hongkong, boekhouders de heren Anes van Dam & Co. te Rotterdam: opgehouden.
- 1/60e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het ijzeren barkschip CORNELIA, groot 440 lasten of 833 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerde door kapt. H. Croese, thans op reis naar Java, boekhouders de heren Louis Bienfait & Soon te Amsterdam: opgehouden.
- 1/25e aandeel in het driemast clipperschip ELLINA, groot 260 Java-lasten of 365 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. H.F. Lammerts, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 550 verkocht.
- 1/25e aandeel in het barkschip JOHANNES MARTINUS, groot 503 tonnen of 265 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. C. Dalloijaux, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 420 verkocht.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip WILLEM POOLMAN, groot 1627 tonnen of 859 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. A. Hoogenstraten, thans op Java, ladende voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het clipper-fregatschip PHILIPS V AN MARNIX, groot 1516 tonnen of 800 lasten, gebouwd in den jare1863, gevoerd door kapt. L.F. van Ruyven, thans liggende te Samarang, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/40e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip L.J. ENTHOVEN, groot 848 tonnen of 432 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. N. Koens, thans op reis van Java naar Rotterdam, boekhouders de heren De Groot Roelants & Co. te Shiedam: opgehouden.
- 10/96e aandelen in het barkschip GENERAAL MICHELS, groot 207 lasten of 393 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. P.G. Visser, thans op Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren De Cock & Hop te Rotterdam:
opgehouden.
-          7/96e aandelen in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP, groot 754 tonnen of 398 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. E.W. Fabritius, thans op reis naar China, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. N.H. Keuker, thans alhier liggende, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/64e aandeel in het barkschip ALMONDE, groot 556 tonnen of 294 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. M. Pijl, thans op reis naar Java met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 375 verkocht.
-          1/60e aandeel in het barkschip TOLLENS, groot 711 tonnen of 376 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. B. Verhagen, thans alhier liggende, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/50e aandeel in het campagne-fregatschip JOHANNES ANTHONIUS, groot 720 tonnen of 380 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. v.d. Voogd v.d. Straaten, thans op reis naar Java, boekhouder de heer W.G. Ledeboer te Rotterdam: opgehouden.
-          Drie 1/300e aandelen in het barkschip GROOTMEESTER NATIONAAL, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. A.F. Giesse, thans liggende hier te lande, boekhouders de heren J. Mauriz, F. van Wageningen en J. van Oldenborgh te Dordrecht. Om NLG 105 verkocht.
-          1/64e aandeel in het barkschip KRIMPENERWAARD, groot 397 lasten of 752 tonnen, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. H.P. Kluit, thans op reis van Melbourne naar Java, terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouder de heer H.L.C. Lehr te Rotterdam: opgehouden.
-          Vijf 1/16e aandelen in het barkschip CORNELIA HENDRIKA, groot 306 lasten of 581 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. H. IJzendoorn, thans alhier in lading liggende naar Java, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het brikschip GOUVERNEUR NAGTGLAS, groot 112 lasten of 210 tonnen, gebouwd in den jare 1861, gevoerd door kapt. H.J. Lieneman, thans op reis naar de Westkust van Afrika, boekhouders de heren Bouman & Van Rijckevorsel te Amsterdam: om NLG 510 verkocht.
-          1/54e aandeel in het clipper-fregatschip de KOFFIJBOOM, groot 1300 tonnen of 687 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. A. van Galen, thans op reis naar Singapore, boekhouder de heer F. Fokkens te Delfshaven: opgehouden.
-          1/16e aandeel in het driemast schoenerschip SINGAPORE, groot 332 tonnen of 175 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. J.P. Stoop, thans alhier liggende, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 410 verkocht.
-          1/16e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 410 verkocht.
-          1/20e aandeel in het clipperschip met hulpstoomvermogen ’s-GRAVENHAGE, groot 2000 tonnen of 1050 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. J.R. Bok, thans op reis naar Java, met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het clipper-fregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, groot 1568 tonnen of 828 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bouwmeester, op de tehuisreis van Java, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          Twee 1/26e aandelen in het ijzeren fregatschip HOEK VAN HOLLAND, groot 480 lasten of 909 tonnen, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bakker, thans liggende op Java, bevracht voor NLG 105 per last, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          Vier 1/20e aandelen in het barkschip JAPARA, groot 410½ lasten of 778 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. W. Leverstein, thans op reis naar China, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          4/120e aandelen in het fregatschip ZUID-HOLLAND, groot 1292 tonnen of 682 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Immerzeel, thans op reis naar Hongkong, boekhouder de heer Hendrik Veder te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het fregatschip MARIA EN ELIZABETH, groot 1359 tonnen of 718 lasten, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. E.F. Bonjer, thans op reis naar Singapore, boekhouders de heren E. Suermondt & Zonen & Co. te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het barkschip FREDERIK HENDRIK, groot 315 lasten of 611 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. van Ameyden van Duym, thans op de reis van Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren L. ’t Hoen & Co. te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/20e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 470 verkocht.
-          2/50e aandelen in het clipper-fregatschip NOORD-BRABANT, groot 389 lasten of 736 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. M. Rademakers, thans liggende te Amsterdam, boekhouders de heren P. Rademakers & Co. te Delfshaven: opgehouden.
-          1/100e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/40e aandeel in het in aanbouw zijnde clipperschip met stoomvermogen UTRECHT, waarop voor eerste storting is betaald NLG 2000, en zullende varen onder boekhouderschap van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: niet geveild.

Afbeelding
Datum 05 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 december. Vrachten zijn thans merkelijk flauwer dan vóór weinige dagen geleden. Bleven de arrivementen toen beperkt, zodat telkens slechts een of twee schepen ter bevrachting aangeboden werden, nu kwamen meer schepen bijkans gelijktijdig aan, terwijl door de plaats gevonden hebbende charters in de eerst behoefte ruim voorzien is. Ook worden nog in Britisch Indië en in Europa gecharterde schepen verwacht. Hierbij komt nog, dat de af te schepen voorraden thans niet door nieuwe productie vermeerderd worden en derhalve de hoeveelheden ter afscheep langzamerhand verminderen. Dadelijk disponibele bodems genieten dan ook de voorkeur boven dezulken, die nog lang werk hebben met de inhebbende ladingen te ontlossen. De volgende transacties kwamen sedert 14 dezer tot stand:
Naar Amsterdam, Nederlands VREDE NLG 107,50 voor suiker in de Oosthoek en NLG 100,- voor rijst alhier; G.P. SERVATIUS NLG 97,50 voor suiker te Soerabaija en Passaroeang en NLG 92,50 voor koffij en rijst alhier; Nederlands HOLLAND en ANNA SOPHIA NLG 97,50 voor suiker in de Oosthoek.
Voor bevrachters rekening wordt alhier beladen naar Rotterdam Nederlands LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM NLG 105,- voor suiker te Cheribon en Tagal, NLG 90,- voor koffij alhier; NOACH II NLG 100,- voor suiker, NLG 95,- voor koffij te Cheribon en hier; TONIA NLG 105,- voor suiker, NLG 95,- voor rijst, hier en in de Oosthoek; JACOBA NLG 105,- voor suiker te Tagal, NLG 100,- voor suiker en NLG 110,- voor licht goed alhier; HERMAN DE RUYTER NLG 105,- voor suiker te Samarang; VICE-ADMIRAAL MAY NLG 100,- voor suiker, NLG 90,- voor koffij, NLG 110,- voor licht goed, hier en te Soerabaija; HENRIETTE ELISABETH SUSANNA NLG 100,- voor suiker, in de Oosthoek te laden, GEERTRUIDA MARIA NLG 95,- voor suiker te Tagal, NLG 85,- voor rijst alhier.
Engels AUSTRALIE is te koop aangeboden.
Onbevracht zijn nog Nederlands FRANCINA WILHELMINA, BATO, VIJF VRIENDEN en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 11 april 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 maart. Aangekomen schepen: ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Witting; BEZOEKIE, kapt. Reekers; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. Wielema; CORNELIS SMIT, kapt. Weidenaar; KONING WILLEM II, kapt. Besseling; LANDBOUW, kapt. Sissingh; MATHILDA, kapt. Fekkes; PATRIARCH SAMHIRI, kapt. Lion; PETRONELLA, kapt. Strootman; QUATRE-BRAS, kapt. Westerveld qq.; REGINA MARIS, kapt. Ouwehand; STAD LEYDEN, kapt. Van der Poll; WILDEMAN, kapt. Driest; WILLEM POOLMAN, kapt. Hoogstraaten; MINA, kapt. Van Bruggen.
Vertrokken schepen: BANTAM, kapt. Claasen; CHRISTINA MARIA, kapt. de Veer; CLIO, kapt. Ruardi Bek; HERMAN DE RUYTER, kapt. Esink; JACOBA, kapt. Rijken; JOSEPHINA BERHARDINA, kapt. Willms; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, kapt. Keuker; MARIA REGINA, kapt. Ouwehand; MEPPEL, kapt. Stikkel van Dam; NEREUS, kapt. Planten; NIEUWLAND, kapt. Pott; PADANG PACKET, kapt. Huidekoper Jz; TONIA, kapt. Haarloop Werner; NOACH II, kapt. Wierix.
AH 110468
Travemünde, 7 april, Binnengekomen JANTJE, kapt. H.B. Geerts Azn, van Amsterdam.
(opm: nadat de lading in Lübeck was uitgelost diende het onder de voorwaarden van de bodemarijbrief in Harlingen opgeschoten geld + de [onbekende maar zeer stevige] rente worden voldaan; waarschijnlijk was de rederij hiertoe niet in staat zodat de kof moest worden verkocht; op 6 augustus 1868 werd J.F.E. Weichel uit Lübeck de eigenaar, de nieuwe naam werd VORTSCHRITT; op 27 oktober werd de kof met behoud van naam opnieuw verkocht, mogelijk aan een kapitein Voss; diens laatst gevonden zeetijding dateert van 20 oktober 1870, wanneer Kopenhagen wordt binnengelopen, onderweg van Riga naar West Hartlepool; de kof is rond 1844 gebouwd, volgens B.V. in Leer)

Afbeelding
Datum 21 maart 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 februari. De vrachten ondergingen een verdere verlaging en er is zodanig gebrek aan produkten op dit ogenblik, dat de disponibele schepen vooreerst moeilijk lading zullen vinden.
De volgende charters zijn te vermelden van Nederlandse schepen:
BELLATRIX tot NLG 75,00 voor suiker en NLG 67,50 voor koffij van Soerabaya en Passaroeang (opm: Pasaruan) naar Amsterdam, en
STAATSRAAD VAN EWIJCK tot NLG 30,00 voor tin en NLG 55,00 voor tabak.
GRONDWET tot NLG 70,00 voor suiker, NLG 65,00 voor rijst en NLG 55,00 voor thee van Indramaijoe en Cheribon (opm: Cirebon).
BETTY werd door de factorij bij inschrijving opgenomen tot NLG 67,50, GEZIENA MARIA tot NLG 69,98, beiden te Tjilatjap (opm: Cilacap) te laden naar Amsterdam, en
CORNELIA MATHILDA tot NLG 69,50 van Cheribon en Oosthoek naar Rotterdam.
GERARD PIETER SERVATIUS accepteerde na de factorij inschrijving NLG 60,00 voor suiker, NLG 80,00 voor arak alhier, NLG 67,50 voor arak van Passaroeang naar Amsterdam.
NIEUWE WATERWEG II NLG 60,00 voor suiker en koffij te Soerabaya en Passaroeang naar Amsterdam;
AUGUSTA NLG 57,50 voor suiker, NLG 55,00 voor koffij en NLG 50,00 voor tabak, en DRIE GEZUSTERS NLG 57,50 voor suiker en NLG 70,00 voor huiden, beiden van Samarang naar Amsterdam.
BATAVIA werd in Holland voor tabak gecharterd.
QUATRE BRAS sloot af voor een houtlading van Johore naar Kurrachee (opm: Karachi) tot 25 Comp.Roep. per registerton.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen OCEAAN, JOHANNA ANTHONIA, HENRIETTE GEERTRUIDA, ALLEGONDA JACOBA, LOUISE, HAAMSTEDE, CORNELIS WERNARD EDUARD, LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, VICE ADMIRAAL MAY, BEZOEKIE, TRITON, en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 05 juni 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 april. Vrachten. Nederlands schip TERNATE naar Rotterdam NLG 25 tin, NLG 65 suiker, NLG 90 à 100, damar (opm: naam voor verschillende harssoorten) alhier, NLG 102,50 thee alhier en Cheribon (opm: Cirebon) en NLG 70 tabak te Rembang.
Nederlandse FAGEL, ANNA EN SOPHIA en PRESTO naar Amsterdam, door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij bij inschrijving opgenomen, de eerste à NLG 75, de tweede à NLG 78,45, en de derde à NLG 79,75 per last.
Nederlands ALETTA AUGUSTA naar Rotterdam NLG 75 koffie, NLG 90, gom damar en huiden te Batavia en NLG 80 tabak te Tjilatjap (opm: Cilacap) te laden.
Onbevrachte Nederlandse schepen CHRISTINA MARIA, UTRECHT, SCHEVENINGEN, LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, HENRIETTE GEERTRUIDA en CORNELIA maken kustreizen

Afbeelding
Datum 01 november 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 september. Scheepsvrachten. Van de op Java aanwezige Nederlandse schepen heeft een aantal van 30, te zamen metende 24.012 ton, bij de Factorij van de Nederlandsche Handel Maatschappij ingeschreven en daarvan werden alleen opgenomen naar Rotterdam: de Nederlandse schepen MARIA (1062 ton) tot NLG 43,90, RIDDERKERK (755 ton) tot NLG 44, BURGEMEESTER HOFFMAN (758 ton) NLG 44, BALI (1285 ton) NLG 44,91; en naar Dordrecht: AEGIDIA PAULINE (747 ton) NLG 45, waardoor op heden nog 34 Nederlandse schepen, van wie de namen hieronder volgen, onbevracht blijven en aangezien in deze en volgende maand nog een dergelijk aantal moet arriveren, is het te voorzien dat de vrachtprijzen een verdere daling ondergaan en de volgende inschrijving bij de Factorij beneden de jongste plaats gehad hebbende zal aflopen.
De HELENA EN ANNA en de H.E. SUSANNA (opm: HENRIETTE ELISABETH SUSANNA) zijn naar Singapore vertrokken.
Onbevracht blijven de Nederlandse schepen KINDERDIJK, COPERNICUS, KAAP HOORN, VIER GEBROEDERS, JUNO, BILDERDIJK, HENRIETTE ADRIANA, G.K. GRAAF VAN HOOGENDORP, WALCHEREN, REGINA MARIS, L.J. ENTHOVEN, JAN PIETERSZOON KOEN, HOEK VAN HOLLAND, IDA ELISABETH, JOHANNA MARIA, HERMAN DE RUIJTER, ARY SCHEFFER, LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, SPERWER, RIO DE LA PLATA, KRIMPEN a/d LEK, CATHARINA MARIA, PRESIDENT PLATE, CONSTANCE, MARIA ELISABETH, BARON VAN HEEMSTRA, SCHEVENINGEN, NOACH II, HELLEVOETSLUIS, NEPTUNUS, SUSANNA ELISABETH, PATRIARCH SAMHIRI, HENDRIKA, en DORDRECHT II.

Afbeelding
Datum 02 december 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 december. De Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij vroeg 2 oktober j.l. aanbiedingen van schepen op 18 dezer, om 4 november a.s. tot laden gereed te zijn en hebben daarvoor de 24 onderstaande schepen ingeschreven:
VOORLICHTER (1072 lasten), naar Amsterdam NLG 34,80, naar Rotterdam NLG 32,80; NEDERLAND en ORANJE (319 lasten), naar Amsterdam NLG 38,98, naar Rotterdam NLG 40,98, naar Dordrecht NLG 40,98, naar Middelburg NLG 42,95, naar Schiedam NLG 40,98; CORNELIA (440 lasten), naar Amsterdam NLG 44,98, naar Rotterdam NLG 44,98, naar Dordrecht NLG 46,98, naar Middelburg NLG 48,98, naar Schiedam NLG 45,98; JANNETJE
(346 lasten), naar Amsterdam NLG 39,98, naar Rotterdam NLG 37,98, naar Dordrecht NLG 37,98, naar Middelburg NLG 41,98, naar Schiedam NLG 37,98; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM (399 lasten), naar Amsterdam NLG 37,49, naar Rotterdam NLG 34,99, naar Dordrecht NLG 34,99, naar Middelburg NLG 40, naar Schiedam NLG 34,99,
LANDBOUW (383 lasten), naar Amsterdam NLG 36, naar Rotterdam NLG 35, naar Dordrecht NLG 35,50, naar Middelburg NLG 40, naar Schiedam NLG 35,50;HENRIETTE ADRIANA (770 lasten), naar Amsterdam NLG 35, naar Rotterdam NLG 32,49, naar Dordrecht NLG 32,50, naar Middelburg NLG 38, naar Schiedam NLG 32,50; LOUIS MEIJER (399 lasten), naar Amsterdam NLG 34,99, naar Rotterdam NLG 34,99, naar Dordrecht NLG 34,99, naar Schiedam NLG 34,99; VIER GEBROEDERS (350 lasten), naar Amsterdam NLG 36, GIJBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP (398 lasten), naar Amsterdam NLG 44,90, naar Rotterdam NLG 39,90, naar Dordrecht NLG 39,90, naar Schiedam NLG 39,90; HELLEVOETSLUIS (333 lasten), naar Amsterdam NLG 54,90, naar Rotterdam NLG 49,90, naar Dordrecht NLG 49,90, naar Middelburg NLG 51,90, naar Schiedam NLG 49,90; ARY SCHEFFER (398 lasten), naar Amsterdam NLG 43, naar Rotterdam NLG 38, naar Dordrecht NLG 38, naar Schiedam NLG 38; JACOBA HELENA (387 lasten), naar Amsterdam NLG 38, naar Rotterdam NLG 36, naar Dordrecht NLG 36, naar Middelburg NLG 38, naar Schiedam NLG 37; JOHANNA CHRISTINA (375 lasten), naar Amsterdam NLG 40, naar Rotterdam NLG 39,99, naar Dordrecht NLG 40, naar Middelburg NLG 40, naar Schiedam NLG 40; KAAP HOORN (251 lasten), naar Rotterdam NLG 34; LUCTOR ET EMERGO (398 lasten), naar Amsterdam NLG 50, naar Rotterdam NLG 50, naar Dordrecht NLG 40, naar Middelburg NLG 50, naar Schiedam NLG 50; WALCHEREN (234 lasten), naar Rotterdam NLG 38,98, naar Dordrecht NLG 38,98, naar Middelburg NLG 37,98, naar Schiedam NLG 48,98; ALBLASSERDAM (371 lasten), naar Amsterdam NLG 35, naar Rotterdam NLG 33, naar Dordrecht NLG 34, naar Middelburg NLG 35, naar Schiedam NLG 34; STAD MIDDELBURG (397 lasten), naar Rotterdam NLG 48, naar Dordrecht NLG 48, naar Middelburg NLG 48, naar Schiedam NLG 48; KRIMPEN A/D LEK (371 lasten), naar Rotterdam NLG 37,50, naar Dordrecht NLG 37,50, naar Schiedam NLG 37.50; BILDERDIJK (399 lasten), naar Amsterdam NLG 49, naar Rotterdam NLG 44, naar Dordrecht NLG 46, naar Middelburg NLG 49, naar Schiedam NLG 44; ADA (376 lasten), naar Amsterdam NLG 52,50, naar Rotterdam NLG 50, naar Dordrecht NLG 50, naar Schiedam NLG 50; CATHARINA MARIA (398 lasten), naar Rotterdam NLG 49,75, naar Dordrecht NLG 49,75; VERTROUWEN (359 lasten), naar Amsterdam NLG 48.

Afbeelding
Datum 28 maart 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 26 februari. De LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, kapt. Campbell, van Batavia naar Amsterdam, is hier de 22e binnengekomen. Hetzelve heeft de 21e december in Straat Sunda gestoten, doch kwam weer vlot zonder water te maken, met verlies van een anker, een gedeelte ketting en een tros, na daarvan weer hier voorzien te zijn, heeft hetzelve de reis vervolgd.

Afbeelding
Datum 03 april 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Scheepsaandelen. Na afloop van de veiling van de JOHANNES ANTHONIUS, op dinsdag de 5e april 1870 zullen nog worden verkocht 6/60 aandelen in het in 1866 nieuwgebouwd Nederlands barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, gevoerd door kapt. C. Campbell, groot 754 tonnen of 398 lasten, varende onder het boekhouderschap van de heren Hartog & Glazener, thans op reis van Java naar Nederland. Nadere informaties bij de makelaars Montauban van Swijndregt & Van Dam te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 21 april 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op woendsdag de 20e april:
-          1/20e aandeel in het barkschip GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP, groot 390 lasten, gevoerd door kapt. E.W. Fabritius, varende onder het boekhouderschap van de heren Hartog & Glazener te Rotterdam, op reis van Rotterdam naar Java: voor NLG 120 niet toegewezen.
-          1/60e aandeel in het in 1866 nieuw gebouwd Nederlands barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, groot 398 lasten, gevoerd door kapt. C. Campbell, varende onder boekhouderschap van de heren Hartog & Glazener te Rotterdam, op reis van Java naar Nederland: opgehouden.

