Inloggen
KOFFIJBOOM (DE) - ID 16143


Kroniekberichten

Datum 20 februari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Bij de scheepsbouwmeester Jan Smit Cz. te Alblasserdam is de kiel gelegd van een fregatschip, genaamd DE KOFFIJBOOM, groot 672 gemeten lasten, bestemd voor de grote vaart, onder boekhouding van de heer F. Fokkens te Delfshaven.

Afbeelding
Datum 05 februari 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Alblasserdam, 4 februari. Heden werd van de werf van de heer J. Smit Czn alhier te water gelaten het clipper-fregatschip de KOFFIJBOOM, groot ca. 675 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van de rederij van de heer F. Fokkens te Delftshaven.

Afbeelding
Datum 02 mei 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia. Het Nederlandse fregat KORTENAER, kapt. A.T. Schuchard.
Adres: E. Suermondt & Zonen & Co en Vlierboom & Suermondt en P.A. van Es & Co.
- Batavia. De Nederlandse bark GROOTMEESTER NATIONAAL, kapt. A.F. Giesse.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Ch. Cornelder & Zonen; Hudig & Pieters alhier en Gerard Mauritz te Dordrecht.
- Batavia. Het Nederlandse clipper-fregat KOSMOPOLIET, kapt. J. Koning.
Adres: Visser & Van der Sande alhier en te Dordrecht.
- Batavia. De Nederlandse bark GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP, kapt. E.W. Fabritius. Adres: Hartog & Glazener en Ruys & Kellar alhier.
- Naar Batavia. De Nederlandse clipper NOACH, kapt. A. Lupcke.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co.; Hudig & Pieters alhier en P.D. Bosscher & Zn. te Amsterdam.
- Batavia. De Nederlandse bark MARY EN HILLEGONDA, kapt. P. Walters.
Adres: E. Suermondt & Zonen & Co, Vlierboom & Suermondt en P.A. van Es & Co.
- Batavia. De Nederlandse bark NIEUWLAND, kapt. P.G. Pot.
Adres: Vroege, Nieuwkamp & de Wijs.
- Batavia. Het Nederl. clipper-fregat TERNATE, kapt. T. Cars T.Zoon.
Adres: Hendrik Muller & Co, Hudig & Blokhuyzen en Kuijper, Van Dam & Smeer.
- Batavia. De Nederlandse bark JOAN, kapt. C. La Seur.
Adres: Van Overzee & Co, Hudig & Blokhuijzen en Kuijper, Van Dam & Smeer alhier, en De Coningh & Co te Amsterdam.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse Bark CORTGENE, kapt P. Wemmerus Pz.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
- Batavia. Het clipper fregatschip KOFFIJBOOM, kapt. F. Fokkens.
Adres: Hudig & Blokhuijzen en Kuijper, Van Dam & Smeer alhier, en De Coningh & Co,
te Amsterdam.
- Buenos Aires (direct). De Nederlandse bark JOANNES, kapt. I.D.P. Zetteler.
Adres: Joh. Ooms Ez. & Co of bij Gerbaulet & Co.
- Buenos Aires. De Nederlandse brik LOUISA, kapt. P.F.A. Antusch.
Adres: C. Langlaan en Ch. Cornelder & Zonen.
- Buenos Aires (direct). De Holl. bark ALMONDE, kapt M. Pijl.
Adres: Wambersie & Zoon, of bij Gerbaulet & Co.
- Gibraltar. Het Nederl. schip (opm: sloep) DANKBAARHEID, kapt. P. v.d. Wal
Adres: Seeuwen & Co.
- Gibraltar en Malta. De Nederlandse schoener-brik COURIER, kapt. T. van Vliet.
Adres: Kuijper, Van Dam & Smeer en Vlierboom & Suermondt.
- Havana. De Nederlandse schoener CERES, kapt. C. Boog.
Adres: Hudig & Blokhuijzen.
- Hamburg. Het Nederlandse schip DRIE GEBROEDERS, kapt. J.A. Klein.
Adres: Seeuwen & Co
- Kaap de Goede Hoop. De Nederlandse brik WILDEMAN, kapt. A.I. Driest.
Adres: Hudig & Blokhuijzen en Kuyper, Van Dam & Smeer alhier en Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
- Lissabon. Het Nederlandse schip BOREAS, kapt. J. van Dijk.
Adres: Seeuwen & Co.
- Makassar. De Nederl. bark MAKASSAR, kapt. F. Vitringa Coulon.
Adres: G.W. Koning Jr. te Rotterdam en Amsterdam, Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer alhier, en Canne & Balwé te Amsterdam.
- Melbourne (Hobson's Bay). Het Nederl. fregat KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer of bij Gerbaulet & Co.
- Samarang (direct). De Nederl. bark HENDRIKA, kapt. M. van der Valk.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
- Samarang via Batavia. De Nederlandse bark LANDBOUW, kapt. A. Sissingh.
Adres: Vaesen & Steinhaus alhier en De Coningh & Co. te Amsterdam.
- Samarang via Batavia. De Nederl. bark HENRIETTE GERARDINA SUSANNE, kapt. P.J. Dam. ~ Adres: Vaesen & Steinhaus alhier en De Coningh & Co. te Amsterdam.
- Samarang (direct). Het Nederl. fregat VOORUIT, kapt. K.J.C. Logger qq.
Adres: Hendrik Muller & Co, Kuiper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
- Samarang (direct) met vrijheid om Batavia aan te doen. De Nederl. bark ONRUST, kapt. O.M. Hoogendorp. ~ Adres: Hudig & Blokhuijzen en Kuijper, Van Dam & Smeer.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse 3-mast schoener SOPHIA AMALIA, kapt. P.F. van Overklift. ~ Adres: P.A. van Es & Co.
- Singapore en Hongkong. De Nederl. driemast schoener MARY GODDARD, kapt. N.N.
Adres: P.A. van Es & Co te Rotterdam, en De Groot, Roelants & Co te Schiedam.
- Singapore. De Nederl. bark NEÊRLANDS VLAG, kapt. T. van den Broek Humfreij.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co. en Hudig & Pieters alhier en B.D. Bosscher & Zn te Amsterdam.
- Soerabaija (direct). De bark ANTONIA PETRONELLA, kapt. A. Voorendijk.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Hudig & Pieters, alhier en B.D. Bosscher & Zn, te Amsterdam.
- St. Petersburg. De Nederl. schoener-galjoot ARENDINA, kapt. W.W. Smit.
Adres: Johs Ooms Ez. & Co.
- St. Petersburg. De Nederl. galjoot JACOBA CORNELIA, kapt. F.D. Fekkes.
Adres: Kuyper, van Dam & Smeer.
- St. Petersburg. Het Nederlandse schip MORGENSTER, kapt. M. v.d. Berg.
Adres: Seeuwen & Co.
- St. Petersburg. De Nederlandse kof JACOB SYNES, kapt. B. Schut.
Adres: Joh. Ooms Ez. & Co.

Afbeelding
Datum 05 juni 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in Lading te Rotterdam naar:
- Batavia. Het Nederlandse clipper-fregat KOSMOPOLIET, kapt. J. Koning.
Adres: Visser & Van der Sande alhier en te Dordrecht.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark CORTGENE, kapt. P. Wemmerus Pz.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark BEZOEKIE, kapt. C.J.A.R. Reckers.
Adres: Kuijper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
- Batavia. Het clipper-fregatschip KOFFIJBOOM, kapt. F. Fokkens.
Adres: Hudig & Blokhuijzen en Kuijper, Van Dam & Smeer alhier, en De Coningh & Co te Amsterdam.
- Batavia. Het Nederlandse fregat DOELWIJK, kapt. L. Hoefman.
Adres: Wm. Ruys & Zonen en Ruys & Kellar.
- Buenos Aires. De Nederlandse brik LOUISA, kapt. P.F.A. Antusch.
Adres: C. Langelaan en Ch. Cornelder & Zonen.
- Buenos Aires (direct). De Holl. bark ALMONDE, kapt. M. Pijl.
Adres: Wambersie & Zoon, of bij Gerbaulet & Co.
- Buenos Aires (direct.) De Nederlandse bark JONKHEER MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, kapt. K.F. Lammerts.
Adres: Hudig & Pieters of bij Gerbaulet & Co.
- Hamburg. Het Nederlandse schip DRIE GEBROEDERS, kapt. J.A. Klein.
Adres: Seeuwen & Co.
- Kanagawa en Nagasaki (direct). De Nederlandse bark MARIA, kapt. N.E.F. van Wulven.
Adres: Meijer en Ortmann, Hudig & Blokhuijzen, Vlierboom & Suermondt, en te Amsterdam, B.D. Bosscher & Zoon.
- Kaap de Goede Hoop, Port Elisabeth en Port Natal. De Nederlandse brik WILDEMAN, kapt. A.I. Driest.
Adres: Hudig & Blokhuijzen en Kuyper, Van Dam & Smeer alhier & Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
- Melbourne (Hobson's Bay). Het Nederlandse fregat KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand.
Adres: Kuijper, Van Dam & Smeer, of bij Gerbaulet & Co.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse driemast schoener MARY GODDARD, kapt. N.N.
Adres: P.A. van Es & Co. te Rotterdam, en De Groot, Roelants & Co te Schiedam.
- Singapore. De Nederl. bark NEÊRLANDS VLAG, kapt. T. van den Broek Humfreij.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co. en Hudig & Pieters alhier en B.D. Bosscher & Zn te Amsterdam.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse driemast schoener SOPHIA AMALIA, kapt; P.F. van Overklift.
Adres: P.A. van Es & Co.
- St. Petersburg. De Nederlandse galjoot JANSJEN, kapt. J.J. Meijer.
Adres: Kuyper, Van Dam en Smeer.

Afbeelding
Datum 02 juli 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Schepen in Lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark BEZOEKIE, kapt. C.J.A.R. Reckers.
- Batavia. De Nederlandse bark CONSTANTIA, kapt. M.A. Overgaauw.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
- Batavia en Soerabaija. Het Nederlandse fregat HUGO GROTIUS, kapt. J. Immerzeel.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Hudig & Pieters, Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer alhier en B.D. Bosscher & Zn. te Amsterdam.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark BONI, kapt. J.W. Möller.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en D. Schotman Dz. te Dordrecht.
- Batavia en Soerabaija. De bark JOHANNA, kapt. A. Verduin.
Adres: Ruys & Kellar.
- Batavia. Het clipper campagneschip CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. K.J. Swart.
- Samarang. De Nederlandse fregat DOELWIJK, kapt. L. Hoefman.
Adres: Wm. Ruys & Zonen en Ruys & Kellar.
- Batavia en Samarang. De campagne bark ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. R.H. Mulder.
Adres: Vaesen & Steinhaus alhier en De Coningh & Co, te Amsterdam.
- Bremen. Het Nederlandse schip (opm: tjalk) JANTIENA, kapt. G.H. Veen.
- Hamburg. Het Nederlandse schip (opm: hektjalk) DRIE GEBROEDERS, kapt. J.A. Klein.
- Kopenhagen. Het Nederlandse schip (opm: smak) JOHANNA, kapt. B. Klöfkorn.
- Kopenhagen. Het Nederlandse schip (opm: hoeker) BOREAS, kapt. Jan van Dijk.
- Gibraltar. Het Nederl. schip (opm: sloep) DANKBAARHEID, kapt. P. van der Wal.
Adres: Seeuwen & Co.
- Buenos Aires (direct) De Nederlandse bark JONKHEER MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, kapt. K.F. Lammerts.
Adres: Hudig & Pieters of bij Gerbaulet & Co.
- Kanagawa en Nagasaki (Decima) direct. De Nederlandse bark MARIA, kapt. N.B.F. van Wulven.
Adres: Meyer & Ortmann, Hudig & Blokhuyzen, Vlierboom & Suermondt en te Amsterdam, B.D. Bosscher & Zoon.
- Melbourne (Hobson’s Bay). De Nederlandse bark HOLLANDS TROUW, kapt. F. de Vos.
Adres: Vroege, Nieuwkamp & De Wijn alhier, De Coningh & Co. te A’dam of Gerbaulet & Co.
- New York. De Nederlandse bark TOLLENS, kapt. B. Verhagen.
Adres: Wambersie & Zn.
- Samarang (direct), Batavia aandoende voor passagiers. De Nederlandse fregat BILDERDIJK, kapt. A. Viëtor.
Adres: Fauchey & De Vletter.
- Samarang (direct) met vrijheid Batavia aan te doen tot het landen van passagiers. Het clipper-fregatschip KOFFIJBOOM, kapt. F.Fokkens.
Adres: Hudig & Blokhuysen en Kuijper, Van Dam & Smeer, De Coningh & Co te A’dam.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse driemast schoener SOPHIA AMALIA, kapt. P.F. van Overklift.
Adres: P.A. van Es & Co.
- St. Petersburg. De Nederlandse kof HILLECHIENA, kapt. S.P. Gruppelaar.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer.

Afbeelding
Datum 10 februari 1866
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Amsterdam, 9 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 19 schepen, als:
- Voor Amsterdam: JUPITER, kapt. P.H. Kiewit; ALCYONE, kapt. J. Kruisinga; GEESINA MARIA, kapt. J.C. Rolff; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. D. Gaaff; GEBROEDERS, kapt. L. van Duin; WILLEM DANIËL, kapt. H.H. Zeylstra; BARON VAN HARDENBROEK, kapt. J. van Rossum; JAVA, kapt. F.G.C. Mann; QUARTET, kapt. Z. Mulder; SUSANNA JOHANNA, kapt. J.P. Peeters.
- Voor Rotterdam: KOFFIJBOOM, kapt. F. Fokkens; ELISABETH, kapt. J. Mulder; BULGERSTEYN, kapt. G. Geerling.
- Voor Dordrecht: KOSMOPOLIET II, kapt. J. Bouten; LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN, kapt. G. Kunst; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel.
- Voor Middelburg: CATHARINA MARIA, kapt. D. van Amerongen.
- Voor Schiedam: LUCONIA, kapt. J. Admiraal Jzn.; JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn.

Afbeelding
Datum 26 juni 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te R otterdam op dinsdag 25 juni 1867:
- 1/30e aandeel in het barkschip ISAAC DA COSTA, groot 326 lasten of 617 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. J.J. Klein, thans liggende alhier, bevracht naar Hongkong, boekhouders de heren Anes van Dam & Co. te Rotterdam: opgehouden.
- 1/60e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het ijzeren barkschip CORNELIA, groot 440 lasten of 833 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerde door kapt. H. Croese, thans op reis naar Java, boekhouders de heren Louis Bienfait & Soon te Amsterdam: opgehouden.
- 1/25e aandeel in het driemast clipperschip ELLINA, groot 260 Java-lasten of 365 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. H.F. Lammerts, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 550 verkocht.
- 1/25e aandeel in het barkschip JOHANNES MARTINUS, groot 503 tonnen of 265 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. C. Dalloijaux, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 420 verkocht.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip WILLEM POOLMAN, groot 1627 tonnen of 859 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. A. Hoogenstraten, thans op Java, ladende voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het clipper-fregatschip PHILIPS V AN MARNIX, groot 1516 tonnen of 800 lasten, gebouwd in den jare1863, gevoerd door kapt. L.F. van Ruyven, thans liggende te Samarang, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/40e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip L.J. ENTHOVEN, groot 848 tonnen of 432 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. N. Koens, thans op reis van Java naar Rotterdam, boekhouders de heren De Groot Roelants & Co. te Shiedam: opgehouden.
- 10/96e aandelen in het barkschip GENERAAL MICHELS, groot 207 lasten of 393 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. P.G. Visser, thans op Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren De Cock & Hop te Rotterdam:
opgehouden.
-          7/96e aandelen in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP, groot 754 tonnen of 398 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. E.W. Fabritius, thans op reis naar China, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. N.H. Keuker, thans alhier liggende, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/64e aandeel in het barkschip ALMONDE, groot 556 tonnen of 294 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. M. Pijl, thans op reis naar Java met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 375 verkocht.
-          1/60e aandeel in het barkschip TOLLENS, groot 711 tonnen of 376 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. B. Verhagen, thans alhier liggende, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/50e aandeel in het campagne-fregatschip JOHANNES ANTHONIUS, groot 720 tonnen of 380 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. v.d. Voogd v.d. Straaten, thans op reis naar Java, boekhouder de heer W.G. Ledeboer te Rotterdam: opgehouden.
-          Drie 1/300e aandelen in het barkschip GROOTMEESTER NATIONAAL, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. A.F. Giesse, thans liggende hier te lande, boekhouders de heren J. Mauriz, F. van Wageningen en J. van Oldenborgh te Dordrecht. Om NLG 105 verkocht.
-          1/64e aandeel in het barkschip KRIMPENERWAARD, groot 397 lasten of 752 tonnen, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. H.P. Kluit, thans op reis van Melbourne naar Java, terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouder de heer H.L.C. Lehr te Rotterdam: opgehouden.
-          Vijf 1/16e aandelen in het barkschip CORNELIA HENDRIKA, groot 306 lasten of 581 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. H. IJzendoorn, thans alhier in lading liggende naar Java, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het brikschip GOUVERNEUR NAGTGLAS, groot 112 lasten of 210 tonnen, gebouwd in den jare 1861, gevoerd door kapt. H.J. Lieneman, thans op reis naar de Westkust van Afrika, boekhouders de heren Bouman & Van Rijckevorsel te Amsterdam: om NLG 510 verkocht.
-          1/54e aandeel in het clipper-fregatschip de KOFFIJBOOM, groot 1300 tonnen of 687 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. A. van Galen, thans op reis naar Singapore, boekhouder de heer F. Fokkens te Delfshaven: opgehouden.
-          1/16e aandeel in het driemast schoenerschip SINGAPORE, groot 332 tonnen of 175 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. J.P. Stoop, thans alhier liggende, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 410 verkocht.
-          1/16e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 410 verkocht.
-          1/20e aandeel in het clipperschip met hulpstoomvermogen ’s-GRAVENHAGE, groot 2000 tonnen of 1050 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. J.R. Bok, thans op reis naar Java, met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het clipper-fregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, groot 1568 tonnen of 828 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bouwmeester, op de tehuisreis van Java, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          Twee 1/26e aandelen in het ijzeren fregatschip HOEK VAN HOLLAND, groot 480 lasten of 909 tonnen, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bakker, thans liggende op Java, bevracht voor NLG 105 per last, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          Vier 1/20e aandelen in het barkschip JAPARA, groot 410½ lasten of 778 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. W. Leverstein, thans op reis naar China, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          4/120e aandelen in het fregatschip ZUID-HOLLAND, groot 1292 tonnen of 682 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Immerzeel, thans op reis naar Hongkong, boekhouder de heer Hendrik Veder te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het fregatschip MARIA EN ELIZABETH, groot 1359 tonnen of 718 lasten, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. E.F. Bonjer, thans op reis naar Singapore, boekhouders de heren E. Suermondt & Zonen & Co. te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het barkschip FREDERIK HENDRIK, groot 315 lasten of 611 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. van Ameyden van Duym, thans op de reis van Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren L. ’t Hoen & Co. te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/20e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 470 verkocht.
-          2/50e aandelen in het clipper-fregatschip NOORD-BRABANT, groot 389 lasten of 736 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. M. Rademakers, thans liggende te Amsterdam, boekhouders de heren P. Rademakers & Co. te Delfshaven: opgehouden.
-          1/100e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/40e aandeel in het in aanbouw zijnde clipperschip met stoomvermogen UTRECHT, waarop voor eerste storting is betaald NLG 2000, en zullende varen onder boekhouderschap van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: niet geveild.

Afbeelding
Datum 15 augustus 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Singapore, 6 juli. Het schip de KOFFIJBOOM, kapt. Van Galen, hetwelk de 30e juni alhier van Cardiff is aangekomen, rapporteert aan de ingang van het Engelse Kanaal over een wrak te zijn heengezeild, waardoor enige bladen koper zijn losgerukt. Het zal waarschijnlijk moeten dokken.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 1 september. Het schip EARLY MORN, van Hongkong naar hier bestemd, is de 21e augustus, een weinig buiten deze haven, in aanvaring geweest met het Nederlandse schip KOFFIJBOOM. Laatstgenoemd schip was van hier naar Batavia bestemd. De EARLY MORN heeft de kluiverboom, voorsteng, enz. daarbij verloren.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 september. Er heeft een aanzeiling plaats gehad tussen het Nederlandse schip KOFFIJBOOM en het voor anker liggende Britse schip EARLY MORN. Laatst genoemd schip heeft daarbij enige tuigage verloren.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 september. De vrachten ondergingen weder een verhoging. Producten worden ruimer afgevoerd doch houden de arrivementen van onbevrachte bodems hiermede geen gelijke tred. De volgende transacties vonden sedert ons vorig bericht plaats. Naar Nederland werden opgenomen : de Nederlandse VESTA, hoofdzakelijk met rijst naar Rotterdam tot geheime condities. BURGEMEESTER HOFFMAN insgelijks naar Rotterdam à NLG 90 voor suiker en koffij in de Oosthoek en te Tjilatjap te laden. ALCYONE tot dezelfde condities naar Amsterdam in de Oosthoek te laden. SLIEDRECHT à NLG 92,50 voor suiker en koffij, te Samarang in te nemen voor Rotterdam. JAVA PACKET NLG 95 voor koffij, suiker en specerijen, hier en te Tagal te laden voor Amsterdam. MADURA NLG 97,50 voor suiker en koffij, NLG 115 voor huiden te Soerabaija voor Rotterdam te laden.
Nederlands SUSANNA ELISABETH en KOFFIJBOOM accepteerden NLG 95 voor koffij en suiker, op de kust in te nemen. ANNA MARIA WILHELMINA bedong NLG 100 voor een lading suiker, te Soerabaija voor Amsterdam in te nemen.
Onbevracht is alleen nog Nederlands NEDERLAND.

Afbeelding
Datum 10 juli 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. Bij de op de 7e dezer plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, hebben zich aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij de volgende 53 schepen aangeboden: KRIMPEN AAN DE LEK (371 last), naar Amsterdam, NLG 91, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 89,98, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 89,98; JOHANNES LODEWIJK (399 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 84,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,95; JASON (438 last), naar Rotterdam NLG 90, Schiedam NLG 90; STAD DELFT (399 last), naar Amsterdam NLG 86,93, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 94,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,93, HENDRIKA (397 last), naar Amsterdam NLG 97,40, Rotterdam NLG 94,40, Dordrecht NLG 94,40, Middelburg NLG 97,40, Schiedam NLG 94,40; JOHANNA CHRISTINA (375 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 84,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,95; KINDERDIJK ( 359 last), naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 89,98, Middelburg NLG 92, NLG 89,98; GRAAFSTROOM (399 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 84,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,95; GRONDWET (396 last), naar Rotterdam NLG 90, naar Middelburg NLG 88,70; LAURENS COSTER (692 last), naar Amsterdam NLG 84, Rotterdam NLG 81,82, Dordrecht NLG 81,82, Middelburg NLG 81,82, Schiedam NLG 81,62; PHILIPS VAN MARNIX (800 last), naar Amsterdam NLG 84,60, Rotterdam NLG 83, Dordrecht NLG 83, Middelburg NLG 83, Schiedam NLG 83; AEROLIET (354 last), naar Amsterdam NLG 96, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 92, Middelburg NLG 94, Schiedam NLG 91; ALLEGONDA JACOBA (370 last), naar Amsterdam NLG 91,90, Rotterdam NLG 86,90, Dordrecht NLG 88,90, Middelburg NLG 91,90, Schiedam NLG 88,90; SINDBAD (254 last), naar Amsterdam NLG 100; JACOBA CORNELIA (260 last) naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 89,94, Schiedam NLG 89,94; KOFFIJBOOM (687 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,98, Dordrecht NLG 84,98, Middelburg NLG 84,98, Schiedam NLG 84,98; HENRIETTA GERARDINA SUSANNA (303 last) naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 89,94, Schiedam NLG 89,94; ’S GRAVENHAGE (1058 last), naar Amsterdam NLG 82,92, Rotterdam NLG 81,81, Dordrecht NLG 81,81, Middelburg NLG 81,81, Schiedam NLG 81,81; NOORD-BRABANT (389 last), naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 86,95, Dordrecht NLG 87, Middelburg NLG 90, Schiedam NLG 86,95; LICHTSTRAAL (794 last), naar Rotterdam NLG 82,82, Dordrecht NLG 83,38, Schiedam NLG 82,82; JACOBA HELENA (389 last), naar Amsterdam NLG 91,90, Rotterdam NLG 86,80, Dordrecht NLG 87,30, Middelburg NLG 90, Schiedam NLG 87,30; TWEE GEZUSTERS (293 last), naar Amsterdam NLG 93,90, Rotterdam NLG 88,70, Dordrecht NLG 98,20, Middelburg NLG 91,90, Schiedam NLG 89,20; DOELWIJK (435 last), naar Rotterdam NLG 88,92, Schiedam NLG 89,20; JOHANNA (377 last), naar Amsterdam NLG 89, Rotterdam NLG 87, Dordrecht NLG 87, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 87; ALBLASSERDAM (371 last), naar Amsterdam NLG 88,50, Rotterdam NLG 84,50, Dordrecht NLG 86,50, Middelburg NLG 87,50, Schiedam NLG 85,50; YEDO (399 last), naar Amsterdam NLG 96, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 92, Middelburg NLG 93, Schiedam NLG 91; BATAVIA (243 last), naar Amsterdam NLG 89,48; QUATRE-BRAS (160 last), naar Amsterdam NLG 88,95; AUSTRALIE (355 last), naar Amsterdam NLG 88,50, Rotterdam NLG 92,50, DOESBORG naar Amsterdam NLG 100; CHERIBON (389 last), naar Rotterdam NLG 83,36, Dordrecht NLG 84,36, Middelburg NLG 88,79, Schiedam NLG 84,36; ROTTERDAM (397 last), naar Amsterdam NLG 89,75, naar Rotterdam NLG 87,75; HENRIETTE MARIA (423 last), naar Amsterdam NLG 94,49, Rotterdam NLG 99,49, Dordrecht NLG 99,49, Schiedam NLG 99,49; GEZINA MARIA (267 last), naar Amsterdam NLG 88,48; ANNA MARIA WILHELMINA (319 last), naar Amsterdam NLG 88,88; DRIE GEZUSTERS (273 last), naar Amsterdam NLG 86,90; CHERIBON (398 last), naar Amsterdam NLG 84,36; ARA EN BETSY ( 390 last), naar Amsterdam NLG 89,44, Rotterdam NLG 94,44; IJMUIDEN (388 last), naar Amsterdam NLG 89,44, Rotterdam NLG 94,44; OCEAAN (486 last), naar Amsterdam NLG 93,49, naar Rotterdam NLG 98,49, Dordrecht NLG 98,49, Schiedam NLG 98,49; AUGUSTE (316 last), naar Amsterdam NLG 90,44; WATERLOO (393 last), naar Amsterdam NLG 85,44; GELDERLAND (243 last), naar Amsterdam NLG 85,44; ZEEBLOEM (221 last), naar Amsterdam NLG 92,50; COSM0POLIET I (398 last), naar Amsterdam NLG 103, Rotterdam NLG 90, Schiedam NLG 90; J.C. SCHOTEL (334 last), naar Amsterdam NLG 95, Rotterdam NLG 87,49, Dordrecht NLG 87,49, Schiedam NLG 87,49; HEBE (328 last), naar Amsterdam NLG 93,90, Rotterdam NLG 88,90, Dordrecht NLG 89,90, Middelburg NLG 91,90, Schiedam NLG 88,90; CONSTANCE (381 last), naar Amsterdam NLG 88,88; BELLATRIX (264 last), naar Amsterdam NLG 84,97; PETRONELLA (295 last), naar Amsterdam NLG 88,25; ZEENIMPH (329 last), naar Amsterdam NLG 91,85; EUROPA (669 last), naar Amsterdam NLG 88,33, Rotterdam NLG 85,34, Dordrecht NLG 85,34, Middelburg NLG 86,80, Schiedam NLG 85,34; SUSANNA (476 last), naar Amsterdam NLG 89,95, Rotterdam NLG 88,20, Dordrecht NLG 88,20, Middelburg NLG 89,40, Schiedam NLG 88,20.

Afbeelding
Datum 21 november 1868
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaya, 20 november. Het schip DE KOFFIJBOOM (opm: clipper fregat, kapt. A. van Galen) brandt sinds gisteren avond 5 ure. De brand is ontstaan onder de kajuit. De lading bestaat uit 4.000 pikols suiker.
Andere berichten melden, dat het vaartuig tot de waterlijn is afgebrand, en de lading, behalve uit bovengenoemde hoeveelheid suiker, ook nog bestaat uit huiden, ter waarde van ongeveer NLG 10.000, benevens een partij koffij. (opm: zie ook JB 251168 en NRC 221268)

Afbeelding
Datum 25 november 1868
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaya, 20 november. Heden nacht omstreeks 1 ure werden Soerabaya’s ingezetenen uit hun nachtrust gewekt door het hevig gelui der klok aan de hoofdwacht en het brandalarm der verschillende gardoewachten, van afstand tot afstand als om strijd herhaald.
Sommigen was het bekend, dat op de rede en wel onder de kajuit van het Nederlandse clipperschip KOFFIJBOOM, kapt. A. van Galen, dat medio december de reis naar Rotterdam zou aanvaarden, brand was ontstaan (opm: zie JB 211168): maar aangezien dat schip zijn lading kolen reeds had gelost en slechts een gedeelte ener lading suiker aan boord had, geloofde men, dat men die brand spoedig zoude meester worden. In die verwachting had men zich bedrogen.
Zij, die zich de moeite hebben gegeven naar de rede te ijlen, werden getroffen door de aanblik van een schouwspel, dat huiveringwekkend schoon kon genoemd worden. Het brandende schip verlichtte de rede, en de omhoog slaande vlammen deden de Madurese kust uit het duister te voorschijn treden. Weldra vielen de masten onder een krakend angstverwekkend geluid over boord.
Het brandend gevaarte, door de sleepboot voortgetrokken naar de droogte, om buiten het bereik der overige schepen te geraken, dreef als een ontstoken fakkel statig voorwaarts en verlichtte weldra met een sombere gloed de moerasachtige oever.
Wij begrijpen niet, waarom men geen pogingen aanwendde om het schip op een veilige plaats te doen zinken, noch waarom, eenmaal op de droogte, de belanghebbenden geen prauwen zonden tot lossing der reeds ingenomen suiker. Op het ogenblik, dat wij dit schrijven, brandt het schip nog. Hoe de brand is ontstaan, laat zich met geen zekerheid bepalen.

Afbeelding
Datum 01 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 november. Volgens particulier bericht is het clipperschip DE KOFFIJBOOM, kapt. Van Galen, de 10e oktober te Soerabaja aangekomen. Diep geladen met steenkolen volbracht het de reis van Liverpool naar Straat Bali in 97 dagen. Het schip arriveerde in goede staat en alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 22 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 21 december. Volgens telegram uit Soerabaija, d.d. 9 dezer, was het wrak van het Nederlands schip KOFFIJBOOM, kapt. Van Galen, aldaar afgebrand, met de inhebbende lading voor NLG 2.500 verkocht. (opm: JB 211168)

Afbeelding
Datum 03 januari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 29 november 1868. Blijkens een op 20 november alhier ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: clipper fregat) KOFFIJBOOM, kapt. A. van Galen, dat te Soerabaija bezig was met laden en reeds 7000 pic. suiker had ingenomen, aldaar tot op de waterlijn afgebrand. (opm: zie volgend bericht)

Afbeelding
Datum 03 januari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 20 november 1868. Heden nacht omstreeks 1 ure werden Soerabaija's ingezetenen uit hun nachtrust gewekt door het hevig geluid der klok aan de hoofdwacht en het brandalarm der verschillende gardoewachten, van afstand tot afstand als om strijd herhaald.
Sommigen was het bekend, dat op de rede en wel onder de kajuit van het Nederlandse clipperschip KOFFIJBOOM, kapt. A. van Galen, dat medio december de reis naar Rotterdam zou aanvaarden, brand was ontstaan; maar aangezien dat schip de lading kolen reeds had gelost en slechts een gedeelte der lading suiker aan boord had, geloofde men dat men die brand spoedig meester zou worden, aleer er sprake kon zijn van grote onheil. Maar jawel, in die verwachting had men zich bedrogen. Zij, die zich de moeite hebben gegeven naar de rede te ijlen, werden getroffen door de aanblik van een schouwspel, dat huiveringwekkend schoon kon genoemd worden. Het brandende schip verlichtte de rede en de omhoog slaande vlammen deden de Madurese kust uit het duister te voorschijn treden.
Weldra vielen de masten onder een krakend, vrees verwekkend geluid over boord.
Het brandend gevaarte, door de sleepboot voortgetrokken naar de droogte om buiten het bereik der overige schepen te geraken, dreef als een brandende fakkel statig voorwaarts en verlichtte weldra met een sombere gloed de moerasachtige oever.
Wij begrijpen niet, waarom men geen pogingen aanwendde, om het schip op veilige plaats te doen zinken, noch waarom, eenmaal op de droogte, de belanghebbenden geen prauwen zonden tot lossing der reeds ingenomen suiker. Op het ogenblik, dat wij dit schrijven, brandt het schip nog. Hoe de brand is ontstaan, laat zich met geen zekerheid bepalen.
Opmerkelijk was het, hoe spoedig weer bij deze gelegenheid de brandspuiten zich repten naar de plaats des onheils, welke moeite zij ditmaal echter zich wel hadden kunnen besparen even als de brandpiket hebbende leden der schutterij die op de plaats rust bij het stadhuis stonden te kijken naar de sterren, alsof zij daar de ontknoping zochten van het raadsel, waar het brandde. Plaisanterie à part, alle lof komt ditmaal de gouvernements- marine weder toe, die het eerst van alle schepen, welke in het bassin lagen, met de brandspuit in een sloep nabij het brandende schip was. Het heeft waarlijk aan de bemanning der HERTOG BERNARD niet gelegen, dat men de brand niet meester kon worden, want zij onderscheidde zich door een ijver en een voortvarende behulpzaamheid, welke trouwens bij rampen het uitsluitend kenmerk is onzer brave verdienstelijke zeelieden.

Afbeelding
Datum 04 januari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 20 november. De lading van het te Soerabaija verbrande schip de KOFFIJBOOM bestond uit 4000 pikols suiker, volgens anderen ook nog uit huiden ter waarde van ongeveer NLG 10.000, beneverns een partij koffij.

Afbeelding