Inloggen
ALBERT-V. - ID 161


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5008590
Nat. Official Number: 9275 Z ROTT 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 248
Launch Date: 1955-04-26
Delivery Date: 1955-07-13
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4119 Type 6D7 (305x460)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 465.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 223.00 Net tonnage
Deadweight: 477.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28270 Cubic Feet
Bale: 26010 Cubic Feet
 
Length 1: 48.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.72 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.48 Meters Depth, moulded
Draught: 3.30 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-07-13 ALBERT-V.
Manager: International Shipbrokers Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: N.V. Zeelichter 'Thames IV', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Firma H. van der Eb
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCGM

Date/Name Ship 1975-09-26 RAMBLAS
Manager: James Henry Ramagge, Gibraltar, Gibraltar
Eigenaar: James Henry Ramagge, Gibraltar, Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO8728

Date/Name Ship 1978-00-00 PRIM
Manager: Compania de Navegacion 'Prim' S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compania de Navegacion 'Prim' S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO8728

Ship Events Data

1955-07-09: Als ALBERT-V., zijnde een motorschip, metende 1171.32 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9904 d.d. 11-07-1955, liggende te Delfzijl, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 9275 Z ROTT 1955 op het achterschip aan B.B. zijde in zijkant dekhuis op de kampanje, 3.00 m. uit hekplaat, 1.75 m. uit lengteas en 1.43 m. boven dek.
1961-01-11: Het Vrije Volk 11-01-1961: ALBERT V met Rus in botsing. De Rotterdamse coaster Albert V van de fa. H. van der Eb is vanmiddag bij het verlaten van de haven van Cork in aanvaring gekomen met een binnenkomend Russisch vrachtschip. De Albert V liep vrij zware averij op en moest terug worden gesleept naar Cork. Het schip was pas van een werf gekomen, waar de schade was hersteld van een aanvaring, die het kort voor Kerstmis op de Thames had met een Frans schip. Evenals toen voer de Albert V ditmaal in charter tussen Cork en Londen. Persoonlijke ongelukken zijn bij deze tweede aanvaring niet gebeurd. Verwacht wordt, dat de voorlopige reparatie enkele weken zal vergen.

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aanvaring van het
motorschip Albert-V met het Russische motorschip Loska in de baai van Cork. De
Albert-V was beladen met 470 ton staafijzer en vertrok te 07.00 uur onder
loodsaanwijzing uit de haven van Haulbowline in de baai van Cork naar Londen.
Er is slechts een onnauwkeurig beeld van de feitelijke situatie verkregen. De
verklaringen van kapitein v.d.Z. van de Albert-V geven aanleiding tot kritiek op
zijn beleid bij de navigatie. Gebleken is, dat hij tussen de boeien een koers op
zicht heeft laten sturen. Veiliger was geweest als hij in dit vaarwater met
kompaskoersen had gewerkt. Voorts heeft hij, toen hij de Loska reeds had
gezien, geen vaart geminderd om de manoeuvres van de Loska rustig te kunnen
observeren. Oordeel van de Raad is dat uit de beschikbare gegevens is gebleken dat de
schuld van de aanvaring niet bij kapitein v.d. Z. ligt. Er zijn wel enige op- en
aanmerkingen te maken op zijn navigatie maar niet zodanig dat dit een straf
rechtvaardigt. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 23 juli 1963
1979-04-21: Final Fate:
Onderweg met een lading hout van Figueira da Foz naar Casablanca gezonken op 10 mijl ten zuiden van Figueira da Foz. De bemanning werd gered.

Afbeeldingen


Omschrijving: ALBERT-V during launch
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ALBERT-V after launch
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ALBERT-V Trials and delivery
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ALBERT-V
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Foto-Mar, Leixoes, Portugal

Omschrijving: ALBERT-V
Collectie: -
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: ALBERT-V
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Real Photographs

Omschrijving: ALBERT-V Swinefleet
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: RAMBLAS
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: als RAMBLAS te Lissabon in 1974
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname