Inloggen
ANNA - ID 16001


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-04-29 / 1871-07-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: werf De Landtscheer, Gent, Belgium
Launch Date: 1849-05-15
Delivery Date: 1849-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 42.00 lasts
Net Tonnage 2: 81.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-04-29
Register nr: 18640392
Scheepsnaam: ANNA
Type: Schooner
Lasten: 42
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bok, H.R.
Plaats: Delftshaven
Kapitein op moment van verzoek: Visser, M.A.
Opmerkingen: 1866 - 383-datum besluit nieuwe zeebrief13-05-1865-165- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in het Buitenlands

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-00-00 DÉSIRÉ
Manager: Demodt, Nauts & Co., Gent, Belgium
Eigenaar: Demodt, Nauts & Co., Gent, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Gent / Belgium

Date/Name Ship 1861-12-00 DÉSIRÉ
Manager: Meulenaer, André Jean, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Meulenaer, André Jean, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1864-04-29 ANNA
Manager: H.R. Bok, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: H.R. Bok, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfshaven / Netherlands

Date/Name Ship 1866-05-30 ANNA
Manager: Steven Adriaan Klaasen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Steven Adriaan Klaasen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDLB
Additional info: Steven Adriaan Klaasen, koopman, was enig eigenaar van het schip

Date/Name Ship 1869-03-13 ANNA MARIA
Manager: T.C. Melchers, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: T.C. Melchers, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: NDVT

Ship Events Data

1872-04-00: Final Fate:
De ANNA MARIA, kapt. Hester, is op 26 april 1872 van Lissabon vertrokken met bestemming naar Rotterdam. Sindsdien is nimmer meer iets van schip of opvarenden vernomen.

Gezagvoerders

Kapitein schoener "ANNA " Id 16001

Varend voor H.R. Bok Delfshaven.

Periode 1864-1866

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Visser, M.A.
Overige informatie: 0

Kapitein schoener "ANNA "Id 16001.

Varend voor T.C. Melchers Schiedam.

Periode 1869-1872

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Tanger, Simon Menno
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Gerrit van Duffelen werd geboren te Vlaardingen op 10 februari 1810 als zoon van de Nederlands Hervormde Gerrit van Duffelen en Stijntje Brouwer. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Crispijnlaan Wijk 15 nr. 182 (nieuw nr. 34).

Hij was getrouwd met Regina Johanna Pleysier, geboren 10 november 1814 te Vlaardingen, Nederlands Hervormd.

Hij overleed te Rotterdam op 01 november 1892 aan de Hendrikstraat005

 

Gerrit van Duffelen. Geb. Vlaardingen 20-2-1810; overl. Rotterdam 1-11-1892. Kapitein ter koopvaardij. Hij is lang in dienst geweest bij de Fa. A. Hoogendijk Jzn. te Vlaardingen, rederij. In 1841 was hij kapitein op de vishoeker 'Vereeniging' (92 ton; bouw­jaar 1841), in de koopvaardij. In 1848 werd hij gezag­voerder van de nieuwe hoeker 'Oceaan'. Daarmee deed hij in 1848 de haven van Valparaiso aan en in 1849 enkele havens in Californië. Het jaar tevoren was daar goud ontdekt. Toen het schip in de haven van San Francisco lag, trachtte een deel van de equipage te drossen om deel te nemen aan de 'gold-rush'. Van Duffelen wist de mannen hiervan echter door krachtdadig optreden te weerhouden. Aldus een bericht in de Nieuwe Rotterdam­sche Courant van 18 december 1849. Hij bleef op dit schip varen tot 1863. In 1864 werd hij kapitein van de hoe­ker 'Maas' , die al bijna een halve eeuw in de vaart was (104 t.; b.j. 1815), in 1866 op de 'Nieuwe Maas' (122 t.; b.j. 1866). In 1867 kwam hij aan de wal, en verhuisde hij naar Rot­terdam. In Vlaardingen woonde hij in de Vleer­steeg. [Ik meen dat het Vlaardingse museum ook een schilderijtje van de Oceaan heeft, maar weet dat niet zeker]

Bron:Frank Soetermeer te ????. Mail 3.10.2005 aan Ger Mulder en februari 2012 naar Parma