Afbeelding
Datum 12 mei 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 mei. Bij de heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, zijn aan de Nederlandsche Handel Maatschappij de navolgende schepen aangeboden :
KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam, NLG 92, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82; KENNEMERLAND, 763 l., naar Amsterdam NLG 77,77, naar Rotterdam NLG 82,77; ORTHELIUS, 392 l., naar Amsterdam NLG 81,99, naar Rotterdam NLG 86,99;
CORNELIA ADOLPHINA, 398 l., naar Amsterdam NLG 77,94; ARIA EN BETSY, 391 l., naar Amsterdam NLG 81,40; ANNA EN SOPHIA, 382 l., naar Amsterdam NLG 86,40; JAN PIETERSZOON KOEN, 398 l., naar Amsterdam NLG 78,90, naar Rotterdam NLG 88,90; BESTEVAER, 393 l., naar Amsterdam NLG 78,90, naar Rotterdam NLG 88,90; JACOB ROGGEVEEN 377 l., naar Amsterdam NLG 79,85; JACOBA EN CHRISTINA, 240 l., naar Amsterdam NLG 79,34; AUGUSTE, 316 l., naar Amsterdam NLG 82,49.; VICE ADMIRAAL MAY, 399 l., naar Amsterdam NLG 81,50; HOLLANDS TROUW, 387 l., naar Amsterdam NLG 82; DEN ELSHOUT, 332 l., naar Amsterdam NLG 87; GEERTRUIDA, 246 l., naar Amsterdam NLG 87,18; NICOLAAS WITSEN, 352 l., naar Amsterdam NLG 79,85; PAULINE CONSTANCE ELEONORA, 306 l., naar Amsterdam NLG 78,40; STAD DOCKUM, 206 l., naar Amsterdam NLG 80,40; BALTIMORE, 329 l., naar Amsterdam NLG 84,84; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 86,84; SENIOR, 311 l., naar Amsterdam NLG 78,80; JAVA, 683 l., naar Amsterdam NLG 79,49; CORNELIS, 249 l., naar Amsterdam NLG 82,50; PASSAROEANG, 325 l., naar Amsterdam NLG 79,90; JOHANNES 845 l., naar Amsterdam NLG 77,88; HENRIËTTE GEERTRUIDA, 260 l., naar Amsterdam NLG 79,97; AURORA, 744 l., naar Amsterdam NLG 76,98; MENTOR, 394 l., naar Amsterdam NLG 84,68; INSULINDE, 516 last, naar Amsterdam NLG 84,68; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 l., naar Amsterdam NLG 75,97, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 77,97, naar Middelburg NLG 79,97; NOORDZEEKANAAL, 439 l., naar Amsterdam NLG 85; MARIA ADOLPHINA, 347 l., naar Amsterdam NLG 79,49; DORDRECHT II, 403 l., naar Amsterdam NLG 86; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 81,49; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, 395 l., naar Amsterdam NLG 95; naar Rotterdam, Middelburg en Schiedam NLG 89,50; MARIA, 561 l., naar Amsterdam NLG 86; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,79; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, 828 l., naar Amsterdam NLG 86,99; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,77; WILLEM POOLMAN, 859 l., naar Amsterdam NLG 86; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,77; CONSTANTIA, 391 l., naar Amsterdam NLG 82,85; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,85;
GRAAFSTROOM, 399 l., naar Amsterdam NLG 84, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82, naar Middelburg NLG 84, naar Schiedam NLG 82 ; HENDRIKA, 398 l., naar Amsterdam NLG 90,90, naar Rotterdam NLG 87,90, naar Dordrecht NLG 88,90, naar Middelburg NLG 89,90, naar Schiedam NLG 88,90 ; JASON, 438 l., naar Rotterdam en Schiedam NLG 90,03 ; NESTOR, 834 l., naar Amsterdam NLG 82,50, naar Rotterdam NLG 81 ; BARON VAN PALLAND VAN ROOSENDAAL, 800 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 77,99 ; PROF. VAN DER BOON MESCH, 394 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,99 ; CORNELIS SMIT, 399 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 83,75 ; OTTOLINA, 780 l., Amsterdam en Rotterdam NLG 79,75, naar Dordrecht en Schiedam NLG 81,90 ; MINA, 397 l., naar Amsterdam NLG 89,49, naar Rotterdam NLG 84,49, naar Dordrecht NLG 84,49, naar Middelburg NLG 85,49, naar Schiedam NLG 84,49 ; CORNELIA, 769 l., naar Amsterdam NLG 84, naar Rotterdam NLG 82, naar Dordrecht NLG 82, naar Middelburg NLG 84, naar Schiedam NLG 82 ; KORTENAER, 514 l., naar Amsterdam NLG 81,79, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,79, naar Middelburg NLG 81,79 ; HENRIËTTE ADRIANA, 795 l., naar Amsterdam NLG 80,74, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,74, naar Middelburg NLG 80,74 ; MARIA ELISABETH, 718 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 81,74, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,74 ; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, 399 l., naar Amsterdam NLG 84,90, naar Rotterdam NLG 82,40, naar Dordrecht NLG 82,90, naar Schiedam NLG 82,50 ; JANNETTE, 346 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 85, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84 ; BALI, 572 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; ERASMUS, 655 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; INDIA, 685 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; JEDO, 399 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; OCEANUS, 613 l., naar Amsterdam NLG 81, naar Rotterdam en Schiedam NLG 76, naar Dordrecht NLG 78 ; ALLEGONDA JACOBA, 370 l., naar Amsterdam NLG 88, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85 ; CATHARINA MARIA, 337 l., naar Amsterdam NLG 84,48, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 79,48, naar Middelburg NLG 81,98, naar Schiedam NLG 79,48 ; MAASSLUIS, 471 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,90 ; TERNATE, 395 l., naar Rotterdam en Dordrecht NLG 79,69, naar Middelburg NLG 81,69, naar Schiedam NLG 79,69 ; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,90 ; JOHANNA MARIA, 472 l., naar Amsterdam NLG 91,75, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 87,75 ; EUROPA, 669 l., naar Amsterdam NLG 84,90, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80,90 ; SUMATRA, 347 l., naar Amsterdam NLG 83,50, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 81,50, naar Middelburg NLG 83,50.
(opm: l = last, voorafgegaan door de grootte in lasten)

Afbeelding
Datum 31 mei 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht, voor de overvoer van steenkolen van Engeland naar Java: GRAAFSTROOM, kapt. S. le Clercq, MARIA, kapt. Tofield, LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, kapt. N. H. Keuker, JOHANNA CHRISTINA, kapt. W. H. K. E. Rösingh en OTTOLINA, kapt. W. Ouwehand.
Door de Factory der Nederlandsche Handel Maatschappij te Batavia, zijn de 19e april naar Nederland bevracht de schepen : NOACH I, 471 lasten à NLG 90 ; SCHEVENINGEN, 381 lasten à NLG 90.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij. INDIA PACKET, 400 lasten, naar Amsterdam NLG 89, naar Rotterdam NLG 92; SINBAD, 255 lasten, naar Amsterdam NLG 89,97; NEDERLAND EN ORANJE, 319 lasten, naar Amsterdam NLG 84, naar Rotterdam NLG 89, naar Dordrecht NLG 89; IJMUIDEN, 388 lasten, naar Amsterdam NLG 85, naar Rotterdam NLG 90; ZAANSTROOM, 324 lasten, naar Amsterdam NLG 90; ALCYONE, 249 lasten, naar Amsterdam NLG 73,96; KANDANGHAUER, 390 lasten, naar Amsterdam NLG 79,80; ANNA DIGNA, 498 lasten, naar Amsterdam NLG 82,99; WATERLOO, 394 lasten, naar Amsterdam NLG 80; WILHELMINA EN CLARA, 342 lasten, naar Amsterdam NLG 80; JAVA PACKET, 394 lasten, naar Amsterdam NLG 80; VICE ADMIRAAL MAY, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 83,94; HOLLANDS TROUW, 387 lasten, NLG 87; VERTROUWEN, 360 lasten, naar Amsterdam NLG 87; NEDERLAND, 373 lasten, naar Amsterdam NLG 100, naar Rotterdam NLG 100, naar Dordrecht NLG 100, naar Middelburg NLG 100, naar Schiedam NLG 100; KOSMOPOLIET, 398 lasten, naar Amsterdam NLG 89,98, naar Rotterdam NLG 79,98, naar Dordrecht NLG 79,98, naar Schiedam NLG 79,98; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 95, naar Rotterdam NLG 90, naar Middelburg NLG 90, naar Schiedam NLG 90; ELIZABETH MARIA, 382 lasten, naar Amsterdam NLG 81,80, naar Rotterdam NLG 78,50, naar Dordrecht NLG 78,99, naar Middelburg NLG 81,80, naar Schiedam NLG 78,99; OTTOLINA, 780 lasten, naar Amsterdam en naar Rotterdam NLG 74, naar Dordrecht NLG 75,95, naar Schiedam NLG 75,95; LICHTSTRAAL, 794 lasten, naar Rotterdam NLG 76, naar Dordrecht NLG 76, naar Schiedam NLG 76; CORNELIS WERNARD EDUARD, 470 lasten, naar Rotterdam NLG 75,95, naar Dordrecht NLG 75,95, naar Middelburg NLG 75,95, naar Schiedam NLG 75,95; ADA, 376 lasten, naar Amsterdam NLG 94,75, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 89,75, naar Middelburg NLG 94,75, naar Schiedam NLG 89,75; MARIA SARAH, 336 lasten, naar Amsterdam NLG 89,75, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 84,75, naar Middelburg NLG 89,75, naar Schiedam NLG 84,75; JOHANNA MARIA, 472 lasten, naar Amsterdam NLG 103, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 98,50; SUZANNA, 474 lasten, naar Amsterdam NLG 103, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 98,50; EUROPA, 669 lasten, naar Amsterdam NLG 83,95, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 78,95; SUNDA, 900 lasten, naar Amsterdam NLG 86,75, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 82,65; EGIDIA PAULINA 395 lasten, naar Amsterdam NLG 115, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 110.

Afbeelding
Datum 28 december 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 27 december. In een heden ontvangen brief van kapt. N.H. Keuker, gezagvoerder van het barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, ter rede van Batavia gearriveerd, wordt het volgende medegedeeld:
Ik heb op de reis van hier een passage aan boord gehad, als zelden aan boord zal voorvallen. Een van mijn matrozen, genaamd Heinrich Friedrichsen, heeft in de zuidoost passaat op 18°ZB en 32°WL de beide voorste waterketels, ieder inhoudende ongeveer 9 leggers, onbruikbaar gemaakt door er een grote massa lucifers, tin en soda in te werpen en in een van de achterste waterketels, inhoudende 7 leggers, had hij circa 30 pond soda geworpen, zodat er in het geheel 5 à 6 leggers drinkbaar water overbleef. Des nachts op de wacht van stuurman de Ruijter tussen 12 en 4 ure werd genoemde matroos op de uitkijk vermist. Na overal op het dek vergeefs gezocht te hebben, werd besloten met een lantaarn naar beneden te gaan en werd hij aldaar bij de vierde ketel gesnapt met de handen en zakken vol lucifers. Als reden van deze baldadige handeling heb ik de bekentenis er uit gekregen, dat hij mij wilde noodzaken Rio de Janeiro binnen te lopen, om aldaar van een inwendige ziekte genezen te worden. God weet welke gevolgen dit had kunnen hebben, ware hij die nacht niet gezien geworden. Enige dagen later, op 26°ZB en 30°WL, had ik zoveel regenwater gevangen, dat wij voor 75 dagen genoeg hadden. Alstoen werd scheepraad belegd en werd eenparig besloten de reis door te zetten. Ik heb genoemde H.F. de gehele reis in de boeien moeten houden en gisterenmiddag is hij door een boot van het wachtschip van boord gehaald.

