Inloggen
DUODECIMA - ID 16174


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-09-00 / 1866-09-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Pot, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1865-06-10
Delivery Date: 1865-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 125.00 lasts
Gross Tonnage 2: 237.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-12-08
Register nr: 18650744
Scheepsnaam: DUODECIMA
Type: Brik
Lasten: 125
Gebouwd in plaats: Ridderkerk
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groot Roelants & Co. , de
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Euwes, A.
Opmerkingen: *-datum besluit nieuwe zeebrief26-07-1867-50- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Ridderkerk; Bericht dat het schip 12-02-1866 van Yokohama naar Nagasaki is vertrokken en sedertdien niets meer is vernomen

Ship History Data

Date/Name Ship 1865-09-00 DUODECIMA
Manager: De Groot Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: De Groot Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Ship Events Data

1866-09-12: Final Fate: Foundered, gezonken

Yokohama, 16 oktober. Het Nederlands schip DUODECIMA, kapt. Euwes, de 12de september 1866 van hier naar Nagasaki vertrokken, zou, volgens bericht van daar, in de van Diemens-Straat verongelukt zijn; 3 Japannezen waren gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouman025 vermeldt A.Euwes als gezagvoerder gedurende:

*    1866 van de brik “Duodecima”, gebouwd in 1865 te Slikkerveer, 237 ton o.m., varend voor de Groot-Roelants & Co te Schiedam. Het schip is in 1866 verongelukt in een typhoon bij Japan.

 

Overige bijzonderheden

Handelsblad 3 december 1866: “Yokohama 16 october 1866. Volgens berigten uit Nagasaki zou het Nederlandsche Brikschip DUDECIMA, kapitein Eeuwes, op 12 september van hier naar Nagasaki vertrokken, in de Vandiemenstraat gebleven zijn. Slechts 3 Japaneezen zijn gered.” 038.

Rotterdam 10 december 1866. “Aangaande het Nederlandsche clipperbrikschip DUODECIMA, kapitein Eeuwes, wordt uit Japan d.d. 15 october 1866 gemeld, dat het den 14 september in de Van Diemenstraat, op de kust van het landschap Satsuma, in een hevige typhoon was vergaan. Er bevonden zich 60 Japanners aan boord, behoorende tot het gevolg van de nieuw benoemde gouverneur van Nagasaki. Van deze zijn slechts drie man gered, die op de kust zijn geworpen. Van de Europesche bemanning is nog niets bekend geworden.”038.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Euwes, A.

Algemene informatie

1865

NRC 14 januari 1865
Schiedam, 13 januari. Door de heren De Groot, Roelants & Co alhier is aangekocht het clipper brikschip, in aanbouw zijnde bij de scheepsbouwmeester J. Pot te Slikkerveer. Aan die bodem is de naam gegeven van DUODECIMA. Het voornemen bestaat om dit schip in de Chinese kustvaart te brengen.
NRC 13 juni 1865
Rotterdam, 12 juni. Laatstleden zaterdag (opm: 10 juni) is van de werf van de scheepsbouwmeester Jt. Pot te Slikkerveer te water gelaten het brikschip DUODECIMA, groot ca. 130 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van de heren De Groot Roelants & Co te Schiedam.
RC 130965
Advertentie. In lading te Rotterdam naar: Kanagawa en Decima, voor goederen en passagiers, het nieuw gebouwd gekoperd Nederlands Clipper- brikschip DUODECIMA, kapt. (niet vermeld), om eind oktober te vertrekken. Adres bij de cargadoors P.A. van Es & Co., te Rotterdam; De Groot Roelants & Co., te Schiedam, en de Coningh & Co, te Amsterdam.
NRC 161165
Advertentie. In lading te Rotterdam naar: Decima en Kanagawa, Nederlandse Clipper- brikschip DUODECIMA, kapt. A. Euwes. Adres bij de cargadoors P.A. van Es & Co., te Rotterdam; De Groot Roelants & Co., te Schiedam, en de Coningh & Co, te Amsterdam.

Op 08-12-1865 wordt voor de DUODECIMA door De Groot Roelants & Co, uit Schiedam een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. A. Euwes.

RC 121265
Rotterdam, 12 december. Uitgeklaard DUODECIMA, Euwes naar Japan.
RC 311265
Hellevoet. Zeilklaar DUODECIMA, Euwes naar Japan.

1866

RC 130266
Zeilklaar DUODECIMA, Euwes naar Japan.
SAB 130466
19 februari van Helvoet vertrokken naar Japan het schip DUODECIMA, Euwes
SAB 180666
In Straat Sunda gepraaid: 9 juni het Nederlandse schip DUODECIMA, gezagvoerder A. Euwes van Rotterdam vertrokken op 20 februari, naar Decima.
AH 011066
Nagasaki, 8 juli. Aangekomen DUODECIMA, Euwes, de 24ste juli vertrokken naar Yokohama.
RC 081066
Yokohama, 3 augustus. In lading DUODECIMA, Euwes naar Batavia.
NRC 041166
Yokohama (geen datum) Er zijn hier thans 21 koopvaardijschepen ter rede (waaronder de Nederlandse DUODECIMA en NIPHON) en 13 oorlogsvaartuigen, als: 6 Britse, 3 Amerikaanse, 2 Franse, 1 Italiaans en 1 Russisch.
RC 291166
Yokohama, 12 september. Vertrokken DUODECIMA, Euwes naar Nagasaki.
OHC 101266
Yokohama, 16 oktober. Het Nederlands schip DUODECIMA, kapt. Euwes, de 12de september van hier naar Nagasaki vertrokken, zou, volgens bericht van daar, in de van Diemens-Straat verongelukt zijn; 3 Japannezen waren gered.
NRC 111266
Aangaande het Nederlands clipper brikschip DUODECIMA, kapt. Euwes wordt uit Japan dd. 15 oktober gemeld, dat het de 11 september in de van Diemens Straat, op de kust van bet landschap Satsuma, in een hevige typhoon was vergaan. (Zie ons nommer van 8 dezer). Er bevonden zich 60 Japanners aan boord , behorende tot het gevolg van de nieuw benoemde Gouverneur van Nagasaki. Van deze zijn slechts drie man gered, die op de kust zijn geworpen; van de Europese bemanning is nog niets bekend geworden.
NRC 121266
In de Schiedamsche Courant leest men omtrent het vergaan der DUODECIMA het volgende: 'Wij hebben voor ons liggen twee brieven van correspondenten van de heren De Groot, Roelants & Comp. alhier," reders van het brikschip DUODECIMA (zie ons nr. van den 8sten en 10de dezer), ons door deze daartoe welwillend afgestaan; een uit Nagasaki, 10 oktober, en een uit Yokohama, 16 oktober, waarin wel melding wordt gemaakt van een lopend gerucht dienaangaande, maar hetwelk in beide missives nog als onzeker wordt beschouwd, en het vertrouwen te kennen gegeven, dat dit bericht vals zijn, ofschoon er twijfel is gerezen door de lange reis van dien bodem. In een der brieven wordt van den kapt. Euwes met bijzondere achting melding gemaakt.

1872

NRC 25 augustus 1872
Advertentie. Op heden de 20e augustus 1872 heb ik, Johan Coenraad Lach, deurwaarder bij de Arrondissements-Rechtbank te Rotterdam, ten verzoeke van Maria Bouwens, huisvrouw van Jan Barendrecht, wonende te Rotterdam, voor de derde maal gedagvaard voornoemde Jan Barendrecht, gewoond hebbende te Rotterdam, doch wiens tegenwoordige woon- of verblijfplaats is onbekend, om te verschijnen ter terechtzitting van de Arrondissements-Rechtbank te Rotterdam op 25 november 1872:
- aangezien de gedaagde op 12 december 1865 is aangemonsterd als kok op het Nederlandse barkschip genaamd DUODECIMA, kapt. A. Euwes en met dat schip is vertrokken naar Yokohama, alwaar het schip is uitgeklaard d.d. 11 december (opm. 11 of 12 september) 1866 voor een reis naar Nagasaki.
- aangezien sedert die tijd niets meer van schip of equipage is vernomen en alzo hetzelve schip vermoedelijk is vergaan en de equipage, waaronder de gedaagde, daarbij is omgekomen.
- aangezien de eiseresse als echtgenote er belang bij heeft dat de vermoedelijke overlijdensverklaring des gedaagden worde uitgesproken sedert de 11e december 1866.
Voor deze rechtbank op te komen ten einde van zijn aanwezen te doen blijken.
J.C. Lach, deurwaarder (opm: sterk bekort)

1875

NRC 12 december 1875
Advertentie. Op heden de 10e december 1875 heb ik, Adrianus Jacobus Spoor, deurwaarder bij de Arrondissements Rechtbank te Rotterdam, ten verzoeke van Jannetje Molenaar, wonende te Rotterdam, werkvrouw, echtgenote van Jan Kip, voor de tweede maal gedagvaard Jan Kip, vroeger timmerman op het Nederlandse brikschip DUODECIMA, gezagvoerder A. Evans (bedoeld zal zijn Euwes), laatstelijk gewoond hebbende te Schiedam, doch wiens tegenwoordige woonplaats is onbekend, om op maandag de 20e maart 1876 te verschijnen ter terechtzitting van de Arrondissements Rechtbank te Rotterdam, ten einde:
- aangezien de eiseres op 21 juli 1841 te Delft met gedaagde is gehuwd.
- aangezien gedaagde als timmerman op het Nederlandse brikschip DUODECIMA, gezagvoerder Evans, de 12e december 1865 is aangemonsterd, met dat schip de reis naar Yokohama heeft gemaakt en van daar met gezegde bodem de 11e september 1866 naar Nagasaki is vertrokken.
- aangezien er na laatstgenoemd tijdstip noch van schip, noch van deszelfs bemanning iets meer is vernomen, zodat het voor zeker mag gehouden worden, dat het schip op de laatst ondernomen reis met man en muis is vergaan en ook gedaagde daarbij het leven heeft verloren.
- aangezien een en ander wordt bevestigd door de verklaring van de reders van gezegd schip, de heren De Groot Roelants & Co. te Schiedam, in dato 23 december 1873.
- aangezien eiseres een ander huwelijk wenst aan te gaan.
Alsnog van zijn aanwezen te doen blijken.
A.J. Spoor, deurwaarder (opm. sterk bekort)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1865
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AH = Algemeen Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
SAB = Samarangsch Advertentieblad