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Duffelen was met vlagnummer R182 in de periode 1841 t/m 1892 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat G. van Duffelen in dat jaar is overleden.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G. van Duffelen met vlagnummer R182 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855,

      1858, 1859, 1862             de hoeker “Oceaan”               77 last                voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen

*    1863, 1864                        de hoeker “Maas”                   55 last                voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen

*    1865                                   de hoeker “Vereeniging”        51 last                voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen

*    1866, 1867, 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890, 1891 geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt G.van Duffelen als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1846 van de hoeker “Vereeniging”, gebouwd in 1842, bouwlocatie niet vermeld, 92 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen;

*    1848 van de hoeker “Maria Johanna”, gebouwd in 1837 te Vlaardingen, 94 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen;

*    1849 t/m 1863 van de hoeker “Oceaan”, gebouwd in 1848 te Vlaardingen, 144 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen;

*    1864 t/m 1865 van de hoeker “Maas”, gebouwd in 1815 te Vlaardingen, 104 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen. Het schip werd in 1865 gesloopt;

*    1866 van de hoeker “Vereeniging”, gebouwd in 1842, bouwplaats niet vermeld, 92 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen. Het schip is in 1866 gestrand en wrak geraakt.

      Luc Heijboer meldt dd april 2006 per e-mail:

      26 november 1866 gestrand en wrak geraakt bij Loch met een lading kastanjes op weg van Bilbao naar Rotterdam. De opvarenden werden gered.

*    1869 t/m 1870 van de 2/msch “Anna Maria” ex Anna, ex Désirée, gebouwd in 1849 te Gent, 114 ton o.m., varend voor T.C.Melchers te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

"Zaterdagmorgen 29 Maart (1851) is te Hellevoetsluis binnengekomen het schoenerschip "De Oceaan" gevoerd door Kapitein G.van Duffelen, komende laatst van Iquiqui en Valparaiso. Deze bodem te Vlaardingen te huis behoorende vertrok 9 December 1848 uit Hellevoetsluis naar Valparaiso en was het eerste Nederlandsche schip, dat de haven van San Francisco (Californië) bezocht"026(37/320).

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

  1. van Duffelen 1843-1848 VEREENIGING

                                                                            1848-1863                        OCEAAN

                                                                            1863-1865                        MAAS

                                                                            1865-1866                        VEREENIGING

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.52-55: “Naar Californië 1849- 1851. Oceaan, Drie Gebroeders, Jan van Hoorn, J.C.Schotel”

De hoeker “Oceaan” arriveerde op 30 juli 1849 te San Francisco. “Kapitein Oderwald citeert daarover een bericht in de NRC van 19 december 1849 dat begint: ‘Uit Californië wordt het volgende medegedeeld: Nadat de ontdekking der in deze omstreken vroeger verborgen schatten algemeen bekend is geworden, was het hoekerschip Oceaan, kapitein G. van Duffelen, laatst komende van Valparaiso en te Vlaardingen thuisbehoorende, de eerste bodem die alhier de Nederlandsche vlag deed wapperen …”…..Opvallend  is dat van de Oceaan niemand in het goudland  gedeserteerd is. ‘Geen voordeelige aanbiedingen hoe uitlokkend ook, zijn in staat geweest die schepelingen ontrouw te maken aan de vervulling hunner plichten’ zegt de NRC.

 

NRC 11 april 1849114

Rotterdam, 10 januari. Wij vinden in het Handelsblad van heden een leading artikel, waarvan wij de strekking in allen dele kunnen beamen. Er is echter een zinsnede, welke wij niet onopgemerkt kunnen doen voorbijgaan: ‘Het is waar, de Oostelijke kusten van Amerika worden zo schaars door Nederlandse schepen bezocht, dat onze vlag daar bijna onbekend is te noemen’.

Dit is niet naar waarheid en de handel van Zuid-Holland ten minste verdient dat verwijt niet. In een zeer kort tijdvak, voor verreweg het grootste gedeelte in het afgelopen jaar, vertrokken voor rekening van onze handel de volgende schepen, alle aan de Maas thuisbehorende, naar de havens van Chili: de driemaster LOOPUYT, kapt. Van Wijk Jurriaanse, de nieuwe ijzeren schoenerbrik INDUSTRIE, kapt. De Boer, de nieuwe schoenerbrik DIANA, kapt. Teengs, de nieuwe schoenerbrik PIO NONO, kapt. Van der Meijden, de nieuwe hoeker OCEAAN, kapt. Van Duffelen, de driemaster DRIE GEBROEDERS, kapt. K.J. Swart, terwijl met open water wederom daarheen zal vertrekken het driemastschip CLARA ANNA MARIA, kapt. Bakema. Men ziet hieruit, dat het meer dan onjuist is te willen doen voorkomen dat de Nederlandse vlag in het Oostelijk gedeelte onbekend zou zijn. (opm: op dit bericht volgt later een correctie, waarin de redactie schrijft, dat Chili natuurlijk aan de Westkust ligt.)

 

NRC 11 juli 1849114

Rotterdam, 10 juli. Wij vernemen, dat de volgende Nederlandse schepen naar Chili en Californië zijn vertrokken:

Van Rio de Janeiro naar Californië: het schip CERES, kapt. Cramer, van Schiedam; het schip RESOLUTIE, kapt. Roluffs, van Krommenie (onder Kniphuiser vlag).

Van Valparaiso naar Panama en Californië: het barkschip DRIE GEBROEDERS, kapt. K.J. Swart, van Rotterdam; het hoekerschip OCEAN, kapt. van Duffelen, van Vlaardingen…..

 

 

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Duffelen, Gerrit van
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 182
Overige informatie: *Vlaardingen, 10 februari 1810, †Rotterdam, 1 november 1892

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Hester als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1872 van de 2/msch “Anna Maria” ex Anna, ex Désirée, gebouwd in 1849 te Gent, 114 ton o.m., varend voor T.C.Melchers te Schiedam. Het schip werd in 1872 vermist.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Hester, H.
Overige informatie: †De ANNA MARIA vermist na vertrek van Lissabon op 26 april 1872, met kapt. H. Hester als gezagvoerder.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.556
DVD VIII – 1633
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip DESIRÉ (Belgisch schip), thans ANNA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Antwerpen 2 april 1864

type schip schoener

bouwwerf/verkoper A.J. Meulenaer, Antwerpen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper H.K. Bok, Delfshaven

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 78 tonnen (Belgische meting)

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Gent

plaats / datum registratie Schiedam, 8 april 1864

nummer van registratie deel 29, folio 77, verso, vak 7

notaris

prijs NLG. 4.725,-

Bijzonderheden schip ligt bij deze transactie in het nieuwe dok te Antwerpen.
(opm:. email André Delporte 220609: Het schipje DÉSIRÉ is mij wel bekend; het was een schoener van slechts 81 ton, gebouwd in 1849 door De Landtscheer, Gent en te water gegaan op 15/5. Het werd gebouwd voor rekening van De Mot & Nauts, Antwerpen.
Meulenaar kwam slechts aan boord in 1859. In juni 1861, aangeboden te koop en André Jean Meulenaer kocht het schip en het kwam te Antwerpen aan op 1/2/1864 voor zover mijn lezingen compleet zijn. Het werd dan verkocht naar Delftshaven, aan H. R. Bok, inderdaad en omgedoopt als ANNA en kapt. Boomgaerd verliet Antwerpen op 7/4/1864, vlug vervangen door M. Visser die nog aan boord was in 1869. Verder verkocht aan T. Melchers te Schiedam, werd weer omgedoopt als ANNA MARIA en na 26/4/1872 vergaan (vermist !) tijdens een reis van Lissabon naar Rotterdam.

researcher/datum research: ML / 150609



Naam ANNA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1866.23

DVD XI – 8888-8890

CEDULE

Naam schip ANNA, voordien genaamd DESIRÉ

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 5 mei 1866

type schip schoener

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Steven Adriaan Klaasen, koopman te Amsterdam, enig eigenaar.

te voeren door kapt. Simon Menno Tanger

grootte in tonnen 80 tonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Gent in België

plaats / datum registratie Amsterdam, 15 mei 1866

nummer van registratie deel 87, folio 35, recto, vak 1.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Rotterdam.






researcher/datum research: ML / 100909

Naam ANNA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1866
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: NA: Rott.3.03.17.01.556
Haarlem: Amst.198.3175.1866.23
Dagagenda's zeebrieven vanaf 1864
registers Bureau Veritas vanaf 1851