Afbeelding
Datum 06 januari 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 november. Vrachten. Nederlandse schepen. De LOUISE sloot tot geheime vracht af om op de kust en te Padang voor Boston te laden. SIRIUS bekwam NLG 80 voor rijst, NLG 85 voor thee, NLG 72,50 voor koffie, NLG 40 voor tin hier en op de kust voor Amsterdam te laden. KORTENAER NLG72,50 voor suiker en koffie op Samarang naar Rotterdam te laden SAMARANG NLG 90 voor specerijen en NLG 85 voor huiden van Soerabaija naar Rotterdam. De STAD DOCKUM en IDA GEERTRUIDA sloten tot GBP 4.5/- voor suiker naar Copenhagen af. De Factorij nam op de NEHALENNIA en WILLEM POOLMAN tot NLG 74,47, JANNETJE tot NLG 75,90, MINA tot NLG 76, LAURENS KOSTER tot NLG 76,99, JEDO tot NLG 77,50, RIDDERKERK tot NLG 79, MARY HILLEGONDA tot NLG 79,80 naar Amsterdam en Rotterdam, en KOSMOPOLIET tot NLG 77,49 naar Dordrecht. De VICE ADMIRAAL MAY bedong NLG 80 voor suiker en NLG 65 voor tabak naar Amsterdam. SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN NLG 75 en NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor koffie te Samarang te laden. ALLEGONDA JACOBA ligt tot NLG 80 voor suiker te Soerabaija naar Rotterdam aan. NOACH II bekomt NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor koffie van Samarang naar Rotterdam. MAARTEN VAN ROSSEM NLG 75 voor suiker en koffie voor Amsterdam. JUNO GBP 4 voor koffie van Padang naar New-York. VIER GEBROEDERS gaat tot geheime vracht naar de Verenigde Staten.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen. PRINSES AMALIA, ADRIANA PETRONELLA, LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM en GRAAFSTROOM.

Afbeelding
Datum 24 januari 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 december. Door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bij inschrijving de volgende schepen opgenomen voor de overvoer van producten naar de Nederlanden.
LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM 398 last NLG 76,39 Rotterdam.
MARIA. . . . . . . . . . . . 561 last NLG 77,49 “
GRAAFSTROOM . . . . . . . . 399 last NLG 77,49 “

Afbeelding
Datum 13 juli 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juli. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel- Maatschappij.
JAN PIETERSZOON KOEN, 398 last, naar Amsterdam NLG 74,98, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 76; OCEAAN, 486 last, naar Amsterdam NLG 77,94, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82; ANNA EN SOPHIA, 382 last, naar Amsterdam NLG 78,40; ARIA EN BETSY 391 last, naar Amsterdam NLG 78,40; MENTOR, 296 last, naar Amsterdam NLG 76,68; GALILEI, 392 last, naar Amsterdam NLG 77,68; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 80,88; H. W. M., 473 last, naar Amsterdam NLG 74,67; JAVA, 683 last, naar Amsterdam NLG 73,90; PASSAROEANG, 325 last, naar Amsterdam NLG 78,90; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 last, naar Amsterdam NLG 74,69; FERDINAND EN LOUIS, 268 last, naar Amsterdam NLG 78,47; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 74,85; GESINA MARIA, 267 last, naar Amsterdam NLG 74,85; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 74,85; AUGUSTE, 316 last, naar Amsterdam NLG 75,79; CORNELIS GIPS, 343 last, naar Amsterdam NLG 82, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 75,99, naar Middelburg NLG 78,99; MAARTEN VAN ROSSEM, 381 last, naar Amsterdam en Middelburg NLG 83,95, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,95; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, 395 last, naar Amsterdam NLG 88, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 86,50, Middelburg NLG 85; ANNA EN JOHANNA, 312 last, naar Amsterdam en Middelburg NLG 89, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 85; CATHARINA MARIA, 398 last, naar Rotterdam NLG 79,80, naar Middelburg NLG 78,60; HAAMSTEDE, 391 last, naar Amsterdam NLG 80,70, naar Rotterdam NLG 79,80, naar Middelburg NLG 78,60; JEDO, 399 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80; BATO, 794 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 73,90, naar Middelburg NLG 79; MAASSLUIS, 471 last, naar Amsterdam NLG 76,96, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 74,40, naar Middelburg NLG 74,80; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 last, naar Amsterdam en Middelburg NLG 74,60, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 74,40; MARIA ELISABETH, 738 last, naar Amsterdam en Middelburg NLG 77,74, naar Rotterdam NLG 73,74, naar Dordt en Schiedam NLG 74,24; PETRONELLA, 399 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordt, Middelburg en Schiedam NLG 79,90; CORNELIA, 769 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 74,80; HELENA, 395 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 74,29; KOSMOPOLIET III, 817 last, naar Amsterdam NLG 79,94, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 74,94; KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam NLG 84,75, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,75; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, 399 last, naar Amsterdam en Middelburg, NLG 79,98, naar Rotterdam, NLG 74,98, naar Dordrecht NLG 76,98, naar Schiedam NLG 76,50; AEOLUS, 364 last, naar Rotterdam NLG 89,95, naar Schiedam NLG 89,95; JASON, 438 last, naar Rotterdam NLG 88,91, naar Schiedam NLG 88,91; VIJF VRIENDEN, 178 last, naar Rotterdam NLG 73,80 naar Dordrecht NLG 75,80, naar Middelburg NLG 78,80, naar Schiedam NLG 73,80 ; NESTOR, 834 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 75,80; KANAGAWA 642 last, naar Rotterdam NLG 73,80; CONSTANTIA, 391 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,95; KENNEMERLAND, 763 last, naar Amsterdam NLG 73,97, naar Rotterdam NLG 78,97; ANNA MARGARETHA, 392 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 74,29; ALBLASSERWAARD, 390 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 74,29; ORTHELIUS, 392 last, naar Amsterdam NLG 78,99, naar Rotterdam NLG 83,99.

Afbeelding
Datum 13 september 1872
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 10 september. Het hier uit zee teruggekomen, van Antwerpen naar Valparaiso bestemde schip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, kapt. Mammes, is in het dok gehaald om de lading te herstuwen.

Afbeelding
Datum 03 januari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 januari. Volgens ontvangen telegram is het barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, kapt. Mammes, heden behouden van Callao te Falmouth aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 17 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hun meesters, op dinsdag 14 april 1874, des middags ten 12 uur, in de zaal aan de Scheepmakershaven, No. 29, publiek veilen het snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, laatst gevoerd door kapt. T. Mammes. Volgens meetbrief lang 41,80 meters, wijd 7,43 meters, hol 5,47 meters en alzo groot 755 tonnen of 399 lasten. Met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals het is liggende in het Grote Dok te Duinkerken.
Nader informatiën bij bovengemelde makelaars.

Afbeelding
Datum 15 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Veiling van schepen te Rotterdam op de 14e april:
- het barkschip HEBE is heden in publieke veiling verkocht voor NLG 29.500 aan de heer W. Pont te Edam.
- het barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM is heden in deze publieke veiling verkocht voor NLG 50.500 aan de heer G. Blankenheym te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 04 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 maart. Vrachten. Als enige afsluiting van een Nederlands schip valt te melden het stoomschip HOLLAND naar Amsterdam, LG 80 à 100 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 120 à 125 voor indigo.
In lading hier en op de kust voor Nederland: de Nederlandse PETRONELLA en de stoomschepen MADURA en VOORWAARTS.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ALBLASSERDAM, ADMIRAAL DE RUYTER, ONRUST, JONGE JAN, MAASNYMPH, STAATSRAAD VAN EWIJCK, JEANNETTE MARIANNE LOUISE en JASON.

Afbeelding
Datum 28 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 24 april. Als gewoonlijk in deze tijd van het jaar is het wegens schaarste van product stil en kunnen slechts de volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen opgegeven worden: ALBLASSERDAM naar Saigon, rijst naar Java à 75 cent, MAASNYMPH, naar Melbourne GBP 1.17/6, in de Oosthoek te laden en terug naar Macassar met steenkolen à GBP 1.5/-
In lading hier en op de kust de volgende Nederlandse schepen: stoomschepen SUMATRA, GRONINGEN en CONRAD.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: STAATSRAAD VAN EWYCK, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, CANDATI, KOSMOPOLIET II, MARIE.

Afbeelding
Datum 10 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 mei. Bevracht werd het Nederlandse schip CANDATI naar Bushire en terug,
NLG 13.000 in full. In lading hier en op de kust voor Nederland, de volgende Nederlandse schepen: stoomschip SUMATRA, GRONINGEN en CONRAD.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: STAATSRAAD VAN EWIJCK, MARIE, NIEUWE WATERWEG I, SCHIEDAM.
De Nederlandse schepen KOSMOPOLIET II en JEANNETTE MARIANNE LOUISE doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juli. Hoewel producten, ten gevolge van het droge weer ruim binnenkomen, gaat er tot nog toe in vrachten betrekkelijk weinig om; afladers zijn teruggetrokken in de hoop door wachten voordeliger koersen te bedingen, terwijl daarentegen belanghebbenden in de schepen niet genegen zijn, de geboden wordende prijzen aan te nemen. De afsluitingen zijn de volgende: Nederlands stoomschip CELEBES naar Amsterdam NLG 80 voor koffie, NLG 70 suiker, NLG 85 à NLG 90 tabak, NLG 110 huiden; NLG 50 particulier tin; Nederlands NIEUWE WATERWEG I, naar Rotterdam, ligt aan, NLG 65 suiker, te Soerabaija; Nederlands, A.M.E., naar Amsterdam, ligt aan, NLG 65 suiker te Samarang; ORTELIUS, naar Amsterdam, gedeeltelijk door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht, particulier NLG 65 suiker te Samarang.
In lading hier en op de kust. Voor Nederland, de Nederlandse schepen; stoomschip PRINS HENDRIK, pl.m. 2.600 ton, stoomschip FRIESLAND, MARIA ELISE, 754 ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; CORNELIA, HENRIETTE ELISABETH SUSANNA, AURORA, KOSMOPOLIET III, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ADMIRAAL DE RUYTER en ZES GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 16 september 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 augustus. Vrachten. Bevracht werden de volgende Nederlandse schepen: stoomschip FRIESLAND naar Rotterdam NLG 70 voor suiker, NLG 75 voor koffie; stoomschip HOLLAND naar Amsterdam NLG 65 voor suiker, NLG 75 voor koffie, NLG 130 voor arak, NLG 50 voor particuliere tin, en de zeilschepen ADMIRAAL DE RUYTER naar Amsterdam, ZES GEZUSTERS naar Rotterdam, KOSMOPOLIET II naar Rotterdam, alle gedeeltelijk door de Factorij bevracht, bijlading met particuliere vracht NLG 65 suiker, in de Oosthoek te laden, en NLG 65 voor suiker en koffie te Batavia, Tagal en Samarang te laden; ALBLASSERDAM naar Rotterdam NLG 65 voor suiker, in de Oosthoek, NLG 75 voor koffie op de Zuidkust; JEANNETTE MARIANNE LOUISE naar Amsterdam NLG 105 voor koffie, te Menado te laden.
In lading te Batavia en op de kust naar Nederland de Nederlandse schepen CONSTANCE, MERAPI, KORTENAER en WATERLOO.
Lossende en onbevrachte Nederandse schepen: AURORA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA MARIA, AUGUSTE, MARY, AEOLUS, JAN PIETERSZ. KOEN en HONIGBIJ.
Bij de inschrijving der Factorij op de 3e dezer werden de volgende schepen opgenomen: ADMIRAAL DE RUYTER naar Amsterdam, NIEUWE WATERWEG I, KOSMOPOLIET II en ZES GEZUSTERS, alle naar Rotterdam, ieder tegen NLG 67,40 voor 260 last.

Afbeelding
Datum 07 september 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 17 augustus. Het Nederlandse schip JEANNETTE MARIANNE LOUISE, kapt. Jurrjens, van Menado, laatst van Batavia naar Amsterdam, heeft van 26 tot 29 Juni, op 33° ZB en van 28º30’ tot 23º OL zware stormen uit het NW doorstaan, waarin het schip op zijde geworpen werd, de boegspriet sprong, verschansingen wegsloegen en meerdere schade ontstond.

Afbeelding
Datum 19 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 juni. Vrachten. De toon onzer markt bleef gedurende de laatste veertien dagen onveranderd vast en zijn er meer afdoeningen te vermelden. Naar Nederland werd voor suiker NLG 65,- betaald, terwijl 260 last gouvernementskoffie NLG 67½ bedong. Naar het Kanaal werd GBP 3,2,6 besteed. Voor Amerika bestond geen vraag evenmin als voor Australië. In tussenvrachten bleef het stil. De laatste afdoeningen noteert men als volgt: Naar Nederland Nederlandse A. EN W.C. NLG 65,- koffie en tabak, NLG 82 ½ thee van Pangool, Patjitan en Tjlilatjap naar Rotterdam. Engelse stomer TORRINGTON NLG 80,- koffie, NLG 90,- tabak, NLG 80,- thee, NLG 50,- particulier tin, naar Rotterdam. Nederlandse BASTIAAN POT NLG 65,- suiker, NLG 67,50 260 last koffie, NLG 80,- peper, NLG 90,- huiden, van Batavia, Cheribon en Tagal naar Rotterdam. Nederlandse stomer PRINS VAN ORANJE NLG 90,- koffie, NLG 100,- à NLG 95,- tabak, NLG 120,- indigo, NLG 50,- particulier tin naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LOUIS, AUGUST CONSTANTIN, MAIBIT JEANNETTE MARIANNE LOUISE en BATAVIER.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 juni. Vrachten. Er kwam weinig verandering in onze markt gedurende de laatste dagen en bleven koersen stationair. De Factorie besteedde NLG 72,50 voor een volle lading koffie van de Zuidkust. De 4de juli zal zij een inschrijving houden voor de overvoer van 260 last, waarvoor schepen 18 juli disponibel moeten zijn. Naar Kanaal bestaat vraag voor handige schepen, doch worden nog weinig afdoeningen vermeld. Voor Amerika wordt geen ruimte verlangd. Voor Australië wordt voor zaksuiker een scheepje van 8.000 picols gezocht. Naar Amoy werd een scheepje van 4.000-8.000 picols gevraagd tot USD 0,25 per picol. De laatste afdoeningen zijn: Naar Holland Nederlandse TWEE GEZUSTERS, NLG 70,- vol koffie van Tjilatjap naar Rotterdam, Nederlandse VICE-ADMIRAAL MAIJ NLG 72,50 vol koffie van Pangool en Tjilatjap naar Amsterdam, Naar Kanaal v.o. Amerikaanse NICHOLAS THAIJER, GBP 3-2-6 suiker; Engelse STANHOPE, laadt voor bevrachters rekening. Naar Marseille Nederlandse HOLLAND FFR 100 suiker en koffie. Onbevrachte schepen op Java: Nederlandse LOUIS AUGUST CONSTANTIN, MAIBIT, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, BATAVIER, TELANAK en PHILIPS VAN MARNIX; Engelse MARINA, MACEDON, LANDSBOROUGH, FIERY CROSS en KENTISH TAR; Amerikaanse PROTEUS, JOHN WORSTER, ADOLPH ENGLER en JOHN M. CLERK; Frans PERUVIENNE, GENEVIÈVE en ECUADOR; Duitse WIELAND, Zweedse ANGANTYR, WEIDENHJOLM, THOR en HINDIBORG; Noorse ERATO, HOIDEN en HEROS.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 juli. Vrachtkoersen. Over het algemeen is de stemming in de vrachtenmarkt gedurende de laatste veertien dagen eerder flauwer dan levendiger te noemen, en de overvloedige disponibele scheepsruimte in de naburige havens, vooral te Singapore, van waar dagelijks schepen worden aangeboden, werkt niet mede om een verandering ten gunste der reders teweeg te brengen. Naar het Kanaal werd dan ook met moeite GBP 3,- voor suiker bedongen, doch zijn exporteurs thans ongenegen dit cijfer te besteden. Zij prefereren de binnenkomende partijen via Suez Kanaal te verschepen, en zijn daartoe reeds enige stoomboten bevracht. Naar Holland werd door particulieren niets afgesloten. De inschrijving der Factorij op 4 dezer mislukte, doordien alleen de MAIBIT aangeboden werd tot NLG 75,- voor een volle lading koffie naar Amsterdam, welke offerte echter geweigerd moest worden, doordien de Factorij uitdrukkelijk slechts 260 last ruimte gevraagd had; na deze inschrijving bood de Factorij aan een paar schepen 13.000 picols koffie tot NLG 65,-, hetgeen echter werd geweigerd. Tengevolge van de overvloedige aanvoer en de buitengewone schaarste aan disponibele ruimte onder Nederlandse vlag, moest zij weldra overgaan tot het aanbieden van grotere hoeveelheden tot hogere cijfers en werd 16.000 picols koffie tot NLG 80,- afgesloten. Voor Amerika bestaat geen vraag evenmin als voor Australië. Voor Amoy blijft vraag bestaan tot USD 0,35 per picol. Stoomschepen laden suiker à NLG 95,- en koffie à NLG 100,-.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland JEANNETTE MARIANNE LOUISE NLG 80,- voor 16.000 picols Factorij koffie, van de Noordkust naar Amsterdam; NICOLETTE NLG 80,- voor 16.000 picols; TELANAK NLG 80,- voor 16.000 picols; MAIBIT NLG 75,- volle lading; BATAVIER NLG 75,- voor 22.000 picols; alle met koffie van de Noordkust naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: URANIA, ALBLASSERWAARD, AUGUSTE, PHILIPS VAN MARNIX en FLEVO.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 juli. Vrachten. Sedert ons laatste bericht ging er wat meer om en hadden er enige afsluitingen naar het Kanaal v.o. à GBP 3,- plaats. De vraag is echter niet levendig en is die koers op het ogenblik niet gemakkelijk te bedingen, zowel wegens het langzaam en ongeregeld binnenkomen der suiker, als door het aanhouden van elders gecharterde stoomschepen, die spoedig hier kunnen zijn. Bij de inschrijving der Factorij op 4 dezer werd alleen de gehele ruimte van het Nederlandse schip MAIBIT, 1.154 tons, tot NLG 75,- naar Amsterdam aangeboden, welk bod niet in aanmerking kon komen, daar slechts ruimte voor 260 last was aangevraagd. Enige dagen later werd door de Factorij een vijftal schepen, hetzij geheel, hetzij gedeeltelijk, naarmate van de grootte, voor de overvoer van Gouvernements- koffie aangenomen tot NLG 75,- à 80,-, waarvan de bijzonderheden hieronder, hetgeen de vrachtkoersen naar Nederland veel vaster gemaakt heeft.
De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: TELANAK naar Rotterdam NLG 80,-, Factorij koffie, op de Noordkust; MAIBIT NLG 75,- dito dito; JEANNETTE MARIANNE LOUISE dito NLG 80,- dito dito.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: PHILIPS VAN MARNIX, FLEVO, AUGUSTE, URANIA, en ALBLASSERWAARD.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 september. Vrachten. De markt bleef in dezelfde treurige toestand. Voor Nederland is hoegenaamd geen lading, en zal het voor ladende schepen uiterst moeilijk zijn een vol schip te bekomen. Dat die pogingen om toch spoedig en vol te kunnen vertrekken, zeer nadelig op de koersen influenceren, behoeft nauwelijks gezegd te worden. Een andere nadelige werking op de vrachten werd teweeg gebracht door de opname van de MAIBIT, bij de inschrijving van 7 dezer, tot NLG 34,99 voor 17.000 picols Factory-koffie van Pangool en Patjitan naar Dordrecht. Deze bodem was de laagste uit de 35 inschrijvers. Naar Kanaal bestond enige vraag voor handige schepen en werd GBP 1-10-00 à 1-12-06 betaald, doch wordt er weinig lading aangeboden. Naar Amerika hadden een paar afdoeningen plaats; de laatste wordt wordt geheim gehouden, men zegt dat het cijfer GBP 1-10-00 is. Naar San Francisco werd GBP 1-02-06 betaald. Naar Australië hadden enige afdoeningen plaats tot GBP 1-02-06 naar Melbourne; naar Sydney wordt GBP 0-17-06 geboden. Naar de Perzische Golf werden een paar scheepjes opgenomen. Kustvrachten bleven stil. Stoomschepen ondervinden evenals de zeilschepen grote moeilijkheid in het bijeenkrijgen van lading. Slechts één afdoening van een Nederland schip valt te melden: het stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 70 thee, NLG 65 koffie, naar Nieuwediep.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMRIAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBRS. VAN DER BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELENAK, JOHANNA EN WILLEM, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE en ALBLASSERWAARD.

Afbeelding
Datum 05 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 oktober. Sedert het laatste bericht kwam er enige levendigheid en werden verscheidene schepen opgenomen, doch de koersen bleven onveranderd. Gedurende de laatste dagen bestond er meer vraag en werd naar Kanaal v.o. voor schepen van pl.m. 16.000 picols GBP 1-07-06 à 1-10-00 naar gelang van grootte geboden. Naar Holland blijft de lading zeer schaars. De Factory kondigde de 21e september een inschrijving aan op 28 september, waarvoor de schepen vóór of op 20 oktober op de eerste laadhaven gereed moeten zijn. De inschrijving was voor gehele of gedeeltelijke ladingen, doch die schepen, welke gedeeltelijk bevracht zouden worden, moesten zich verbinden 3 maanden na de bevrachting Java te verlaten Er waren 44 inschrijvers en werden opgenomen: JOHANNA EN WILLEM NLG 29,95, ABEL NLG 25 en AARDENBURG NLG 29,95, naar Dordrecht; MINA NLG 25,50 en HENDRIKA NLG 25, naar Rotterdam; JAN PIETERSZ. KOEN NLG 22,73 en THORBECKE II NLG 22,50, naar Amsterdam, allen voor volle lading. Naar Australië werd GBP 0-17-06 à GBP 1-00-00 voor Sydney en GBP 1-02-06 voor Melbourne geaccepteerd. Kustvrachten bleven zonder vraag. Stoomschepen bekomen met veel moeite de nodige lading. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Naar Nederland: L.J. ENTHOVEN NLG 25 volle lading koffie en suiker van Tagal en Pekalongan naar Rotterdam; TELANAK NLG 20 per M3 hout, NLG 25 tabak, NLG 40 huiden, uit de Oosthoek naar Amsterdam; stomer MADURA NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 100 indigo, NLG 70 thee; MERAPI, VIER GEBROEDERS en SINDORO ieder NLG 25 voor 15.000 picols Factory koffie naar Rotterdam; ONRUST GBP 1-07-06 van Samarang;
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, ANTOINETTE, GEBROEDERS SMIT en BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.

Afbeelding
Datum 19 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 oktober. Vrachten. Er is meer levendigheid geweest dan vroeger gemeld kon worden, maar tengevolge der voortdurende grote hoeveelheid disponibele scheepsruimte, hebben koersen geen verbetering ondergaan. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: ELISABETH, naar Amsterdam, en MAASSLUIS, naar Rotterdam, NLG 25 voor 15.000 picols Factory koffie; ANTOINETTE, naar Middelburg, NLG 35 koffie te Makassar te laden; MEDEA, naar Boston, GBP 1-07-06 op de kust te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, GEBROEDERS SMIT, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT, SLAMAT, ELECTRA, IJMUIDEN en NICOLETTE.
 

Afbeelding
Datum 27 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. De stemming der markt ondervond sedert het bericht van 2 dezer geen verandering; koersen van GBP 1,7,6 à GBP 1,10/- naar Kanaal v.o. werden met moeite bedongen. De lading zowel voor deze bestemming als voor Nederland blijft zeer schaars en werd door Nederlandse schepen in de Oosthoek voor suiker als opvulling het allertreurigste cijfer van NLG 15,- geaccepteerd. De Factory besteedde nog NLG 25 voor 15.000 picols koffie van de Noordkust, doch schijnt voorlopig voldoende ruimte te hebben opgenomen. Van de Zuidkust werd NLG 30 voor een volle lading koffie geaccepteerd en zou tot dit cijfer wellicht nog een schip van plus/minus 15.000 picols te plaatsen zijn. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1,7,6 betaald, terwijl voor dit artikel naar Sydney GBP 1 te bedingen zou zijn. Stoomschepen ondervinden zeer veel moeite in het bijeenbrengen van de nodige lading. Kustvrachten. Het Marine departement vraagt ruimte voor 600 kolen van Onrust naar Padang, en voor 2.200 ton van Banjermassin naar Ternate, Gorontalo, Dobo en Gisser.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: VICE-ADMIRAAL MAY NLG 30 Factory koffie van de Zuidkust naar Schiedam; NICOLETTE GBP 1,10 van Samarang en Probolingo, naar Kanaal v.o.; MAASNYMPH, op 12 augustus voor 8.500 picols Factory opgenomen, accepteerde GBP 1,10 voor suiker als bijlading naar Vlissingen v.o. te lossen U.K. of Continent tussen Bordeaux-Hamburg; FERDINAND EN LOUIS en GEBROEDERS SMIT accepteerden een kustvracht; Franse ROCHELAIS werd alhier afgekeurd en neemt de RAPIDE de lading over voor GBP 920.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: Nederlandse SLIEDRECHT, JOHANNA, OTTELINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT, SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSUM en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 30 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten, De afdoeningen waren in de laatste tijd van weinig omvang. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, naar Nederland, condities geheim; OTTOLINA, naar Amsterdam, laadt Factory koffie en suiker op de Noordkust à NLG 22,50; JEANNETTE MARIANNE LOUISE, naar Kanaal v.o. GBP 1,10 te Samarang te laden; TRIEST, naar New York, GBP 1,15 koffie, GBP 2,5 licht goed, te Padang en hier te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT,SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM en IJMUIDEN.

NRC 301178
Texel, 29 november. De Nederlandse bark CONSTANCE is gisteren tegen het vaste strand geslagen. Het bergen der lading uit dat schip is heden aanbesteed voor 25%.

Afbeelding
Datum 04 juni 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 3 juni. Naar aanleiding van het lange uitblijven van het Nederlandse barkschip JEANNETTE MARIANNE LOUISE, kapt. Jurjens (opm: bouwjaar 1866, kapt. J.J.P.Jurgens), 29 november van Samarang naar Falmouth voor order vertrokken, en aldaar tot heden niet gearriveerd, ontvangen wij een schrijven van kapitein J.G. Kuchler, voerende het schip (opm: fregat) MAASSLUIS, waarin deze meldt dat eerstgenoemd schip zich onder de Linie en later de 11e of 12e april, op ongeveer 100 mijlen of circa twee dagen zeilen van het Engels Kanaal, in zijn nabijheid bevond, dat de 14e april ene hevige storm uit het N.O. opstak, waardoor zijn schip (de MAASSLUIS) op zijde geworpen werd, ruim vier voet water in het ruim kreeg, de lading overzeilde, de pompen verstopt raakten en de verschansing, boten en watervaten weggeslagen werden. Daar de JEANNETTE MARIANNE LOUISE zich in zijne onmiddellijke nabijheid bevond, is het aan te nemen, dat dit schip ook door dezelfde storm werd belopen, en mocht evenals de MAASSLUIS veel water gemaakt hebben, zo is zijn mening dat de lading, die, zoals kapt. Kuchler denkt, geheel uit suiker bestaat, in het onderruim gesmolten is, en het schip, dat naar hij vermoedt, een vast tussendek heeft, door het smelten van de lading in het ruim topzwaar geworden en tengevolge daarvan verongelukt is. De MAASSLUIS arriveerde 26 april, dus 14 dagen na het zien van de JEANNETTE MARIANNE LOUISE, te Brouwershaven, terwijl van het laatstgenoemd schip, dat naar Falmouth bestemd was, dus een veel kortere reis, tot heden niets werd vernomen.

Afbeelding
Datum 24 december 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. In den jare 1884, de 18e december, ten verzoeke van Johan Frederik Philip Visser, ten deze zonder beroep, wonende te Amsterdam, ten deze domicilie kiezende ten kantore van de Procureur Mr. L.H. Povel, aan de Heerengracht n°. 142, te Amsterdam, die als zodanig voor hem in na te melden rechtsgeding zal occuperen, en uit kracht van het verlof door de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam, Eerste Kamer, bij beschikking van de derde december 1884 op het daartoe door de requirant gedaan verzoek, verleend, heb ik, Leonard Hilman, deurwaarder bij de Arrondissementsrechtbank van en wonende te Amsterdam, Heinrich Wilhelm Visser, van beroep zeevarende, laatst gewoond hebbende te Amsterdam, doch thans afwezig, dientengevolge overeenkomstig de wet mijn exploot doende bij aanplakking van twee afschriften dezer akte, het ene aan de voorname deur van de vergaderplaats van de Arrondissements-Rechtbank te Amsterdam, het andere aan het Huis van de Gemeente van de stad Amsterdam, terwijl ik een derde afschrift daarvan heb overgegeven aan de edel achtbare heer ambtenaar van het Openbaar Ministerie bij gemelde rechtbank, sprekende daartoe in zijn parket in het Paleis van Justitie te Amsterdam met ZEd. Achtbare, die ten blijke daarvan het oorspronkelijke dezer met “gezien" heeft getekend, zullende voorts deze dagvaarding nog worden geplaatst in de Nederlandsche Staatscourant en het Algemeen Handelsblad, als daartoe bij voormelde beschikking aangewezen; Om na verloop van drie maanden en alzo op dinsdag de zevende april 1800 vijf en-tachtig, des voormiddags te half twaalf uur, te verschijnen ter openbare terechtzitting van de Arrondissements-Rechtbank te Amsterdam, Eerste Kamer, gehouden wordende in het Paleis van Justitie, aan de Prinsengracht bij de Leidschegracht te Amsterdam, ten einde:
- Aangezien de gedaagde in 1878 zijne gemelde woonplaats heeft verlaten, zonder volmacht tot het waarnemen zijner zaken gegeven, of orde op het beheer daarvan gesteld te hebben.
- Aangezien de gedaagde als scheepstimmerman met het onder de rederij van de heer F.R.P. Victor te Amsterdam varende Nederlandse barkschip, genaamd JEANNETTE MARIANNE LOUISE, gevoerd door kapt. J.P.P. Jurjens, op 29 november 1878 van Samarang naar het Engelse Kanaal is vertrokken, terwijl sedert het vertrek van Samarang niets meer van genoemd vaartuig, noch van zijn bemanning is vernomen, zodat hetzelve met man en muis moet zijn vergaan.
- Aangezien er alzo meer dan vijf jaren zijn verlopen sedert de laatste tijding, waaruit kon blijken, dat de gedaagde in leven was, zonder dat in die vijf jaren bewijs van zijn aanwezen of van zijn overlijden is ingekomen;
Mitsdien aan gemelde Rechtbank, hetzij in persoon, hetzij door iemand van zijnentwege, van zijn aanwezen te doen blijken, de gedaagde tevens aanzeggende, dat indien noch hij, noch iemand voor hem op deze dagvaarding mocht opkomen en er alzo niet behoorlijk van zijn aanwezen mocht blijken, door de eiser zal worden geconcludeerd als hij volgens de wet zal vermenen te behoren. (opm: na 11 april 1879 t.h.v. ingang Engels Kanaal vergaan).
L. Hilman.

Afbeelding